Tormods MC hjørne..

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
tormodiv
Innlegg: 17
Registrert: 25 mai 2021, 10:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 2019

Tormods MC hjørne..

Legg inn av tormodiv »

La ut mine første innlegg her for ei uke siden og satte stor pris på responsen på kort varsel. Det var hvor jeg stod i en 'knipe' som mange sikkert står i fra tid til annen, om en skal velge det ene eller det andre (for min del var det Yamaha Super Tenere eller V-Strom). Det var litt smådesperat fordi jeg var veldig lysten på å slå til på en sykkel før markedet på Finn roet seg før sommeren. Hadde fulgt med en stund og det var lite å velge i.

Kort om meg. I 40-åra og tok lappen på tungsykkel i 2001 på det som den gangen het Lundes Kjøreskole på Tøyen/Botanisk hage mulig det heter Tempo Trafikkskole nå. Første sykkelen jeg kjøpte var en Suzuki SV650S og kjørte den i noen år for det ble unger og en lettsykkel som transportmiddel i noen år og deretter en del år uten sykkel før MC livet ble tatt opp igjen for få år siden.

SV'en - 2001 modell. Kjempesykkel. Finnes i dag i Oslo-området.
Bilde

Jeg kjøpte en Yamaha MT-07 i 2019. Kjempesykkel som gikk mange km som følgesykkel under øvelseskjøring med eldstemann. Denne ble solgt for to uker til en trivelig kar fra Halden-området. Han fikk seg en aldeles strøken MT-07.
Bilde

Jeg hadde sett på en Adventure/tur-type sykkel i flere uker men ikke landet noe handel på noe pga vansker med å bestemme seg og lite utvalg på Finn. Det blir sykkel nummer 2 i garasjen så det kunne ikke være for kostbart. V-Strom var også en sykkel jeg vurderte for 3 år siden, men det ble en nakensykkel den gangen. Har imidlertid savnet en sykkel som er egnet for tur både for en og to. Når jeg solgte en Yamaha MT-07 så var planen å bruke pengene fra den pluss evt litt til i en slik sykkel. Modeller jeg hadde søk på og som kunne vært mulige kandidater (måtte være Japansk pga forhandler i umiddelbar nærhet) var VFR800, FJR1300, Tracer MT-09, V-Strom 650/1000. Etter mye YouTube-ing og lesing på nett endte jeg på å begrense meg til Adventure sykkel og droppe tourer/sporttourer syklene . Så da egentlig bare V-Strom men også med Tenere som en outsider. V-Strom fanget spesielt interessen med svært mye positive omtaler, men uten at den er best i noe. Andre sykler som er mer attraktive, mer krefter, mer elektronikk, penere, bedre offroad, bedre onroad osv - men V-Strom er brukbar i alt og at en har pådratt seg et rykte på å være driftsikker.

Var bare noen ytterst få sykler som passet kriteriene på finn i den perioden jeg var i markedet. Ikke for langt kjørt, rett utstyrt, ikke skadet, godt tatt vare på.

Men det ble sykkel på meg. Som med mye annet gjelder det bare å bestemme seg. Så sendte selger melding med det vanlige "ser du selger fin sykkel, hvordan er det og det..." og endte med å kjapt gi et tilbud om en pris litt under antydning (ikke type skam-bud) fordi jeg forstod denne ville gå raskt. En annonse hvor selger typisk "underselger" sykkelen med bilder tatt i en dunkel garasje, i motsetning til annonser med fancy bilder og "med tungt hjerte" osv..

Dro til Oslo på fredag og selve handelen var raskt gjennomført. Så med én gang på sykkelen at denne her knapt så brukt ut. Det er en 2015 modell, registrert i 2016 - så rett over 5 år. På den tiden hadde den kjørt 5800km - knapt en dag i regnvær, tør jeg banne på. Så ny ut. Bedre en jeg hadde tørre håpe på. Ble en strålende tur på ca 480 km fra Oslo via Nittedal, Lunner, Dokka, Fagernes, Lærdal, Sogndal, Skei til Førde.
(beklager AJ, men jeg ble sein fra Oslo og måtte bare kjøre forbi Lunner for å ikke havne i tidsnød til oppdrag som ventet)

Må gjerne komme tilbake til hvordan sykkelen er, men kort oppsummert - strålende fornøyd! Synes jeg har fått meget mye motorsykkel for pengene. Deler noen bilder av den med dere:

Bilde

Bilde

Bilde

Lærekjøring med yngstemann. GSX-S125 blir liten.
Bilde

Fra fredag hvor den endelig nærmer seg hjemlige trakter etter mange mil i flatere terreng.. ;)
Bilde

Så får komme tilbake mer til denne Suzukien og erfaringer.

Som nevnt står det en sykkel til i garasjen - den fantastiske Yamaha MT-10. En helt nydelig sykkel som går som et pisket skinn, rett og slett Og absolutt digger designet. Veldig glad i denne. :P


Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tormods MC hjørne..

Legg inn av AJ »

tormodiv skrev: 01 jun 2021, 00:27
(beklager AJ, men jeg ble sein fra Oslo og måtte bare kjøre forbi Lunner for å ikke havne i tidsnød til oppdrag som ventet)
Velkommen som MCsiden loggfører :vs !
Så bra at du har gjort et godt kjøp!
V-Strom blir sjeldent eller aldri feil.

Og ingen grunn til å beklage at det ikke ble noe møte langs veien på Lunner.
Hadde nok ikke funnet sted etter opplevelsen jeg hadde denne dagen, som du kan lese mer om her: https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=399628#p399628 ...

Var for øvrig en lokal kar med en V-strom, faktisk!, som var til stor hjelp på hjemturen :thumleft.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar