Mortens Honda Nighthawk!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Kjellrf skrev: 04 mar 2021, 16:06 På disse opp til 88-modell, blei det byttet endel speedometer på garanti fordi det sluttet å virke. Viste seg etterhvert å ofte være en tyristor på baksida som sklei ut. Så etterhvert blei tyristorer festet med en liten skrue, istedenfor å bytte speedometeret...
Takk for tips! Jeg noterer meg det, og tar en kikk på interveven om speedometeret mitt tuller seg til igjen. Så langt har hver tur i år vært uten speedo problemer. Men om dette er en quick fix så har jeg en unnskyldning for å åpne instrumentet igjen for å fjerne litt fukt. Det har begynt å kondensere littegranne etter vinterlagring, men vil tro det går seg til egentlig. Ingen kondens på et par dager nå. 😁

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

I dag titta endelig sola frem igjen, så da fikk jeg det for meg å ta en tur.
Den starta fint, her fotografert ved jærkysten:

Bilde

Kjørte nedover til Egersund før jeg tok over til E39 forbi Vikeså, og over høyjæren tilbake til kysten. Her var det noe kaldere..

Bilde

Ble rundt 15 mil, og sykkelen fungerte knirkefritt. Merker dog at den nye salen ikke er bedre (men heller ikke verre) enn komfortsalen jeg solgte. Men den ser bedre ut på sykkelen. :D

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

På tide med en aldri så liten oppdatering her. Har den siste tiden kjørt uten veltebøylene, da disse kom av tidligere i vår i forbindelse med oljeservicen. Lot de være av helt til jeg hadde tid til å lakkere de, så det er nå gjort! :) Sykkelen (og bilen, og bilen til søstera mi) fikk seg en vask tidligere i dag, da er det så mye kjekkere å skru også.

Sånn den har stått noen uker nå:
Bilde
Bilde

Så skal det sprayes:
Bilde
Bilde

Ferdig resultat:
Bilde

Må atter skryte litt over han karen jeg kjøpte deksel og sal av tidligere, han 3D printet disse pluggene til å ha over de øverste boltene. Og det helt gratis!
Bilde

Så fikk vi endelig kjøpt oss kommunikasjonssystem, slik at kona slipper å sitte bakpå helt alene med sine egne tanker, helt til jeg kommer på å stoppe.. :twothumbs:
Bilde

Snart 1. Mai nå! 8)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Jeg synes dette ble bra! Må innrømme at jeg er svak for denne fargekombinasjonen. Ta godt vare på den og kos deg med den 🙂👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Hadde litt lakk igjen etter å ha tatt bøylene, så da tok jeg like greit å pyntet litt på fronten av motoren og vannpumpa. Ble en nokså rask og lettvint fremgangsmåte, men resultatet ble ti ganger bedre. Så spørs det hvor lenge det holder. Ideelt sett så skulle jeg tatt av dekslene og blåst/slipt de skikkelig rene før lakkering, men det finnes da grenser. :knegg En kattevask og en runde med rødsprit fikk være godt nok for denne gang.

Bilde
Bilde

De fleste K sykler uten forlenget forskjerm eller motorspoiler sliter nok med lakkslitasje her vil jeg tro, men det får man tåle. :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av Domino »

En god gammeldags skvettlapp på forskjermen hadde nok gjort seg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp, dette var å få kjøpt. Forlenga både bakskjermen i forkant og forskjermen i bakkant på den jeg hadde.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Har ikke blitt så mye bruk eller skruing i det siste, fikk en liten smell i håndleddet på selve 1. Mai. :( For en liten tid siden hadde jeg en kjøretur for å teste denne hånda, og da mistet jeg dekselet til choken, trodde jeg.. Fant det igjen nede i kåpa i går. Men nytt deksel er bestilt likevel, sammen med ny "breather hose" og fjær til sidestøtta. Slangen bytta jeg i fjor, men etter vinterlagringen har den allerede morknet og sprukket. Har ikke merket noe på gangen, men greit å bare slenge med en i bestillingen mens jeg var i gang.

Bilde

I går fikk jeg det også for meg å etterfylle litt kjølevann, da jeg over tid har sett at det har krøpet ned mot minimum merket. Ingen væske i olja eller brutt forsegling i oljepumpa, heldigvis. Jeg tillater meg å tro at det bare skyldes naturlig fordamping fra utluftinga på ekspansjonstanken. :roll
I prosessen her så skulle det vise seg at jeg ikke har hellet med meg når det gjelder disse sidedekslene. Jeg kjøpte jo dette nytt i vinter, og når det denne gangen skulle av, var det fremre festet som knakk av dekselet og satt igjen i tanken.. Selv om jeg har for vane å ta en liten dæsj fett på gummien hver gang dekslene er av, for å minske motstanden noe. Får se om jeg får kombinert de to høyre sidedekslene jeg nå har til noe brukbart etter hvert. :sk?

Bilde

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Da har jeg fiksa det gamle sidedekselet ved å skjære av festet i midten fra det nye dekselet (som fikk fremre festet knukket i forrige post), og limt det på det gamle. Godt med lim og forsterket med et avklipt strips. Har troa på at dette skal holde, så lenge jeg slipper å bruke makt for å ta av dekselet. :-k :D

Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Vurderer nå sterkt å legge denne ut for salg i nær fremtid. Ikke at jeg er lei, men fordi jeg gjerne skulle hatt en sykkel som passer kroppen min litt bedre. En mer oppreist og lettere sykkel. Knekken i håndleddet som jeg nevnte i en tidligere post er særdeles aktiv ennå, og mye tyder på at BMWen ellers blir stående hele sommeren. Når kona nå har begynt å (trå!)sykle til jobb, har jeg også mulighet til å komme meg rundt med bilen.

Så jeg tenker å fundere litt over saken før jeg bestemmer meg, men av natur er jeg gjerne slik at når noe først er tenkt så er det nesten like snart bestemt.

Om noen her inne skulle vært interessert i sykkelen, eller kjenner noen som er, så er det bare å gi lyd. :)

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »


Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Da har det skjedd litt her plutselig!

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av Jompa »

CB 750 Nighthawk ?
Skikkelig firecylindret luftkjølt japse i alle fall 👍
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Jompa skrev: 19 jul 2021, 22:12 CB 750 Nighthawk ?
Skikkelig firecylindret luftkjølt japse i alle fall 👍
Den er registrert som CB750 hos vegvesenet, selv om oppgitt motorvolum er 696 ccm. Jeg går utifra at motorvolumet stemmer men at tittelen er feil, og at dette er en av ganske så få CB700SC Nighthawk S som finnes i landet. Av det jeg leser ble 700 kubikken produsert og hovedsaklig solgt til USA for å unngå importavgifter på større sykler som det sies at Harley fikk innført under Reagan regjeringa. :)

Denne sykkelen kom til Norge i 2018, men det var ikke forrige eier som importerte den. Har planer om å ta en telefon til første norske eier for å finne ut nøyaktig hva som er gjort, og dermed hva jeg muligens bør gjøre av service. Rammen og motor er lakkert ihvertfall, og den ser veldig pen ut. Litt riper i plastdekselene og på tanken som jeg har planer om å utbedre; og muligens legge litt klar folie på utsatte steder. Karen jeg kjøpte den av i helga hadde såvidt kjørt en tank på sykkelen siden han kjøpte den, da han hadde flere sykler og lite tid.

Etter 15-20 minutters prøvekjøring var jeg solgt. Sittestillingen var utrolig komfortabel, og sykkelen føles veldig leken og lett sammenlignet med BMWen. Som jeg forøvrig hadde med meg til østlandet og solgte, 30 minutter unna der hvor jeg kjøpte Hondaen. Ble en lang dag i bil på meg og fattern, men var deilig å både få kjøpt ny sykkel og bli kvitt den gamle i én vendig. :twothumbs:

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av Erik_B70 »

MortenL skrev: 19 jul 2021, 11:44 Da har det skjedd litt her plutselig!

Bilde
Klassisk luftkjølt Honda kan vel aldri bli feil.
Gratulerer med flott sykkel :twothumbs:

Svar