Gammelsmurfens logg.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
kaLARSnikov
Innlegg: 314
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 05 jul 2024, 05:20 Det er en ting jeg lurer på når det gjelder dekk med grovere mønster. Vil det ikke være mindre gummi som treffer asfalten og dermed også dårligere grep på asfalt? Hvor mye dårligere grep snakker vi?

Jeg forstår jo fordelene på grus etc. men lurer litt på hvos dårligere grep man får på asfalt...
Jeg tror at med mindre man kjører med kjempeknaster så er det ikke spesielt merkbart for hvermannsen under vanlig kjøring. Jeg har en slektning av disse dekkene (Trailmax Mission) og har ikke merket noe forskjell fra nesten rene gatedekk som jeg hadde før (Tourance Next, dog var det på en annen sykkel). Etter hva jeg har lest så oppleves asfaltgrepet på Trailmax Raid som tilsvarende Mission, som vil si at i alle fall en sjåfør av mitt middelmådige kaliber ikke evner å pushe dekkene langt nok til at forskjellene kommer til syne.

Men om man er typen som regelmessig drar på bane for å leke Rossi så vil jeg anta at det er merkbar forskjell.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Bjerknez »

Det sier seg selv at dette ikke er banedekk. Det er jeg klar over. Men vanlig frisk kjøring på landeveien hvor fothvileren slett ikke er langt fra veien er scenarioet jeg tenker på.

Men så er jo slik kjøring uansett ikke det eieren av disse dekkene vil prøve seg på anntar jeg.

At grepet med mer grovsporede dekk er dårligere er vel kanskje en kjennsgjerning, men HVOR MYE dårligere finner jeg ikke mye informasjon om. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1559
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 05 jul 2024, 05:20 Det er en ting jeg lurer på når det gjelder dekk med grovere mønster. Vil det ikke være mindre gummi som treffer asfalten og dermed også dårligere grep på asfalt? Hvor mye dårligere grep snakker vi?

Jeg forstår jo fordelene på grus etc. men lurer litt på hvos dårligere grep man får på asfalt...
Forstår tankene dine om dette, og i noen tilfeller stemmer det nok også men det er mange faktorer som spiller inn i tillegg.
Som dekkets evne til å drenere vann, gummiblandingen og dekktemperatur etter lik kjøretid/fart.
Jeg bestilte denne sykkelen ny, men ville ikke ha noen av dekkopsjonene og betalte mer for å få MCO til å bytte de ut.
Husker ikke i farten hva "offroad" dekkvarianten var, men hørte at de var glatte på våt vei.
En kollega som var med på sørlandsturen hadde nye Dunlop TRX Raid, og både på den turen som var rimelig fuktig og på en tur han var med på en ukes tid tidligere både snødde og regnet det. Han hadde ikke merket noe slipp og det var KTM 1290 SA som jo har greit med krefter.

Jeg fikk kjørt en del mil med disse kliss nye i dag, men på tørr asfalt og må jo ta det litt pent de første milene.
I morgen setter jeg kursen mot Trysil, så der vil de få kjørt seg på diverse grusveier.
Etter værmeldingene å dømme, så vil det bli på både våt og tørr grus, våt asfalt osv. og litt ymse veistandard.
Så det blir spennende å se, på tørr asfalt som i dag var de overraskende behagelige, merket ikke noe vibrasjoner men litt syngelyd mellom 60-70 km/t, noe som gikk bra for min del, var ikke så markant.
TKC 70 som jeg har brukt opp et par sett av nå var heller ikke helt lydløse selv om de er "bare" 80/20.
Nydelige dekk som sitter som limt på både våt og tørr asfalt, men jeg ville nå ha litt mer "offroad" orienterte dekk så falt valget på Dunlop TRX Raid som er 50/50 etter å ha fått positive tilbakemeldinger fra kollegaen.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1559
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Da har de fått kjørt seg litt på ymse vei.
Alt fra gjørmete våt grusvei, våt elendig asfalt med mer dekkeskader enn helt dekke til tørre veier av ok standard. Virker som om disse er noe jeg kommer til å fortsette å være fornøyde med. De synger som nevnt litt i et visst hastighetsområde og er litt mer merkbart på våt asfalt ved retardasjon enn ellers.
Er i Trysil, veldig lokalt og skiftende vær om dagen. Her fra bla. Elvdalen, Engerdal og Rendal på tur i går og i dag.
Skurer og sol skifter fort og lokalt.
20240708_164624.jpg
20240709_153816.jpg
20240709_171851.jpg
20240709_203004.jpg
20240709_155758.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 333
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av hansiver »

Engerdal, Rena mm, noen av mine favorittsteder i Norge. Ikke ofte det skjer men etter å ha sett bildene dine savner jeg Norge litt. Men obs kun naturen ikke resten :lol
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6280
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av dypen »

Fine friske bilder som gir et godt bilde av området og været :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2660
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Olav K »

Flotte bilder av flott sykkel, på fine steder :)

De Dunlop dekka skal jeg prøve neste gang jeg skal kjøpe dekk, men nå har jeg nok liggende dekk ut denne sesongen.
Har to kompiser som har kjørt endel med dem, og de skryter både på vått og tørt føre. Nå er jeg ikke misfornøyd med mine TKC80 som jeg har kjørt ut maaange sett av, men kan være greit å prøve noe nytt
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1559
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Olav K skrev: 10 jul 2024, 08:19 Flotte bilder av flott sykkel, på fine steder :)

De Dunlop dekka skal jeg prøve neste gang jeg skal kjøpe dekk, men nå har jeg nok liggende dekk ut denne sesongen.
Har to kompiser som har kjørt endel med dem, og de skryter både på vått og tørt føre. Nå er jeg ikke misfornøyd med mine TKC80 som jeg har kjørt ut maaange sett av, men kan være greit å prøve noe nytt
Takk!
Ja, det var sånn jeg også tenkte, selv om jeg har vært veldig fornøyd med TKC70 (som vel er hakket mer asfalt enn TKC80 som du har kjørt mye med).
Men jeg ville ha noe som var litt mer grus/offroad kapable denne gangen, 50/50 sier Dunlop selv.
Foreløpig gode skussmål herifra, overraskende smooth på asfalt til å være såpass grove.
Men litt "sang" i viss hastighet følger med på kjøpet, det er vel ikke til å unngå med grovmønstrede dekk uansett tenker jeg.

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 27
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelbokser »

Gammelsmurfen skrev: 09 jul 2024, 22:47 Er i Trysil, veldig lokalt og skiftende vær om dagen. Her fra bla. Elvdalen, Engerdal og Rendal på tur i går og i dag.
Skurer og sol skifter fort og lokalt.
Fine bilder fra fin tur i vakre omgivelser :-)
Sand på bakdemper 203004.jpg
Men jeg lurer litt på hvor bra designet moderne GS/off-road MCer er, . . . . jeg synes det ligger litt for mye sand i nærheten av bakdemperen. Tror jeg ville foretrukket litt mer effektiv bakskjerm.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1559
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Gammelbokser skrev: Men jeg lurer litt på hvor bra designet moderne GS/off-road MCer er, . . . . jeg synes det ligger litt for mye sand i nærheten av bakdemperen. Tror jeg ville foretrukket litt mer effektiv bakskjerm.
Tja, har ikke tenkt over det egentlig, men jeg vil tro at det er tetninger som er laget for å tåle sånt. På lik linje med bilers mc pearson oppheng hvor demperen sitter i hjulbuen inne i fjæra, utsatt for sprut av alt man kjører i.
Samme med inverterte dempere i gaffelen, selv om det er sprutdeksel foran, så får de nok mye drit i fra hjulet på sånne veier.
Har 5 års garanti på å finne det ut :D

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 27
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelbokser »

Gammelsmurfen skrev: 11 jul 2024, 12:34
Gammelbokser skrev: Men jeg lurer litt på hvor bra designet moderne GS/off-road MCer er, . . . . jeg synes det ligger litt for mye sand i nærheten av bakdemperen. Tror jeg ville foretrukket litt mer effektiv bakskjerm.
Tja, har ikke tenkt over det egentlig, men jeg vil tro at det er tetninger som er laget for å tåle sånt. På lik linje med bilers mc pearson oppheng hvor demperen sitter i hjulbuen inne i fjæra, utsatt for sprut av alt man kjører i.
Samme med inverterte dempere i gaffelen, selv om det er sprutdeksel foran, så får de nok mye drit i fra hjulet på sånne veier.
Har 5 års garanti på å finne det ut :D
Vi får håpe at moderne teknologi holder (hva som loves), men fortrinnsvis også litt utover garantiperioden :-)

Selv om jeg av og til hevder det, så var ikke ALT nødvendigvis bedre før. Derfor bestemte jeg meg for å sette på hjemmelagde skvettlapper i forkant av bakskjermene på de av mine sykler som trenger beskyttelse mot sandblåsing av svingarmen, og for å hindre at dritt finner veien til clutch-utløsningsarmen:
DIY skvettlapp 133246.jpg

(litt skittent der, siden jeg ikke har fått vasket det området etter at jeg byttet ut en lekk oljetrykksgiver)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6280
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av dypen »

Veldig mange sykler av nyere dato har generelt lite bakskjerm, forskjermen kunne også med fordel vært 15 cm lengre mot motoren.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 628
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Ketil »

Gammelsmurfen skrev: 09 jul 2024, 22:47 Da har de fått kjørt seg litt på ymse vei.
Alt fra gjørmete våt grusvei, våt elendig asfalt med mer dekkeskader enn helt dekke til tørre veier av ok standard. Virker som om disse er noe jeg kommer til å fortsette å være fornøyde med. De synger som nevnt litt i et visst hastighetsområde og er litt mer merkbart på våt asfalt ved retardasjon enn ellers.
Er i Trysil, veldig lokalt og skiftende vær om dagen. Her fra bla. Elvdalen, Engerdal og Rendal på tur i går og i dag.
Skurer og sol skifter fort og lokalt.

20240708_164624.jpg

20240709_153816.jpg

20240709_171851.jpg

20240709_203004.jpg

20240709_155758.jpg
Flott BMW og flotte bilder, tusen takk for at du deler fra dine turer. Har også gått over til grovere grusdekk og har fått det mye morsommere på grusveiene :thumleft Da får man leve med litt mer dekkstøy og raskere slitasje. Har i år kjørt med Mitas E07 og er veldig fornøyde, men bakdekket holdt ikke mer enn drøye 500 mil(da har det også vært en del lange transportetapper på asfalt). Har kjøpt et nytt bakdekk, prøver Bridgestone AX41 nå.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6280
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av dypen »

@Ketil vil tro det er ett bra hopp i pris fra det billigste til det dyreste grusdekket dere bruker men hvor stor forskjell er det i grep. Største utfordringa som påvirker slitasje for slike dekk må være mye asfaltkjøring for det blir det mye av for å komme til grusveier.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 628
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Ketil »

dypen skrev: 11 jul 2024, 20:56 @Ketil vil tro det er ett bra hopp i pris fra det billigste til det dyreste grusdekket dere bruker men hvor stor forskjell er det i grep. Største utfordringa som påvirker slitasje for slike dekk må være mye asfaltkjøring for det blir det mye av for å komme til grusveier.
Jeg valgte Bridgestone nå da der var på tilbud hos AGM til kr. 2450,-. Mitas i samme dimensjon ligger på kr. 3250 hos Online Mc i Førde. Ser at det er marginalt å spare på å kjøpe dekk fra utenlandske butikker. I forhold til forskjell i grep så har nok ikke jeg kunnskap og ferdigheter til å være så veldig påståelig, min generelle erfaring er at det er stor forskjell på grep på grus når du har såkalte 50/50 dekk og 90/10 dekk. Støy er ikke så stort problem for meg da jeg har ørepropper, og jeg kjører heller ikke så aktivt på asfalt at jeg savner bedre grep på asfalt. Og du har helt rett i at asfaltkjøring er den største årsaken til slitasje. I sommer har jeg kjørt en god del av TET Finland og Sverige, og det ble også noen lange asfaltetapper. Jeg får heller oppdatere egen logg enn å fylle opp @Gammelsmurfen sin logg med mine dekkerfaringer😊

Svar