Garasjetid Z1A & KZ900A4

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 2801
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Fikk tak i brukt oljepumpe for kjedesmøring til -74 Z1A’n i dag så da har jeg alle de vitale delene for kjedesmøring. Mangler bare slangene. Oljepumpe for kjedesmører produsert fra 1972 med delenummer 16082-037 ble byttet til delenummer 16082-056 i 1974 og det er sistnevnte delenummer jeg har kjøpt. Som bilde viser kan doseringsmengde justeres fra 1 til 5 etter eget ønske.
C1E6326F-4A78-4290-8030-12C6261F20FD.jpeg
5F8F06DC-1414-44DD-BD46-97DE4B9BD254.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 2801
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Jakter konstant såkalt «HARD-TO-FIND-PARTS» og det nyeste som er ankommer garasjen er topplokk til Z1A med riktig merking fra Toyo Densan i Japan med TK logo og 2 som er forbeholdt Z1A og Z1B. Topplokk med 1 er -72 og -73 produksjon mens 3 er -76 produksjon.

Topplokket er ikke estetisk bra, en liten sveiselarve på toppen ved regkjedetunell, det er også noen dents ved siden av utsparring hvor ventilløfter (valve pusher) skal sitte som påvirker prisen i min favør :)

Selv om topplokket ser ok ut skal det kontrolleres grundig før det kulepoleres / vannpoleres, planes, styringer byttes og seter freses før deler fra det gamle lokket flyttes over med nyslipte ventiler, nye ventilstyringstettinger og nye ventilfjærer, nye lager etc

Det blir morro når det er ferdig og kan løftes på plass :thumleft
62C33152-8DFA-47A1-96D3-169BF78D46EF.jpeg
CBC71A89-9477-4C0A-969C-A95A90965DB6.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 04 aug 2022, 08:54, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1533
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Min motorsykkel: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Kjellrf »

På min Z1000A2 blei ventilstyringene byttet etter 40.000 km, var visst svakhet på den årsmodellen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1371
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Relax »

Imponerende hva noen driver med og har peilig på! :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 2801
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Du sier noe Relax, sære interesser for noen som er ren nytelse ;)

Kjellrf … Har ikke sjekket mye rundt levetid på ventilstyringer eller tidligere svakheter men det skal jeg for å få svar på hva som bør brukes og hva som er best på disse.

Har gjort litt recherche rundt ventilstyringstettinger der det er litt forskjellig men tilsvarende originale anbefales brukt forutsatt ikke gammel produksjon.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

KurtAA
Innlegg: 75
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Min motorsykkel: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av KurtAA »

Flotte sykler :D
Gjort en bra jobb med KZ'en.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 2801
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Takker KurtAA :thumleft

Demontert alt på topplokket jeg kjøpte utenom ventilstyringene (kontroleres) som mest sansynlig må byttes. Tok også en runde med rettholt som var veldig bra. Alle gjenger er kontrolert der alt var bra utenom en der det sitter en knekt bolt til ene kambukken som må ut.
C300547C-1167-45AE-A172-5B2279210C9C.jpeg
B470EB75-76BF-4FDD-A03D-F780A07BC71E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6571
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Min motorsykkel: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Det er dimensjoner på ventilene på gamle z-motorer.
Enkel og solid løsning som både holdt følge med og slo både Honda og Suzuki som hadde 4 ventiler lenge før Kawasaki.
Den første standardsykkelen som kjørte kvartmila på under 11 sek var GPz 1100 med
2 ventiler pr cyl og injection.
Motoren var for det meste en videreføring av z1 motoren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 699
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Min motorsykkel: Kawasaki ZX-6 1992
Sted: Troms

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Domino »

Godt å se at du fortsatt titter innom, Jompa! Folk som kjører eller har kjørt gammel Kawa må jo holde sammen.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6571
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Min motorsykkel: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

:buddies:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 2801
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 17 jul 2022, 20:52 Det er dimensjoner på ventilene på gamle z-motorer.
Enkel og solid løsning som både holdt følge med og slo både Honda og Suzuki som hadde 4 ventiler lenge før Kawasaki.
Den første standardsykkelen som kjørte kvartmila på under 11 sek var GPz 1100 med
2 ventiler pr cyl og injection.
Motoren var for det meste en videreføring av z1 motoren.
Ja Jompa jeg har skjønt at dette er bunnsolide greier :thumleft To sambygdinger av meg kjører tilsvarende sykler i dragracing, i følge de kan du nesten gjøre hva du vil over blokka hvis du sveiser skinkene på veiva men fortsatt beholder standard lager. Der snakker vi «big bore» … De kjørte i Fyresdal nå og neste blir vel Gardermoen i august. Fikk noen bilder av syklene på Messenger for ett drøyt år siden men det er vist nye biter på plass nå fra USA.
Domino skrev: 17 jul 2022, 20:57 Godt å se at du fortsatt titter innom, Jompa! Folk som kjører eller har kjørt gammel Kawa må jo holde sammen.
Enig og helt klart veldig hyggelig det Domino :thumleft
D777FBBC-A0E3-473E-B0DA-CAC1EB9AAC8D.jpeg
552F6525-7D24-428C-B014-8F53F7C15C69.jpeg
1DDBA35A-7EC8-4E3C-AFAB-B823C97C89A0.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1533
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Min motorsykkel: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Kjellrf »

Jompa skrev: 17 jul 2022, 20:52 Det er dimensjoner på ventilene på gamle z-motorer.
Enkel og solid løsning som både holdt følge med og slo både Honda og Suzuki som hadde 4 ventiler lenge før Kawasaki.
Den første standardsykkelen som kjørte kvartmila på under 11 sek var GPz 1100 med
2 ventiler pr cyl og injection.
Motoren var for det meste en videreføring av z1 motoren.
I tillegg gir 2 ventilsteknikk bedre dreimoment på lavere turtall enn 4-ventilsteknikk 🙂
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6571
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Min motorsykkel: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Det siste kan jeg skrive under på Kjellrf.
GPz,en kunne jeg slippe helt ned til 1500 rpn og gi full gass på 5.gear uten at motoren protesterte. Ikke akkurat noen heftig aks med lavt turtall og høyt gear men den klarte det uten rykking og hosting
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 2801
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

I går fikk jeg somlet meg til litt research i forbindelse med topplokket på Z1A’n. Ventilstyringene er laget av bronse frem til og med 1976, i 1977 på Z1000 ble bronse ventilstyringer offeret til fordel for ventilstyringer i støpejern som har bedre levetid og trenger mindre olje for å fungere optimalt. Ventilstyringsmansjetter eller ventilstyringstettinger som kanskje er ett bedre ord vil du kunne få kjøpt fra forskjellige produsenter, her er de originale veldig gode med lang levetid så fremt de ikke er lagret feil i åpen emballasje og er av veldig gammel produksjon. Vil tro ventilstyringstettinger kan ligge lenge i emballasje uten sollys uten å forringes nevneverdig.

NB! Bruker logg’n også som en liten «huskelapp» både i ord og bilder :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 2801
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Tenker å sette i drift «automatisk kjede smøring» på Z1A’n og har delene på plass utenom slanger. Ser «900Z1-A Owners Manual» beskriver anbefalt olje for automatisk kjedesmøring «SAE 90 WEIGHT GEAR OIL» som må være helt vanlig gammeldags mineral gearolje …
B1418F30-EE37-4A8F-B3AB-BA6E50DFE020.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Svar