Bare på tur og litt polering og sånn

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Bare på tur og litt polering og sånn

Legg inn av Duville »

Langtur Mai 2010

En planlagt jobbtur som kunne foretas på MC er kjærkommen når det ikke er tid til bare tur. Når jeg så skulle på langtur var ikke valget vanskelig. Dersom været var brukbart noen dager fremover så skulle det kjøres sykkel.

På grunn av usikkert vær ble det etter mye vurderinger frem og tilbake om turen fra sørspissen av Norge opp til nordvestlandet skulle gå opp setesdalen eller langs kysten så bestemte jeg meg for å kjøre kysten oppover.

Morgene 23 var alt pakket og klart og det var ikke vanskelig å våkne denne dagen....
05 23 0807 Kvinesheia.JPG
Fin morgen.JPG
Er man oppe "tidlig" så kommer man over en del sånne motiv.

Kysten og vestlandet tilsier at veien gikk E39 forbi Stavanger til ferjeleiet i Mekjavik nord for Stavanger. Her ble det venting på ferje og første pausen.
05 23 Følge.JPG
Traff en som virkelig var på langtur men det kan han eventuellt fortelle om selv men vi hadde følge frem til Bergen og hadde en trivelig tur.
Var forresten greit å være sammen med en "dreven" ferjetrafikant" som var villig til å lære bort noen triks når det gjaldt "parkering" og sikring på ferjene som jeg skulle få bruk for mange ganger de neste dagene.
05 23 Lengre vestpå og kaldere.JPG
Ut på ettermiddagen ble det både høyere terreng og derved ganske mye kaldere. Det går frem av bildene at "våren" ikke helt har fått tak her oppe men veiene var fine og kulda var ikke påtrengende enda....

Noe mer før nedfarten - fine kjøreforhold da
05 23 Høyfjell.JPG
05 23 Høyfjell 2.JPG
05 23 Høyfjell 3.JPG
Vært fra morgenen er bare ett godt minne og blåst bort med milene og timene på veien og ble mer grått etter som kvelden kom på.


Etter mye oppover så må det gå nedover igjen før eller siden og vegkrysset i Skei mot Nordfjoreid
05 23 Nedfart.JPG
05 23 Skei mot Norfjordeid.JPG
Den siste ferja jeg tok denne dagen var over Utfjorden mot Nordfjoreid.

Siste strekket fra Norfjordeid og til Volda var planlagt via Ferje da ville det anderledes. Hun ledet oss ut på smale og de mest suverene veiene fra Norfjordeid til Volda som gjorde at de siste milene denne dagen ble en opptur av de store. Ser i ettertid at dette strekket er ett av strekkene som anbefales for MC og den anbefalingen støttes fullt ut....


Mer kommer sikkert senere for dette var bare første dagen men det ble ikke tatt like mange bilder de neste dagene
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Duville den 26 sep 2010, 06:20, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bare på tur og litt polering og sånn

Legg inn av AJ »

Se der, ja :=D>
Da er Duville i gang med blogg også, ser det ut til! God start med fine bilder og greier!
Er nysgjerrige på ruta fra Nordfjordeid til Volda...

Har du mulighet ville det være flotters om du la ut et kartutsnitt av akkurat den rute :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bare på tur og litt polering og sånn

Legg inn av Duville »

Hei

Som jeg advarte noen om så er det en begrenset sporlogg på relativt mange punkter på Zumoen men jeg fikk heldigvis spart denne som viser loggen foir det meste av den anbefalte ruta. Her ligger også inne den tenkte ruta med ferje.... men som sagt dersom det er litt venting på ferja og klar bane på omveien så vet jeg hvilken vei jeg ville kjørt - selv etter 10 - 12 timer i salen :)
MC-tur.jpg
Grønt er planlagt og den gule er selvfølgelig Drømmeturen - obs når jeg skryter denne veien opp i skyene så må jeg vel også ta med at det er en del vedlikeholdsarbeider på Voldasiden som jeg ikke brydde meg så mye om men kanskje andre gjør dette men det bør ikke stoppe noen :)

MC-tur 0523.jpg
Her er visst hele dagsturen som for meg var litt lang men for enkelte andre visst bare er oppvarming :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bare på tur og litt polering og sånn

Legg inn av Duville »

AJ skrev:Se der, ja :=D>
Da er Duville i gang med blogg også, ser det ut til! God start med fine bilder og greier!
Er nysgjerrige på ruta fra Nordfjordeid til Volda...

Har du mulighet ville det være flotters om du la ut et kartutsnitt av akkurat den rute :knegg

Ser at du knegger godt når du etterspurte denne ruta - kanskje du trodde det ikke gikk noen rute denne veien du da og at tourereren var omgjort til gjørmebryter rundt i terrenget for å komme til Volda, jeg mener, siden veien ikke kommer frem på en del kartutsnitt - den som ler best er kanskje den som har best hommør..... :terge

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bare på tur og litt polering og sånn

Legg inn av AJ »

Duville skrev:
AJ skrev:Se der, ja :=D>
Da er Duville i gang med blogg også, ser det ut til! God start med fine bilder og greier!
Er nysgjerrige på ruta fra Nordfjordeid til Volda...

Har du mulighet ville det være flotters om du la ut et kartutsnitt av akkurat den rute :knegg

Ser at du knegger godt når du etterspurte denne ruta - kanskje du trodde det ikke gikk noen rute denne veien du da og at tourereren var omgjort til gjørmebryter rundt i terrenget for å komme til Volda, jeg mener, siden veien ikke kommer frem på en del kartutsnitt - den som ler best er kanskje den som har best hommør..... :terge
Knegginga var slett ikke ment som ironisk, sarkastisk eller ondsinnet på noen som helst måte. Heller ment som noe jeg gjerne vil oppleve selv - en nytelse av en kjøretur, om du vil. Det var det som fikk meg til å glise litt, ser du ;-);)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bare på tur og litt polering og sånn

Legg inn av Duville »

AJ skrev:Knegginga var slett ikke ment som ironisk, sarkastisk eller ondsinnet på noen som helst måte. Heller ment som noe jeg gjerne vil oppleve selv - en nytelse av en kjøretur, om du vil. Det var det som fikk meg til å glise litt, ser du ;-);)
Regnet med det var sånn det var :)

Var jo likevel ikke helt sikker på om du ikke så meg som gjørmebryter gjennom ulendt terreng - veldig synd at jeg ikke fikk fotografert litt der inne, men var nok besatt av den trolske stemningen gjennom skogen på asfalterte smale småsvingete veier og akkurat passe dunkelt lys - helt alene på MC....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bare på tur og litt polering og sånn

Legg inn av AJ »

Duville skrev:
AJ skrev:Knegginga var slett ikke ment som ironisk, sarkastisk eller ondsinnet på noen som helst måte. Heller ment som noe jeg gjerne vil oppleve selv - en nytelse av en kjøretur, om du vil. Det var det som fikk meg til å glise litt, ser du ;-);)
Regnet med det var sånn det var :)

Var jo likevel ikke helt sikker på om du ikke så meg som gjørmebryter gjennom ulendt terreng - veldig synd at jeg ikke fikk fotografert litt der inne, men var nok besatt av den trolske stemningen gjennom skogen på asfalterte smale småsvingete veier og akkurat passe dunkelt lys - helt alene på MC....
Høres mer og mer ut som en veistrekning jeg kan tenke meg å kjøre MC på dette, ja :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bare på tur og litt polering og sånn

Legg inn av Duville »

Dag 2 kan vel gjøres ganske kort

Kjøreturen på dag 2 ble en tur med variert vær.

Kjøringen startet relativt sent på dagen så det ble ikke mye kjøring..
05 24 Oppholdsvær.JPG
Etter hvert kom det en del skyer .....
05 24 Oppholdsvær med tunge skyer.JPG
og så kom regnet...
05 24 Regnvær.JPG
De siste 6 kilometerene gjennom fjellet til Sunndal var for en gangs skyld kjærkommen gjennom fjellet - i hvert fall var kameraet lagt bort og vannet begynte å trekke gjennom kjøredressen - skulle kanskje tatt på regndressen, men kan jo ikke ta denne på før jeg ser at det virkelig blir regnvær og når jeg så ser at det blir regnvær er det jo for seint for jeg kan jo ikke stenge inne alt det vannet - slett ikke enkelt det der.....

I Sunndal ble det full fokus på klestørk og oppvarming av alle kalde deler :-|
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bare på tur og litt polering og sånn

Legg inn av Duville »

Er visst ikke så god til å oppdatere - litt travelt for tiden ...... lager en liten mulighet her for returen så får vi se.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bare på tur og litt polering og sånn

Legg inn av Duville »

I dag derimot hadde jeg finturen - ut til lista fyr - og så gamleveien over til Kvinesdal - en vei som i fjor var ett mareritt av en vei med skader og elendig dekke var nå en kjempevei med nytt asfaltdekke og nymalte hvite striper på sidene og upåklagelig drømmevær stort sett en fin tur i øpet av en kveldstund.... ca 70 mil vel.....

Svar