Mortens Honda Nighthawk!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

FredrikE24 skrev: 01 jun 2020, 11:23 Du må nesten finne ut av hvorfor og hva som sier klikk når du vrir. Ut med spjelda og hold den i hånda og vri på rulla.

Alt går mye fortere 2. Gang.
Problemet med det er at klemmene som holder gummien over spjelda kan bare brukes en gang. Skal jeg demontere igjen så må jeg klippe de opp, og vente 1-2 uker på nye. Eller finne passende slangeklemmer i stedet. Skal sjekke litt på diverse forum og prøve med justeringer på TPS og gasshåndtak før jeg eventuelt tar fatt på demontering igjen. Ble 8 timer med skruing i går, så i dag mangler jeg motivasjon kan du si. :D

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Hallelujah!

Problemet lå hverken i selve spjeldene eller justering av disse. Dette var heldigvis en veldig quick (og dum) fix. Før jeg gjennomførte jobben i går hadde jeg lest meg opp på at det var viktig å plassere slangeklemmene til manifoldene likt som før, slik at overgangene mellom spjeldene ikke tok borti klemmene. Likevel var det akkurat det leddet mellom spjeld 1 og 2 gjorde her. Det første "hakket" gassen låste seg på var den ene enden av slangeklemma, og det andre hakket var den andre enden. Det falt meg ikke inn å se på dette tidligere, jeg hadde jo vært såpass nøje med orienteringen av klemmene, at det kunne jo ikke være dette som var problemet. Utrolig herlig at det var så enkelt! Nå skrus dekselene på, så skal det kjøres - med jevn tomgang og forhåpentligvis ingen ettertenning! :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bra det ordna seg! En tur med carbtuner nå så får du litt oversikt over hvordan synkroniseringa er. Det blir nok en helt annen sykkel nå. Det vil du nok merke når du drar på.

Når det gjelder de slangeklemmene, så kan de gjenbrukes? Jeg har brukt dem opp igjen tre ganger nå.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

FredrikE24 skrev: 01 jun 2020, 13:46 Bra det ordna seg! En tur med carbtuner nå så får du litt oversikt over hvordan synkroniseringa er. Det blir nok en helt annen sykkel nå. Det vil du nok merke når du drar på.

Når det gjelder de slangeklemmene, så kan de gjenbrukes? Jeg har brukt dem opp igjen tre ganger nå.
Slangeklemmene til manifoldene, ja. Klemmene til gummien på oppsiden av spjeldene er såkalte ötiker(?) klemmer, og disse kan ikke gjenbrukes. Er de klemt på så må de klippes. Mange folk som erstatter disse også med slangeklemmer, men jeg gikk originalveien, ettersom det var slike som fulgte med settet med servicedeler jeg kjøpte. Da var jeg også garantert riktig dimensjon. :)

Carbtune ligger også høyt på prioriteringslista nå ja. En ting skal nevnes som ikke er nevnt tidligere: Den ene justeringsskruen mellom spjeldene (1 og 2) er rørt. På et av de tidligste bildene jeg la ut var de to andre skruene synlige, og disse er ikke rørt. Den tredje skruen er rørt av tidligere eier, dessverre. Men det skal likevel være mulig å få synkronisert spjelda sånn noenlunde tenker jeg. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Riktig, det er også de jeg har gjenbrukt. Både den lille og store typen. Det går helt fint.

Når det gjelder soting på syl1 så var også spjeldet sota? Hvor kommer veivhusventilasjon inn på spjeldrekke?

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

FredrikE24 skrev: 01 jun 2020, 13:54 Riktig, det er også de jeg har gjenbrukt. Både den lille og store typen. Det går helt fint.

Når det gjelder soting på syl1 så var også spjeldet sota? Hvor kommer veivhusventilasjon inn på spjeldrekke?
:eh

Hvordan har du løsnet de klemmene? Trodde ikke det var fysisk mulig :knegg

Når det gjelder sotinga, hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig, så er dette sylinder nummer 1, altså den bakerste på sykkelen. Og ja, spjeldet var også sota. Jeg er ikke så veldig teknisk dreven enda at jeg vet hva som kan være årsaken, men enn så lenge krysser jeg fingrene for at det var relatert til luftlekkasjen som må ha vært der før jeg mekka i går. :roll

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Da er du på sylinder 4, om det er den bakre.

Kan godt være drit og møkk utenfra som har blandet seg i oljedampen fra veivhusventilasjonen. Om det var den bakerste sylinderen som hadde dårligst innsugsslanger.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av oivindg »

MortenL skrev: 01 jun 2020, 14:00 Hvordan har du løsnet de klemmene? Trodde ikke det var fysisk mulig :knegg
Det er bare å få lurt en skrutrekker på baksiden og bende dem forsiktig fra hverandre.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

oivindg skrev: 01 jun 2020, 14:33
MortenL skrev: 01 jun 2020, 14:00 Hvordan har du løsnet de klemmene? Trodde ikke det var fysisk mulig :knegg
Det er bare å få lurt en skrutrekker på baksiden og bende dem forsiktig fra hverandre.
Herlig, godt å vite! Ser ikke ut til at jeg trenger å foreta meg noe i denne omgang heldigvis. Var ute et par ærend i finværet nå, og sykkelen gikk helt fint. Ingen ulyder eller problem med tomgangen. :twothumbs:

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

FredrikE24 skrev: 01 jun 2020, 14:21 Da er du på sylinder 4, om det er den bakre.

Kan godt være drit og møkk utenfra som har blandet seg i oljedampen fra veivhusventilasjonen. Om det var den bakerste sylinderen som hadde dårligst innsugsslanger.
Takk for oppklaring. Var noe forvirret her tidligere, da jeg også trodde at sylindrene var nummerert fra front til bak, men så syns jeg å ha lest en plass at det faktisk var omvendt. Kanskje om jeg hadde brydd meg med å sjekke merkingen på coil ledningene så hadde jeg sett dette. Da er det bare å se bort fra kommentarene mine som spesifiserer nummer på spjeld, sylinder, injektor osv. :knegg

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Hadde et problem med speedometer og tripteller tidligere, hvor denne kuttet ut. Trodde jeg hadde fått orden på dette, men den gang ei. I går sluttet den plutselig å fungere igjen, og fungerer nå periodisk i visse hastigheter og ved visse turtall, virker det som. Hastigheten speedometeret indikerer, når det gir livstegn fra seg, er heller ikke alltid réelt. Tripteller registrerer også bare kilometerstand i periodene som speedometeret fungerer. Foreløpig er diagnosen defekt fartssensor på diffen, eller brudd i ledning fra sensoren. Jeg måler ikke kontinuitet fra sensor til nærmeste kobling på kabelen.

Skal ta en siste test i morgen for å bekrefte at dette er problemet, så langt det lar seg gjøre. Har forstått på ulike forum at sykkelen har selv-kansellerende blinklys, som slår seg av automatisk etter x antall sekunder eller distanse, avhengig av fart. Dersom blinklyset altså ikke går av av seg selv, så er det problemer med signalet fra sensoren. Og ettersom målinger tyder på at akkurat dette er problemet, så bestiller jeg høyst sannsynlig ny (brukt) sensor med tilhørende kabel, i morgen.

Generelt sett synes jeg det er gøy med noe å henge fingrene i, og det var rimelig flaks at denne feilen skulle dukke opp nå når ruskeværet kom.
Er forøvrig også på leting etter Carbtune eller lignende vakuminstrument til å synkronisere gasspjeldene med, er det noen her inne som kan ha slikt til låns? :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Har du en loddebolt plugger du denne i veggen og legger/setter loddebolten i nærheten av sensor. Du trenger ikke ta ut sensoren. Da skal nåla løfte seg å stå dønn stabilt(50Hz).

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

FredrikE24 skrev: 03 jul 2020, 23:50 Har du en loddebolt plugger du denne i veggen og legger/setter loddebolten i nærheten av sensor. Du trenger ikke ta ut sensoren. Da skal nåla løfte seg å stå dønn stabilt(50Hz).
Leste om dette trikset, men jeg har dessverre ikke en loddebolt. :(

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Det er flere som har brukt det trikset altså? Trodde jeg var aleine om det :redface

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

FredrikE24 skrev: 03 jul 2020, 23:57 Det er flere som har brukt det trikset altså? Trodde jeg var aleine om det :redface
Hehehe, om idéen var din egen så kan du være stolt! Jeg hadde aldri tenkt ut det selv. Mens jeg nå har holdt på å feilsøke så har jeg bare hatt sykkelen på midtstøtta, fyrt opp motoren og dratt littegranne på i første gir. Null respons på nåla da, men tidligere i dag (i går..) så virket det littegranne i 3 og 4 gir i 60 km/t+.

Svar