Honda XL700VA Transalp logg ... SOLGT

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Dekk og «soft bag rack» levert og i hus i dag ...
D9AAAECF-6BB3-4501-B81E-BDDC8AB7FF7A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Har jo googla XL700 og da dukket det opp en norsk side i flere deler ... :crazy:

BikerDudes gir 2008 Honda Transalp XL700 en «makeover», del 1
https://www.mcavisa.no/single-post/Bike ... over-del-1

BikerDudes gir 2008 Honda Transalp XL700 en «makeover», del 2
https://www.mcavisa.no/single-post/Bike ... over-del-2

BikerDudes gir 2008 Honda Transalp XL700 en «makeover», del 3
https://www.mcavisa.no/single-post/Bike ... over-del-3

BikerDudes gir 2008 Honda Transalp XL700 en «makeover», del 4
https://www.mcavisa.no/single-post/Bike ... over-del-4

BikerDudes gir 2008 Honda Transalp XL700 en «makeover», del 5
https://www.mcavisa.no/single-post/Bike ... over-del-5

BikerDudes gir 2008 Honda Transalp XL700 en «makeover», del 6
https://www.mcavisa.no/single-post/bike ... over-del-6
42BFDD8A-2319-446B-BAB5-61E470345F0F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Honda XL700VA Transalp som min kan registreres ned og kjøres på førerkort Klasse A2 som (mellomtung motorsykkel) der TÜV-godkjent Mellomklasse sett A2 (35kw) koster kr 2310,-

Man kan enkelt få omreg motorsykkelen tilbake til fulleffekt etter 2 år ved at settet fjernes av ett godkjent verksted.

Kit fra GREY BIKES
https://greybikes.no/

Finn.no
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=60355408

Info fra vegvesen.no
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-f ... +klasse+A2
Fra 19. januar 2013 ble klasse A2 innført som ny førerkortklasse for motorsykkel. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/egenvekt høyst 0,2 kW/kg - og etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært maks det dobbelte av nåværende effekt) med eller uten sidevogn.

For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve. Minstealderen for klasse A2 er 18 år.

Ønsker man å utvide til klasse A, må obligatorisk kurs eller prøve gjennomføres først.

Overgangsregler

Tidligere ble klasse A begrenset til føring av «mellomtung motorsykkel» for personer under 21 år. Begrensningen fall bort av seg selv når føreren fylte 21 år eller hadde fått 2 års kjøreerfaring. Definisjonen av «mellomtung motorsykkel» var tidligere høyeste effekt 25 kW, forholdet effekt/vekt høyst 0,16 kW/kg og motorvognen ikke definert som lett motorsykkel. Fra 19. januar 2013 falt den gamle definisjonen av «mellomtung motorsykkel» bort, og aktuelle personer kan kjøre motorsykkel etter kriteriene for klasse A2 for å kvalifisere seg for klasse A.

Klasse A2 gir førerrettighet også for:

-moped
-tilhenger til motorsykkel (med slagvolum over 125 ccm) godkjent for trekking
-3-hjuls motorsykkel med effekt høyst 15 kW
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

En liten tripp ut i garasjen før middagsgjester i dag så har vi «soft bag rack» på plass og «cruise control» :P
FA2C5B85-0EB1-4BB8-8768-8CF2F2009910.jpeg
196D4E02-788A-42C0-83A7-F73FE64B9C5B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Hva kan jeg gjøre med originale støtdempere etter 9500 km, kontrollere tetthet, funksjon og justere...

Oppgraderingskit foran er å få kjøpt med nye fjærer og olje i forskjellige utførelser. Bak kan støtdemper byttes i sin helhet fra de enkle i forskjellige utførelser til støtdemper som har justering på returdemping kompresjonsdemping hydraulisk justerbar fjær lengde etc.

Egen tråd med oppgradering av støtdempere og fjærer:
viewtopic.php?f=16&t=14678

Høyde på sykkel’n kan også justeres opp / ned ved å kjøpe link kit som monteres.

Støtdempere foran og bak, inspeksjon justering.
Støtdemper bak, kompresjonsdemping:

For å redusere (SOFT)
Drei justeringen mot klokken mot SOFT for lett belastning og jevne veiforhold.

For å øke (HARD):
Drei justeringen med klokken mot HARD for å få en fastere fjæring for off-road veiforhold.

For å justere justeringen til standardsetting gjør du slik:
1. Drei dempningsjusteringen (1) med klokken til den ikke lenger vil snu (lightly seats). Dette er HARD innstilling.
2. Justeringen er satt i standarden posisjon når justeringen dreies mot klokken ca. 2 omdreininger slik at stansemerket (2) stemmer overens med referansestansemerket (3).

Bakre støtdemper er en demperenhet som inneholder høytrykksgass. Ikke prøv å demontere eller utføre service på støtdemper, den kan ikke bygges om og må byttes ut når den er utslitt. Avhending bør bare gjøres i henhold til Honda verksted.
Støtdemper foran, inspeksjon.
1. Kontroller støtdempere ved å låse frontbremsen og pumpe gaffelen kraftig opp og ned. Støtdempervirkningen skal være jevn og det må ikke forekomme oljelekkasje.
2. Undersøk alle fremre opphengsfester så alt sitter godt festet.
Sist redigert av dypen den 05 nov 2020, 23:03, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

8709A973-2C2C-4D8B-8044-DC00B39DFE8B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Etter noen uker med googling etter 21" forhjul på XL700 dukket det opp en fyr på FB som har konvertert til 21" forhjul så jeg måtte spørre hvordan det ble utført og hvilke deler som ble brukt / byttet.

Han hadde eiket opp forhjulet på original 36 eikers hub og OME felgring fra Honda XR650L J 21X1.60 og knastedekk foran og bak. Etter montering var det klaring til forskjerm men for å være på den sikre siden ble forskjerm løfta med 10 mm. Legger ved bilde av hvordan det ser ut med originalt bakhjul og 90/90-21" forhjul :)
810541E4-C53D-4B78-91FB-81C25E1DB492.jpeg
D3BC0570-F26B-4758-9C10-9D9CFF137B2A.png
A7289EB8-3D79-445C-AA8C-113515E13136.jpeg
9A5A0DC7-D041-404B-B415-563C1F9DB87F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 08 nov 2020, 19:36, redigert 3 ganger totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Continental TKC80 dekkdimensjon i 21" ...
FD2D5C40-4471-4C2D-BD7A-161127C27F45.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av Olav K »

:thumleft Artig å følge skriveriene om den den flotte Transalpen din :prf
21 tommer framme hjelper godt når veien blir skikkelig dårlig, men det er ikke noe must for å kjøre veier som kalles lovlige i norge. Dvs slik som f.eks TET ruta eller alminnelige grusveier.
Men kult om du får det gjort, det gjør jo sykkelen veldig spesiell :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Hyggelig :thumleft

Felgring får jeg tak i «gull front felg 21 x 1.60 36 huller» men det som jeg ikke har klart å få svar på enda «eike kit « til nevnte felgring sammen med original XL700 hub foran. Kommer jeg i mål med dette monterer jeg TKC80 90/90-21 dekk og får det på sykkel’n. Kommer jeg ikke i mål lever jeg godt med 19 tommer forhjul. La igjen spørsmål på FB til han med XL700 21 tommer som han skulle sjekke opp og komme tilbake.

Fint hvis noen her inne kan gi meg tips vedr «eike sett» for front felg 21 x 1.60 36 huller sammen med original front hub XL700VA ?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Hepco & Becker motor beskyttelsesplate i hus i dag, har ligget på posten en tid da jeg fikk 2 varsel nå. Ingen mail, sms eller post før jeg fikk 2 varsel i postkassa.
IMG_8787.jpg
IMG_8785.jpg
IMG_8788.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Jobben med å skaffe deler i forbindelse med ombygging til 21" forhjul fra 19" forhjul tar litt tid, i utgangspunktet ville jeg bruke navet eller hub’n fra 19" forhjulet og bare kjøpe felgring sammen med eikesett. Det jobbes med hvilket eikesett jeg skal ha da jeg har sendt etterspurt info med bilder. I går dukket det opp på ebay i mine øyne billig originalt forhjuls nav / hub med lager som jeg måtte kjøpe, da kan jeg beholde det originale 19" forhjulet komplett og det gjør hele prosesse lettere / enklere :)
461F3BFA-673F-4801-BEB7-6527B730E756.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av Snekker.edvin »

Har de kun til Honda eller også til andre merker. Driver akkurat samme prosjektet med TDM-850. Skal ha eikefelge sett 17" bak og 19" freme med grusdekk. Standard hos TDM-850 er 17" og 18" alu. 18 er litt dårlig utvalg på dekk

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av dypen »

Vedrørende hub så blir det å søke på nettet til du finner noe til rett pris, de må se hub'n (bilde) for å kunne bestemm eikelenged / eike sett. De to nederste linkene er hvor jeg kommer til å kjøpe felgring og eike sett, har ikke fått svar enda.

https://www.mcsiden.no

https://www.google.no

https://www.ebay.de

https://www.ebay.co.uk

https://www.ebay.com

https://wheelsandparts.se

http://www.buchananspokes.com

Redigert, Cross Centeret Snellingen AS er positive har / skaffer deler samt at de kan eike opp hjulet for deg: https://snellingen.no/
Sist redigert av dypen den 14 nov 2020, 16:00, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Honda XL700VA Transalp logg ...

Legg inn av Gammelsmurfen »

Gratulerer!
Har forgjengeren (650´n) og det er jo mile-machine, driftssikre greier.
Bare pass på og ha god slakk på kjedet, for det er en gjenganger på disse (alle generasjonene) at tennene (splines) på akslingen framdrevet sitter på blir slitt ned over tid om det er for stramt kjede. Når du likevel skal rense opp kjede/drev så bør du skru av dekslet og sjekke slakk i framdrevet. Er akslingen også knusk tørr så hjelper det heller ikke, litt universalfett på den vil skape litt mindre gnisning.
Så skal vel låsingen ha litt blå locktite.
650´n min bruker også rundt 0.45/mil og ikke en dråpe olje selv etter såpass mange år :-)

Kos deg med en god allrounder!

Svar