Z1 900 og KZ900 logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Nye tidsriktige ND merka tallskiver i hus som skal benyttes ved overhaling av klokkene på Z1A og KZ900 …
756E8179-9ABD-47F4-90BC-ED3D05AF861D.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Endelig fått tak i det som skulle til for å sveise med dekkgass, montert og testet i dag :) Kjøpeflaske fra jula.no Bruker en gammel flytralle (aluminium) til sveisevogn som jeg etterhvert tenker å legge inn ett par finerplater som jeg har smådeler / sveiseutstyr øverst i vogna. Må også lage ett permanent feste for flaska så den ikke kan velte inne i tralla.

Kjøpte for en tid tilbake en kasse med gammelt Kawasaki spesialverktøy.
6350D2C9-1B80-4F60-AEB9-9EA9EFDCB9E4.jpeg
176DED48-7D75-4F73-A26E-2E5469426542.jpeg
B83CDDEF-C51B-43D3-A5DA-5791BC74DDB8.jpeg
433DA85C-38D8-448F-B650-AFB30ED7C2B2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

Nå er det utrolig lenge siden jeg sveiset. Jeg gikk Industrirørlegger linja på skolen for 30 år siden og da var det gass sveis som var greia. Husker jeg faktisk var ganske flink til det også. Har også sveiset en del med slik elektrode. Slike stenger man byttet ut. Følte kanskje dette var den enkleste måten.

I dag har man jo tig/mig/mag/rag/sag og fandens oldemor og jeg velger heller og spørre her enn å starte søket selv.

Hva er det man skal velge av sveisemetode i dag for litt generell småsveising i furtebua? Hva er det enkleste og komme i gang med?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 21 nov 2021, 06:12 Hva er det man skal velge av sveisemetode i dag for litt generell småsveising i furtebua? Hva er det enkleste og komme i gang med?
Det kommer veldig an på hva man skal sveise, men ikke minst godstykkelse.
Jeg har både mig/mag og et apparat for elektroder, førstnevnte for tynnere gods og plater mens sistnevnte for grovere gods.

Det letteste og sveise med av disse er mig/mag, men på en annen side er tynnere gods litt mer kresent mtp. og ikke brenne hull osv.
Elektrodesveising krever en stødig hånd, rett vinkel, fart og "påtrykk", men samtidig så er tykkere gods mer tilgivelig for feil.
Og blir det litt "duelort" så er det bare å dra over litt med vinkelsliper :D
Finnes også bredt utvalg i elektroder, både hva gjelder tykkelser og for forskjellige materialer (støpegods, rustfritt, kullstål etc. etc.)

Sveiser ikke ofte, men kjekt og ha de gangene jeg enten trenger å reparere noe eller lage noe jeg ikke får kjøpt ferdig.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Det enkleste må bli trådmater med flussfylt sveisetråd for tynnplater og litt tykkere gods.

Kjøpte min brukt, det fulgte med kabelpakke for pinnesveis som du beskriver. Det vil si denne maskinen kan sveise MMA (pinne), MIG (trådmater) hvor jeg har kjøpt gassflaske fra jula og sveisetråd for å bytte ut medfulgt flussfylt sveisetråd som brukes uten gass. Har nå mulighet for å sveise både med og uten gass, velger jeg å sveise uten gass må det bankes slagg på sveisen på samme måte som ved pinne sveis.

Apparatet kan også utvides med TIG (smelter det som sveises og tråd tilføres manuelt ved behov) kabelpakke må kjøpes i tillegg. Tilfører tråd manuelt så kan litt sammenlignes som å sveise med acetylen / oksygen på gamle måten som du beskriver.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Gammelsmurfen »

Et sånt kombinasjonsapparat som dypen nevner høres ut som en god idé, i hvert fall om behovene (eller fremtidige) ikke er helt klare ;-)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Ikke lenge til jul nå … Tåke, regn og veldig tungt vær her men god temp i garasjen uten at det påvirker arbeids farten nevneverdig. Fått fjerna litt gammel møkk og montert senterstøtte i kveld.

Det neste blir montering av eksos :)
2FF2D4DE-A036-4E8D-871B-523B99277DCB.jpeg
7E125518-1566-40A3-9642-D3F1F5D799CD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Montert eksos med nye muttrer og pakninger sammen med sidestøtte i kveld. Litt rydding hører med også …
0A2CC2DC-EB6A-41A5-9CE3-A4758A546E77.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har bevist montert så lite som mulig før første oppstart. Starta KZ900’n nå men det lekker bensin fra bensintilførsel, det er to slanger ned til to T-stykke på høyre og venstre side som hver fordeler bensin til to forgassere som lekker. Har byttet alle deler pakninger etc som var i rep kit til forgasserne men noen deler inngår ikke som burde vært bytta og det er min skyld og ingen andres. Bare å demontere igjen. T-stykkene har gummivulking som tetter, disse tørker ut og blir slitt i følge MC Partner som har delene på lager så da blir det en tur dit igjen :)
1976 KZ900-A4 CARBURETORS.pdf
FUEL PIPE JOINT 16046-002:
https://www.partzilla.com/product/kawas ... df89e25c11
6055F034-C0F3-429B-B2EC-817E5668486C.jpeg
20090E3E-34B7-4B5F-B614-F3658600CADE.jpeg
B854A1E5-8DDE-438E-9658-A5FAA1063740.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Jompa bemerka rust på bremsepedal i sitt første innlegg i tråden og siden jeg skulle på handel i dag etter deler til forgasser ble bremsepedal også kjøpt. Investering er en herlig følelse :twothumbs:
37D18391-BE97-4112-992C-4F80C95CD6C5.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Da var det bra jeg kom med bemerkning, uansett hadde du nok oppdager rusten selv.
Det hadde vært synd om ikke pedalen var like blank som resten av sykkelen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Da var «Hard to find parts» deksel over fremre drev med bolter på plass i garasjen til veldig hyggelig pris, prisen av to store Pepsi Max flasker på Meny :twothumbs:
36B1879F-83B3-4909-BC9B-BFC11C36475E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Senterstøtte til Z1A sandblåst, grunna og fått på sort lakk. Må ta en runde til med sort …
D2A9ECA8-8277-44B9-8C5E-EBC0559956C8.jpeg
8CE4E189-0A1B-4749-92BD-1EBC921E81AC.jpeg
97ED4977-A7E0-43C1-993F-C0685109D538.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

Strålende resultat, dypen :) :notworthy:

Kanskje det kan bli en tur i retning Hadeland med Kawaklassikeren i løpet av sommer'n :crazy: ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar