Onsløv's Blogg: I'm back!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Onsløv's Blogg - Ny kone-/vinter-bil i hus

Legg inn av Bubbu »

mekkern skrev:Åssen er det mulig å ødelegge et svinghjul????
Hva var feilen?
Tipper startkransen var gåen. Om det var svinghjulet så.
(The Beast )

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Ny kone-/vinter-bil i hus

Legg inn av Onsløv »

mekkern skrev:Åssen er det mulig å ødelegge et svinghjul????
Hva var feilen?
Vel, denne typen her (og noen andre bimmere, og noen andre merker) har noe de kaller dobbeltmasse svinghjul. På BMW'en er svinghjulet i to deler, hvorav den som ligger mot clutchen kan bevege seg litt. Dette skal gi økt comfort ved igangsetting. Svinghjulet som sto på lagde ulyder da jeg tok ut/inn clutch, dvs i slureposisjon, den lagde også lyd da den var ute av bilen og vi trykket på den bevegelige delen.

Tror ikke det er farlig, og kan nok kjøres med, men lyden er jo ikke særlig behagelig og det kjennes ut som et motorfeste er løs når man kjører igang.

På Mercer har de visst noen lameller som smuldrer opp etterhvert.

På google kan man lese mer.

Pollti

Re: Onsløv's Blogg - Ny kone-/vinter-bil i hus

Legg inn av Pollti »

Onsløv skrev:Jaggu sa jeg Bayersk MakkWerk...
Tyske biler har aldri imponert meg så mye at eiertrangen er blitt utløst. Japansk er så gørkjedelig. Svenske biler er oppskrytt. Franske biler = åfysjamei ! Holder en knapp på itaiensk jeg, da vet en hva en får :oh Saken er vel egentlig at det meste er helt OK helt til trøbbelet begynner.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Ny kone-/vinter-bil i hus

Legg inn av Onsløv »

Pollti skrev:
Onsløv skrev:Jaggu sa jeg Bayersk MakkWerk...
Tyske biler har aldri imponert meg så mye at eiertrangen er blitt utløst. Japansk er så gørkjedelig. Svenske biler er oppskrytt. Franske biler = åfysjamei ! Holder en knapp på itaiensk jeg, da vet en hva en får :oh Saken er vel egentlig at det meste er helt OK helt til trøbbelet begynner.
OK, da blir det italiensk neste gang.

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Onsløv's Blogg - Ny kone-/vinter-bil i hus

Legg inn av Misha »

Pollti skrev:Holder en knapp på itaiensk jeg, da vet en hva en får :oh
Magesår...? :roll

Men kjedeligt er det nok ikke! :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Ny kone-/vinter-bil i hus

Legg inn av Onsløv »

Magesår er vel kjedeligt...
Kan jo ikke spise eller drikke noe fornuftig da?

Magesår kan vel unngås med å drikke en flaske tabasco, er vel herdet for godt da ;-) :lol

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Ny kone-/vinter-bil i hus

Legg inn av Onsløv »

Skulle på jobb med XJ'en idag. Makkverket krevde understellsbehandling, tror jaggu XJ'en var litt sur på meg, jeg gitt. :eh

Stakkaren har jo kun blitt kjørt 12 km den siste måneden. =;
Da startet den velvillig bare jeg touchet startknappen (som forøvrig virker igjen)

Men idag, trykket en gang på startknappet... hostet og harket litt...
Trykket en gang til, og der fyrte den opp. Gikk og kledde på meg litt, synes det kom litt mye røyk og gikk på 3k i turtall. så jeg gikk og slakket ned choken. Da døde den...

Startet opp igjen, kledde på meg videre, ny justering av choke. Så døde den igjen.

Litt morgengretten tenkte jeg, å bli fyrt opp i 1,2 grader er vel ikke noe stas, etter at jeg dro av dyna dens.
Kom meg ihvertfall oppå og kjørte til jobb. Kom på at det kanskje kunne være fordi choken har stått på i over 1 ukes tid?

Note to myself:
Putte foret i kjøreklærene
Finne pinlock-visiret
Finne hansker som er litt mer vindtett.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Sykkelen i garasje

Legg inn av Onsløv »

Da har XJ'en kommet seg i garasje. Den har omtrent kun blitt kjørt en tank på to måneder.
Det gikk greit å kjøre den til garasjen igår. Om været blir flott og varmt, så er det ikke umulig at det blir flere turer i år. Har jo ikke prøvd foret i klærne :dontknow


Skal ihvertfall ha meg noen kosetimer med den. Vasking, polering, oljeskift, bremsevæskeskift, kardangoljeskift står på menyen.

Denne sesongen har XJ'en tilbakelagt 6000 km. Da jeg kjøpte den, hadde den gått i snitt 2000 km i året.

I motsetning til mange andre her på forumet, som har pekefingeren på "kjøp nå" knappen. Har jeg faktisk min pekefinger på "selg nå" knappen. Kunne tenkt meg noe mindre som pendlersykkel. Men er usikker på om det blir noe nytt kjøp med det første dersom det blir salg, pengene kan få fort andre bein å løpe på.

XJ'en er helt topp til langkjøring og turkjøring, men som lanesplitter og pendlersykkel er den nok for stor og tung etter min smak.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Nytt leketøy i hus

Legg inn av Onsløv »

Da har vi gått til innkjøp av nytt vinterleketøy.

Bilde

4 hjuls motorredskap, eller, traktor som de blir registrert som idag.
Denne har hvite skilt, og kan således kjøres lovlig på vei.
Billig forsikring, ingen veiavgift, og går like fort som en MC-registrert ATV.

Har ikke fått prøvd denne så masse, avventer til forsikring og en liten teknisk gjennomgang er på plass.

Men ser frem til å bli bedre kjent med denne.

Når jeg sa vi litt lenger oppe, så er dette ikke bare min, jeg, bruttern og fattern har gått sammen og spleiset på denne, og tanken er å bruke denne til snømåking hos oss. Vi bor i en trekant med ca 6 km mellom hverandre.

Ifjor hadde vi traktor, men dette gikk litt seeeent å flytte mellom oss.

Om sommeren blir den nok til redskap til bruk på hytta.

Pollti

Re: Onsløv's Blogg - Nytt leketøy i hus

Legg inn av Pollti »

Fått prøvet den nå ?

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Nytt leketøy i hus

Legg inn av Onsløv »

Bilde
Bilde

Ja, pollti, det har jeg. Har fått noen timer på den nå... :jada:

Sterk nok til å brøyte fra hovedveien, oppover oppkjørselen og rundt hushjørnet for å dumpe all snøen på plenen. Og det uten kjettinger på.

Er noen irritasjonsmomenter, som f.eks firehjulstrekken kobler ikke inn bakover før man får gitt litt gass. Og da må man holde inne overdrive-knappen for å gå forbi gassperra bakover.

Eneste som går an å betjene med å holde hendene på styret er gass, park, nær, fjernlys, stopp, overdrive og start. Resten må betjenes ved å bøye seg frem på "panseret" for å styre blinklys og horn. Vinsjen som hever skjæret styres fra styret, men med å løfte hånda opp.

Lurer på om jeg skal finne noen universelle hendler til å ha på styret på både venstre og høyre side, slik at man kan ihvertfall bruke vinsj og blinklys uten å flytte henda bort fra styret.

En del "feil" på den, men så har jeg noe å gjøre i sommer. F.eks at den har 3 hjuls trekk når 4hjulstrekken er koblet av.
Speedometeret sluttet å virke etter en stund. Jaja, den gikk ikke mer enn til 40km/t likevel, speedometeret ihvertfall.
Fulgte trafikken greit.

Gleder meg til å bruke denne mer.... Hittil er jeg overrasket ihvertfall...

Pollti

Re: Onsløv's Blogg - Nytt leketøy i hus

Legg inn av Pollti »

Såpass ja... Ser et par sånne her ute. De går ganske bra men det virker som om de må jobbes rundt i svingene ? Muligens de bare "ser" tungkjørte ut. Hvor mye er toppfarten og bensinforbruket da ?

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Nytt leketøy i hus

Legg inn av Onsløv »

Med skjæret på og hevet, så er den nok litt tungstyrt i sakte fart.
Har ikke prøvd den så mye i høy fart at jeg kan uttale meg om det. Har ikke lagt merke til noe negativt ihvertfall de 8 km jeg har kjørt den uten skjær på, og de 8 jeg har kjørt den med skjær.

Bensintanken er på 16 liter mener jeg å erindre. Kjørte den ca 4 timer på julaften, men hadde ikke sunket noe spesielt i tanken.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - MC'en solgt

Legg inn av Onsløv »

Da var MC'en borte... Det ble et kort bekjentskap, men et fantastisk et. :sorry

Så nå er det atter en gang en liten pause, kommer til å titte på finn.no og på forumet innimellom etter en passende MC jeg kan kjøpe. :prf

Men først blir det vel på leit etter et større bur.... :8-[

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Onsløv's Blogg - Nytt leketøy i hus

Legg inn av Intruder »

Onsløv skrev:Med skjæret på og hevet, så er den nok litt tungstyrt i sakte fart.
Har ikke prøvd den så mye i høy fart at jeg kan uttale meg om det. Har ikke lagt merke til noe negativt ihvertfall de 8 km jeg har kjørt den uten skjær på, og de 8 jeg har kjørt den med skjær.

Bensintanken er på 16 liter mener jeg å erindre. Kjørte den ca 4 timer på julaften, men hadde ikke sunket noe spesielt i tanken.
Ja,da vet vi hvem som var julenisse på dine kanter... :-J :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar