Fra cruisings til grusings

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
kaLARSnikov
Innlegg: 169
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Fra cruisings til grusings

Legg inn av kaLARSnikov »

Drar nytte av et rolig øyeblikk på kontoret og tillater meg å offisielt skryte av at klasse A førerkort omsider er i boks (riktignok for nesten to uker siden).

Veien dit startet på sensommeren i fjor etter inspirasjon fra et par kamerater som plutselig hadde skaffet seg sykler og påbegynt øvelseskjøring. Jeg slang meg på, men kom dessverre ikke helt i mål da kjørerlærer plutselig sykemeldte seg og, tja, forsvant. Fikk den noe bedrøvelige beskjeden fra kjøreskolen at de ikke hadde kapasitet til å hjelpe meg noe mer den sesongen da en annen lokal kjørelærer (med egen skole) som var grei nok til å hjelpe de så vidt hadde mulighet til å ta unna de elevene som allerede hadde fått oppkjøringsdatoer.

Pytt pytt, da jeg bestilte plass på grunnkurs så var jo tross alt planen egentlig bare å ta en kjøretime eller to for å sjekke at dette faktisk var noe for meg. Drøye to uker etter første kjøretime hadde jeg allerede kjøpt egen sykkel...

Da våren begynte å titte frem igjen tok jeg opp tråden med kjøreskolen og fikk sporenstreks oppkjøringstime ca. medio juni. Tydeligvis nye rutiner i år, grunnet ekstrem pågang så bestiller man oppkjøringer fortløpende, så får heller bare kjørelærer og elev takle å jobbe mot en deadline. Det er vel fordeler og ulemper med dette kontra at kjørelærer bestiller oppkjøring når eleven nærmer seg klar, men nå som alt er overstått så er jeg veldig fornøyd med å ha mye igjen av sesongen selv om jeg holdt på å pådra meg magesår i den halvannen måneden det gikk mellom årets første kjøretime og oppkjøringen.

I tillegg til jobbpendling så blir det for det meste kveldsturer på kryss og tvers av det som tidligere het Østfold, og det er vel egentlig det en gammel Marauder med originalsete egner seg best til.

Men planene for neste år surrer allerede. Jeg har fått en forkjærlighet til utseende på BMW's F800GS Adventure, men kjenner at prislappen er litt i stiveste laget. Derimot virker KTM 390 Adventure mer overkommelig og ser ut til å være en rimelig greit innpass i den sjanger av sykkel. Det er selvfølgelig bonus at en av de lokale MC-sjappene er nettopp KTM-forhandler. Om det blir en slik til året eller noe helt annet tør jeg ikke spekulere i allerede nå. Jeg forstår at en 490 også er på trappene til året, kanskje den også kan være høyst aktuell? Uansett, det frister å begi seg litt utenfor asfalten, kanskje også utforske litt på Trans Euro Trail etter hvert.

Det var vel alt, mulig jeg benytter denne "bloggen" til å slenge ut litt bilder og erfaringer underveis, eller ikke...

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av oivindg »

Gratulerer med lappen og egen blogg! Erfaringer og bilder blir det aldri for mye av.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av AJ »

kaLARSnikov skrev: 28 jun 2021, 14:13 Derimot virker KTM 390 Adventure mer overkommelig og ser ut til å være en rimelig greit innpass i den sjanger av sykkel. Det er selvfølgelig bonus at en av de lokale MC-sjappene er nettopp KTM-forhandler.

Det var vel alt, mulig jeg benytter denne "bloggen" til å slenge ut litt bilder og erfaringer underveis, eller ikke...
En 390 Adventure bør du ta en skikkelig prøvetur med. Tror denne vil overraske deg positivt.
Det gjorde i hvert fall 390 Duke'en, som jeg har stående i garasjen :crazy: .
Og en mulig 490 vil ganske sikkert overbevise enda mer :knegg .

Ellers er å si at aktiviteten i "bloggen" bestemmer du helt selv.
Men uansett, velkommen som MCsiden "blogger" :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaLARSnikov
Innlegg: 169
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av kaLARSnikov »

Jeg kjører mest med to kamerater hvor en kjørte opp ei uke før meg og den andre kjørte opp sent i fjor høst. På lørdag hadde vi vår første planlagte tur av litt lengre kaliber: Fra Indre Østfold og opp til Hurdalssjøen og rundt, så ned igjen. Det ble vel ca. 30 mil alt i alt. Fetsund/Lillestrøm-siden opp, pitstop i Eidsvoll, delvis rundt Hurdalssjøen og så via Skrukkelia til riksvei 4 som vi tok ned til Lillestrøm igjen.

Ganske variert og fin tur og ikke minst knallvær. Kanskje nesten litt for varmt til tider. Når man kan ligge i rundt 100 km/t på motorveien og det fortsatt koker overalt hvor sola treffer og det ikke er antydning til hjelp å få av lufttrykket man har på en cruiser uten vindskjerm, da er det rimelig varmt.

Sola hadde vi forresten heldigvis på vår side av veien rundt Hurdal, mens sauene som gjemte seg i skyggen da for det meste oppholdt seg på motsatt side. Tempoet hadde nok vært en del lavere om vi hadde tatt motsatt vei rundt. Jeg ble noe skuffet over at vi ikke fikk oppleve kyr i veibanen - dette hadde nemlig den ene kameraten opplevd da han kjørte samme rute for noen uker siden.

Ellers var det interessant å observere hvor mye veistandarden falt med en gang man krysset fylkesgrensa inn til Innlandet.

Jeg er dessverre alt for dårlig til å ta bilder, men jeg fant et par knips fra en av turkameratene i en felles Dropbox.
Bilde 03.07.2021, 10 53 14.jpg
Bilde 03.07.2021, 13 45 04 (1).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

kaLARSnikov
Innlegg: 169
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av kaLARSnikov »

Har ikke blitt så mye innlegg her, men har heller ikke vært noen større turer å snakke om - fortsatt kun dags- og kveldsturer rundt i fylket.

Derimot skjedde det litt i dag. Marauderen ble byttet inn i en litt nyere (1999 til 2007) Suzuki M800 Intruder. Dette er mer eller mindre samme sykkel av nyere årgang, med kardang i stedet for kjede og elektronisk innsprut i stedet for forgassere. Skulle egentlig bare innom en tur i går og prøvesitte da den hadde fremflyttersett og jeg har lurt på om det hadde vært noe for meg, men etter en liten prøvetur og en brukbart tilbud på innbyttepris på den gamle så var det gjort. Mye bedre lyd og siden eksosen er lettere modifisert, mens en original Marauder høres faktisk ikke i det hele tatt over 60 kmt gjennom hjelm og ørepropper. Kjedelige nyheter for naboene, men desto mer kjøreglede! Og det blir vel uansett ikke så mange fler sene kvelder denne sesongen i alle fall.

Noe vedmodig er det så klart å gi slipp på min aller første motorsykkel, men etter å ha lagt bortimot 6000 km i salen på den på to måneder så var det vel kanskje uansett på tide med noe nytt...

Dette gikk følgelig litt ut over midlene som egentlig var satt av til "adventure" sykkel, men det er i alle tilfeller ikke noe jeg har behov for i år. Der har forresten tankene i stor grad gått vekk fra KTM 390 av ymse årsaker, og hopper nå i stedet mellom en rimelig ny Vstrom eller en noe eldre Transalp.

I tillegg fikk jeg hentet tilbake sykkel nr. 2 i dag. Ser denne ikke er nevnt tidligere i bloggen, men dette er altså en 2001 Suzuki SV650 som ble impulskjøpt tidlig på sesongen i år, egentlig kun for øvelseskjøring, da oppkjøring plutselig var bestilt og en gammel cruiser ikke var så veldig egnet for å øve på f.eks. kjøregård. Denne sykkelen ble det imidlertid litt trøbbel med i form av ujevn gange, høyst variabelt turtall, fusking og sporadisk stopping (spesielt ved igangkjøring). Så ble den lånt bort til en lettere desperat svoger som hadde kjørt ned bakdekket alt for mye på sin egen sykkel og det nye dekket som var bestilt tok sin tid med å ankomme landet. Etter det har egentlig ingen av oss hatt tid samtidig til å ordne tilbakelevering av sykkelen, samtidig som at jeg ikke har savnet den pga. overnevnte problemer.

Nå var låneren såpass grei at han ryddet opp litt rusk i gasserene og fikset en liten, frem til nå ukjent, monteringsfeil på luftfilterboksen (fra tidligere eier). Plutselig var det som en helt annen sykkel. For å si det slik: En hjemreise som normalt er tre mil ble i stedet seks mil, og tankene om å slenge sykkelen rett ut på Finn.no "som den står" har i stedet gått over til å prøve å finne ut hvilke morsomme modifikasjoner og oppgraderinger som kan gjøres på en 20 år gammel SV650.

Med andre ord ligger det an til at jeg kanskje ender opp med totalt tre sykler i garasjen neste sesong dersom planen om tur/grus-sykkel opprettholdes...

Obligatorisk (dog dårlig) bilde av det nyeste tilskuddet i familien:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, ser problemstillingen.

Var innom forhandler og skulle kjøpe meg intercom til hjelmen i går. Sykkelen blir levert mai neste år...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av Gammelsmurfen »

kaLARSnikov skrev: 01 sep 2021, 22:07
Dette gikk følgelig litt ut over midlene som egentlig var satt av til "adventure" sykkel, men det er i alle tilfeller ikke noe jeg har behov for i år. Der har forresten tankene i stor grad gått vekk fra KTM 390 av ymse årsaker, og hopper nå i stedet mellom en rimelig ny Vstrom eller en noe eldre Transalp.

Med andre ord ligger det an til at jeg kanskje ender opp med totalt tre sykler i garasjen neste sesong dersom planen om tur/grus-sykkel opprettholdes...
Ser du nevner Transalp :-k
Skal bestille meg ny (2022 modell) for neste sesong når den blir tilgjengelig, så da blir det nok en driftssikker Transalp 650 som legges ut ;)
Om det skulle være av interesse, så er det bare å sende meg en pm for mer info.

kaLARSnikov
Innlegg: 169
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av kaLARSnikov »

Nytt år, ny sesong, ny sykkel! Eller ny for meg, som det sies. Endte plutselig opp med å handle inn en 2004 DL650 V-Strom for et par uker siden. Godt brukt med 95 000 km på telleren, men usedvanelig hel og pen i forhold til alder og kjørelengde. Det å ta årets første kjøretur på en ukjent sykkel på Alnabru var mildt nervepirrende, spesielt da det er den nest høyeste sykkelen jeg har kjørt så langt (marginalt under en R850GS jeg prøvekjørte i fjor), men vi ble fort venner og varmen i trøya økte betraktelig på E6'en på veien hjem.

Alt den egentlig trengte var et par nye dekk, men det stopper jo naturligvis ikke der, så i løpet av uken forventer jeg å motta motordeksel, radiatordeksel, midtstøtte og en duppedingsplate som festes ved tenningen med voltmeter, dobbel USB og 12v uttak. Så får vi se om jeg klarer å montere det uten å ødelegge noe...

Kjenner også en del turbulens i motorveihastighet, så en Givi Airflow er også bestilt. Iflg. ymse treff på Google så virker dette til å være noe som har løst problemet for veldig mange, så når Xlmoto kjørte 15% rabattkupong som kunne brukes på toppen av en solid rabatt på Airflow'en så var det jo bare å kline til.

Så da er årets tursykkelsituasjon løst, dog blir det nok også et sett med sidevesker etterhvert i tilfelle man skal begi seg ut på en tur som går over flere dager. Toppboksen er romslig, men ikke så romslig. (Og når turkameratene også har minimalt med bagasjeplass så kan det tenkes at jeg blir følgets pakkesel.)

SV650'en er også hentet ut fra lagring. Her er planen å fikse et par kosmetiske småting, se om jeg klarer å få liv i turtelleren, og deretter legge den ut for salg.

Intruder'en blir stående på lager en liten stund til, frem til temperaturene er høye nok til at man slipper unna med aramid-jeans og skinnjakke. Blir helt feil for meg å sitte i full goretex-dress på en cruiser ;)

Nå ser det ut som at det blir noen dager til neste gang det er innafor kjøretemperatur for min del, så da går fokus over til å finne en verdig arvtager til Avensis'en som brått blåste en toppakning. Skal innrømme at jeg ikke hadde planer om både ny sykkel og ny bil akkurat nå, men sånn er livet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av Bjerknez »

Grattis med ny sykkel og velkommen tilbake til MC livet :)

kaLARSnikov
Innlegg: 169
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av kaLARSnikov »

Samme til deg, sånn litt på etterskudd! Regner med at jeg kommer til å ramle innom Høk et par ganger i sesongen, da skal jeg speide etter raketten :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av Bjerknez »

Eller så kan du stikke innom garasjen min en dag det er fint vær, så skal jeg by deg på en kaffe :)

Send meg gjerne PM hvis det er interresant, så sender jeg deg adressen min. Nå er ikke adressen min vanskelig og oppdrive overhodet, men jeg trenger jo ikke akkurat og flashe den uhemmet :)

kaLARSnikov
Innlegg: 169
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av kaLARSnikov »

V-Strom'en har fått lov til å pådra seg et par tusen kilometer over de siste ukene, noe til og fra jobb, noen turer rundt i distriktet og et par runder på andre siden av grensen (som er spesielt artig for oss som tok lappen under pandemien og ikke har hatt gleden av å kjøre sykkel i Sverige tidligere).

Midtstøtte og Givi Airflow kom på ganske kjapt, kort tid etter forrige innlegg (skidplate lusker på gulvet i forkant):
imageedit_0_8420548374.jpg
Internett overdrev ikke når det gjaldt denne vindskjermen. All turbulens forsvant sammen med egentlig mesteparten av vinden. Sidevind glir fortsatt rett inn fjeset, men så lenge det er rolig fra sidene så kan jeg fint kjøre med visiret oppe i alle norske fartsgrenser og vel så det - det er så godt skjermen styrer lufta unna.

Midtstøtten gjør nettopp det en midtstøtte skal. Har ingen erfaring med andre midtstøtter, men med denne er det i alle fall uhyre enkelt å opp sykkelen.

Forrige kom litt mer småsnacks på plass. Puig hendler (ikke for bling, men for justerbarhetens skyld):
imageedit_0_5554134275.jpg
imageedit_0_6091135141.jpg
Radiatordeksel (skal innrømme at her var det faktisk for bling-faktoren, selv om det også har en praktisk funksjon):
imageedit_0_8958706251.jpg
Og kronen på verket, hylle med 12v/dobbel USB/voltmeter, samt en girindikator:
imageedit_2_2539191573.jpg
"Instrumentpanelet" er koblet på batteriet med både sikring og smart-relé som merker når tenningen slås av og deretter kutter strømmen etter 20 sekunder. Girindikatoren var veldig plug-and-play, rett på diagnoseporten og ikke noe mer. Fungerte rett "ut av boksen" - for å anglifisere litt - og henger fint med 95% av tiden. (Kan bli litt forvirret om jeg drar gjennom flere gir etterhverandre uten å clutche ut i mellom.)

Da gjenstår kun et par Barkbusters som er på vei i posten, og skidplate. Sistnevnte blir nok en liten utfordring da jeg må av med sidestøtten og de to boltene i denne er visst dynket med Suzuki sitt svært brutale skruesikringsmateriale. Varmepistolen er på plass, så nå venter jeg bare på en kveld hvor tålmodigheten er på topp og været for labert til å ville kjøre i stedet...

Ellers så er SV650'en ute på Finn (uten respons så langt, i motsetning til Avensis'en hvor det renner inn med skambud) og Intruder'en har også kommet hjem. Det begynner å bli riktig folksomt i garasjen, så nå ønsker naturligvis fruen at vi skal ta vårrengjøringen der.
20220423_142900.jpg
Men det tvinger seg vel frem uansett. Bilen (det ble forresten en artig liten Chevrolet Aveo) bør få på sommersko og da må uansett syklene og det øvrige rotet av banen for en kort periode.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av AJ »

kaLARSnikov skrev: 04 mai 2022, 13:39 Bilde
Må nok bare erkjenne at jeg ikke blir helt fortrolig med denne vindskjermløsningen... :-k .
Ser ikike spesielt bra ut, synes jeg.
Men funker det så er jo ingenting bedre enn det :prf .

Sitter nok ganske langt inne for egen del å går for denne løsningen.
Men så sliter jeg heller ikke spesielt med særlig turbulens på KTM'en :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av FredrikE24 »

Hva er det for noe å si da?
Nå er det også på tide at du roer ned med å snakke opp KTMen ved enhver anledning.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 04 mai 2022, 21:10 Hva er det for noe å si da?
Nå er det også på tide at du roer ned med å snakke opp KTMen ved enhver anledning.
Ojsann...!
Det var da voldsomt :eh .

For meg har det faktisk noe å si hvordan en skjermløsning ser ut.
Og det bør da andre kunne tåle å høre. Du også, med respekt å melde.

Og hva er galt med å "snakke opp KTMen" når man er fornøyd?
Jeg har da hatt mine nedturer med KTM'en også, som jeg behøring har omtalt her inne.

Trodde ikke jeg skulle komme til å si dette til deg, FredrikE24, men dette innlegget gjør at jeg mener det er på sin plass: Skjerp deg! Dette hadde jeg ikke forventet fra en BMW fanboy som deg, som ikke akkurat vegrer seg for å framsnakke BMW...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar