KurtAA, Yamaha XSR-900

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av niko »

Vask sykkelen godt. Parafin er fint å bruke på kjede og felger. Smør kjedet. Fyll tanken. Spray litt lurium f eks wd 40 på rustutsatte steder. Jeg skifter også olje og filter. Da kan dure rett ut av garasjen til våren.

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av KurtAA »

niko skrev: 26 sep 2020, 08:59 Vask sykkelen godt. Parafin er fint å bruke på kjede og felger. Smør kjedet. Fyll tanken. Spray litt lurium f eks wd 40 på rustutsatte steder. Jeg skifter også olje og filter. Da kan dure rett ut av garasjen til våren.
Takk for svar Niko.
Om jeg får tatt de 2 turene jeg har planer om nå i helgen, så blir jeg ferdig med innkjøringen nå.
Så det er bestilt time til olje og filterbytte i neste uke.

WD40 har jeg plenty av, så den er grei :)
Noen tilsetninger som bør fylles i tanken sammen med bensinen, eller er det bare å toppe den opp?

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av niko »

KurtAA skrev: 26 sep 2020, 09:24
niko skrev: 26 sep 2020, 08:59 Vask sykkelen godt. Parafin er fint å bruke på kjede og felger. Smør kjedet. Fyll tanken. Spray litt lurium f eks wd 40 på rustutsatte steder. Jeg skifter også olje og filter. Da kan dure rett ut av garasjen til våren.
Takk for svar Niko.
Om jeg får tatt de 2 turene jeg har planer om nå i helgen, så blir jeg ferdig med innkjøringen nå.
Så det er bestilt time til olje og filterbytte i neste uke.

WD40 har jeg plenty av, så den er grei :)
Noen tilsetninger som bør fylles i tanken sammen med bensinen, eller er det bare å toppe den opp?
Noen sverger til 98 oktan, andre fyller 95 som vanlig. Jeg hører til de siste. Har ikke hatt problemer med det så langt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av kjellv »

KurtAA skrev: 26 sep 2020, 09:24
niko skrev: 26 sep 2020, 08:59 Vask sykkelen godt. Parafin er fint å bruke på kjede og felger. Smør kjedet. Fyll tanken. Spray litt lurium f eks wd 40 på rustutsatte steder. Jeg skifter også olje og filter. Da kan dure rett ut av garasjen til våren.
Takk for svar Niko.
Om jeg får tatt de 2 turene jeg har planer om nå i helgen, så blir jeg ferdig med innkjøringen nå.
Så det er bestilt time til olje og filterbytte i neste uke.

WD40 har jeg plenty av, så den er grei :)
Noen tilsetninger som bør fylles i tanken sammen med bensinen, eller er det bare å toppe den opp?
Vi selger en del av denne hos oss på høsten, mange sverger til den. Jeg har aldri brukt den og det har gått bra så langt.
Men bensinkvalitet er så forskjellig, selv om vi har lett for å tenke at bensin er bensin. Det er faktisk mye dårlig kvalitet. Også etanolinnholdet varierer mye, du vet aldri hva du har på tanken..
Jeg har en gammel sykkel. Så gammel at den er produsert før EU begynte å stille krav til avgasser og utslipp. Du har en ny med Euro4 motor, et finstemt avanesrt instrument i forhold til min. Jeg tror nok at jeg også hadde hatt på en skvett av dette på tanken under vinterlagring om jeg hadde så ny sykkel som du.
20200925_124758.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av rolf-arne »

[quote=KurtAA
Tusen takk for svar.
Alltid vært litt smått bekymra for om dekka får ett flatt punkt der den står..
Men det er kanskje ikke så ille som jeg tror?
[/quote]
Tror dette med dekk deformering er mer for de som har samme dekk, både 2 og 3 sesonger, for sånne som jeg som bruker 2-3 sett for sesongen tror jeg ikke
Det er så farlig.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av kjellv »

rolf-arne skrev: 26 sep 2020, 10:04 [quote=KurtAA
Tusen takk for svar.
Alltid vært litt smått bekymra for om dekka får ett flatt punkt der den står..
Men det er kanskje ikke så ille som jeg tror?
Tror dette med dekk deformering er mer for de som har samme dekk, både 2 og 3 sesonger, for sånne som jeg som bruker 2-3 sett for sesongen tror jeg ikke
Det er så farlig.
[/quote]
Pass på at det er lufttrykk i dekkene under vinterlagring, så går det bra. Siger luften ut så kan nok det du frykter skje, dekket kan ta skade av det.

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av KurtAA »

kjellv skrev: 26 sep 2020, 10:10
rolf-arne skrev: 26 sep 2020, 10:04
KurtAA skrev:
Tusen takk for svar.
Alltid vært litt smått bekymra for om dekka får ett flatt punkt der den står..
Men det er kanskje ikke så ille som jeg tror?
Tror dette med dekk deformering er mer for de som har samme dekk, både 2 og 3 sesonger, for sånne som jeg som bruker 2-3 sett for sesongen tror jeg ikke
Det er så farlig.
Pass på at det er lufttrykk i dekkene under vinterlagring, så går det bra. Siger luften ut så kan nok det du frykter skje, dekket kan ta skade av det.
Rolf og Kjell, tusen takk for svar.
Supert, da blir det å passe på lufttrykket over vinteren.
Å så får jeg heller se hvor mye av dekkene jeg bruker opp iløpet av neste sesong.

kjellv skrev: 26 sep 2020, 09:59 Vi selger en del av denne hos oss på høsten, mange sverger til den. Jeg har aldri brukt den og det har gått bra så langt.
Men bensinkvalitet er så forskjellig, selv om vi har lett for å tenke at bensin er bensin. Det er faktisk mye dårlig kvalitet. Også etanolinnholdet varierer mye, du vet aldri hva du har på tanken..
Jeg har en gammel sykkel. Så gammel at den er produsert før EU begynte å stille krav til avgasser og utslipp. Du har en ny med Euro4 motor, et finstemt avanesrt instrument i forhold til min. Jeg tror nok at jeg også hadde hatt på en skvett av dette på tanken under vinterlagring om jeg hadde så ny sykkel som du.
20200925_124758.jpg
niko skrev: 26 sep 2020, 09:39 Noen sverger til 98 oktan, andre fyller 95 som vanlig. Jeg hører til de siste. Har ikke hatt problemer med det så langt.
Niko,
Tror ikke vi har 98 her i bygda lenger, så her er det 95 som gjelder..
Så, her blir jeg nok med i den gjengen uansett :p

Kjell
Jeg får se på hva de har av den tilsetningen der ute hos AMS når jeg skal ute neste uke da.
De kommer nok med råd de og, siden sykkelen er helt ny.

Tusen takk for alle som svarer å får roa "lagrings nervene" som jeg som fersk sjåfør har.
Dere er gull verdt :)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av niko »

En annen ting: hvis du søker deg litt rundt i de forskjellige trådene så ser du at mye har vært diskutert før. Mye å lære for sånne som oss. Jeg har hatt lappen i fire år og har funnet masse nyttig kunnskap i gamle tråder. :-). Fin syssel mens du venter på neste vår.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av kjellv »

Men bruk for all del hodet og sunn fornuft. Nettet florerer av tips og råd som er fullstendig unødvendige og kostbare.
Det viktigste å passe på er nok batteriet, vi ser det i butikken hos oss. Vi selger mange batteri fra mars til mai, og dette er nok nesten utelukkende til folk som ikke gjør tiltak for å holde batteriet oppladet.
Koble fra minuspolen med fulladet batteri når du setter den inn for vinterlager, eller la minuspolen være på og sette på vedlikeholdslader et par ganger gjennom vinteren. Ikke ta ut batteriet og sette det inn i varmen. Et fulladet batteri lagret kjølig er det beste, så la det bare stå i sykkelen.

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av KurtAA »

Ja, har fått sett gjennom diverse tråder allerede.
Men her er myyyye å lese på :D Bra ting det og.

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av KurtAA »

Ble en liten rundtur idag, siden det skulle være sol og litt temperatur.

Kjørte inn til Stranda og møtte på kompisen der, så tok vi fergen over til Liabygda og kjørte inn til Linge.
Tok fergen fra Linge over til Eidsdal, og der ble dagens første pause, kjøpte noe enkel mat å litt sjokolade for å få inn litt energi.
Bilde

Vi kjørte så til utsiktspunktet på vei ned til Geiranger.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Kjørte rett gjennom Geiranger, siden vi var mer ute etter å få kjørt litt.
Stoppa på ene utsiktspunktet på vei oppover mot Grotli.
Bilde

Bilde

Bilde

Vi reiste opp til Grotli Høyfjellshotell å tok en lett lunsj før vi kjørte mot Stryn.
Det var kolonnekjøring gjennom tunellene, så vi måtte vente ca en 30 min.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Vi stoppet bare raskt i Stryn og fyllte opp tanken.
Men vi stoppet på Ljøen i Hellesylt. En ser fjorden innover mot Geiranger derifra.
Bilde

Bilde

Imorgen blir det mest sannsynlig en tur nedover til Skei i Jølster for å få fler mil på sykkelen og sjåføren :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av AJ »

Aah...!
Bilder som gjør at kjørelysten presser seg på!
Sånt liker i hvert jeg å få servert nå når de mørke høstkveldene siger innover oss.

Men!
jeg håper fortsatt for egen del at sesongen enda ikke er over :[-X .
Satser på go'vær til uka :sunny: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av KurtAA »

Ja, må prøve å få litt kjøring ut av de siste dagene nå.
Litt kjedelig når gradestokken kryper så langt nedover, en må komme seg frem innenfor rimelig tid.

Veldig greit å få tatt noen bilder, så en har å mimre tilbake til å glede seg til nye opplevelser :D

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av Flattop »

Nå vet jeg ikke om du har midtstøtte på sykkelen din.

Der er på min, så under vinterlagring settes den på midtstøtten, og da henger bakhjulet oppi lufta og fremhjulet er i bakken. Da setter jeg en klosse under motoren slik at fremhjulet heller ikke tar ned i bakken.
Da unngår du betenkeligheten om hvorvidt dekkene tar skade av å stå ned i bakken over lang tid.
Bilde

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av KurtAA »

Flattop skrev: 27 sep 2020, 19:16 Nå vet jeg ikke om du har midtstøtte på sykkelen din.

Der er på min, så under vinterlagring settes den på midtstøtten, og da henger bakhjulet oppi lufta og fremhjulet er i bakken. Da setter jeg en klosse under motoren slik at fremhjulet heller ikke tar ned i bakken.
Da unngår du betenkeligheten om hvorvidt dekkene tar skade av å stå ned i bakken over lang tid.
Har ikke fått kjøpt midtstøtte til den ennå nei. Men blir å kjøpe en etterhvert.
Men har kjøpt meg XLMoto sine støtter, så kan lagre den på de.

Svar