Progress update på lappen min!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av Knut Morten »

Globe skrev:
NatroN skrev:Hei! Såvidt jeg forstår er vist dette det mest aktive forumet for MC i Norge, så jeg får gi det en sjans :D
Hei NatroN :vs og velkommen til oss her på mcsiden.no :=D> . Flott at du gir oss en sjans ;e
NatroN skrev:Er 18, og begynner med lappen for MC nå den 10 mai! :D
Gleder meg som en unge til å komme i gang, men trenger litt veiledning! :)

Må teoriprøven taes på nytt? I så fall, hvor vanskelig er den i forhold til bil, og hvor nødvendig er det å lese boken?
Tok teorien for bil kun ved å bruke testene på nettet og syntes den gikk veldig greit med 3/7 feil på første forsøk, så er usikker på om jeg behøver å legge flere hundre kroner i bøker og
nye teoritester på nettet..

Tok lappen for bil i August, så teorien sitter godt fortsatt.
Hei og velkommen!

Hvis du har mulighet til å trene litt selv på krypkjøring vil det hjelpe.
Tok lappen på A i fjor, med bil fra før var det en kveld med teori - så teoriprøve - før kjøringen startet.
Ett tips er å få kjøretimer så tett som mulig. Øvelseskjøring krever at den som er "lærer" har kjørt A i min 5 år.
Pass på totalvekten på sykkelen ifm den som sitter på - se i vognkortet hvor mye du kan ha av "last " på sykkelen.

Totalvekt for sykkelen - (Egenvekt + vekten på fører (over 75 kg ferdig kledd for å kjøre)) = nyttelast.
Teoriprøven du skal ta dekkes nok mye av det du har fra lappen til bil. Det er noe MC-teknisk info i boka, samt endel kjøreteknisk (plassering, sporvalg o.l.) som fort kan komme som egne spm, så en bør få med seg dette.

NatroN skrev:Hva er det jeg egentlig MÅ igjennom til MC lappen?
Er det kun dette kurset, kjøring på bane, kjøretimer for å vise kjørelærer hvor landet ligger, før en evt oppkjøring?
Hvor fort er det mulig og gjøre dette, og hvor vanskelig er det for en med relativt lite erfaring på 2 hjul?
Sånn i snitt virker de fleste jeg spør sikre på at 17-18.000 bør holde for en uten erfaring... Helt på jordet?
Helt på jordet er du absolutt ikke :-) Min første time ble benyttet for at kjørelærer skulle sjekke min balanseevne på sykkel og kjøreferdighet hva gjaldt sluring, krypkjøring, og bremseferdighet. Bruk av blikk og hodebevegelse for å kunne manøvrere sykkelen på en god måte var første "måling" som ble gjort av meg. Deretter bars det ut i trafikken, for å øve og få frem kjøretekniske ferdigheter og trafikkforståelse som MC-fører. Selv kjørte jeg opp i fjor, og lappen, inkl. bane og landeveiskjøring, kom seg på ca. 17K.

NatroN skrev:Har allerede bestemt meg for sykkelen, og de blir en kawa 250R, ivertfall til å begynne med, så får jeg evt vurdere noe større når jeg blir gammel nok til tung sykkel!
Evt er flink nok også kanskje :P
Noen tanker om sykkelen?
Evt noen som har tips på hvor OG hva slags klær jeg bør gå for? Skinn, stoff, dress, bukse + jakke osv osv!
Selv har jeg ingen erfaring med den sykkelen du har bestemt deg for. Hvilken sykkeltype som passer deg best er en kombinasjon av hva du selv føler for, og liker...og etterhvert vil nok endel praktiske faktorer spille inn. Disse kommer etter en stund hvor en finner ut hva som funker og ikke funker, subjektivt sett :)

NatroN skrev:Takker for ALLE svar, og holder de som er intressert oppdatert igjennom sommeren!

Ønsk meg lykke til :D

Vegard
Hold oss oppdatert ja :thumleft og lykke til med teori, kjøringa og videre etablering av MC :thumleft
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Gammelgutt

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av Gammelgutt »

Ang. hjelm så har jeg tre hjelmer. Startet med en Caberg Rhyno men den er for stor, fikk ingen info i butikken om hvor trangt den skulle sitte. Kjøpte så en Caberg Justissimo gt som passer. Begge Caberghjelmene har solvisir som er veldig kjekt å ha. Disse hjelmene støyer endel og så har de dårlig sikt til sidene. Låsen på hakeremmen likte jeg, den er rask å bruke og enkel justering om en har på balaklava.

Jeg har prøvd en masse hjelmer men hadde problem med å finne helhjelm der jeg får på meg brillene. Men så prøvde jeg en knallgul Marushin 999 str xs, den passet den lille skallen min utmerket. Den klemte jo litt både her og både der i starten. Har en kul bak venstre øret men der fikk jeg klemt inn isoporen i hjelmen, så nå passer den. Den har bra sidesynsfelt og er utrolig lett.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av Duville »

kuleberg skrev:Velkommen til forumet!

Tok selv sykkel-lappen i fjor så vet hvordan den der følelsen er;)
Føler jeg må svare på det med teoriprøven siden det er noen generasjoner siden resten av gutta her tok lappen :P Hvis det fantes kurs for slikt den gang.
OH MY GOOOD som hu sa hu derre i Seinfeldt - hadde jeg hatt - men pokker heller du har jo visst rett :8-[

fikk bare sett den når jeg åpnet linken

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av Snill Vaffel »

En dobbelt time koster jo ca 1500kr ... SÅ det blir fort dyrt ja..
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

NatroN
Innlegg: 24
Registrert: 02 mai 2010, 23:43
Motorsykkelen din: Ducati Monster 821 Stealth

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av NatroN »

Yes, da var de to første teoretiske timene i boks! Kjøretimer begynner neste uke, og i dag skal jeg ut til Hoff MC for å se på utstyr! Går nok for full skinnpakke. Trygghet forran enkelhet for min del, ettersom jeg er 100% klar over min mentale og faktiske alder, og risikoen ved å kjøre MC! :)

På kjøreskolen skal jeg kjøre med en Honda CBR 600 F, altså en litt roligere verson av CBR'en! Tror det blir prima, for kjøreskolen virker veldig ålreite!
Oppdaterer neste uke etter første time :)

Over og ut!

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Progress update på lappen min!

Legg inn av d.strand »

Kan bare med en gang si at CBR 600 F ikke er noen sinke, så du får deg nok er real overraskelse når du for første gangen gir maks pådrag på den! ;e Også ikke for å være pesimistisk.. Men jeg vet ikke heeeelt om det er den optimale sykkel og lære seg å kjøre sykkel på :-k For den er jo bygd på en R-sykkels design, unntatt at styre er litt høyere, slik at du sitter litt mer oppreist når du kjører :-) For balanse øvelsene kan fort bli litt vriene på en CBR 600 F, noe jeg vet av erfaring, siden jeg kjører en slik sykkel selv. :thumleft Men selv syntes jeg CBR 600 F er en konge sykkel! :jada:

Det er ikke en CB 600 du skal kjøre på a? For det er en typisk kjøreskole sykkel.

Men eller så høres det spennende ut! :D Du har myyyyye å glede deg til! \:D/ Også støtter jeg deg fullt ut med full skinndress, kjører selv to-delt skinndress fra Arlen Ness, og jeg syntes det er myyyye bedre enn tekstil dresser. Men så klart, det kommer jo helt på smak og behag fra person til person :-)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

NatroN
Innlegg: 24
Registrert: 02 mai 2010, 23:43
Motorsykkelen din: Ducati Monster 821 Stealth

Re: Progress update på lappen min!

Legg inn av NatroN »

d.strand skrev:Kan bare med en gang si at CBR 600 F ikke er noen sinke, så du får deg nok er real overraskelse når du for første gangen gir maks pådrag på den! ;e Også ikke for å være pesimistisk.. Men jeg vet ikke heeeelt om det er den optimale sykkel og lære seg å kjøre sykkel på :-k For den er jo bygd på en R-sykkels design, unntatt at styre er litt høyere, slik at du sitter litt mer oppreist når du kjører :-) For balanse øvelsene kan fort bli litt vriene på en CBR 600 F, noe jeg vet av erfaring, siden jeg kjører en slik sykkel selv. :thumleft Men selv syntes jeg CBR 600 F er en konge sykkel! :jada:

Det er ikke en CB 600 du skal kjøre på a? For det er en typisk kjøreskole sykkel.

Men eller så høres det spennende ut! :D Du har myyyyye å glede deg til! \:D/ Også støtter jeg deg fullt ut med full skinndress, kjører selv to-delt skinndress fra Arlen Ness, og jeg syntes det er myyyye bedre enn tekstil dresser. Men så klart, det kommer jo helt på smak og behag fra person til person :-)
Nei det er en CBR 600 F! Grunnen til at jeg ville ha denne over touring sykkelen til skolen, er at det er denne type sykkel jeg selv skal ha når jeg får lappen! I tilleg har jeg alltid vært et konkuransemenneske, og når alle sier R sykkelen er vanskeligere å lære, har jeg ikke noe valg: Da er det R sykkelen jeg skal lære å kjøre på! :)

Haha gleder meg!

Ang utstyr kjøpte jeg kun hansker og sko i første omgang, og vil vente litt med dressen.
MEN trenger litt hjelp ang valg av hjelm OG dress!

Det er 2 hjelmer jeg har sett mye på, og er intressert i! Ja, jeg er 18, så design har litt å si :P
Men har lest en del tester på begge to, og kommer ikke fram til en klar vinner! Kikket litt på billigere hjelmer også, men har kommet frem til at sikkerhet bør gå forran, og
en sikker hjelm er vel en billig forsikring? Selv om den koster 1000 kroner mer?

Hjelmene er:

- Schuberth R1
- Shoei XR-1000

Noen meninger om følgende?


Og angående dress. Skal de koste 5-6000?
Vet jeg får mye rabatt ettersom jeg kjøper alt på et sted, men hva bør jeg regne med å gi for ryggskinne, en av disse hjelmene, og en ordentlig dress?

http://www.hof-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false; er butikken jeg kjøper fra om noen vil titte!
OBS: Utvalget er mye større i faktiske butikken.

Takk takk! :)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Progress update på lappen min!

Legg inn av Duville »

Tror at du uansett hva du kjøper nå så kommer du til å kjøpe nytt utstyr i løpet av neste sesong eller i hvert fall tilpasse utstyret når du vet litt mer om hva du selv ønsker å kjøre med.... Å finne riktig utstyr første gang klarte ikke jeg i hvert fall, men nå har jeg jo 2 sett å velge mellom da ;e :skriver

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Progress update på lappen min!

Legg inn av ejs »

:thumleft
Hjelmer testes etter samme kriterier,om den er billig eller dyr..
Plasthjelmer er billigere fordi de er enklere å masseprodusere.(støpeform)
Noen mener at plasthjelmer spretter,og at fiberhjelmer absorberer støt bedre ?????
Tenk litt på vekta også.
Uansett så er det trykkfordelingen av slaget,som er avgjørende om hodet er inntakt etterpå.

Av de 2 du foreslår så vil jeg gå for Shubert S1.Det er fordi den har innebygd solbrille.

Det er genialt med solbrille innebygd.(har Caberg v2x)

:mc2 :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

NatroN
Innlegg: 24
Registrert: 02 mai 2010, 23:43
Motorsykkelen din: Ducati Monster 821 Stealth

Re: Progress update på lappen min!

Legg inn av NatroN »

Litt mer progress her nå! Lenge siden sist!

Teoriprøven bestod jeg på første forsøk, gudselov! :D
Var bombesikker på at jeg hadde 2-3 feil, MAKS, og hadde en blandet følelse med lykke og selvsikkerhet da jeg så tommelen opp.
Den selvsikkerheten blei jekka ned et par hakk etter jeg fikk vite at jeg hadde 6 feil, av 6 mulige! Tydeligvis hatt litt flaks! :D

Vil påstå for alle andre, at denne prøven er relativt grei om man har noe erfaring fra trafikken tidligere, og man tok teorien for bil for ikke så altfor lenge siden.
Kjøpte testen på Teoritentamen.no og tok den om og om igjen til det meste satt, og resten vet dere jo! :)

Hadde også min første kjøretime i går! Jeg lever enda, så tar det som et godt tegn! :) Kun EN kvelning, hehe.
Merker allerede at krypkjøring vil bli min bane. Var ufattelig mye vanskeligere å få taket på med en voksen mann bakpå og kun 2 hjul. I bil er ballansen og vekten likegyldig, bare å slure seg frem, mens på sykkel var det værre....
Fikk litt teken da.

Sliter litt med å huske å kanselere blinklysene da... Sikkert mange som lurte når jeg kom putrende rundt svingen med blinklyset på konstant! :D
Neste time er fredag neste uke, så tirsdagen etter, så mandagen etter, så det går jo relativt tett. Regner da med å gå til trinn 3.

Updates kommer :)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Progress update på lappen min!

Legg inn av Globe »

Moro å høre at du er kommet i gang....dette går jo unna :thumleft

Joda, dette med blinklysene er kjent ;e

Selv er jeg nesten nevrostisk på knappen når jeg kjører. Tommelen trykker "blinklys-av-knappen" jevnlig sånn baaare for å være sikker, spesielt når jeg kjører i byen og tettsteder hvor det er flittig i bruk :-) Ser også endel som kjører med blinklyset på. Min forrige MC hadde automatikk på dette, etter ca. 10 sek (eller noe sånt) så slo blinklysene seg av selv.

Keep us posted....moro å følge med.

Hva slags sykkel kjører du på kjøreskolen da?

NatroN
Innlegg: 24
Registrert: 02 mai 2010, 23:43
Motorsykkelen din: Ducati Monster 821 Stealth

Re: Progress update på lappen min!

Legg inn av NatroN »

Globe skrev:Moro å høre at du er kommet i gang....dette går jo unna :thumleft

Joda, dette med blinklysene er kjent ;e

Selv er jeg nesten nevrostisk på knappen når jeg kjører. Tommelen trykker "blinklys-av-knappen" jevnlig sånn baaare for å være sikker, spesielt når jeg kjører i byen og tettsteder hvor det er flittig i bruk :-) Ser også endel som kjører med blinklyset på. Min forrige MC hadde automatikk på dette, etter ca. 10 sek (eller noe sånt) så slo blinklysene seg av selv.

Keep us posted....moro å følge med.

Hva slags sykkel kjører du på kjøreskolen da?
Godt det ikke bare er meg! Det er en CBR 600 F

Kjøpte faktisk alt av utstyr i dag også :)
Spyke to-delt dress, svart/grå
Shoei Raid II
Ryggskinne fra et svensk merke xD

Totalt, med sko og hansker fra sist, kostet alt utsyret 10350. Er ganske fornøyd med det, men må passe litt på BMI'en min så dressen passer fremover :D

NatroN
Innlegg: 24
Registrert: 02 mai 2010, 23:43
Motorsykkelen din: Ducati Monster 821 Stealth

Re: Progress update på lappen min!

Legg inn av NatroN »

Tar jeg litt update her igjen, for de som fortsatt er intressert! :)

Har hatt 4 kjøretimer og er offisielt ferdig med "trinn 2". Det vil si at langkjøring og kjøring på bane gjenstår, før finpussen skal på til oppkjøring den 5 August. Sparingen er i gang for fult og skatten er satt på 40% med lærling inntekt på 70 kr/timen for å få litt ekstra hjelp i Juni 2011 da sykkelen skal kjøpes! :)

Lever fortsatt og har ikke veltet, selv om jeg var farlig nærme på kjøregården sist time. Syntes 2 av de praktiske øvelsene er grusomt vanskelige, og om noen har gode tips til hvordan man kan forsere disse hadde dette vært utmerket!

Styrekommando, altså unnamanøver! Klarer fint å ungå hindring nummer en, men tør ikke ta kontrastyring hardt nok til å komme inn i linje igjen! Havner derfor utenfor kjeglene i eget kjørefelt 10 meter senere. Er det kun jeg som må gutse mer og presse sykkelen ned mot motsatt side etter første sving? Ikke helt fått teken på å vrenge sykkelen fra en krengning til venstre over til en skarp høyresving...

Nr.2 er krypkjøring! 50% går knall, 50% må foten nedi bakken fordi jeg får for lav fart. Hvordan kan jeg styre i lavest mulig fart? Bare følelser og erfaring som trengs her?

Uansett er dette morro! Fikk mitt sotede visir til hjelmen i dag, og skal teste dette på neste time 16 juli. Gleder meg :D

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Progress update på lappen min!

Legg inn av evike »

Unnamanøver: Ja, du må tørre å pushe ganske hardt på styret for å få sykkelen over til neste sving.

Krypkjøringsøvelsen: Sett deg så langt frem på tanken du kan, klem lårene/knærne mot tanken, bruk mer gass enn tomgang, da retter sykkelen seg opp og bruk bakbremsen til å justere sammen med clutchen, husk å ha turtall nok. og sist men ikke minst: ikke se på kjeglene. Fest blikket på noe foran deg og la sidesynet sørge for at du vet hvor kjeglene er. Det er alfa og omega at du ser OPP for å holde balansen i krypkjøringen.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Progress update på lappen min!

Legg inn av Bubbu »

Hei Velkommen til forumet.


Jeg holder også på med kjøring for å få mclappen. Har kommet på samme stadie som deg ser jeg. All kjøring hittil har det regnet :sk?
Styrekommandoen går kjempebra får heller besked at jeg må ta det litt roligere når det er vått. Men krypkjøringen sliter jeg også med. begynner å løsner litt men vanskelig enno. Tror ikke man får bruke sotet visir under opplæring.
(The Beast )

Svar