Domino(b)loggen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Jompa »

Jeg har benytta kaldværet de siste dagene til raking, så kan jeg heller gjøre noe «fornuftig» når det blir litt varmere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Leoparden »

Ron Zacapa fra Guatemala er noe av det ypperste jeg kan drikke. Helt nydelig! Så med det kjøpet har du i alle fall truffet innertier!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Ja, den var god. Så det blir nok ikke siste flaska. Men det blir nok ei og anna flaske Bacardi eller Havana Club også kjenner jeg meg sjøl rett.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

I dag har jeg for første gang skrevet ut på 3D-printer noe jeg har tegnet selv. Jeg fant ut at jeg trenger ei hylse på hvert blinklys så ikke stammen på blinklyset skal ta borti bakskjermen da de nye brakettene gir litt mindre avstand til skjermen enn de originale. Pluss at LED-blinklysene tar større plass på innsida enn de originale.

Jeg fant en instruksjonsvideo på nett og startet opp Fusion 360. Videoen var laget på en eldre versjon av programmet, men jeg kom i mål likevel.

Her er printen ferdig. Jeg vet ikke hvorfor printeren plasserte den helt på kanten, men det gikk greit.
Hylser print.jpg
Den indre diameteren ble litt mindre enn spesifisert, men litt jobbing med ei rundfil fiksa det.

Her er alt prøvemontert på braketten.
Blinklys.jpg
Her ser man hylsa bedre.
Hylse montert.jpg
Brakettene skal grunnes og lakkes silkematt svart etter at jeg har fjernet litt maskineringsmerker.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Ja, det har gått 2 mnd siden siste oppdatering. Og litt har det da skjedd på denne tida.

Blinklys er montert og koblet. Rusten i tanken er fjernet og bensinkranen er overhalt med ny membran, fjær og o-ring.

Jeg startet sykkelen og fant ut at den bare gikk på tre sylindre. Eksosrør nr 1 var kaldt. Forgasserne ble tatt av og gitt en kjapp service. Forgasserrens og trykkluft, samt en tynn gitarstreng gjennom tomgangsdysene. Det endret ikke antall fungerende sylindre.

Deretter sjekket jeg plugghettene. Tre av dem hadde riktig motstand, ca 5 k ohm. Hetta på sylinder nr 1 hadde varierende motstand, som lå mellom 15 og 20 k ohm. Lokal forhandler hadde ikke plugghette, og siden den tetter mot toppdekselet ville jeg ikke kjøpe uoriginal. Så da ble det handlet på Ebay fra Frankrike. I mellomtida byttet jeg ut de 29 år gamle pluggledningene.

Ny plugghette ankom og ble montert. Og alle eksosrør ble varme. Da ble forsikring tegnet og skilt bestilt.

Første prøvetur ble unnagjort, og bilde ble behørig tatt:
kawa kopi.jpg
Men turen gikk ikke problemfritt. Motoren stoppet etter et par km, men jeg fikk den i gang igjen og kom meg heim. Først mistenkte jeg at det var drivstoffrelatert. Disse syklene har ikke bensinfilter på slangen originalt, så jeg la opp en ny slange uten filter. Det hjalp ikke. Samtidig sjekket jeg at bensinkranen funker som den skal, og at det blir vakuum i slangen som skal åpne kranen.

Men jeg tenker å opprette en ny tråd i Verksted-forumet for å innhente gode forslag fra forumets medlemmer. Så får vi se hva som skal til.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Ny plusskabel er montert. Takk til Xavi0n for den!
IMG_20210802_194654.jpg
Dette hjalp betraktelig, men sykkelen fusker fortsatt. Men nå skjer det sjeldnere, og oftest før motoren blir skikkelig varm. Og jeg får den alltid i gang igjen før jeg mister all fart. Som regel kommer den seg hvis jeg "jokker" litt med gassen (i mangel av et bedre ord...). Så det får meg til å tro at "restproblemet" må være drivstoffrelatert, for ikke å si forgasserrelatert. Men hva er neste steg? Forgasserjustering og -synkronisering? Ultralydbad? Sjekke membranene? Jeg håper noen med mer kompetanse enn meg kan bidra med noen gode tips.

Men nå er det iallfall såpass at jeg kan kjøre kortere turer. Forleden dag kjørte jeg 40 km og i dag satte jeg pers med 48 km. Men jeg tar fortsatt ikke sjansen på å kjøre lenger enn at det i verste fall går greit å hente sykkelen på henger. Selv om det frister å kjøre på jobb en dag neste uke (76 km hver vei).

For å runde av med noe positivt, slik ble blinklysene ferdig montert med lakkerte braketter:
IMG_20210812_200455.jpg
https://youtu.be/h776P3j6utU
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Kan det være feil flottørnivå? Jeg famler litt i blinde her.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Jeg var på feltskytestevne på lørdag, for første gang på ca ett år. Der snakket jeg med en bekjent/konkurrent som er mekaniker og tidligere motorsyklist. Jeg beskrev symptomene for han, samt hva jeg har gjort hittil. Han mente det kan være for mager blanding på lave turtall og at jeg bør prøve å stille blandingsskruene ei kvart omdreining for å få litt fetere blanding. Så da har jeg en ny plan.

Søndagen ble det ikke skyting på meg, da ble det ferskeste barnebarnet døpt.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Mens man venter på at sesongen skal starte, er det viktig å kose seg! Jeg tilbringer helga i foreldreheimen i Indre Troms og har fyrt opp i bålpanna. Flott utsikt!
IMG_20220423_215211.jpg
Med en sigar og litt vodka russian i glasset (tom for gin) er det ikke vanskelig å kose seg!
received_376677694380109.jpeg
Jeg ser jo at enkelte her har starta sesongen, men jeg får ikke henta skiltet før på tirsdag. Og i tillegg skal jeg skifte olje og filter, samt litt annet vedlikehold. Og vask og polering, så klart! Jeg har kjøpt Autosol aluminium polish i dag for å gå over felgene. Jeg vurderer også å gi lydpottene en omgang med vanlig Autosol for å øke blingfaktoren litt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Våren nærmer seg definitivt! I helga satte jeg inn skiene, tok ut tråsyklene og "avduket" motorsykkelen. Jeg skrudde også på skiltet.
IMG_20220514_183904.jpg
IMG_20220514_183739.jpg
Mulig jeg har et snev av OCD, jeg brukte skyvelære for å være sikker på at skiltet sto midt på. :twothumbs:

I dag har jeg endelig bytta til sommerdekk. I fjor bytta jeg i månedsskiftet april/mai. Jeg tok også spaden ut av bagasjerommet, her lever vi farlig!
IMG_20220519_204141.jpg
I helga skal jeg vaske begge bilene, men jeg håper å få gjort unna olje- og filterskift på veteranen også. Og da må jeg jo først sette inn batteriet og kjøre motoren varm. Da bør årets første tur ikke være langt unna!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

I går var værmeldingen forholdsvis grei, så jeg kjørte sykkel på jobb. Etter jobb var planen å kjøre til Heia, en rasteplass mellom Nordkjosbotn og Bardufoss. Det var litt regn i luften, og da jeg så at det var veldig grått i den retningen jeg skulle, stoppet jeg og tok på regndressen. Jeg kom til Heia i 17:30 (?) tida og det var noen sykler der. Det regna stort sett hele turen, så det gjorde nok sitt til at det ikke kom så mange.

På det meste var det 12 sykler der.
IMG_20220707_175812.jpg
To uker tidligere hadde det vært over 200! Så kombinasjonen av vær og ferietid gjorde tydeligvis sitt. Uansett så er det alltid artig å treffe likesinnede, så det blir nok ikke siste torsdagen jeg tar den turen.

På heimveien regna det ca til Oteren, så de siste 56 km var forholdsvis tørre. Jeg holdt meg tørr og frøs ikke (det var 12 grader da jeg kom heim), så alt i alt var det en fin tur!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av mekkern »

Det var litt kjipt med været da.
Får håpe det bedrer seg.👍

Her er det stort sett veldig greit om dagen med 20-25 grader og sol.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Siden siste turen gikk i regn ble det vask av sykkel i går.
IMG_20220710_203600.jpg
I dag skal jeg sjekke kjedeslakk, samt vaske og smøre kjedet. I morgen blir det en tur til Bardufoss i bursdag, med en liten omvei via Tromsø. Må ha sommerhansker...

Returen heim på onsdag blir nok i regnvær, men det er meldt såpass fint vær i morra at det er verdt det. Det går jo greit å kjøre i regn når man har utstyr til det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Her oppdaterer man ikke for ofte... I dag henta jeg min nyinnkjøpte Triumph. En 2011 Tiger 800 som har fått god pleie av den forrige eieren. Med skikkelige aluminiumskofferter og toppboks har jeg ingen unnskyldning for å ikke legge ut på tur til sommeren. Selger bor bare 12 km unna foreldrene mine, så det var fort gjort å hente sykkelen. Sjøl bor jeg drøyt 13 mil unna, så inntil videre står Triumphen parkert i garasjen til datteren min. Jeg får ta og hente den heim når jeg kommer meg fra A til B uten å ha med bil.

Det ble ca 16,5 mil i dag. Noen runder i nærområdet, en tur til Heia (rasteplass på E6), og en tur til Biltema på Finnsnes for å kjøpe poleringssett til lykteglass. Temperaturen underveis varierte mellom 4 og 8 grader, men med varme klær og varmeholker gikk det helt greit.

Kjørestillingen passer meg veldig bra. Jeg liker både lyden og draget i triple-motoren. Og Triumph sin komfortsal er en fornøyelse å sitte på. Høyden på vindskjermen må jeg eksperimentere litt med. Å kjøre på tur med denne sykkelen tror jeg blir en fornøyelse. Heimeleksa blir å lese meg opp litt på Scottoiler og Garmin Zumo 660.

Et par ferske bilder:

Heia:
IMG_20230506_141142.jpg
Ved Andsvatnet mellom Sørreisa og Bardufoss:
IMG_20230506_182855.jpg
Til uka skal jeg sette på plass nedre del av kåpa på Kawasakien, sjekke oljenivå og kjedeslakk, og gi den en vask. Så blir den lagt ut på Finn. Jeg MÅ strengt tatt ikke selge den, men det blir trangt med to sykler i uteboden. Det er også greit å slippe å betale forsikring på to sykler, samt at jeg kan betale ned litt ekstra på lånet på Triumphen.

Mulig jeg bare kjører den til Bardufoss og tar Triumphen heim igjen. Logistics problem solved! Og det kan godt være en bedre beliggenhet for et salgsobjekt. Ved E6 og kortere vei til Harstad og Narvik. Den som lever får se!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Domino(b)loggen

Legg inn av Domino »

Inspirert av AJ sin tråd om navn på Moto Guzzien har jeg funnet ut at nysykkelen heter Tigergutt. Jeg ser ikke bort fra at det kanskje må bli et Tigergutt-klistremerke på hver koffert etter hvert.
Tigergutt.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar