Mørske splættar AS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Darksplat
Innlegg: 60
Registrert: 30 mar 2010, 01:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1 '00
Sted: Bodø

Mørske splættar AS

Legg inn av Darksplat »

Hei.

Jeg er 14 år og skal kjøpe meg en lett mc etter konfirmasjonen i mai. Har sett på forskjellige sykler, men alle er egentlig like aktuelle for meg. Så hvis noen har erfaring, +/- med de forskjellige syklene, så hadde det vært fint. :D

- Aprilia RS 125 - 2006 og nyere
- Cagiva Mito 125
- Derbi GPR 125
- Honda CBR 125 R
- Yamaha YZF 125
Sist redigert av Darksplat den 29 mai 2010, 16:42, redigert 5 ganger totalt.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Valg av lett mc

Legg inn av mekkern »

hadde nok ventet til alderen hadde nærmet seg noe mere...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Darksplat
Innlegg: 60
Registrert: 30 mar 2010, 01:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1 '00
Sted: Bodø

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Darksplat »

mekkern skrev:hadde nok ventet til alderen hadde nærmet seg noe mere...
Nå var det vell heller ikke alder spørsmålet gjaldt da. :doh

Etter jeg har kjøpt sykkel skal jeg "lære" meg å kjøre, før jeg kaster meg utpå en vei for å øvelseskjøre når jeg blir 15. :bananas

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Valg av lett mc

Legg inn av d.strand »

Darksplat skrev:
mekkern skrev:hadde nok ventet til alderen hadde nærmet seg noe mere...
Nå var det vell heller ikke alder spørsmålet gjaldt da. :doh

Etter jeg har kjøpt sykkel skal jeg "lære" meg å kjøre, før jeg kaster meg utpå en vei for å øvelseskjøre når jeg blir 15. :bananas
Haha, godt comback! Selv om jeg også ville sagt at du bør vente hvertfall 1 år til. Men om du fyller 15 i år, så kan jeg si meg enig at du kan kjøpe i år, om du skal gjøre som du sier, nemlig å lære deg og kjøre før du kaster deg ut på veien.

Men når det gjelder hvilken sykkel, så kommer det helt ann på hvor mye du har tenkt å legge i sykkelen?
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av lett mc

Legg inn av AJ »

Darksplat skrev:
mekkern skrev:hadde nok ventet til alderen hadde nærmet seg noe mere...
Nå var det vell heller ikke alder spørsmålet gjaldt da. :doh

Etter jeg har kjøpt sykkel skal jeg "lære" meg å kjøre, før jeg kaster meg utpå en vei for å øvelseskjøre når jeg blir 15. :bananas
Heisan og velkommen som bruker her på MCsiden.no, Darksplat :thumleft

Har du sjekket denne linken?
Tror det står litt pro & cons om hver enkelt modell her.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Darksplat
Innlegg: 60
Registrert: 30 mar 2010, 01:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1 '00
Sted: Bodø

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Darksplat »

Blir vell rundt 40 000,-

Har funnet alle sykklene brukt på finn.no til rett pris, untatt Honda CBR som er 40 000,- ny hos forhandler. Resten av sykklene er 2006 eller nyere.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Valg av lett mc

Legg inn av TrondA »

Forstår godt at du vil ha noe lite og raskt. Flere av 125 ccm med 2takt går bedre enn min lille Ninja 250R dersom du trimmer litt. Dette er tøft!
Men;
Vær klar over at brukt, uplombert ræser2takt kan være temmelig nedslitte greier. Her går stempler og fjærer etter 5000 km dersom du ikke kjøper den beste olje som kan oppdrives. Her er innkjøring kritisk og til daglig må motoren ha driftstemperatur før den kan belastes gjennom hele motorens levetid. Sykkel er mer enn motor. Stive hjuloppheng for banebruk er ikke bygd for norsk veistandard. Dempere reduseres til sykkelpumper etter 3 år og gaffelen kan ende opp som hoppestokk før du vet ordet av det.
Likevel, italienske lettvektere har elektronikk bedre enn sitt rykte. Nå er det spanske Derbi som sliter litt med det.

Tenk litt igjennom hva du er best tjent med til daglig. Har du lyst på lengre turer? Da er ikke ræser det du skal ha, trust me! Jeg har kjørt Cagiva Mito. Det er et torturinstrument for all annen bruk enn bane... Komfort finnes ikke!

Du foreslår selv Yamaha YZF 125R. Tenk litt mer på den... Den er til å leve med i hverdagen. Den er mer driftsikker, miljøvennlig og har noe som likner komfort... Prisen på brukt YZF er i nærheten av 40 tusen. Let!

Gammelgutt

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Gammelgutt »

Har du sett på Daelim Roadwin R. Jeg har 36000 km på en Roadwin naken, og kvaliteten er det ikke noe å si på.
Dessuten så sitter en oppreist på den dersom en ikke legger seg ned noe du vil sette pris på ved lengre turer. Hyosung gt 125 R finner du også i den prisklassen du ser etter, de har en tosylindret V-motor.

Kjør lovlig og hold deg unna trimming.

Brukeravatar
Darksplat
Innlegg: 60
Registrert: 30 mar 2010, 01:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1 '00
Sted: Bodø

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Darksplat »

Har ikke tenkt å trimme, men takk for omtanken. :D :thumleft

Tenker vell egentlig mest på Honda CBR, og Yamaha YZF. Noen som har erfaring med dem?

EDIT: + Derbi GPR 125.
Sist redigert av Darksplat den 31 mar 2010, 00:34, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Valg av lett mc

Legg inn av mekkern »

begge to er bra og bare virker og virker-hvis de bare får litt ny olje og en ventilsjekk i ny og ne....vask og smøring av kjede er jo greit også.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Pollti »

Jammahaen er nok bedre enn det meste av småkubikk sies det. Honda hadde jeg skydd som pesten,rammene er jo laget av strikkepinner ser det ut som.

Brukeravatar
Darksplat
Innlegg: 60
Registrert: 30 mar 2010, 01:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1 '00
Sted: Bodø

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Darksplat »

Blir vell litt prøvekjøring av diverse sykler etter hvert. :\m/:

andersio
Innlegg: 1
Registrert: 03 apr 2010, 01:05
Motorsykkelen din: Yamaha YZF12508 blå

Re: Valg av lett mc

Legg inn av andersio »

Hei, darsksplat. Jeg kjøpte meg en brukt Yamaha yzf 2008 modell, som er blå for noen uker siden. Testa den for første gang i går, Og den er kjempegod å kjøre. Den er også 4takter, så den trenger mindre vedlikehold. To takkterne er det jo mye lettere å trimme, men det burde du droppe, du får en bot på 4200kr og yzf har en toppfart på ca 130km/t, mer en det trengs ikke:)

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Baron von Waffel »

Med tanke på han med lett MC som ble påkjørt i Tønsberg, så ville jeg vært opptatt av å kjøpe noe så høyt og lettsynlig som mulig. Men det er vel derfor jeg har en Varadero 125?
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Darksplat
Innlegg: 60
Registrert: 30 mar 2010, 01:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1 '00
Sted: Bodø

Re: Valg av lett mc

Legg inn av Darksplat »

haha, ja, jeg tenkte på den med tanke på langkjøring, men r-sykklene er så råååååå'e. :P

Svar