Honda XL700VA Transalp logg ... SOLGT

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av Solo-rider »

Gratulerer med flott sykkel :thumleft
Hadde en XL 650 for noen år siden. Var veldig bra til pendling og fungerte greit til langturer i Norge. Så XL 700 kan brukes til det meste.

Fikk gode tips på det svenske XL forumet:https://www.xl-forum.se/index.php

Fant også en engelsk verkstedmanual her :http://transalpclub.pl/danetcp/instrukc ... ual-EN.pdf
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av Erlend Kveinen »

Svar til Dypen: Transalpen runder hvert øyeblikk 125 000 km. Har montert fullt koffertsett men toppboksen brukes desidert mest. Sidekoffertene kommer helst på ved lengre turer. For øvrig har jeg ikke gjort andre modifikasjoner enn å få på varmehåndtak og skifte ut setet til en langt bedre komfortsadel fra franske Top Sellerie. Dessverre er jeg ingen mekaniker og servicene utføres av det lokale verkstedet. De siste seks årene har dekkvalget vært Metzeler Tourance, gode allrounddekk som varer lenge.

Transalp har vel egentlig bare to markerte ulemper: serviceintervallene på korte 6000 km og en bensintank på 17 liter. Fem liter til hadde overhodet ikke skadet. 60 hester er ikke mye men fullt tilstrekkelig til min kjørestil og du slipper å betale avgiftskroner for gamper som bare står på stallen. Håndbeskytterne er nevnt over: de er store men fantastisk gode å ha sen høst og tidlig vår! En viktig bidragsyter til forlengelse av sesongen som for mitt vedkommende strekker seg til ti måneder i året.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

simpson skrev: 04 okt 2020, 10:46 Hadde en Sånn for 10 år siden.
Kjørte en sesong, men den passet ikke for mitt bruk.
Litt for lite effekt, dårlig dempere og 5 trinns kasse er noe av grunnen til at den ble solgt, samt ekstremt korte serviceintervaller . 6000 km pr oljeskift er alt for lite .
Men som ren pendler/bruks sykkel, helt greit, går også veldig billig, tror jeg kjørte i snitt 35 mil pr fylling.
Takker for ærlig syn på XL700, har selv ingen erfaring med denne men har hatt CB500X som er lavere på effekt. Kjøpet her er sykkel nummer to og måtte være noe helt annet og helst noe som også kan brukes på grus. Har søkt på sykler mellom 240cm³ - 1001cm³ for prosjektet, ja det er prosjekt jeg ser på det "garasjeprosjekt". Favoritten har vært 950 Super Enduro hvor jeg har tapt to sykler på målstreken hvor lokale kjøpere har gått seirende ut, her er det ikke mye å velge i og jeg gikk litt lei og ønsket å handle litt mer lokalt. Kravet til sykkel ble etter hvert mer fokus på eier og service historikk, tillstand, type sykkel og hva jeg har lyst til å gjøre / forandre og denne er kjempefin. Nevnte litt i min første post. Det første var å demontere toppboks, nytt skilt og skiltplate er bestilt, mini bagasjebærer og softbag rack, senterstøtte, slip-on, link pipe cat eliminator, justere ECU hvis jeg må, diverse justeringer på dempere og høyde. Kanskje jeg går for Karoo 3 dekk :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Solo-rider skrev: 04 okt 2020, 13:03 Gratulerer med flott sykkel :thumleft
Hadde en XL 650 for noen år siden. Var veldig bra til pendling og fungerte greit til langturer i Norge. Så XL 700 kan brukes til det meste.

Fikk gode tips på det svenske XL forumet:https://www.xl-forum.se/index.php

Fant også en engelsk verkstedmanual her :http://transalpclub.pl/danetcp/instrukc ... ual-EN.pdf
Takker og tusen takk for linkene. Transalp er jo godt kjent og jeg finner nok ut hvordan og hvor den kommer til sin rett :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Erlend Kveinen skrev: 04 okt 2020, 13:47 Svar til Dypen: Transalpen runder hvert øyeblikk 125 000 km. Har montert fullt koffertsett men toppboksen brukes desidert mest. Sidekoffertene kommer helst på ved lengre turer. For øvrig har jeg ikke gjort andre modifikasjoner enn å få på varmehåndtak og skifte ut setet til en langt bedre komfortsadel fra franske Top Sellerie. Dessverre er jeg ingen mekaniker og servicene utføres av det lokale verkstedet. De siste seks årene har dekkvalget vært Metzeler Tourance, gode allrounddekk som varer lenge.

Transalp har vel egentlig bare to markerte ulemper: serviceintervallene på korte 6000 km og en bensintank på 17 liter. Fem liter til hadde overhodet ikke skadet. 60 hester er ikke mye men fullt tilstrekkelig til min kjørestil og du slipper å betale avgiftskroner for gamper som bare står på stallen. Håndbeskytterne er nevnt over: de er store men fantastisk gode å ha sen høst og tidlig vår! En viktig bidragsyter til forlengelse av sesongen som for mitt vedkommende strekker seg til ti måneder i året.
Takker for oppklarende svar :) Drøye 115000 km mer en min, da har jeg masse å gå på ;) Varmehåndtak og sete er det mange som oppgraderer. Metzeler Tourance sitter på min nå og er sikkert veldig bra dekk til denne. Hverken serviceintervall eller tank størrelse vil påvirke min bruk ... Mitt første inntrykk etter kjøring i går er at dempere og dekk virket veldig stive / harde.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Bilde av en 2011 med LeoVince Slip-on og link pipe cat elminator ...
B7AED123-D05E-4680-A772-666630A64E3D.jpeg
Samme eksos men uten bekledning ...
601470D5-8DCB-491D-B874-E9E011FA2D50.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av Erlend Kveinen »

Originaldemperen er nok ikke verdens beste men den kan justeres. Prøv deg fram; jeg foretrekker et hardt oppsett. Med snaue 9500 km på telleren er det trolig originaldekkene som sitter på og etter ti år tror jeg så gjerne at de føles harde og stive! Sjekk datomerkingen og bytt hvis dette er tilfelle.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Nomade skrev: 03 okt 2020, 16:50 Gratulerer med ny sykkel! Håndbeskytterne ser gigantisk ut, skal du ikke bytte de ut?
Må smile litt, etter din bemerkning på håndbeskytterne så ser jeg de er gigantiske og beskytter bare mot vind men det var kanskje hensikten. Ser på det du får kjøpt i dag så er de både beskyttende mot vind og støt :thumleft

https://sw-motech.com/en/bike/HONDA/XL7 ... 022009.htm

https://flyingbrick.co.za/product/barkb ... nd-guards/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av simpson »

dypen skrev: 04 okt 2020, 23:48
Nomade skrev: 03 okt 2020, 16:50 Gratulerer med ny sykkel! Håndbeskytterne ser gigantisk ut, skal du ikke bytte de ut?
Må smile litt, etter din bemerkning på håndbeskytterne så ser jeg de er gigantiske og beskytter bare mot vind men det var kanskje hensikten. Ser på det du får kjøpt i dag så er de både beskyttende mot vind og støt :thumleft

https://sw-motech.com/en/bike/HONDA/XL7 ... 022009.htm

https://flyingbrick.co.za/product/barkb ... nd-guards/
Jeg satte på Leo Vince slip on og lyden ble myyye bedre av det.
Håndbeskyttelse, ikke bytt de ut. De funker helt supert mot vær og vind. De er store, men det er jo litt av vitsen med de :D
Jeg kjørte 1020 km i ett strekk med den og det største problemet på den turen var sete, men tror de fleste seter er ubehagelige etter så mange timer på sykkelen. Reiste 0900 om morgenen og var hjemme 0300. Men det var inklusive ferge fra Hirtshals.
Men så lenge du vet dette er en rimelig sykkel og ikke en KTM, tror jeg nok du blir fornøyd.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Erlend Kveinen skrev: 04 okt 2020, 23:44 Originaldemperen er nok ikke verdens beste men den kan justeres. Prøv deg fram; jeg foretrekker et hardt oppsett. Med snaue 9500 km på telleren er det trolig originaldekkene som sitter på og etter ti år tror jeg så gjerne at de føles harde og stive! Sjekk datomerkingen og bytt hvis dette er tilfelle.
Kliss nye dekk men jeg lurer på om det er litt mye luft ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

simpson LeoVince har veldig fin slip-on med demonterbar db-killer pluss at du får kjøpt link pipe cat elminator som gir bedre bakkeklaring, lavere vekt, bedre lyd og bedre effekt kanskje med riktig oppsett på luft bensin ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av Erlend Kveinen »

Riktig lufttrykk uten passasjer og ingen/moderat bagasje er 2.00 bar både foran og bak. Hva sier dekktrykksmåleren?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Sjekket dekktrykket og det var på streken 2 ...

Har fått lastet ned brukermanual og reparasjon manual som PDF Nytt registreringsnummer og skiltholderplate er bestilt. LeoVince slip-on sammen med cat eliminator er bestilt. Har også bestilt en liten snerten alu bagasjebærer fra Sw-Motech.

Ser på Dual Sport dekk som er litt mer grus relatert men dimensjonen foran 100/90-19 er det ikke alle dekkprodusenter som har i enduro variant. Bakdekket i 130/80-17 er litt lettere. Kan sikkert velge en dimensjon som er så nær 100/90-19 som mulig men er usikker på det ... Det er en del dekk å velge i hvis du ikke tar hensyn til dimensjonen. Har litt lyst på TKC80 ...

«50/50» Dual Sport tire guide:
https://www.advpulse.com/adv-products/5 ... ing-guide/

Noen her som har peiling på hva som er forskjellen på disse to dekkene, og i tilfelle hva velger du (skal ikke kjøre på snø) ?

Heidenau K60 100/90-19 TL 57T M/C vs Heidenau K60 100/90-19 TL 57T M+S merking, M/C, Gummiblanding SILICA SIO2

Fant en nettside som har senter støtte og sidevæske rack men stusset litt, vet ikke om jeg tar sjansen :-k er det en russisk side ...
https://ironclad.world/product/pannier- ... lp-xl-700/

Har fått klarlagt at det ikke er noen recall (aksjon) på min XL700VA, det var en på toppboksen men den er demontert.

Ellers så titter jeg på hva som kan gjøres og hva som kan kjøpes til Transalp :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av biker7 »

dypen skrev: 07 okt 2020, 21:32

Ser på Dual Sport dekk som er litt mer grus relatert men dimensjonen foran 100/90-19 er det ikke alle dekkprodusenter som har i enduro variant. Bakdekket i 130/80-17 er litt lettere. Kan sikkert velge en dimensjon som er så nær 100/90-19 som mulig men er usikker på det ... Det er en del dekk å velge i hvis du ikke tar hensyn til dimensjonen. Har litt lyst på TKC80 ...
Mitt tips : Mitas E 07 :thumleft :thumleft (vanlig "gammel" type, ikke +-versjon)

Sjekket på dekkonline nå, og disse fåes i rett dimensjon til Transalpen din. Dette er et såkalt 50/50-dekk.
Jeg er storfornøyd med disse, og har nå bestilt nok et sett til min F800GS. Jeg kjører en god del grus (og noe lett "terreng")
i tillegg til en del asfalt, og jeg synes disse funker overraskende bra til det meste :D
På min GS med min kjørestil, så får jeg ca 1000mil på framdekket (90/90-21) og 700-800mil på bakdekk
(jeg bruker 140/80-17, originalt 150/70) Synes at slik varighet er veldig bra på et såpass grovt dekk.
Og grunnet de "avlange knastene" funker dette dekket også bra på asfalten. :thumleft


Nytt E07 bakdekk på GS`n tidligere i sommer
(Bakdekket har faktisk 11mm høye "knaster" !) :

Bilde20200706_154315 by biker7, on Flickr
Sist redigert av biker7 den 07 okt 2020, 23:05, redigert 2 ganger totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av AJ »

Mitas er knallgode dekk :thumleft !
Har ingen erfaring med E 07, men er på mitt tredje sett Mitas Terra Force-R, et 90/10 dekk laget spesielt for store adventuresykler.
Funker som bare det på 1290'en hvor jeg så langt har fått 14000 km (!) ut av hvert sett.
Ingen andre dekkmerker jeg har kjørt på har greid å matche dette.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar