Mitt forsøk på blogg.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mitt forsøk på blogg.

Legg inn av Globe »

tagesk skrev: Vil du lese om å kjøre sykkel i Toscana skal du bare sjekke her (på engelsk, i kronologisk rekkefølge)
eller her (på norsk, i blog-form (det vil si nyeste først)).

For øyeblikket planlegger vi også ferie. Kjører til Hellas i slutten av mars.

[TaSK]
:=D> Du verden...nå har jeg storkost meg her...har lest i bloggen din, fulgt dine lenker og humret og ledd. Fantastisk godt skrevet, flott fortellerevne, gir mulighet for innlevelse og medopplevelse gjennom teksten...Mange takk for at du deler, noe av det beste jeg har lest på lenge av slike temabaserte reiseskildringer, gleder meg allerede til din neste tur :) :thumleft ...og gleder meg veeeeldig til ny sesong her i nord...kjenner jeg :thumleft

Jegruller
Innlegg: 41
Registrert: 28 des 2009, 09:44
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Har startet spa behandlingen av sykkelen!

Legg inn av Jegruller »

Jeg lider av en trang til at alt skal være rent og pent , noen mener det er en sykdom , men selv synes jeg det er et must at mine kjøretøy ser pen ut.

Kom over en forum klubb som heter detailersclub og der finnes likesinnede som også utveksler erfaringer om produkter , dog mest for bil , men kan lære litt om behandling av både mc og båt i tilegg :D

Så derfor tenkte jeg å dele min vinterspa for sykkelen og kan vise litt bilder og tekst om produkter og detaljer , kanskje noen finner det interessant.

Begynner med å vise hvor min kjære doning står når han ikke blir brukt både sommer og vinter , synes ikke han kan stå ute uansett.

Bilde

Her har han det godt om vinteren også , som dere ser er det i dag 31.12.09 ganske kaldt ute i Bergen med nesten 9 minus , men her inne i garasjen sin har han det behagelig med 18-19 grader + :prf

Bilde

Har endel pleiemidler tilgjengelig i garasjen etter hvert.

Bilde

Jeg har startet spabehandlingen med rens og behandling av alle sorte plast detaljer med et produkt som heter Swissvax Protection matt og reslutatet er pent og varer en god stund.
Produktet smøres tynt på med en microfiberklut og lar det tørke en liten stund før jeg går over med microfiber igjen.

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg starter alltid med plastdetaljene slik at disse ikke skal bli misfarget av eventuel voks som kommer bortpå , men jeg pleier å bruke maskeringstape i tilegg.

Så har jeg gått over alle rammedeler og lakkerte detaljer med en lakkrens/bounding som skal fjerne alle urenheter og gjøre lakken mer motakelig for forsegling og voks.
Jeg har denne gangen valgt et produkt som heter Chemical Guys Verturabond som gjør flatene meget glatte og gir god heft for voks o.l.
Produktet er meget enkelt å bruke , man smører tynt lag på og buffer vekk så og si med en gang med et rent og mykt microfiberhåndkle.

Bilde

Etter rens så kan man bruke en polish for å få opp glansen men siden rammedelene er så pass pene som de er her så trengs ikke polish. Tank og de røde lakkdetaljene skal få polish , men dette kommer jeg tilbake til senere.
Til forsegling av de lakkerte rammedelene m.m har jeg valgt å bruke Meguiars Mirror Glaze #21 som er en syntetisk forsegler med meget god holdbarhet. Siden jeg har god tid og god tørk velger jeg denne med to lag. Mellom lagene skal den herde 24 timer.
Dette produktet er også enkelt å bruke så lenge man husker tynne lag. Skal bare smøres på med en pad i tynt lag og buffes av med rent og mykt microfiber etter noen minutter.

Bilde

Jeg er foreløpig litt usikker på hvilken voks jeg skal toppe forseglingen med , men det blir nok Swissvax Shield som inneholder en stor del caranuba og i tillegg inneholder teflon. Men foreløpig holder sealeren på å herde så dette kommer jeg tilbake til siden ;e

Felgene har jeg renset med Swissvax Cleanerfluid som er en rens som gir spesiell heft for Swissvax sine vokser. Produktet er like enkelt å påføre som annen rens.Tyntlag som jobbes inn og tørk av med microfiber med en gang.
På felgene har jeg lagt på en spesialvoks fra Swissvax for felger. Den heter Swissvax Autobahn og lukter himmels ;)
Den inneholder teflon og skal holde lenger med henhold til varme og bremsestøv m.m
Denne påfører jeg med fingrene siden felgene er vanskelig å dekke med en pad. Lar produktet tørke i ca 10 minutter før jeg polerer med en ren microfiber. Meget godt produkt og skiten kommer til å renne av felgene ved vask med P21S.

Bilde

Jeg har greid å få noen swirls (slør) i lakken på tanken som jeg skal prøve å fjerne. Har derfor bestilt noen produkter fra England fra Meguiars som skal polere bort stripene forhåpentlig vis. Pakken er på vei og kommer derfor tilbake med bilder og reslutater av disse produktene 8)
Ellers har jeg kjøpt en polermaskin av typen DA (dual action) som skal simulere håndbevegelsene og være sikrere for amatører å bruke enn en roterende maskin.
Lettere å unngå kjørespor og hologrammer i lakken med denne maskinen. Maskinen er kjøpt i England så den kom med engelsk plugg. Må skifte den til norsk plugg.

Bilde

Har også bestilt meg et nytt og høyere kåpeglass som er på vei fra England og vil komme tilbake med bilder av dette og videre spabehandling av biken , følg med i neste nummer :D
2007 BMW R 1200 GS

2008 Askeladden 525 Excel / Mercury 90 Optimax

2010 Volvo V50 DRIVe

Svar