Domino(b)loggen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Jeg har med stor interesse lest flere av (b)loggene her inne, og det er vel på tide å komme med et lite bidrag.

Først noen ord om meg selv: Jeg er 61 år gammel og kommer fra Bardufoss og bor i Lyngen. Jobber som systemansvarlig på en videregående skole etter å ha jobbet mange år som engelsklærer før jeg havnet på IT.

Jeg kjørte opp til tung motorsykkel i 1984, og kjøpte meg en 1973 (tror jeg) Honda 500 Four etter å ha prøvekjørt bl.a. Kawasaki 500 totakter (litt mopedfølelse), Yamaha RD 350 LC (likte ikke å kjøre liggende) og Benelli 750 (her satt man som en konge!). Etter et par år med Hondaen ble det en foreløpig slutt på MC-tilværelsen. Det har senere blitt sporadiske turer på lånte sykler fra 400 til 1100 ccm. Men det er nok 15 år siden sist. Den lånte sykkelen som huskes best er nok Yamaha FJ1100.

I fjor vår og sommer begynte jeg å se på MC-annonser på Finn, spesielt på FJ1100 og FJ1200. En dag jeg så på sykler i hjemfylket så jeg en 1992 Kawasaki X-6 men festet meg ikke noe videre med den. Neste gang jeg tittet på den oppdaget jeg at jeg kjenner selgeren! Jeg har drevet med pistolskyting i over 30 år og så at det var en skytterkompis/-konkurrent som solgte den. Da ble det plutselig litt mer interessant! Jeg visste at det kunne bli vanskelig for han å få solgt den, da det ikke er så mange som vil ha en 600-kubikk som er registrert som tung motorsykkel. Det ser ut til at de fleste som kjøper denne størrelsen sykkel har A2-lappen. Og de som har lappen for tung sykkel vil helst ha 750 eller større. Jeg fikk med meg en kompis (en annen skytter med MC-erfaring) og så på den. Den så stort sett grei ut, og sittestillingen føltes ikke så ille. Men han fikk ikke start på den…

Han kuttet prisen med 1/3, men like lite respons på Finn. Nytt batteri kjøpte han også.

Etter en tid ringte han meg og kuttet prisen med nok 1/3 av opprinnelig pris. Da måtte jeg si som sant var at etter å ha byttet vannpumpe, registerrem og bærearmer på bilen nylig hadde jeg lite kontanter. Men han kunne få et antall tomhylser og ammunisjon i bytte. Han måtte tenke på det til neste dag, sa han. En halvtime senere ringte han meg å sa det var greit hvis han fikk litt mer ammo enn jeg hadde tilbudt han. Da hadde vi en deal!

Et par dager senere lånte jeg meg en tilhenger og kjørte til Tromsø og hentet sykkelen. Jeg fikk også med en ekstra vindskjerm, et ekstra sett plugger og rep-sett til forgasserne, samt en Clymer reparasjonshåndbok og et regntrekk.
IMG_20200708_201812_744.jpg
Fortsettelse følger!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av AJ »

Velkommen som MCsiden loggfører :vs !
Fin intro og en artig og ganske uvanlig restart på MC-livet, tør jeg påstå :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av oivindg »

Artig med flere blogger!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av kjellv »

Velkommen som blogger :thumleft Her inne kan man blogge uten å pådra seg tittelen "Influenser" :lol
Jeg gleder meg til å følge denne, og håper du får oppdatert den med turer i din del av landet. Nettopp det kan ha stor interesse for mange her inne.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av pingvin »

Første gang hørt noen betalt MC med ammo :D

Den Kawazakien er faktisk en veldig pen sykkel og uten altfor glorete grafikk/dekaler. Første MCen hadde var en 1992 Suzuki GSX600F (turkis med glorete dekaler) så var vel litt konkurrent, lignende kubikk og effekt. Men din ser mer classy ut.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Ja, jeg er fornøyd med linjene på sykkelen. No Fear klistremerket kommer jeg nok til å fjerne etter hvert. Og hver gang jeg er innom forumet tenker jeg at nå må jeg få ut fingeren og skrive litt mer. Det kommer plutselig!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av dypen »

Hei hei. Med mc interesse og erfaring ble det umulig å si nei her, de fleste hadde vel ropt go allerede etter 1/3 pris avslag. Lykke til det er snart sommer :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

På tide å skrive litt mer.

Det gikk etter hvert opp for meg at det jeg trodde skulle bli et sommerprosjekt kom til å bli et vinterprosjekt. Jeg fikk start på sykkelen (de fleste gangene) men den ville ikke gå uten choke. Så når det blir litt varmere i været blir det endel feilsøking. Selger har byttet til ny bensin og har hatt av nedre del av forgasserne der det så overraskende bra ut. Han har også byttet alt av vakuumslanger. Jeg har kjøpt en "auxiliary fuel tank" som skal fylles med fersk 98 oktan bensin og kobles direkte mot forgasserne. Dersom det funker fint, bytter jeg filter. Jeg skal også sjekke tilstanden til bensinkranen og silen i tanken. Det er litt rust i tanken, men ikke ekstremt mye. Jeg skal gjerne rusten og bytte tanklokk (allerede innkjøpt) i tilfelle det tetter dårlig mot regn og annen fuktighet.

Ellers har jeg kjøpt et par Öhlins progressive gaffelfjærer som skal erstatte de originale. Gaffelolje byttet jeg i fjor, så der blir det bare å dobbeltsjekke nivå. Bremsevæske skal byttes. Stålomspunne bremseslanger kommer etter hvert, muligens til neste sesong. Blinklysene bak skal byttes med LED-blinklys (allerede innkjøpt). USB uttak (allerede innkjøpt) skal monteres i kåpa og jeg må finne en fornuftig måte å montere bryteren til varmeholkene. Dersom de viser seg å ikke funke, kjøper jeg nok Oxford sine som har bryter som ikke skal monteres på styret. Denne sykkelen har jo ikke plass til noe som helst som skal monteres på styret.

Jeg har også kjøpt ei brukt lita tankveske og Jofama-bagen til Jompa. Samt en vanntett pose til telt og sovepose. Så selv om jeg opprinnelig ikke så for meg å dra på verken treff eller campingtur med sykkelen har jeg allerede begynt å glede meg til dette. I den forbindelse har jeg også kjøpt meg titan-kokekar for å spare noen gram... Og en knallrød ryggsekk på Black Friday salget til XL Moto.

Dekkene viste seg å være fra 2004, så de skal byttes ut så snart jeg får rengjort og polert opp framfelgen. Bakhjulet er allerede shinet opp. Nye dekk (Metzeler) er innkjøpt. Ventilene skal byttes ut med røde 90-graders ventiler i aluminium (ja, jeg liker litt bling...). Kjede og drev er i god stand.

I dag har jeg montert mobilholder. Kule er montert i hullet i styrekrona. Hullet var litt mindre enn jeg trode (selv om jeg hadde målt...) så den innkjøpte kula måtte dreies ned litt. Kjekt å jobbe på skole med mekaniske fag! De byttet også lagrene i bakhjulet for meg.

Kula på plass:
IMG_20210321_143800.jpg

Holderen på plass:
IMG_20210321_144025.jpg
Jeg må sette den litt til venstre så jeg kommer til tenningsnøkkelen. Jeg vet ikke om jeg kommer til å snakke så mye i mobil mens jeg kjører, men det er greit å kunne bruke navigasjon samt sjekke speedometer mot GPS-målt hastighet.

Ellers, så solgte jeg den gamle skinndressen min for noen uker siden og i innerlomma fant jeg registreringsbeviset til Hondaen jeg hadde. Jeg husket feil, det var en 1975-modell. Jeg fant også en Hondanøkkel, så dersom det er noen der ute som har en 1975 Honda 500 Four som har kommet fra Sverige via Flesberg er det bare å ta kontakt på PM så kan jeg hive nøkkelen i posten dersom chassisnummeret stemmer!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

I mitt forrige (kortvarige) MC-liv kjørte jeg alltid med fotokromatiske solbriller. De beskytter øynene når man må kjøre med åpent visir, og de tilpasser seg lysmengden.

Hjelmen jeg kjøpte i fjor har mindre åpning enn min gamle Kiwi-hjelm, så mine nyinnjkøpte solbriller var tilnærmet umulige å få på plass med hjelmen på. Og den gamle hjelmen har gått i containeren da den var 36 år gammel.

Da må man bygge om litt! Og man har da avbiter, fil og lim!

Brillene i original utførelse:
IMG_20210330_125337_1.jpg
Og brillene etter "ombygging":
IMG_20210330_130225.jpg
De er fortsatt litt plundrete å få på plass, men nå er det gjennomførbart. Og de holdes godt på plass mellom hodet og hjelmen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

I dag har jeg omsider tatt av framhjulet så jeg kan shine felgen og få på nytt framdekk. Det gamle dekket er fra 2006 og er dessuten satt på feil vei! Jeg skulle egentlig feilsøke litt på bilen for å finne ut hva som tapper batteriet. Men så vil ikke multimeteret måle Ampere. Da er det greit å ha flere kjøretøy å skru på.

Hjulet endelig av:
received_290391245940349.jpeg
Felgen er noe matt og full av asfalt:
IMG_20210403_173752.jpg
Oppussing underveis:
IMG_20210403_182912.jpg
Greit å ha noe å pusle med siden påskeværet ikke kom som bestilt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av FredrikE24 »

Sjekk glassikringen inni instrumentet om du husket å flytte måleledningen.

Sikringen er der for de som glemmer å flytte måleledning fra A til V når man skal måle spenning etter å ha målt strøm. Kan smelle bra om du måler på noe stort.
Ellers ser jeg det er fra Biltema, sørg i det minste for friskt og nytt batteri i den, jeg stoler imidlertid ikke på målingene fra «billig-instrument». Bare et tips altså! Det er OK sålenge man er obs på det.

Når det gjelder feilsøking virker det som du har en plan og det er bra! Sjekk alt selv om forrige eier kan mene at enkelte detaljer er OK.

Jeg kjøpte en sykkel en gang som hadde feite verkstedregninger og konklusjoner om kaputt innsprøytningssystem. Fant vann i bensinen og etter et drøyt kvarter gikk den som en klokke. Defekt pakning på tanklokk var her synderen.

Fint med litt fler logger å lese på. Jeg liker det potensielle tekniske aspektet ved det fremfor kjøreturslogging!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Sikringen i instrumentet var et godt forslag, jeg har nok prøvd å måle før det gikk opp for meg at ledningen skulle flyttes. Batteriet tappes ikke når minuspolen er koblet fra, så det blir feilsøking via sikringsboksen når jeg har fungerende amperemeter.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Jepp, det ser ut som begge sikringene er gått. Får ikke byttet dem før tirsdag, så det får bli feilsøking da. Lader batteriet litt i morgen for sikkerhets skyld og kobler på minuspolen igjen tirsdag morgen før jeg kjører på jobb. For sikkerhets skyld kan jeg låne med meg et multimeter fra jobb som en backup.

Samtidig som ting er demontert skal jeg også avfette, vaske og polere framskjermen og nedre del av kåpa. Gaffelbeina skal også få seg en liten vårrengjøring.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Jeg trodde det var reléet til ekstralysene som var synderen, da strømforbruket gikk ned da jeg koblet det fra. Men i dag målte jeg batterispenninga og den var ca 12,2V. Jeg prøvde å feilsøke litt uten å finne noe. Koblet amperemeter mellom minuskabel og minuspol og nappet ut alle sikringer en om gangen. Ingen reaksjon. Jeg koblet fra styrestrømmen til dynamoen uten reaksjon. Tidligere har jeg prøvd å koble fra den tykke plusskabelen til dynamoen uten at det utgjorde noen forskjell.

I vinter begynte ladelampa å lyse av og til ved start av motoren. Men den sluknet så snart jeg ga litt gass. Så jeg er tilbøyelig til å legge skylda på dynamoen, men det er jo en sjanse å ta å bytte dynamo bare på mistanke. Men 370 000 km er nok ikke så langt unna forventet levetid for en dynamo, har jeg blitt fortalt.

Når det gjelder tohjulingen står den nå uten hjul, satser på å få byttet dekk i løpet av uka som kommer. Det neste blir vel da å ta av tanken og sjekke tilstanden til silen samt fjerne litt rust på innsida. Og bytte tanklokk.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Endelig er det bittelitt framgang å spore. Dekkomleggeren har blitt forsinka pga feil på omleggingsmaskinen med påfølgende feillevering av deler til maskinen. Når korrekte deler var i hus, havnet han på sykehus. Men her om dagen var endelig mannen friskmeldt og hjulene ferdig. Og etter litt knoting fikk jeg på hjulene i dag. Knotingen skyldtes dels en løs bremsekloss bak (den ytre klossen "henger" bare på to tapper) og dels at festet til kaliperen ikke sto rett i forhold til hullet i baksvingen. Men til slutt fikk jeg alt i linje og akslingen på plass.

Ny ventil er en liten fargeklatt, men jeg skulle selvfølgelig ha fokusert på ventilen og ikke kjedejusteringa...
IMG_20210523_140104.jpg
Foran skulle jeg bytte unbrakoskruene som holder akslingen fast, og oppdaget at det mangler ei skive på den ene. Så tirsdag må jeg på jakt etter ei skive. Inntil da er framhjulet på plass men ingenting er skrudd til. Kalipre og framskjerm må også skrues på.
IMG_20210523_151751.jpg
Det siste jeg gjorde var å ta av tanken. Jeg var så heldig å få kjøpt sykkelen med nesten full tank, så det tar tid å tømme den... Men jeg har iallfall konstatert at prime-knappen på bensinkranen fungerer, når jeg holder den inne strømmer bensinen fritt. Jeg koblet også en slange på vakumtilkoblingen og prøvde å suge. Da strømmet også bensinen fritt. Så jeg får se om repsettet jeg har kjøpt får ligge i hylla til det blir vinter igjen. Men det er vel like greit å ta det mens kranen er skrudd av tanken likevel? Søndagsmiddagen var ferdig før tanken var tom, så jeg tømmer resten i morgen.

Når tanken er tom skal den få en omgang med sitronsyre for å fjerne litt rust. Så da må jo uansett bensinkran og bryter for varsellampe tas av.
Rust i tank.jpg
Tanklokket ser litt slitent ut, så det skal byttes i samme slengen.
Tanklokk.jpg
Det er for øvrig ikke bare MC som trenger drivstoff. For første gang har jeg kjøpt ei flaske rom uten at den skal blandes med Cola, og den var slett ikke dum!
Rom.jpg
Så er det bare å satse på at det også i morgen blir for mye vind til å rake plenen...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar