Gammelsmurfens logg.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1725
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ettermiddagstur rundt Randsfjorden i dag, supert kjørevær.
Bildene er dog fra gamleveien ved Harestuvannet på vei hjem.
Overraskende lite sykler på veien rundt fjorden i dag.

Fluberg bru oppgraderes, skal takle kjøretøy på 60 tonn etterpå.
20240525_174825.jpg
20240525_174353 (1).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1725
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Til Töcksfors og hjem igjen i dag, var en del andre som gjorde det samme.
Mye sykler utenfor senteret da jeg ankom, dårlig med bilder da jeg kjører disse veiene ofte.

Men skjermdump av ruta som gikk langs Øyeren.
Screenshot_20240526_233006_Connected.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1725
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Litt montering ute i garasjen i kveld, vind deflector´s som tetter den åpningen mellom lykt/blinkers/tank/vindskjerm.
Litt vanskelig å ta noe fornuftig bilde av den der den sto, møkkete og full av insektslik er den også.
Skal testkjøres i helgen i godt driv for å se om det hjelper på turbulensrestene.
20240531_215556.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24739
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Bjerknez »

Velkommen til verden med problematikk rundt vindskjerm og turbulens. En av grunnene til at jeg hater vindskjermer. Dem gjør absolutt ingen nytte slik jeg ser det.

Vinden treffer fronten på sykkelen uansett. Det eneste man kan gjlre er å bestemme HVORDAN vinden skal styres etter å ha truffet sykkelen. Det er et evig problem og siden man også må ta med hvor høy man er og hvilken hjelm man bruker etc. i regnestykket så blir det nok litt hit and miss om man noengang blir fornøyd.

I lave hastigheter fungerer vindskjermer greit. Helst under 80km/t. På motorvei eller i hastigheter over 100km/t er alle syklene jeg har kjørt med vindskjerm et rent mareritt. Noen er bedre enn andre, men ingen er så gode at jeg hadde vurdert å kjøpe en sykkel med vindskjerm. Den absolutt værste JEG har testet er Yamaha Tracer 900 (den gamle modellen). Jeg ble regelrett syk og litt kvalm av å ligge i 120km/t fra Oslo til Eidsvoll.

Uten vindskjerm så vil man selvsagt også oppleve vinden i større grad, men vinden treffer kroppen din og blir javnt fordelt. Det blir mer forutsigbart og man får ikke vibrasjoner og enkelte steder med konsentrert kraft fra vinden som svinges via vindskjermen.

Tetter man til helt som du nevner så kan det hende du fjerner noe av vinden som treffer deg, men samtidig øker vibrasjoner og måten vinden tar tak i sykkelen. Drag i styret samt støy kan øke hvis du fjerner muligheten for å slippe vinden igjennom. Det er nok derfor det nettopp er en åpning der.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24739
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Bjerknez »

Et annet problem med vindskjermer som er såpass store at man må se gjennom dem når man kjører er brytning av lys fra møtende trafikk og ikke minst regndråper på vindskjermen. Dette opplevde jeg pp den første cruiseren jeg hadde som hadde en diger vindskjerm. (Som jeg tok av asap etter første turen).

En ting var turbulensen som var helt fryktelig, men å kjøre i regnvær var jo direkte livsfarlig da jeg ikke så veien i det hele tatt. Spesielt ikke i mørket. Ikkevar det vindusvisker heller og ikke rakk man frem så man kunne tørke av vindskjermen. Helt merkelig at det i det hele tatt er lovlig spør du meg.

Skal du optimalisere vindskjermen må du nesten ta en tir i en vindtunnell og få en vindskjerm spesialsydd til din sykkel og til deg og hjelmen du bruker samt sitteposisjonen du har. Nesten litt rart at ingen tilbyr slike løsninger i et land som Norge hvor mange bruker flerfoldige titallstusen på carbondeler og annet.

Det skal sies at jeg har større tro på vindskjermer som er mer integrerte. Som feks. På sportstourere og RR sykler da vindskjermen er en del av kåpen og kåpen er laget spesifikt for å minske luftmotstanden.

På en adventure sykkel mener jeg vindskjermene har den dårligste virkningen da dem rett og slett bare har satt et plaststykke på en "firkantet" sykkel. Skulle jeg hatt adventure sykkel hadde jeg plukket av vindskjermen helt. Problemet med det blir dog at sykkelen ser helt fjern ut.....

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av mekkern »

Avstanden mellom vindskjerm og fører gir ofte en pekepinn på hvor godt det funker.
Nærmere er bedre enn langt unna.
På "adventure" er de som regel langt unna.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 40041
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 01 jun 2024, 07:55 Avstanden mellom vindskjerm og fører gir ofte en pekepinn på hvor godt det funker.
Nærmere er bedre enn langt unna.
På "adventure" er de som regel langt unna.
Enig.
Men på KTM'en er det ikke mulig å flytte skjermen nærmere føreren.
Så da jeg slo jeg til på et godt tilbud for et par år siden på en GIVI skjerm med en litt annen profil enn den originale.
Denne funka dårlig.
Men det fulgte med festeadaptere, som jeg tok sjansen på å prøve med originalskjermen slik at avstanden fører skjerm økte med drøye centimetere.
I tillegg større glippe mellom lykteskjermen og vindskjermen.
Og forskjellen er faktisk merkbar til det bedre. Jevnere vindstrøm og svært sjelden turbulens.
20240601_082448.jpg
En annen ting når det gjelder turbulens og støy på sykler med vindskjerm er speilene. Det kan være at disse er "synderen".
Så bytte av speil kan være en løsning.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1725
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Delvis enig med deg @Bjerknez og har erfart en del av det samme.
Generelt så er det bedre med "urørt" luft enn med luft som først er komprimert og lager turbulens dersom den treffer deg, spesielt på feil sted.
Men det er så mange faktorer som spiller inn her at det nok ikke finnes en fasit, ikke minst førers kropp/høyde.
Slik den var med orginal vindskjerm fikk jeg Parkinson på motorvei, hue rista av turbulensen.
Så kjøpte jeg den WRS Touring skjermen hos merkeforhandleren hvor jeg kjøpte BMW´n, det hjalp betydelig og funker rimelig greit.
Det er høydejusterbart orginalt på GS´n min, og i høy stilling øker glippen mellom lykt og skjerm, litt slik @AJ opplevde ved å bruke de avstands-stykkene.
Kostet ikke så mye at det ikke er verd forsøket på ytterligere forbedring de "spoilerne" på sidene og det er kun originale skruefester som brukes, ingen boring eller modifikasjoner, så det er bare å skru av igjen om det ikke hjelper noe.
Vindskjerm som man må se i gjennom er helt uaktuelt for min del, sitte å se på insekter :crazy:

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7313
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av dypen »

Det er noe nesten alle opplever med vindskjerm, på CB500X’n hadde jeg kort, lang og lang med liten justerbar spoiler på toppen uten å bli fornøyd med noen av delene. På 1050’n løste jeg hele greia med å ha en kort sort Super Adventure R skjerm, blir som å kjøre nakensykkel. 1290’n passet meg helt perfekt med skjermen i toppstilling. Derimot for å skryte av K1600, der eksisterer ikke problemet for meg da du får det akkurat slik du ønsker utfra hvilke vær du kjører under. Veldig varmt da kan du åpne høyre og venstre spoiler som gir luft rett i kroppen og med skjermen helt nede er det levelig i motsetning til det motsatte som blir veldig varmt. Er det kaldt eller regner får du veldig godt beskyttelse utenom skoene med mindre du har montert vindavviser der tilsvarende det jeg har på styrehendlene.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1725
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Da ble det Sverigetur denne helgen også, men denne gangen til Charlottenberg ikke Töcksfors som sist helg.
Selvfølgelig via skauen og ikke Kongsvinger og motorvei ZZzzzz.
Stakk bortom en liten severdighet, en gammel landhandel som er blitt museum.
Mens det var både tordenvær og regn tidvis hjemme, så hadde jeg sol og fint vær begge veier, men så at det hadde regnet da jeg nærmet meg hjemme.

Kan legge til at vindskjermingen jeg monterte i går kveld fungerte over all forventing.
Turbulensen som tidligere traff skuldre og rundt sidene på hjelmen ble nå styrt opp og bort, så de blir sittende på.
20240601_142504.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1725
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

3-dagers tur til Sørlandet og litt sør-vestover mot Farsund og Lista.
Ganske så fuktig med tanke på været, men utsiktene så faktisk enda verre ut enn det faktisk ble.
På vei ned var det for det meste opphold, litt lokale småtterier var det.

På lørdag var det ganske greit (untatt mye vind) til etter Farsund, før vi kom til Lista regnet det bøtter og blåste katter.
Det gjorde det på hele resten av ruta, men vi tok ikke korteste vei tilbake til hotellet av den grunn, opp i heiene osv.

Hjemreisen på søndag ble via Telemark med litt omveier, av og på med regn og lokalt slik det ofte er i Norge.

Innom Tvedestrand.
20240614_152532.jpg
Lindesnes
20240615_114832.jpg
20240615_114829.jpg
20240615_113356.jpg
20240615_113340.jpg
Lista
20240615_135239.jpg
20240615_135227.jpg
Telemarkskanalen
20240616_132513.jpg
20240616_132434.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1725
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Da er hjula av, i morgen blir det nye 50/50 dekk :prf
20240702_181025.jpg
20240702_181057 (1).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1725
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Da er den klar for nye eventyr med nye støvler, Dunlop Trailmax Raid som er 50/50 i følge Dunlop.

20240703_201814 (1).jpg
20240703_201800 (1).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7313
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av dypen »

Fine bilder fra Sørlandet og sykkel’n har fått nye dekk og klar for nye turer :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24739
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Bjerknez »

Det er en ting jeg lurer på når det gjelder dekk med grovere mønster. Vil det ikke være mindre gummi som treffer asfalten og dermed også dårligere grep på asfalt? Hvor mye dårligere grep snakker vi?

Jeg forstår jo fordelene på grus etc. men lurer litt på hvos dårligere grep man får på asfalt...

kaLARSnikov
Innlegg: 397
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 05 jul 2024, 05:20 Det er en ting jeg lurer på når det gjelder dekk med grovere mønster. Vil det ikke være mindre gummi som treffer asfalten og dermed også dårligere grep på asfalt? Hvor mye dårligere grep snakker vi?

Jeg forstår jo fordelene på grus etc. men lurer litt på hvos dårligere grep man får på asfalt...
Jeg tror at med mindre man kjører med kjempeknaster så er det ikke spesielt merkbart for hvermannsen under vanlig kjøring. Jeg har en slektning av disse dekkene (Trailmax Mission) og har ikke merket noe forskjell fra nesten rene gatedekk som jeg hadde før (Tourance Next, dog var det på en annen sykkel). Etter hva jeg har lest så oppleves asfaltgrepet på Trailmax Raid som tilsvarende Mission, som vil si at i alle fall en sjåfør av mitt middelmådige kaliber ikke evner å pushe dekkene langt nok til at forskjellene kommer til syne.

Men om man er typen som regelmessig drar på bane for å leke Rossi så vil jeg anta at det er merkbar forskjell.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24739
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Bjerknez »

Det sier seg selv at dette ikke er banedekk. Det er jeg klar over. Men vanlig frisk kjøring på landeveien hvor fothvileren slett ikke er langt fra veien er scenarioet jeg tenker på.

Men så er jo slik kjøring uansett ikke det eieren av disse dekkene vil prøve seg på anntar jeg.

At grepet med mer grovsporede dekk er dårligere er vel kanskje en kjennsgjerning, men HVOR MYE dårligere finner jeg ikke mye informasjon om. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1725
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 05 jul 2024, 05:20 Det er en ting jeg lurer på når det gjelder dekk med grovere mønster. Vil det ikke være mindre gummi som treffer asfalten og dermed også dårligere grep på asfalt? Hvor mye dårligere grep snakker vi?

Jeg forstår jo fordelene på grus etc. men lurer litt på hvos dårligere grep man får på asfalt...
Forstår tankene dine om dette, og i noen tilfeller stemmer det nok også men det er mange faktorer som spiller inn i tillegg.
Som dekkets evne til å drenere vann, gummiblandingen og dekktemperatur etter lik kjøretid/fart.
Jeg bestilte denne sykkelen ny, men ville ikke ha noen av dekkopsjonene og betalte mer for å få MCO til å bytte de ut.
Husker ikke i farten hva "offroad" dekkvarianten var, men hørte at de var glatte på våt vei.
En kollega som var med på sørlandsturen hadde nye Dunlop TRX Raid, og både på den turen som var rimelig fuktig og på en tur han var med på en ukes tid tidligere både snødde og regnet det. Han hadde ikke merket noe slipp og det var KTM 1290 SA som jo har greit med krefter.

Jeg fikk kjørt en del mil med disse kliss nye i dag, men på tørr asfalt og må jo ta det litt pent de første milene.
I morgen setter jeg kursen mot Trysil, så der vil de få kjørt seg på diverse grusveier.
Etter værmeldingene å dømme, så vil det bli på både våt og tørr grus, våt asfalt osv. og litt ymse veistandard.
Så det blir spennende å se, på tørr asfalt som i dag var de overraskende behagelige, merket ikke noe vibrasjoner men litt syngelyd mellom 60-70 km/t, noe som gikk bra for min del, var ikke så markant.
TKC 70 som jeg har brukt opp et par sett av nå var heller ikke helt lydløse selv om de er "bare" 80/20.
Nydelige dekk som sitter som limt på både våt og tørr asfalt, men jeg ville nå ha litt mer "offroad" orienterte dekk så falt valget på Dunlop TRX Raid som er 50/50 etter å ha fått positive tilbakemeldinger fra kollegaen.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1725
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Da har de fått kjørt seg litt på ymse vei.
Alt fra gjørmete våt grusvei, våt elendig asfalt med mer dekkeskader enn helt dekke til tørre veier av ok standard. Virker som om disse er noe jeg kommer til å fortsette å være fornøyde med. De synger som nevnt litt i et visst hastighetsområde og er litt mer merkbart på våt asfalt ved retardasjon enn ellers.
Er i Trysil, veldig lokalt og skiftende vær om dagen. Her fra bla. Elvdalen, Engerdal og Rendal på tur i går og i dag.
Skurer og sol skifter fort og lokalt.
20240708_164624.jpg
20240709_153816.jpg
20240709_171851.jpg
20240709_203004.jpg
20240709_155758.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 444
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av hansiver »

Engerdal, Rena mm, noen av mine favorittsteder i Norge. Ikke ofte det skjer men etter å ha sett bildene dine savner jeg Norge litt. Men obs kun naturen ikke resten :lol
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7313
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av dypen »

Fine friske bilder som gir et godt bilde av området og været :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2670
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Olav K »

Flotte bilder av flott sykkel, på fine steder :)

De Dunlop dekka skal jeg prøve neste gang jeg skal kjøpe dekk, men nå har jeg nok liggende dekk ut denne sesongen.
Har to kompiser som har kjørt endel med dem, og de skryter både på vått og tørt føre. Nå er jeg ikke misfornøyd med mine TKC80 som jeg har kjørt ut maaange sett av, men kan være greit å prøve noe nytt
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1725
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Olav K skrev: 10 jul 2024, 08:19 Flotte bilder av flott sykkel, på fine steder :)

De Dunlop dekka skal jeg prøve neste gang jeg skal kjøpe dekk, men nå har jeg nok liggende dekk ut denne sesongen.
Har to kompiser som har kjørt endel med dem, og de skryter både på vått og tørt føre. Nå er jeg ikke misfornøyd med mine TKC80 som jeg har kjørt ut maaange sett av, men kan være greit å prøve noe nytt
Takk!
Ja, det var sånn jeg også tenkte, selv om jeg har vært veldig fornøyd med TKC70 (som vel er hakket mer asfalt enn TKC80 som du har kjørt mye med).
Men jeg ville ha noe som var litt mer grus/offroad kapable denne gangen, 50/50 sier Dunlop selv.
Foreløpig gode skussmål herifra, overraskende smooth på asfalt til å være såpass grove.
Men litt "sang" i viss hastighet følger med på kjøpet, det er vel ikke til å unngå med grovmønstrede dekk uansett tenker jeg.

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 77
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelbokser »

Gammelsmurfen skrev: 09 jul 2024, 22:47 Er i Trysil, veldig lokalt og skiftende vær om dagen. Her fra bla. Elvdalen, Engerdal og Rendal på tur i går og i dag.
Skurer og sol skifter fort og lokalt.
Fine bilder fra fin tur i vakre omgivelser :-)
Sand på bakdemper 203004.jpg
Men jeg lurer litt på hvor bra designet moderne GS/off-road MCer er, . . . . jeg synes det ligger litt for mye sand i nærheten av bakdemperen. Tror jeg ville foretrukket litt mer effektiv bakskjerm.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1725
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Gammelbokser skrev: Men jeg lurer litt på hvor bra designet moderne GS/off-road MCer er, . . . . jeg synes det ligger litt for mye sand i nærheten av bakdemperen. Tror jeg ville foretrukket litt mer effektiv bakskjerm.
Tja, har ikke tenkt over det egentlig, men jeg vil tro at det er tetninger som er laget for å tåle sånt. På lik linje med bilers mc pearson oppheng hvor demperen sitter i hjulbuen inne i fjæra, utsatt for sprut av alt man kjører i.
Samme med inverterte dempere i gaffelen, selv om det er sprutdeksel foran, så får de nok mye drit i fra hjulet på sånne veier.
Har 5 års garanti på å finne det ut :D

Svar