Erik_B70 - Liten sensommertur på vei til MC Siden treffet.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av FredrikE24 »

Vann i bensinen er jo ikke noe man bør utelukke. Jeg synes det er litt merksnodig og ikke helt "sunt" at du har korrosjon på armaturet. Dette bør du ikke ha.

Neste steg er å tømme all bensin, så mye du klarer, så fylle opp med ny. Er ingen vits i å gjøre noe halvveis her. Ikke er det bra at det står heller. Min opplevelse med dårlig bensin(vann) var ingen start da jeg kjøpte sykkelen.
Ny bensin ble fylt, motoren startet. Gikk deretter ikke helt bra. Virka litt småuggen å kjøre.
Fyllte på kondensfjerner og ny bensin og en slant totaktsolje og kjørte den tom(med reservekanne i sidekofferten) flere ganger. Først etter å ha fylt etter for tredje gang så ble det bra.

Begynn med det enkleste. Jeg har ikke troa på at det kan være noe annet egentlig. Dette er ganske robuste saker.

Man kan altfor tidlig begynne å rote seg bort i gasspjeld-potensiometere og den slags. Da er det viktig å ha tunga rett i munnen og vite at alt annet er helt plettfritt.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Erik_B70 »

Overløpsslange virket ok.
Skal absolutt sjekke om slangen ligger i klem :thumleft

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Erik_B70 »

FredrikE24 skrev: 13 aug 2020, 14:48 Vann i bensinen er jo ikke noe man bør utelukke. Jeg synes det er litt merksnodig og ikke helt "sunt" at du har korrosjon på armaturet. Dette bør du ikke ha.

Neste steg er å tømme all bensin, så mye du klarer, så fylle opp med ny. Er ingen vits i å gjøre noe halvveis her. Ikke er det bra at det står heller. Min opplevelse med dårlig bensin(vann) var ingen start da jeg kjøpte sykkelen.
Ny bensin ble fylt, motoren startet. Gikk deretter ikke helt bra. Virka litt småuggen å kjøre.
Fyllte på kondensfjerner og ny bensin og en slant totaktsolje og kjørte den tom(med reservekanne i sidekofferten) flere ganger. Først etter å ha fylt etter for tredje gang så ble det bra.

Begynn med det enkleste. Jeg har ikke troa på at det kan være noe annet egentlig. Dette er ganske robuste saker.

Man kan altfor tidlig begynne å rote seg bort i gasspjeld-potensiometere og den slags. Da er det viktig å ha tunga rett i munnen og vite at alt annet er helt plettfritt.
Blir nok å prøve det enkleste først ja.
Jeg stusset også over at det var korrodert på armaturet. Glemte selvsagt å ta bilde .
Virker som den kan ha stått en periode med vann i bensinen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av FredrikE24 »

Erik_B70 skrev: 13 aug 2020, 14:49 Overløpsslange virket ok.
Skal absolutt sjekke om slangen ligger i klem :thumleft
Dette virker ikke logisk spør du meg.

Det er "forhåndsbøyde" slanger alle veier på disse. Også slangene som går under ramma og inn på tur/retur på railen. Strake veien. I tillegg er slangene merket der hvor de skal klamres :-k

Med mindre noen har byttet det ut med noe uoriginal drit :sorry

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Erik_B70 »

Slangene ligger fint, og som du sier forhåndsbøyde og fine
Blir på med ny bensin nå, så prøvetur .


Sent from my iPhone using Tapatalk

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av APettersen »

Tanklokket på min 2001-modell K1200rs lekker ihvertfall. Definitivt. Og det lille hullet under tanklokket, som leder til drenering, det er tett. Løser det med et vanntett trekk nå, men det er jo ikke idéelt. Blir den samme runden her i vinter, med gjennomgang av bensinslanger både i og utenfor tank, og så er jeg veldig spent på filter og grovfilter i tanken. Armaturen bar nemlig preg av vann (og etanolholdig bensin?) da jeg hadde den ute i fjor vinter.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av FredrikE24 »

Kjører med kun 95 på min tank, armaturet er strøkent. Så har neppe med bare etanol å gjøre. Tilfør vann og man får problemer. Jeg gidder heller ikke å toppe tanken før vinterlagring.
Nå får ikke sykkelen min lov til å stå ute, sola gjør den stygg, det gjør også vann til stadighet.

Bestill u-bøyen mellom tur-røret og filteret, samt den 30-graveren mellom pumpe og filter. De koster blod, men de kan se så fine ut utenpå, men inni er de råtne. Skift slangeklemmet og stram til.
Pickupsila er ingen vits å bytte med mindre den har stått i vann.
Dreneringshull i lokket åpnes med trykkluft.

Utenfor tanken lønner det seg å minst skifte u-slangene ut av tanken som går til hurtigkoblingene. Skift gjerne også de som går til rail, men de synes jeg egentlig var strøkne da jeg skifta mine.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Erik_B70 »

Tror nok ikke bare det er etanolen sin skyld nei . Tror mer på vanninntrenging over tid, som samler seg i bunnen av tanken .

Min står heller aldri ute så sant jeg er hjemme , men det skjer av og til når man er på tur og det ikke er mulighet for parkering under tak.
Og man blir jo stadig vekk rammet av noen solide regnbyger når man er ute og kjører her på Vestlandet ...

Hvor kjøper du disse slangene Fredrik ?
Jeg ser Tills har 180 graders slangen , men ikke den korte 30 graderen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Esveen »

Husker armaturet var rusten når jeg byttet filter for ett par år siden. De to originale hurtigkoblingene var byttet ut med skjøtestykker. Byttet også slangene over motorblokka til fuelrailen.

Bare en tanke. Kan de to slangene være byttet om, og at bensinen går feil retning gjennom fuelrail og trykkregulator? Vet ikke om man i det hele tatt får start da eller bensintrykket blir feil. Har man hurtigkoblingene, ligger de motsatt og man kan ikke ta feil. Her er det en mulighet for det. Greit å være helt sikker på dette iallefall.

Håper du finner ut av dette, kjedelig med slike feil.
20190209_132942_50-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Erik_B70 »

Har fått kjørt gjennom med ny bensin , kondensfjerner og en skvett totaktsolje .
Sykkelen har gått bedre og bedre ...

Tok en lengre tur i finværet i dag for å teste ut skikkelig . Gikk som en drøm til tanken kom under halv , da var det ny runde med fusking og styr .
Ikke så ille som det har vært , men likevel irriterende.
Blir en ny runde med kondensfjerner, så får vi se ...

Var en fin tur i alle fall

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av FredrikE24 »

Kjør gjerne med en kanne med ny bensin og kjørt tanken så tom som du tør og ha oppi en ny skvett så du får ut alt, men hadde først villet tappe tanken helt.

Forhistorien med min tidligere K100 var at den fusket mer og mer og tilslutt startet den ikke. Så er noe som bygger seg opp over tid. Jeg tappa tanken helt, så man startet med minimalt med vann. Så kjøring med kanne en periode. Selv det tok tid!

Vannet legger seg på bunn og dette blander seg med bensinen når det pumpes rundt. Jo lavere nivå jo mere vann. Er nok problematisk å kvitte seg med en la oss si halvliter med vann kun med kondensfjerner. Du risikerer vel at når man tar seg en pause på tur at du får vann i bunn av tanken og sykkelen ikke starter

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Erik_B70 »

Tappa ned tanken helt, og kjørte på med ny bensin et par runder.
Tok sykkelen til jobb i dag , gikk som en drøm i finværet . I enden på en tunnel , drar jeg inn clutchen for å gire , og legger merke til at alle varsellampene lyser. Blir heldigvis oppmerksom på at sykkelen dauer , slik at jeg ved å holde clutchen inne, klarer å trille til utløpet av tunnelen før jeg blir stående midt i morgenrushet.
Konstaterer raskt at bensinpumpa ikke går , og at den nok har gitt opp.
En dårlig start på dagen , men NAF var på plass på en halvtime , og sykkelen og jeg ankom jobben på bergingsbil .
Ny pumpe , filter ,slanger og pakninger er bestilt , så dette ordner seg.
Oppgraderer til hurtigkoblinger i metall på bensinslangene i samme slengen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Erik_B70 »

Fikk henta havaristen hjem i garasjen i går .
Nå blir det å demontere plasten og tanken, mens jeg venter på ankomst av deler.

Håper på noen fine turer til, før det er slutt for i år :-k
IMG_0189_F.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Erik_B70 - Sesongen 2020

Legg inn av Erik_B70 »

Ankom noen pakker , med bensinpumpe og masse søte små slangebiter til tusenvis av kroner :knegg

IMG_0223.jpeg
IMG_0226.jpeg
Liker ikke helt korrosjonen på armaturet. Tydelig at her har stått vann over tid.
IMG_0234.jpeg
IMG_0235.jpeg
Rengjort etter beste evne, og ny pumpe, med slanger og filter på plass.
Gikk også over tanklokket, og skiftet pakninger. Er forhåpentilgvis tett nå.
IMG_0237.jpeg
IMG_0239.jpeg
Nye hurtigkoblinger i metall til tanken er en grei oppgradering.

Hadde glemt å kjøpe ny bensin, så det ble ikke prøvestart i går kveld, så det blir forhåpentligvis ettermiddagens høydepunkt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Erik_B70 - K1200RS

Legg inn av APettersen »

Spennende! Går løs på eksakt samme arbeidet i løpet av senhøsten. Hurtigkoblinger til bensinslangene var heldigvis allerede skiftet her. Vurderer dog å skifte slangene også. De begynner å se ganske medtatt ut.

Svar