Ermans verksted

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Topplokket er på plass, og med hjelp av Fredrik, har man jaggu fått motoren inn i ramma. Tok oss ca. min siden svingarmen var av.

Bilde

Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Etter en liten kosekveld igår, har man fått på styre, svingarm, og dempere bak...

Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

En liten oppdatering for menneskeheten, en stor bragd for mann... eller no.

Nytt batteri kjøpt hos MC-Oslo mandag. Satt inn igår. Ble anbefalt å lade før man satte inn, men i instruksjonsboka står det at dette ikke er nødvendig. Forvirrende - ja!
I tillegg er det tydeligvis ikke lenger behov for å etterfylle med destillert vann, springvann skulle visstnok holde. Teknologien går jaggu meg fremover! Eneste minus, er at det nye batteriet, dog samme modell, ikke har skruefeste på pluggene. Måtte file ned gjengene på batterisensoren før den ble banket inn.

Ellers begynner hyllene å se tomme ut etter at nesten alt sitter på sykkelen. Mangler bare nye bremseslanger (som skal hentes hos Non Stop Trading idag), så kan man sette på tank, sete, og forgassere. Derfra er det vel egentlig bare frys, tut, og kjør!

Bilde

+ litt fikling med nytt brytersett på høyre hånd, men det får være til en annen gang.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Hå hå hå!

Litt lenge siden jeg har oppdatert ting her. Det at verkstedet har et bassengt ca midt på har ingenting med saken å gjøre :lol

Så, hva har sjedd? Jo, man har kjøpt nytt batteri fra OsloMC. Til forskjell fra den gamle - selv om modellnr. er helt likt - er det ikk skruegjenger i det nye batteriet. Så man måtte file vekk gjengene på batterisensoren og hamre denne nedi...
Bilde

Next! Vokspolert tank. Jeg klarer ikke la vær å stryke hånden på tanken. Til våren skal jeg konsekvent kjøre uten venstrehanske bare så jeg kan ta på den silkemyke finishen!
Bilde

Neeext!
Jeg har funnet ut følgende om Hitachi HSC38 forgassere:
De har et forhold mellom bensinnivå i flottørkamre og området jeg måler under. Når alt på flottøren i bildet er rettet ut og ytre diameter på målt område er 4,5mm, vil bensinnivå rekke beint på toppnivået i flottøren. Tok meg en uke med testing og måling!
Bilde

Neeeeeeext! Profilbilde. Ting er løst montert for photoshoot. Sykkelen er satt vekk i påvente av våren. Gjenstår fremdeles å koble opp nye brytere på høyre side.
Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Det ser ut som sykkelen begynne å ta form for alvor, får nesten komplekser av den blanke tanken din...
Æ har nok en jobb å gjøre med Turtlewaxen, ser æ.
Skjønte ikke helt hvordan du måler bensinnivået i forgasserne, gjør man ikke det med en plastslange koblet på utvendig, sånn som
man gjør med Mikuniforgassere ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:Det ser ut som sykkelen begynne å ta form for alvor, får nesten komplekser av den blanke tanken din...
Æ har nok en jobb å gjøre med Turtlewaxen, ser æ.
Skjønte ikke helt hvordan du måler bensinnivået i forgasserne, gjør man ikke det med en plastslange koblet på utvendig, sånn som
man gjør med Mikuniforgassere ?
Stemmer. Men så må man eventuellt justere på den lille stagen som holder ventilen som kutter bensintilførsel til kammeret. Du kan se den som toucher overdene av skyvelæret i bildet. Skjønner at det ble litt uklart da jeg ikke tok det med.
Det er mye prøv-og-feil med den andre metoden - som jeg jo også måtte gå gjennom - men nå har jeg litt mer håndfast å gå etter.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ermans verksted

Legg inn av mekkern »

Dette er ikke nøye nok-det er forskjeller mellom forgasserne/delene.prosedyren er å måle mellom pakningsflate/underside flottør når flottørnålen akkurat berører setet.
dette målet er oppgitt i manualen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

mekkern skrev:Dette er ikke nøye nok-det er forskjeller mellom forgasserne/delene.prosedyren er å måle mellom pakningsflate/underside flottør når flottørnålen akkurat berører setet.
dette målet er oppgitt i manualen.
Tviler ikke. Likevel har det fungert for forgasseren på min sykkel - siden forgasserblokka er i en del, og alt "tilbehøret" matcher. Våtmåling med tube og bensin i forgasser ga beint 0mm avvik, så jeg sier meg fornøyd med det :P :p
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ermans verksted

Legg inn av mekkern »

ja har du "våtmålt" alle 4 etter justering så er det jo greit. :mrgreen
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

mekkern skrev:ja har du "våtmålt" alle 4 etter justering så er det jo greit. :mrgreen
Gjentatte ganger over 4 dager før jeg sa meg fornøyd :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Wow.. lenge siden det var noen oppdateringer her. Satte sykkelen vekk etter at forgasserne var ferdige. Mangler bare litt vår så jeg kan vri om tenningen for første gang - og feile :lol

De nye clutchfjærene jeg satte inn, var visstnok for harde for hendelen og justeringsbolten, som begge gikk istykker. Venter på et nytt sett fra en 750 Maxim. Fungerer ikke det, må jeg kanskje prøve å konvertere til hydraulisk clutch...

I mellomtiden er jeg i gang med et, om mulig, enda mer ambisiøst prosjekt. En K100RS som skal bli til en bastard caféfighter.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Merker at det kribler i høyre håndledd nå, og jeg kjenner stresset som om det skulle vært eksamen.

Av en eller annen grunn fungerer clutch-hendelen nå, dog gjør nye fjærer og plater at clutchen ikke slipper bakhjulet når man drar inn hendelen.
Største problemet nå er det elektriske. Selv om alt er koblet slik det var før jeg tok fra hverandre sykkelen, er det noen spøkelser i systemet. Eneste jeg har gjort av endringer er å ta fra hverandre tenningslåsen for å rengjøre denne. Inni finnes en korsformet koblingsbryter som jeg antar jeg _kan_ ha satt på feil, og jeg skal sjekke denne ikveld.

Sjekk ut spøkelsene:
- Tenning på ON, normale lys på instrumentene, bremselys bak fungerer vanlig
- Motorbryter på, svinglysene på instrumentene kommer på
- Frontlykt (og underlampe) ON, strømmen til instrumentene skrus av og bremselys kommer på. Underlampe skrus aldri på
- Svinglysbryter til høyre eller venstre, korrekt lys bak og lysene på instrumentene skrus på uten å blinke. Lysene foran er døde
- Tenning på PARK, instrumentlysene og underlampe skrus på
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

La merke til en BMW K100RS på vei til jobb i morges. Kjørte på Ring3 forbi Økernsenteret. Noen som innrømmer skyld? :D
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Har fått sporet opp feilen med strømmen på Secaen til jordingsfeil på coilene. Alt er nå ok, med unntak av clutchen på styret. Denne har bestemt seg for å ikke leve lenger, da skruen som skal stramme vaieren er strippet. Ikke går det an å få tak i nye heller, fordi mekanismen lages ikke lenger. AAAAAARGHHH! :bandana
Venter på noen universale deler, samt en fra en R1, så skal vi se hva vi klarer å koke opp.

Her er Secaen med Bimmern
Bilde

Hvilket leder oss til hva som har skjedd i løpet av siste året...

Kjøpte denne tassen fra en hyggelig fyr i Oslo sommer 2012. Etter ca en uke med kjøring, viste det seg at ting og tang nok var moden for service. Det viste seg etter kort tid at sykkelen trengte litt kjærlighet.
Bilde

November 2012 begynte jeg med demontering.
Bilde

Måtte bygge nytt blåsekabinett for å rengjøre deler. Ramme og motor ble blåst i et rom der en gammel oljetank lå.
Bilde

"Forgasserrekkene" ble blåst rene og behandler med en beskyttende hinne.
Bilde

Ramme, motor, og øvrige deler ble rengjort og lakkert. På motoren brukte jeg Det jeg hadde igjen av Bill Hirsch Engine Enamel fra da jeg lakkerte Secaen.
Bilde
Bilde

Styret ble erstattet med clip-ons.
Bilde

Det er vanlig at folk kapper av bakre del av rammen , men jeg valgte istedet å heve den.
Bilde

For å lage bakpartiet brukte jeg isopor tildekt med rød leire, som så ble mal for glassfiber.
Bilde
Bilde
Bilde

Til lykter fant jeg et helt greit sett på Biltema til billig-billig. Denne ble lakkert rød for å matche tanken og halen.
Bilde

Måtte lage egne braketter for å feste instrumentene og tenningslåsen.
Bilde

Tok ut plastikken under tanken og la inn luftmåleren rett ut fra plenumboksen til forgasserrekkene. Raki-flasken er overslagsbeholder for kjølevæske. Denne er plassert på en fjærende brakett med gummi for demping.
Bilde

Naaawww, sjå på dei!
Bilde

Flyttet reléene fra under tanken til haleboksen. Denne skal imidlertid revideres til vinteren. Tenker det er en fin tid til å lære å sveise tynnplate og lage nytt haleparti med usynlig lokk.
Bilde

Har nå kjørt i en uke, og merker at motoren har høyere turtall når man sakter ned. Antar at dette er fordi varm luft havner i miksen og skaper feil mix. Må lage et luftinntak som tar inn luft fra foran radiatoren, og håpe dette demper på symptomene.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ermans verksted

Legg inn av LordShaft »

Klapper i hendene! Her har du gjort en fantastisk jobb! :thumleft

Svar