Mortens Honda Nighthawk!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av MortenL »

Har hatt en god del lokale småturer på det nye gliset de siste par ukene, når værgudene har vært på min side. Tror (og håper.. :knegg ) at det blir mindre skruing på denne sykkelen enn den forrige, likevel har jeg sett meg ut et par ting som skal gjøres.

Oljeservice skal den ha, og utstyr til dette er bestilt hos David Silver Spares i England. Jeg bestilte også med nye holker med original look, da de som står på nå ser litt for nymotens ut.

Bilde

Videre skal dekkene skiftes, det ene er bare 5 år gammelt, mens det andre er 12. Mye mønster igjen på begge, men jeg liker bedre å være på den sikre siden. Blir helt sikkert Roadtec 01 på denne også, som på BMWen. De finnes lett tilgjengelig i rette dimensjoner. Dekkskifte blir nok ikke i år, siden sesongen går mot slutten.

Bilde

Har også en mulig avtale for litt våtsliping av tanken og haleseksjonen, samt foliering med klar folie på samme stedene, for å forhindre videre slitasje. Med litt folie på halen kan jeg bruke passasjerhåndtaket bak til å stroppe fast litt bagasje om jeg skal ut på tur. Mulig dette blir gjort hos Car Wrap Kings i Sandnes denne uken om de rekker det, ellers må jeg vente til de kommer tilbake fra ferie. Har hatt bilen inne her tidligere for foliering av bakfangeren (har et beist av en hund), og er meget fornøyd med både arbeidet og prisen.

Bilde
Bilde

Ellers har jeg snusa og gravd litt for å finne ut mer om historikken til sykkelen, og det er jeg glad jeg gjorde!
Tok bare en telefon til karen som står oppført som første norske eier (første som registrerte sykkelen) hos vegvesenet. Det viser seg at han kjøpte sykkelen omkring 2005, i Norge, men at sykkelen opprinnelig (som antatt) kommer fra USA, nærmere bestemt Calfornia, og at den var blå!

Bilde
[ikke samme sykkel]

Denne karen, som altså registrerte sykkelen for første gang i 2018, har mellom 2005 og 2018 hatt sykkelen totalt i deler. Den er bygd om fra 700 til 750 ved å bytte veiv, nye veiv- og rådelager, stempler, stempelringer og pakninger. Sylindrene er også borret opp tilsvarende. Han mener at disse endringene gir motoren i overkant av 90HK, noe mer enn de 80 originale i 700ene.
Videre er bremser gjennomgått med nye sko og klosser, stålomspunnede bremseslanger, overhalt kalipere og alt som er. Nye coiler, pluggledninger og plugger. Overhalt starter, nytrukket salt, nye blinklys bak, ultralydvaskede forgassere, ny gasswire og chokewire. Nye simmeringer i forgaffel, samt pulverlakkering av ramme og andre sorte deler. Alt tenkelig er gjort, og det ligger til rette for tålig vedlikeholdsfritt eierskap fremover... :twothumbs: Karen som jeg kjøpte sykkelen av derimot, må ha glemt omtrent 90% av alt den forrige eieren gjorde. Rart at han ikke nevnte noe i hvert fall. :scratch

Menmen, jeg er strålende fornøyd med sykkelen, og det var skikkelig gøy å bli litt klokere på historikken, spesielt når han som fornyet sykkelen så til de grader viste seg å være en snakkesalig og hyggelig kar. :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av Jompa »

Du gjorde tydeligvis et godt kjøp.
Er eksosanlegget lakkert eller behandlet på annen måte ?
Jeg er ganske sikker på at det var «black chrome» som gjaldt da sykkelen var ny, og det er ikke særlig holdbart imot rust.
Anlegget ditt ligner på det jeg hadde på Kawasakien etter at det ble lagt Ceramic coating på det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av MortenL »

Jompa skrev: 11 aug 2021, 18:35 Er eksosanlegget lakkert eller behandlet på annen måte ?
Takker, jeg har lest at disse var 'krommet svart' originalt ja, men om noe er gjort med det i ettertid er jeg usikker på. Ikke noe første norske eier opplyste om ihvertfall. Om den har hatt 20 år i California og ca 15 år i norske garasjer, har den kanskje ikke vært særlig utsatt for rust ennå? 😁

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av MortenL »

Da fikk jeg gjort et kjapt lite lørdagsprosjekt allerede!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Synes det ser mye bedre ut slik. De 'gamle' holkene var jo tilnærmet nye, og hadde nok ikke sett mange mil. Men de nye kostet omkring 60 kroner for settet, og ser originale ut. :twothumbs:

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av MortenL »

Ikke særlig mye å meddele her, men det var litt for lenge siden sist oppdatering. :knegg
Som nevnt tidligere var olje og filter bestilt, det er nå byttet, herlig å ha det gjort. Gjorde dette på fredag sist uke, og etterpå fikk jeg plutselig ikke start!
Da ble det litt prøving og feiling, fant at batteriet var modent for utbytting, da det droppet til rundt 7-8V da jeg kinna. Startet ikke med nytt batteri heller. Fikk et hint om å bytte plugger, så byttet disse og hettene i samme slengen. Ingen start. :scratch
Til slutt fant jeg ut at vakumslangen på bensinkrana hadde hoppet av, slik at denne ikke slapp gjennom bensin. Sugde litt på den for å slippe litt bensin gjennom til forgasserne, og sykkelen starta fint som aldri før. Når den er varm er det nesten bare å se på startknappen så er den i gang.
Ellers måtte jeg ha en nøkkelring som gjorde det lett å finne den lille nøkkelen igjen i nøkkelskåla... Såå.. Litt harry, men det tillater jeg meg selv. Står fint til sykkelen også. :redface

Bilde

Som også nevnt tidligere har jeg planer om å bytte dekk, sannsynligvis rundt starten av neste sesong. Dette valget fikk jeg bekreftelse på sist uke, da bakenden slapp på vei ut av ei rundkjøring, våt veibane. Var rimelig lav fart og slak sving i tredje gir, likevel bar det nesten rett i midtdeleren på vei ut av rundkjøringa, heldigvis klarte jeg å holde meg på hjula. Blir å bestille Metzeler snart. :D

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av MortenL »

Da ble sesongen plutselig avsluttet litt tidligere enn forventet:

Bilde

Skaden jeg har nevnt tidligere har jeg endelig fått en avklaring på, delvis avrevet leddbånd i underarmen, nede ved håndleddet. I flere uker fremover nå skal jeg gå med denne formstøpte skinna fra over albuen ned til hånda. Å kjøre bil med den gikk fint, men motorsykkel.. tja. :scratch

Så da var det bare å få klargjort sykkelen for vinteren. Hadde meg en grei og rolig tur i nærområdet, for å få det ut av systemet, før jeg fylte tanken og gikk i gang med vasking og ACF-50 for å forhindre rust.

Bilde

Etter vasken fant jeg en tikkelyd på høyre sida av sykkelen når jeg skrudde på tenninga, viste seg å være blinklysreléet som ikke var vanntett. Ene ledningen hadde løsna fra kabelskoen og, som bildet viser. Fikk blåst tørt, en dæsj med elektronikkrens, festa ledningen og borret et lite dreneringshull for fremtidige fuktige turer. :prf Testet OK!

Bilde

Så bar det inn i boda. Et prosjekt som var omtrent 40% lettere enn med BMWen. :twothumbs: Her ble den satt på vedlikeholdslading, jeg tok av salen for at ikke den skal bli spist opp i vinter, armerte et par musefeller, og tettet luftboks og eksosrør. Bedre føre var. :prf

Bilde

Bilde

Så får jeg ta på meg skinna igjen da.. og smøre meg med tålmodighet. Får vaske kjøreklærne og hjelmen litt i påvente av neste sesong, og kanskje fylle på med litt 2-hjulte eventyr på Youtube. Driver og ser The Long Way Up for tia, koselig serie!

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av MortenL »

Da var det på tide med oppdatering!

For et par uker siden fikk jeg montert klokke med termometer, BMWen hadde digital klokke fra fabrikk, og det savna jeg på Hondaen. Termometer var en bonus; nå er det mulig å vite både hvor kaldt det var når testiklene krøp tilbake dit de kom fra, og akkurat når det inntraff!

Bilde

Bilde

Så, to dager tidligere enn i fjor, ble sykkelen tatt ut og startet! Første skikkelige tur i går, ble en drøy time i skikkelig vind og noen få plussgrader. :twothumbs:

Bilde

Bilde

Bilde

Så da er sesongen offisielt i gang for min del, håper på en like tørr, varm og lang sommer, som vinteren har vært våt, kald og lang. :[-(

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Hadde nøyaktig samme på min Honda, montert på samme sted (men rett på handlebar siden det ikke er sikringsboks der på Alp´n).
Kjøpte den egentlig for temperatur jeg, siden det er klokke i dashboard, men fordi det kommer litt varm luft fra motor opp der viser den feil i forhold til reell utetemperatur.
Kan hende luftstrømmen er annerledes på din så det ikke påvirkes i samme grad, men på min var det flere grader avvik.
Så du bør kanskje sjekke det på starten om du kjører mens det kan være frost, om den sier plussgrader selv om det egentlig er på minussiden.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av MortenL »

Gammelsmurfen skrev: 01 mar 2022, 17:00 varm luft fra motor opp der viser den feil i forhold til reell utetemperatur.
Etter litt kjøring i morgentimene i dag skjønner jeg hva du mener, og har samme problemet her. Når sykkelen parkeres etter kjøring stiger temperaturen på termometeret pga. av varmen fra motor. Tar en del tid med kjøring og vind før den synker også, men etter noen kilometer virker tempen som vises reell. 3-4 grader ute når jeg parkerte sykkelen, og når jeg kom ut igjen etter 15 minutter viste displayet 13 grader. 😅

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av Gammelsmurfen »

MortenL skrev: 02 mar 2022, 10:22
Gammelsmurfen skrev: 01 mar 2022, 17:00 varm luft fra motor opp der viser den feil i forhold til reell utetemperatur.
Etter litt kjøring i morgentimene i dag skjønner jeg hva du mener, og har samme problemet her. Når sykkelen parkeres etter kjøring stiger temperaturen på termometeret pga. av varmen fra motor. Tar en del tid med kjøring og vind før den synker også, men etter noen kilometer virker tempen som vises reell. 3-4 grader ute når jeg parkerte sykkelen, og når jeg kom ut igjen etter 15 minutter viste displayet 13 grader. 😅
Ja. ellers så er enheten både strømgjerrig, klokka fin og jeg tror temperaturmåleren i utgangspuktet er greit kalibrert.
Det er plasseringen som er utfordringen og så lenge det ikke er noe ekstern føler så blir det ikke helt enkelt siden man også skal kunne se den mens man kjører. På den nye sykkelen min er det innebygget, så der får jeg ikke den utfordringen :)

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av MortenL »

20220420_114459.jpg
20220420_111130.jpg
20220420_114506.jpg
20220420_111135.jpg
20220421_072303.jpg
20220421_071406.jpg
20220422_150125.jpg
20220422_150135.jpg
Kjapp liten oppdatering. Endelig fint vær, kjører noen koseturer når jeg har tid, og bruker sykkelen til pendling når jeg kan.

Har de siste dagene fått frisket opp litt plastikk, luftet clutchen, og i dag fått på de nye dekkene jeg bestilte i høst. 😀😀
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av AJ »

Regner med at det ikke bare var hos meg bildene dine ble vist liggende?
Nå har jeg rettet opp de fleste og håper at de nå vises riktig vei hos alle som klikker seg inn på for å kikke :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av MortenL »

AJ skrev: 24 apr 2022, 18:58 Nå har jeg rettet opp de fleste og håper at de nå vises riktig vei hos alle som klikker seg inn på for å kikke :) .

Takker 😀 ble lastet opp kjapt og gæli fra mobilen, så alle kom på skakka for meg også. I dagens bilde tråden kom det av en eller annen grunn rett vei, når jeg lasta opp på samme viset. 🤔

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av MortenL »

Har de siste par dagene hatt litt jobb med å bytte ut dekaler på sidedekslene og halepartiet. Som fremgår av bildene, var de gamle blitt både hullete og flassete. Fornøyd med resultatet, men det kunne vært bedre. Fikk ikke fjernet alt av limrester blant annet, selv med 15 runder label off/sitrusrens/klisterfjerner av annet fabrikat og skrubbing. Lakken slapp faktisk sammen med noe av limen, så jeg gamblet på å la siste rest av lim være. Så får vi se med tida hvor lurt det var. :knegg

Ellers er ikke fargen en 100% match med de gamle klistremerkene, men de jeg har kjøpt og montert her skal visstnok være de beste man får tak i.

Bilde
Bilde
Bilde
Før

Bilde
Også før

Bilde
Etter

Bilde
Før

Bilde
Etter

Bilde
Før

Bilde
Etter


Byttet også for en drøy måneds tid siden ut LED kitet i hovedlykta, som tidligere eier hadde installert, da det tok kvelden. Dette ble byttet ut med en mer tidsriktig halogenpære til den nette sum av 25 kroner. (Mot 2000 kroner for nytt, identisk LED kit). Kjører ikke på mørke landeveier uansett, så det var ikke nødvendig med LED egentlig.

Bilde
Bilde

Så har jeg ikke videre planer for sykkelen denne sesongen, med mindre noe nytt går i stykker. Ble far for få uker siden, så det blir spennende å se hvor mye tid jeg har til rådighet fremover. :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av AJ »

Dette ble bra, ser det ut til :thumleft :prf !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar