oivindgs funderinger

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

Interessant video om Brock Davidsons Suzuki Bandit 1200, som for tjue år siden var den første "gateregistrerte" motorsykkelen som klarte sjutallet på kvartmila. Utrolig mange tekniske detaljer forklart på en enkel og grei måte av Brock Davidson selv.

Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av HeHy »

oivindg skrev:Interessant video om Brock Davidsons Suzuki Bandit 1200, som for tjue år siden var den første "gateregistrerte" motorsykkelen som klarte sjutallet på kvartmila. Utrolig mange tekniske detaljer forklart på en enkel og grei måte av Brock Davidson selv.

"just shove more nitrous into it" Bilde
Heftig sykkel, men hadde nok ikke gått gjennom krava til svv den der nei.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

HeHy skrev: 31 mai 2020, 19:11just shove more nitrous into it" Bilde
Heftig sykkel, men hadde nok ikke gått gjennom krava til svv den der nei.
Nei. Det er litt forskjell på Norge og USA der. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

Som jeg kanskje har vært inne på før, så elsker jeg å se på folk som mekker eller lager ting, samlebånd og automatiske maskiner. En som jeg har veldig glede av å følge er Allen Millyard. En skikkelig Reodor Felgen. Han har noen fantastiske prosjekter og en utrolig fin måte å fortelle om det han gjør på videoene sine. Her litt fra årets prosjekt med å bygge en sekssylindret Kawasaki Z1:

Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av HeHy »

Sett en del på Allen millyard selv. Han er jo et fordømradene geni, utrolig behagelig å høre på også.
Når du ser på han skjønner man at han vet hva han gjør, men når han tar frem baufila for å kutte blokka i 2 for å sveise sammen igjen til 6 sylinder satt jeg bare å måpte resten av videoen...
Å bygge om motorer så totalt som han, tror jeg ikke det er mange folk i verden som får til, og Allen gjør det i egen bakgård uten altfor mye fancy utstyr.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

Liten tue kan velte stort lass, heter det.

Vi har en printer som er noen år gammel. Jeg klarer ikke å finne kvitteringa, men jeg tipper den er en tre, fire, fem år gammel. Den printer og skanner trådløst, så den kan brukes med alt av pc'er, pads og mobiltelefoner i heimen. Veldig kjekk og grei. Så sluttet den å virke.

Det vil si at printeren ville ikke slå seg på. Siden printeren ikke var spesielt dyr, tok jeg en kikk på nettet etter ny printer. Men det var ikke noen som virket like enkle og greie som den vi hadde, så det var ikke så fristende å kjøpe en ny printer. Imidlertid oppdaget jeg at en vanlig feil på printere er at ultrakondensatoren går i stykker. Ultrakondensatoren er en liten komponent som skal fungere som et lite batteri for å sørge for at innstillingene i printeren lagres selv om strømmen blir borte en stund. Når ultrakondensatoren slutter å virke, mister printeren innstillingene og klarer ikke starte opp igjen etter et strømbrudd.

Siden jeg går hjemme med kragebeinsbrudd har jeg forsåvidt nok tid, så jeg fant ut at jeg skulle demontere printeren. Det viste seg å ikke være så enkelt siden jeg bare klarte å bruke den ene armen. Men med hjelp av kona der det krevdes krefter for å få ting fra hverandre klarte jeg til slutt å komme til ultrakondensatoren. Den var selvsagt gjemt godt inne i printeren, finurlig skjult bak plastbiter med gjemte haker og fester som måtte masseres på akkurat riktig måte for å slippe taket. Komponenten ble byttet med en ny en bestilt på nettet til 25 kroner pluss frakt. Når alt var skrudd sammen igjen virket faktisk printeren som ny! Så et par times fiklejobb og en komponent til 25 kroner ga printeren et år eller to forlenget levetid.

Her er ultrakondensatoren
IMG_5471.JPG
Og her er printeren demontert for å få byttet komponenten
IMG_5461 (2).JPG
Og her er kretskortet som komponenten satt på
IMG_5469.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av FredrikE24 »

Printere er til tider en ganske skitten bransje.

Da jeg gikk på videregående elektro skulle man utplasseres i bedrift.
Jeg utplasserte meg hos et større firma som drev med alt av elektrorelaterte installasjoner til eiendomsdrift.

En medelev ble imidlertid utplassert hos en bedrift som reparerte kopimaskiner og printere av et bestemt merke.
Artig at en printer kan "kjenne" hvorvidt kunden har kjøpt dyrt originalt printerpapir til kopimaskinen og får printeren til å prestere bedre. Etter x-antall print med uoriginalt papir ville maskinen bli vanskelig med mye papirstopp. Et servicebesøk, testkjøring og et salg av dyrt printerpapir fra produsenten av kopimaskinen fikset alltid problemet. Dette lå i softwaren på maskinen. Denne telleren ble nullstilt ved hvert besøk og telte hver gang det ble gjort en utskrift med uoriginalt printerpapir. Når telleren hadde nådd grensa ble printeren vanskelig igjen. Nytt servicebesøk.

Epson-skrivere for privat bruk hadde vel også en teller som telte antall utskrifter og etter x-antall utskifter slutta printeren rett og slett å printe. Montro om dette også er tilfelle med din maskin. At det enten/både sitter en teller som teller antall utskrifter og/eller en kondensator som lades ut etter en periode, så skal printeren død og kastes. Så går man og kjøper en ny.

Min erfaring er med HP sine laserskrivere. De bare skriver og skriver og skriver og skriver. Har en HP LaserJet 4050TN fra rundt år 2000. Begynte livet sitt på et middels stort kontor, med rimelig mange printinger, før den endte opp hos min familie og har fortsatt i 20 år til. Printer stadig like bra. Bytta tonerkasetten to ganger.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

En video til fra 46works, som fikk starte denne tråden. Denne gangen lager han baknav og bakhjul til en custom BMW. Jeg elsker å se på maskinering og bygging når videoene er laget så flott som denne.

Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22672
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 16 jun 2020, 16:25 Printere er til tider en ganske skitten bransje.

Da jeg gikk på videregående elektro skulle man utplasseres i bedrift.
Jeg utplasserte meg hos et større firma som drev med alt av elektrorelaterte installasjoner til eiendomsdrift.

En medelev ble imidlertid utplassert hos en bedrift som reparerte kopimaskiner og printere av et bestemt merke.
Artig at en printer kan "kjenne" hvorvidt kunden har kjøpt dyrt originalt printerpapir til kopimaskinen og får printeren til å prestere bedre. Etter x-antall print med uoriginalt papir ville maskinen bli vanskelig med mye papirstopp. Et servicebesøk, testkjøring og et salg av dyrt printerpapir fra produsenten av kopimaskinen fikset alltid problemet. Dette lå i softwaren på maskinen. Denne telleren ble nullstilt ved hvert besøk og telte hver gang det ble gjort en utskrift med uoriginalt printerpapir. Når telleren hadde nådd grensa ble printeren vanskelig igjen. Nytt servicebesøk.

Epson-skrivere for privat bruk hadde vel også en teller som telte antall utskrifter og etter x-antall utskifter slutta printeren rett og slett å printe. Montro om dette også er tilfelle med din maskin. At det enten/både sitter en teller som teller antall utskrifter og/eller en kondensator som lades ut etter en periode, så skal printeren død og kastes. Så går man og kjøper en ny.

Min erfaring er med HP sine laserskrivere. De bare skriver og skriver og skriver og skriver. Har en HP LaserJet 4050TN fra rundt år 2000. Begynte livet sitt på et middels stort kontor, med rimelig mange printinger, før den endte opp hos min familie og har fortsatt i 20 år til. Printer stadig like bra. Bytta tonerkasetten to ganger.
På jobben har vi en svær Ricoh skriver til 65.000 kroner med etterbehadler som bretter og stifter etc. Vi bruker kun billigste sort kopipapir i A4 og A3 og denne har jeg faktisk til gode å se stopper, så sant det ikke er tom for papir eller toner. Den har nå gått mer eller mindre feilfritt i 7 år.

Vi leaser denne og dem som kommer med tonere til oss noterer seg antall utskrifter. Vi er en av kundene dems som skriver ut mest, da vi skriver ut en drøss med kataloger.

Vi har aldri hørt om eller opplevd at det "kreves" noe spesielt papir til denne. Men nå er dette en såkalt "proff"-skriver.
Sist redigert av Bjerknez den 26 jun 2020, 13:37, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

For noen år siden var jeg ute for at en printer stoppet på grunn av dårlig papir. Da var det masse papirstøv i printeren som gjorde at den ikke virket lenger. Printeren kom i gang igjen etter en rens, men papiret ble byttet ut med et annet fabrikat. Det er eneste gangen jeg har vært ute for at papirkvaliteten har skapt problemer. På jobben printer vi mye, men vi bruker ikke originalpapir, så der er det ikke styrt av kopimafiaen i alle fall.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 26 jun 2020, 13:22
FredrikE24 skrev: 16 jun 2020, 16:25 Printere er til tider en ganske skitten bransje.

Da jeg gikk på videregående elektro skulle man utplasseres i bedrift.
Jeg utplasserte meg hos et større firma som drev med alt av elektrorelaterte installasjoner til eiendomsdrift.

En medelev ble imidlertid utplassert hos en bedrift som reparerte kopimaskiner og printere av et bestemt merke.
Artig at en printer kan "kjenne" hvorvidt kunden har kjøpt dyrt originalt printerpapir til kopimaskinen og får printeren til å prestere bedre. Etter x-antall print med uoriginalt papir ville maskinen bli vanskelig med mye papirstopp. Et servicebesøk, testkjøring og et salg av dyrt printerpapir fra produsenten av kopimaskinen fikset alltid problemet. Dette lå i softwaren på maskinen. Denne telleren ble nullstilt ved hvert besøk og telte hver gang det ble gjort en utskrift med uoriginalt printerpapir. Når telleren hadde nådd grensa ble printeren vanskelig igjen. Nytt servicebesøk.

Epson-skrivere for privat bruk hadde vel også en teller som telte antall utskrifter og etter x-antall utskifter slutta printeren rett og slett å printe. Montro om dette også er tilfelle med din maskin. At det enten/både sitter en teller som teller antall utskrifter og/eller en kondensator som lades ut etter en periode, så skal printeren død og kastes. Så går man og kjøper en ny.

Min erfaring er med HP sine laserskrivere. De bare skriver og skriver og skriver og skriver. Har en HP LaserJet 4050TN fra rundt år 2000. Begynte livet sitt på et middels stort kontor, med rimelig mange printinger, før den endte opp hos min familie og har fortsatt i 20 år til. Printer stadig like bra. Bytta tonerkasetten to ganger.
På jobben har vi en svær Ricoh skriver til 65.000 kroner med etterbehadler som bretter og stifter etc. Vi bruker kun billigste sort kopipapir i A4 og A3 og denne har jeg faktisk til gode å se stopper, så sant det ikke er tom for papir eller toner. Den har nå gått mer eller mindre feilfritt i 7 år.

Vi leaser denne og dem som kommer med tonere til oss noterer seg antall utskrifter. Vi er en av kundene dems som skriver ut mest, da vi skriver ut en drøss med kataloger.

Vi har aldri hørt om eller opplevd at det "kreves" noe spesielt papir til denne. Men nå er dette en såkalt "proff"-skriver.
Jeg tror ting har endret seg litt med årene. Printerene har blitt bedre og markedet annerledes. Før kunne man se printer-servicebiler overalt i Oslo. Papirstopp var det stadigvekk. Eneste servicefolk gjorde var litt rensing, skifting av noen ruller og tonerkasetter så var det bare å kjøre gjennom med originalpapir.

Har Xerox på jobben etter mange år med Konica. Konicaen bare rusla og gikk. Den var kjøpt etter at leasingperioden var ferdig for kr. 0,- Deretter bare gikk den i 15 år til gratis :P Xeroxen vil helst ha originalpapir, men er ellers lytefri utover et par stopper..

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av schnellfahrer »

Jeg har jobbet med printere i 25 år. Aldri hørt om printere som kjenner igjen papir fra forskjellige produsenter :-k
Dårlig papir støver mer, og støvet setter seg fast på bl.a. rollere/inntrekkshjul og forårsaker papirstopp.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

En helt annen sak. Jeg har nevnt displayet jeg jobber med til BMWen min i en annen tråd. Nå har alt av mekking og prosjekter ligget døde på grunn av kragebeinsbruddet, men etterhvert nå vil jeg kunne begynne med litt småting. Siden det fortsatt er en stund igjen til jeg kan begynne å kjøre sykkel, kan det jo passe å pusle litt med displayprosjektet. En av tingene som står øverst på lista er å koble seg til CAN-bussen i motorsykkelen og få bekreftet at dataene som går der stemmer med det jeg har funnet på nettet.

Litt tilfeldig oppdaget jeg at oscilloskopet jeg har, et veldig enkelt USB-skop som heter PicoScope, har en innebygget CAN-analysator. Det kan jo bli veldig nyttig. Koblet litt kjapt opp til CAN-senderen jeg bygde i vinter, og der kom det flotte meldinger opp på skjermen! I tillegg er det funksjonalitet for å lagre og å overføre til Excel for analyse. Bare armen blir litt bedre nå, så skal skopet kobles til motorsykkelen og meldingene på CAN-bussen lagres i Excelformat!

PicoScope oscilloskop (2204A)
2365425-40.jpg
CAN-analysator
PicoScope CAN.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

Fint byggesett av en fin sykkel! 1/4-skala er ganske stort. :)

Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 09 apr 2020, 14:23 Også krever det flerfoldige timer forran videoredigeringsverktøyet i tillegg. Noe vertfall JEG gikk ganske fort lei.
Har vært der - og gitt blaffen i alt jeg tenkte på om video, bilder---ja alt det der --men så ligg no utstyret der og redigeringsprogram betaler man for så i høst har jeg "virkelig" tenkt å prøve :scratch ,, men blir det ikke kos så sleng æ alt ut på Finn , viss ikke en av gutan vil prøve seg.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar