Mysils jakt...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Mysils jakt...

Legg inn av Mysil »

Denne gangen: på MC

Etter at eg tok McLappen i fjor høst har eg trålet *nesten* det som er å tråle av sider for å finne info om hvilken sykkel eg bør, evt ikke bør ha som min første.

Eg er ingen liten kar (~190cm, ~100kg), og tenker dermed at man kanskje må ha litt størrelse på sykkelen, eller i det minste på motoren.
Eg er likevel ikkje interessert i eksempelvis Boss Hoss eller Goldwing og annet styr som krever at sykkelen har reversgir. Det blir litt i overkant, selv for meg..

Foreløpige interessante funn er:

Triumph Thruxton
Bilde,

Triumph Bonneville
Bilde

Ducati Monster
Bilde

Altså nakne klassikere, dog ikkje nødvendigvis i de siste, mest fancy utgavene...

Utgangspunktet ser ut til å bli noe rundt 900cc, men om forsikringen viser seg å bli drepen, så må man nok revurdere ønsker og mål opp mot hva økonomien tåler.

Iløpet av all trålingen kom man jo over en del interessante nettsteder, som for eksempel Wrenchmonkeesi København og BikeEXIF

Ellers håper eg at forumet her kommer til å bli en hyggelig plass å bruke den ledige tiden framover, og at det kommer mange fine forslag til min første sykkel her...

Andre jakt-tema kommer når det måtte passe ;-);)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mysils jakt...

Legg inn av Globe »

Spennende Mysil..spennende.

Selv har jeg valgt cruisermodell, men er ikke mer ihuga cruisertype enn at også jeg er på jakt etter "min type" sykkel. Spennende modeller du har sett på så langt. Triumph synes jeg også selv har mange interessante modeller, som behager både øyne, ører og fysikk :-) Er selv 187 cm og har så langt funnet en modell som gjør at bena får relativt greit med plass, men kjørestil og sitteposisjon forøvrig vil vise seg gjennom praktisk bruk og forhåpentligvis noen tusen kilomenter i løpet av sesongen 2010 ;e

Mange ulike modeller er representert her inne på mcsiden.no og ikke minst mye erfaring, så jeg regner med at du kommer til å motta mange gode innspill i forhold til jakta di! :thumleft

Skal bli spennende å følge utviklinga i tråden din, samt få ta del i din ledige tid fremover :thumleft

God jakt ! :D

PS: Her ser du en oversikt over noen av MC'ene her inne og bilder av dem :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mysils jakt...

Legg inn av AJ »

Hey! hyggelig med en Mysil blogg her! :thumleft

Må si jeg har sansen for syklene du har vurdert og lagt ut bilder av, spesielt Triumphene :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mysils jakt...

Legg inn av mekkern »

Hei på deg!
ser ut som du har nogenlunde vettuge tanker-ingen av disse er på "værstinglista" hos forsikringene som jeg vet.
dessuten er det helt kurante sykler for allroundbruk.
men en ting jeg anbefaler :reis rundt til forhandlere og prøvesitt/kjør.
alle større 600+ccm holder greit motormessig til normal kjøring men RRR sykler har dårligere bunndrag og mere på topp-blir litt mere turtall og gearing,men det er jo ikke det du har sett på så det lar vi ligge.
2 cyl har også litt artigere motor på litt lavt turtall enn 4 cyl men litt mer vibrasjoner,men ingen sykler i dag har MASSE vibrasjoner som i gamledager.
synes de engelske "klassikerne" er fine-passer også med litt skikkelig skinnklær og ikke bare "årets mote"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Mysils jakt...

Legg inn av Duville »

for meg var det litt avgjørende at min første skulle være lettkjørt og at det skulle være bagasjeplass. Ett viktig punkt var det også st det skulle ikke være for langt til service...

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Mysils jakt...

Legg inn av Rottenikken »

Hei Mysil, de syklene du har kikka på er flotte , men de er litt gammeldagse når det gjelder kjøreegenskaper.
Vannavkjølte rekkefirere 600 til 1000 kubikk er kurrante, de har bra nok effekt, forholdsvis lange servicentervaller, lavt bensinforbruk og er driftssikre, spesiellt de fire japsemerkene.
Fazer, Hornet, Bandit f.eks.
Prismessig kommer fremdeles japsene godt ut selv om det er mindre forskjell enn før.

Det er alltid viktig å prøvekjøre!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Mysils jakt...

Legg inn av Desmo »

Du Mysil, du "glemte" en klassisk Triumph.
Bilde

Når det gjelder kjøreegenskaper på de klassiske Triumphmodellene er de ikke mye gammeldags. De er fullt på høyde med andre nye sykler. Det er i avdelinga for hestekrefter at de ligger etter "firer-banden" fra Japan. Men disse syklene har aldri vært ment for å rasakjøre med. De er altenativer til custom og cruiserne fra Japan. Når det gjelder Ducati Monster er det ingenting å utsette på kjøreegenskaper. Og her kan du få modeller med ytelser også, opptil 130 hk i Monster S4RS. ;e
We have met the enemy and he is us.
Pogo

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Mysils jakt...

Legg inn av pelsen »

når man først er inne på Triumph. men ser forbi retro og cruser avdelingen, så har de moderne sykler også:
Tiger er en flott sykkel:
http://www.triumph.co.uk/uk/2010_Tiger_ ... Tiger.aspx

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Re: Mysils jakt...

Legg inn av Mysil »

Takker for gode svar over her.
Eg "prøver" å være fornuftig, men gamlingen er ikkje alltid like enig ;-);)

Desmo: eg glemte ikkje Scrambleren, eg ville bare ikkje ha altfor mange ulike modeller i lista. Scrambleren er på den utvida lista mi :-)

Duville: for øyeblikket har eg ikkje behov for sykkel med mye bagasjeplass, men det vil være et visst behov for å ha kort vei til verksted, noe som eg har pr. idag :-)

Ellers er eg ikkje fremmed for å begynne på litt lavere effektnivå, eksempelvis på en 500-600cc. Men eg er ikkje interessert i R-sykler. Eg føler nemlig at folk generelt ikke har mye til overs for den typen sykler, og at de kanskje også dermed er mindre hyggelige når man møter de i trafikken. Om mine tanker og følelser har noe for seg i realiteten kan eg dessverre ikkje si noe om.

Eg kommer nok ellers også til å ta turen til ulike MC-butikker for å prøvesitte ulike modeller for å forsøke å finne noen sykler som har ålreit sittestilling.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Mysils jakt...

Legg inn av Dexter »

Jeg kjører R-sykkel, men har egentlig ikke opplevd negativitet langs veiene. Eneste inntrykket jeg får er at flesteparten jeg snakker med som IKKE kjører sykkel selv tar det som en selvfølge at man kjører som en idiot når man har R-sykkel... Et typisk spørsmål kan være: Hvor fort går den da? Har du mange fartsbøter?

Jada, jeg har en sykkel som er god for 260-270 km/t. Jeg har en bil også som sannsynligvis vil nå en fart på mellom 180 og 200 km/t, men kjører jeg i disse hastighetene? - Nei...

Dessverre så opplever jeg litt for ofte R-sykler som kjører slik at disse inntrykkene forsterkes...håper og tror ikke jeg er en av disse :[-X
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Re: Mysils jakt...

Legg inn av Mysil »

Dexter skrev:Dessverre så opplever jeg litt for ofte R-sykler som kjører slik at disse inntrykkene forsterkes...håper og tror ikke jeg er en av disse :[-X
Det er vel som regel de 2% med idioter som ødelegger for de 98% med snille MCere... Vi får satse på at du er blant de 98% ;-);)

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Re: Mysils jakt...

Legg inn av Mysil »

.. etter billig forsikring.

Det ser ut til å være en jakt som ender opp i uløkka, men eg må nå prøve.

Sjekka med Gjenstridige, og de gav meg 5 priser på samme sykkelen, dog med ulike betingelser og dekningsgrader.
Prisene sprika mellom 2700 og 6200, og eg tenker i mitt stille sinn at 2700 er en del penger for en sykkel kanskje kommer til å brukes maks 6 måneder i slengen...

Men så fekk eg jo desse tilbuda skriftlig, og då tenkte eg jo at eg burde sjekke med andre forsikringsselskap, og der kommer du, kjære leser inn i bildet.

Hvilke forsikringsselskap bør man sjekke ut? If er selvsagt, men er det noen som har gode tips å komme med?

Sykkelen eg spurte om pris på er forøvrig en Kawa 550 Zephyr -97 modell...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mysils jakt...

Legg inn av AJ »

Ikke glemt å sjekke med Unison forsikring. Jeg har har nå vært fornøyd totalkunde i dette selskapet et par år nå og prisene har ikke økt slik de pleier hos en av de store...
Men har enda heldigvis ikke hatt noen skader annet enn enn steinsprutrep. på frontruta på den ene bilen :overtro .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Mysils jakt...

Legg inn av Baron von Waffel »

I denne tråden står det jo om både priser og selskaper.
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... ng&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Diversion...

Legg inn av Mysil »

Det er en stund siden sist eg oppdaterte loggen min her, men det betyr ikkje at jakta er over eller noe sånn... Det er vel heller det at eg er blitt avledet av jobb, hus-politiet, og en hel mengde mer eller mindre interessante mcer. I tillegg har man jo hatt ferie i varmere strøk og sett masse spennende to-hjulinger.

Men apropos avledning... Eg kom over en Yamaha Diversion på gode gamle finn.no idag.
Sykkelen står like i nabolaget (på sett og vis), og er visstnok strøken. 1 eier siden den var ny, og vedkommende er visstnok pensjonist.

Sånn rent umiddelbart så stemmer den jo sånn høvelig med det eg har postet tidligere om ka eg er på jakt etter (naken, passe stor motor på 600cc, og ikkje minst overkommelig pris).

Såvidt eg klarer å se ut fra finn.no, så er 38k grei pris for en sånn sykkel.

Er det noen av dere drevne motorsyklister som har trilla rundt på en sånn som kan fortelle meg kordan den er å kjøre for ein nybegynner, og evt hva man bør se etter av slitasje og alderdomstegn?
Sist redigert av AJ den 29 jun 2010, 22:44, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Slo "Diversion..." posten din sammen med bloggen du allerede har her, jeg. Regner med at det er OK ;-) AJ

Svar