KurtAA, Yamaha XSR-900

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av KurtAA »

Ble en tur på sykkelen idag og, så nå er den så og si innkjørt :D
Var innom gamlejobben å tok en kaffe med en kompis som var på jobb idag før jeg kjørte videre.

Første stopp ble på vei ned mot Hellesylt.
Bilde

Kjørte videre til Loen, og fikk med skyliften på bildet. Neste år blir det å kjøre en tur inn å ta turen opp.
Bilde

Kjørte videre til Olden, og tok noen bilder fra andre siden av fjorden fra Olden. Flotte farger i fjellet.
Bilde

Bilde

Bilde

Kjørte videre og stoppet før Innvik og fikk tatt ett avstandsbilde av sentrum og fjellet jeg skulle til den andre siden av.
Bilde

Bilde

Stoppet i Utvik, veldig flott lite sentrum.
Bilde

Stoppet på utsiktpunktet på vei opp Utviksfjellet.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Turen endte på Skei i Jølster, men glemte av å kjøre bort til vannet etter lunchen.
Så ble ett par bilder på vei inn i Våtedalen.
Bilde

Bilde

Stoppet i Hornindal, foran Raftevold Hotell.
Bilde

Stoppet på Ljøen idag og, for å ta en telefon og fikk med fergen mellom Hellesylt og Geiranger.
Bilde

Så var det hjem å gi sykkelen en liten vask. Ikke så veldig skitten, men greit å vaske den nå.
Bilde

Time for 1000km service er bestilt, sykkelen skal leveres på tirsdag.
Har begynt å se på alt jeg vil ha til sykkelen nå, så får se over hva det koster og prøve å få det på plass iløpet av vinteren.

Det jeg tenker å skaffe meg:
Midtstøtte,
Varmeholker/håndtak,
Radiator beskytter

Har og sett på diverse vesker/bag'er/bokser til sykkelen for å faktisk kunne ta med ting av og til.
Men har ikke bestemt meg for noe der ennå.
Kom gjerne med linker, om du vet om noe som vil passe bra på sykkelen.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av oivindg »

Fint reisebrev og fin sykkel!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av niko »

Enig med oivindg. Flott reisebrev! :thumleft Ikke si det til noen, men jeg tok en ørret på 1,6 kg rett før brua på toppen av Våtedalen. :yeyeye Tror du har parkert omtrent ved brua på et av bildene om jeg ikke ser helt feil. Ellers mener jeg å huske at Skogstrollet har forska en del på pakkeløsninger til sin 700 xsr. Litt ekstra utfordrende å pakke en såpass stilrein sykkel. Etter tips fra AJ kjøpte jeg ny tankveske til min. Den er jeg veldig fornøyd med. Får med det jeg trenger på en dagstur (regndress, ekstra hansker, solbriller, kaffe og matpakke).
https://www.agmshop.no/sw-motech/bagasj ... 0001043718

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av Bjerknez »

Flott tur med flott sykkel :)

Hvorfor midtstøtte?

Yamaha har noen orginale vesker til denne som passer bra og ser stilige ut. Tankveske vil meget skjelden gjøre sykkelen tøffere for å si det pent, men prøv og finne en som passer sykkelen og er litt strømlinjeformet.

Varmeholker er et must ja. Quickshiter bør også vurderes. Det er noe du fort blir glad i :)

Radiatorbeskyttelse er smart, og får sykkelen også til å se bedre ut synes jeg. Husk også radiator guards på sidene. For utseendets skyld. :)

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av KurtAA »

oivindg skrev: 27 sep 2020, 20:32 Fint reisebrev og fin sykkel!
niko skrev: 27 sep 2020, 21:18 Enig med oivindg. Flott reisebrev! :thumleft Ikke si det til noen, men jeg tok en ørret på 1,6 kg rett før brua på toppen av Våtedalen. :yeyeye Tror du har parkert omtrent ved brua på et av bildene om jeg ikke ser helt feil. Ellers mener jeg å huske at Skogstrollet har forska en del på pakkeløsninger til sin 700 xsr. Litt ekstra utfordrende å pakke en såpass stilrein sykkel. Etter tips fra AJ kjøpte jeg ny tankveske til min. Den er jeg veldig fornøyd med. Får med det jeg trenger på en dagstur (regndress, ekstra hansker, solbriller, kaffe og matpakke).
https://www.agmshop.no/sw-motech/bagasj ... 0001043718
Tusen takk begge to :)

Niko, jeg parkerte på vei opp til fjøsen akkurat ved brua ja. De gangene jeg har hatt med meg stang forbi der, så har det vært for mye folk der :p Men har muligheten til å fiske i Årdalen i Jølster, fantastisk plass å komme unna alt stress og mas.
Ja, så litt på Skogstrollet sin tråd, men ser nå at jeg har lukka ned alle vinduene jeg hadde oppe av hvilke vekser hun hadde :p

Den tankveska så bra ut egentlig. Jeg får søke litt på google å se om noen har den på en XSR.

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av KurtAA »

Bjerknez skrev: 27 sep 2020, 21:21 Flott tur med flott sykkel :)

Hvorfor midtstøtte?

Yamaha har noen orginale vesker til denne som passer bra og ser stilige ut. Tankveske vil meget skjelden gjøre sykkelen tøffere for å si det pent, men prøv og finne en som passer sykkelen og er litt strømlinjeformet.

Varmeholker er et must ja. Quickshiter bør også vurderes. Det er noe du fort blir glad i :)

Radiatorbeskyttelse er smart, og får sykkelen også til å se bedre ut synes jeg. Husk også radiator guards på sidene. For utseendets skyld. :)
Tusen takk :)

Støtta var vel mest for å forenkle de forskjellige småtingene.. Vask av felg, smøring av kjede osv..
Men har jo de XLMoto støttene da, så kan jo bruke de og sånn sett.

Ja, så litt på de veskene. Skal sjekke opp med butikken der jeg kjøpte sykkelen om de har noen inne, så en får se på de.
Blir guards og beskyttelse ja. Fort gjort å være uheldig.

Blir nok tatt litt etterhvert iløpet av vinteren :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av kjellv »

Nydelige bilder igjen Kurt. Jeg er veldig glad i Vestlandet indre strøk. Kanskje spesielt Jølster og Sognefjorden med dens fjordarmer. Fjøsen ved brua har jeg også stoppet ved flere ganger, sist på vei til forumtreffet i August.
På denne turen kikket jeg også på Loen Skylift. Jeg er nok ikke like entusiastisk som deg, jeg skjønner ikke at noen vil betale for å dingle i en wire hundrevis av meter opp i fjellsiden.. Nå skal det også bygges en slik i Åndalsnes. Men nei, jeg skal nok ikke opp i den heller :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 27 sep 2020, 22:05 Nydelige bilder igjen Kurt. Jeg er veldig glad i Vestlandet indre strøk. Kanskje spesielt Jølster og Sognefjorden med dens fjordarmer. Fjøsen ved brua har jeg også stoppet ved flere ganger, sist på vei til forumtreffet i August.
På denne turen kikket jeg også på Loen Skylift. Jeg er nok ikke like entusiastisk som deg, jeg skjønner ikke at noen vil betale for å dingle i en wire hundrevis av meter opp i fjellsiden.. Nå skal det også bygges en slik i Åndalsnes. Men nei, jeg skal nok ikke opp i den heller :-k
Men å betale desto mer for å kjøre MC som er vesentlig farligere rent statistisk er helt greit? :knegg

Men jada, jeg er enig med deg. Jeg kommer nok ikke til å stå i kø for å ta noen av disse selv, men bare sånn for å prøve, en eller annen gang, hvis det ikke er kø etc. kan nok godt hende. Men det blir nok definitivt ikke noe klippekort på meg nei :knegg

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av KurtAA »

Tusen takk Kjell.

Utrolig mange flotte turer en kan ta rundt Sognefjorden :)

Skyliften er vel mer bare for å ha vært opp å sett på utsikten. Kunne sikkert gått Via Ferrata ruten, men da hadde jeg nok måtte blitt henta med helikopter rundt halveis :p

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av KurtAA »

Da har sykkelen vært på 1000 km service også.
Så nå er den klar for nye 9k km :)

Ser for meg at siden den nå har nye fersk olje og filter, så trenger jeg ikke å bytte olje til våren?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av AJ »

KurtAA skrev: 01 okt 2020, 08:24 Ser for meg at siden den nå har nye fersk olje og filter, så trenger jeg ikke å bytte olje til våren?
Ingen grunn til nytt oljeskift til våren.
Nå er det bare å tute & kjøre resten av sesongen og når den nye starter igjen om noen få måneder :thumleft .

Dagens motoroljer er rimelig robuste, for å si det slik, og tåler altså fint å være uvirksom i noen vintermåneder uten at dette påvirker motoren negativt på noen måte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av kjellv »

Riktig, ingen grunn til å skifte olje igjen i høst.
Ihht. Yamahas garantikrav tar du årsservice i 2021 dersom du ikke når 10000 km service i løpet av sesongen

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av KurtAA »

AJ skrev: 01 okt 2020, 08:40
KurtAA skrev: 01 okt 2020, 08:24 Ser for meg at siden den nå har nye fersk olje og filter, så trenger jeg ikke å bytte olje til våren?
Ingen grunn til nytt oljeskift til våren.
Nå er det bare å tute & kjøre resten av sesongen og når den nye starter igjen om noen få måneder :thumleft .

Dagens motoroljer er rimelig robuste, for å si det slik, og tåler altså fint å være uvirksom i noen vintermåneder uten at dette påvirker motoren negativt på noen måte.
kjellv skrev: 01 okt 2020, 08:52 Riktig, ingen grunn til å skifte olje igjen i høst.
Ihht. Yamahas garantikrav tar du årsservice i 2021 dersom du ikke når 10000 km service i løpet av sesongen

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Tusen takk for svar :)

Håper å få på noen mil på måleren neste år.

Blir å se på forskjellige oppgraderinger iløpet av vinteren også, slik som speil på endene, istedenfor originalene som jeg ikke ser i uten å lene meg bort fra det jeg skal se i.
Radiatorbeskytter skal jeg skaffe meg, å så lurer jeg på å kjøpe de yamaha sideveskene.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av Rune75 »

kjellv skrev: 01 okt 2020, 08:52 Riktig, ingen grunn til å skifte olje igjen i høst.
Ihht. Yamahas garantikrav tar du årsservice i 2021 dersom du ikke når 10000 km service i løpet av sesongen

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Beklager litt avsporing men krever ikke Yamaha årlig service, holder det å følge kilometerbegrensningen? Det vil jo gi en grei besparelse på servicekostnaden i tilfelle hvis man slipper unna med service annet hvert år feks når man ikke kjører så mye.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KurtAA, Ny bruker og fersk sjåfør

Legg inn av Bjerknez »

Service skal vertfall på min tas en gang i året ELLER hver 10.000km. Så selv om jeg kjører kun 2.000km. på en sesong må den på service en gang i året.

Svar