Mortens Honda Nighthawk!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av MortenL »

På oppfordring lager jeg en tråd på mitt nyeste "prosjekt"!
Dette er da en '86 K100RS med snaue 54.000 på telleverket. Har forstått det slik at når det gjelder 80-talls K-sykler så er det gjerne lurere å se etter høyere kilometerstand, da motorene er tilnærmet skuddsikre og syklene da ikke har "stått i hjel". Så får tiden vise om det var lurt av meg å gå for en med lav kilometerstand. :)

Drømmen har siden jeg begynte å lete etter sykkel vært å bygge om til scrambler type, men livssituasjon får foreløpig diktere dette. Enn så lenge er planen å holde den ved like med service og det som trengs av slitedeler, og bruke den i original stand gjennom noen sesonger. I tillegg er denne nesten for fin til å bygge om i det hele tatt.

Når jeg plukket opp sykkelen på lørdag som var, hadde den fått nytt batteri og oljeservice på motor, og svev som en klokke. Selger hadde jukset litt og varmet sykkelen godt opp før jeg kom. Senere fant jeg ut at den går dårlig på tomgang når den er kald, og det kan av og til høres en liten bankelyd fra motoren, som visstnok ikke er uvanlig for disse syklene.

En liten liste med planer utover våren!
  • Lufte bremser
  • Bytte "gummikuler/apeballer" i dynamo
(Dette er forhåpentligvis årsaken til bankelyden)
  • Nytt luftfilter
  • Nytt bensinfilter
  • Nye tennplugger
  • Ny kjølevæske
  • Olje girkasse
  • Olje kardang
  • Nye dekk
Bremsene er allerede luftet, da det var lite futt i bakbremsen. Har ikke fått testet om den er noe bedre etter luftingen, da jeg ikke tørr å kjøre rundt på veiene uten lappen. Mye av servicedelene over er også på vei, i tillegg til dekk. Dekk som står på nå er veldig fine i mønster, men er likevel 7 år gamle. I tillegg er de 10mm bredere enn standard både foran og bak, med noe lavere profil enn standard også. Leste og hørte veldig mye bra om Metzeler Roadtec 01, så ett sett med disse er på vei, i dimensjoner foreskrevet av herremennene i Bayern i 1986. :)

Folket vil kanskje se noen bilder av herligheten også?

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Jeg går utifra at det blir "litt" skruing i ny og ne fremover, så om det finnes noen K-guruer på forumet så tar jeg imot tips med stor takk, og kommer nok ikke til å nøle med å spørre heller! :)
Sist redigert av MortenL den 20 jul 2021, 10:20, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Nydelig farge i grunn. Hadde selv en carbonsvart K100RS 16V, altså med breiere hjul, 16V motor og større bremser, paralever etc.
Når det gjelder kaldstart, så har disse et innsprøytningssystem som er tunet for varm motor.

Generasjonen senere, K1200-plattformen har en egen-stepmotor for tomgangsregulering når den er kald. Der regulerer Motronicen tomgangen til enhver tid. Det humper og går litt hele tiden på disse, men man trenger aldri å tenke så mye på å øke tomgangen.

På alle K75, K100 og K1, så er det grunninnstilling som er inne hele tiden. Motoren vil starte kald, men humpe og gå rimelig stygt, tomgangen vil som regel være altfor lav. Så på venstre side av styret har du en choke-hendel. Denne choker ingenting, men den øker tomgangen(du gir i praksis litt gass). Denne skal du bruke inntil motor er passelig varm til at den går fint på tomgang, da går den som regel superfint..

Bankelyd.. Tja, la det være og se om det utvikler seg. Kommer litt ann på hva slags bankelyd. Sitter rykkutjevner både på dynamo og utgående aksel. Sistnevnte blir ofte slitt om man er glad i å ruse motoren uten belastning. Så blir det slark og slitasje.

Sørg for at gasspjeld er synkronisert og at disse gummiproppene på spjeldhusene er hele og tette, ellers blir det vakumlekk.

Tills.de kan du sjekke ut for billige deler.

Jeg er forsåvidt veldig i mot at du skal bygge om en så fin sykkel som K75 og K100. De er så flotte originalt..
Det er altfor mange dårlige K75 og K100-bygg der ute. Folk med så høye ambisjoner, så skrues det i filler.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Hei og velkommen. 👍👍

Ser ut som en meget flott K100. Mener denne lå på finn for kort tid siden?

Om du skulle vurdere å bygge den om, gjør det slik at den kan bygges tilbake igjen. Min personlige mening er at denne er for fin for ombygging. 🤔

Lykke til med oppkjøring 👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Takk for gode råd, Fredrik! Choken er jeg kjent med, dessverre så holder ikke den heller i gang sykkelen på tomgang når den er kald. Når det gjelder bankelyden så fant jeg et par mulige syndere, blandt annet det du nevner. Min logikk sa at siden sykkelen er kjørt lite men er 34 år gammel, så er det mest sannsynlig gummidelene (altså forsøker jeg med de i dynamoen først), og ikke noe verre som følger av slitasje. Når det gjelder gassspjeld så har jeg også det i bakhodet, men har forstått at det kan skape trøbbel om man tukler med dette om man ikke vet hva man driver med. Noe jeg per nå ikke gjør. :knegg
Har også bestilt gummibelgene bellom luftboksen og spjeldhuset, om det er disse du sikter til? I tillegg til "ENGINE BREATHER HOSE" som visstnok notorisk morkner og lekker, og vil kunne påvirke gangen.
Har ikke ennå hatt anledning til å demontere kåper og deksler for å kikke på diverse gummi på motorblokka, men tar det når pakken med servicedeler kommer. Får da teste hva som lekker og hva som holder tett med litt startgass. :)

Når det gjelder ombygging så er jeg enig med deg, ihvertfall etter å ha eid sykkelen i noen dager, og stirret på den i "noen" timer. Opprinnelig ville jeg ha en "lett ombygging", men for tiden så har jeg ikke anledning uansett, og lysten er heller ikke helt der. Har fulgt en kar som heter The Illestrator på youtube som driver med et K100 cafe racer bygg, og han går grundig til verks. Inspirerende kar, med knallgode videoer. Hadde jeg hatt anledning til å gjøre en så god og langdryg jobb som han gjør så hadde det vært én ting, men den gang ei. :-k

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av Erik_B70 »

Gratulerer med flott sykkel !
Denne kommer du garantert til å få mye glede ut av.

Er ellers enig med Fredrik i at du ikke må bygge om dette flotte ekemplaret.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Esveen skrev: 17 apr 2020, 10:16 Hei og velkommen. 👍👍

Ser ut som en meget flott K100. Mener denne lå på finn for kort tid siden?

Om du skulle vurdere å bygge den om, gjør det slik at den kan bygges tilbake igjen. Min personlige mening er at denne er for fin for ombygging. 🤔

Lykke til med oppkjøring 👍
Det stemmer, hentet den på det glade sørland i helgen. Takk for det, spent på hvordan det blir å manøvrere denne klossen rundt i kjøregården! Hadde en privat øvelseskjøring på drøye 8 mil her om dagen, og på veien så fungerer sykkelen godt. Det gledes! :D

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

MortenL skrev: 17 apr 2020, 10:20 Takk for gode råd, Fredrik! Choken er jeg kjent med, dessverre så holder ikke den heller i gang sykkelen på tomgang når den er kald. Når det gjelder bankelyden så fant jeg et par mulige syndere, blandt annet det du nevner. Min logikk sa at siden sykkelen er kjørt lite men er 34 år gammel, så er det mest sannsynlig gummidelene (altså forsøker jeg med de i dynamoen først), og ikke noe verre som følger av slitasje. Når det gjelder gassspjeld så har jeg også det i bakhodet, men har forstått at det kan skape trøbbel om man tukler med dette om man ikke vet hva man driver med. Noe jeg per nå ikke gjør. :knegg
Har også bestilt gummibelgene bellom luftboksen og spjeldhuset, om det er disse du sikter til? I tillegg til "ENGINE BREATHER HOSE" som visstnok notorisk morkner og lekker, og vil kunne påvirke gangen.
Har ikke ennå hatt anledning til å demontere kåper og deksler for å kikke på diverse gummi på motorblokka, men tar det når pakken med servicedeler kommer. Får da teste hva som lekker og hva som holder tett med litt startgass. :)

Når det gjelder ombygging så er jeg enig med deg, ihvertfall etter å ha eid sykkelen i noen dager, og stirret på den i "noen" timer. Opprinnelig ville jeg ha en "lett ombygging", men for tiden så har jeg ikke anledning uansett, og lysten er heller ikke helt der. Har fulgt en kar som heter The Illestrator på youtube som driver med et K100 cafe racer bygg, og han går grundig til verks. Inspirerende kar, med knallgode videoer. Hadde jeg hatt anledning til å gjøre en så god og langdryg jobb som han gjør så hadde det vært én ting, men den gang ei. :-k
Høres ut som noen har tukla med noe her. Om du gir ørlite mer gass på med håndtaket da? Den skal ikke gå superpent i starten, bruker å "fise litt" på høy tomgang. Men den skal gå, langt ifra å stoppe.
Du må synkronisere spjeldene. Dette gjøres med en carbtuner eller noe du lager selv.

Du må også være helt sikker på at railtrykket ditt er OK, og stabilt. Dette gjør du ved å måle trykk forran bensintrykkregulatoren på fuel-railen. Denne kan være defekt på de eldste K100ene..

Videre må du sørge for at fuel-filteret i tanken ikke er tett.
Får du ikke riktig bensintrykk, så skifter du regulatoren først, deretter pumpe om førstnevnte ikke hjelper.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Littegranne mer manuell gass holder motoren i gang ja. 1500 omdreininger cirka, så går det greit. Takk igjen for tips! Du nevner flere ting jeg ikke ennå kan, men heldigvis er en Haynes manual på vei sammen med delene. ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Haynes er ikke brukandes. Må kjøpe Clymer! :crazy:
Her er min gamle. Kaldstartet. Sånn skal alle disse gå, uansett temperatur med kaldstart(med mindre det er 40-50 grader).
https://youtu.be/y3ZM6u0e49E

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bilde

Her er de proppene jeg snakket om. Du ser de lett når du ser på spjelda..

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Alle tiders, takker! :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Hvordan står det til med mastercylinder bak?

En annen ting du MÅ gjøre er å fette opp splines på kardangen.. Helst skulle giret vært en tur av motoren og inngående aksel på gir skulle vært fetta opp.

Det er viktig.

Staburags NBU 30 PTM er anbefalt brukt.

http://justbikethings.blogspot.com/2016 ... n.html?m=1

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Mastersylinder bak håper jeg er i orden, men har ikke hatt anledning til å skru så mye enda. Tar en test for å se om luftingen hjalp ved neste kjøretur. Ellers får jeg gå videre til å sjekke sylinderen. Den berømte "rear spline luben" har ligget i bakhodet, og lett kontroll ved kjøp av sykkelen peket på at disse ihvertfall ikke var slitt. Når de nye dekkene kommer og bakhjulet likevel må av, var tanken å få gjort unna smøring av disse tennene. Takk igjen for tips, og god link! Har sett et par eldre filmer og lest litt forum posts på hvordan dette skal gjøres, men steg-for-steg med bilder som du linker til, er så mye lettere å følge! :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Mastersylinderen bak begynner å lekke med tiden. Lekker den ikke, eller du ser noe gørr rundt mansjetten, så er den Ok inntil videre. Flush gjerne systemet med frisk bremsevæske.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

I dag var planen å øvelseskjøre litt, men instruktør var ikke helt i slaget. Da ble det å skru litt i stedet for! Slik står sykkelen per nå, og venter på deler:

Bilde
Så det spørs om jeg får kjørt noe med denne de første dagene. :knegg

Bilde
Hjul av og klar for nye dekk. Det ble sagt at disse var 6-7 år, når jeg endelig fant datostemplingen så jeg at de var 11 år. Dekk skal ikke nå pubertetsalderen tenker jeg.

Bilde
Batteribrettet så ikke bra ut, så det skal få litt kjærlighet.

Bilde
Da jeg tok ut dynamoen, som skal få nye slike gummiforinger, så jeg at den ene testikkelen muligens har ligget i klem. Så ut som dette da jeg tok den ut. Kan jo hende den landet der da jeg tok ut dynamoen, men den satt egentlig greit fast. Ser i tillegg bevis på svidd gummi rundtom, så om det hjelper eller ikke så blir det greit å få byttet ut disse.

Bilde
Videre skal du ha takk så meget for tips om disse gummihettene på gasspjeldet, @Fredrik. Det ser fint ut som alle 3 synlige her er morkne og lite tette.

Bilde
Mens hjulet er av så skal tennene i kardangen få litt smøring. Her er jeg i gang med å fjerne den infamøse "final driven". Måtte tette hullet for fartsensoren for å slippe å få dritt og grums nedi der.

Bilde
Her er akselen, som muligens ser dagslys for første gang på 34 år?

Bilde
Etter en kjapp kattevask. Ser mer slitasje her enn hva jeg hadde håpet på, men jeg satser på at de holder en stund til. Blir nok å bytte ut en gang i framtiden.

Bilde
Final driven etter en liten vask. Tar gjerne imot tips til hva folket bruker til å vaske slike ting skikkelig.

Ellers ringte kjøreskolen med en gladmelding, de starter opp igjen i morgen, og jeg har time klokka 12! :) Det blir ikke med mursteinen, men en av skolens egne sykler.

Svar