Nybegynner på første sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Nicolai
Innlegg: 15
Registrert: 11 aug 2010, 21:25
Motorsykkelen din: Aprilia RSV Mille 2001

Nybegynner på første sykkel

Legg inn av Nicolai »

Hei!

Nytt medlem, nybegynner her :)

Startet med mopedkjøring, i 16års-alderen, lagde også et nettsted av denne typen (mopedportalen.com) under denne tiden.
Fikk etterhvert bur-lappen og har kjørt bur i fem år, men nå har jeg tatt steget og kjøpt meg en CBR 600F4, 2000 modell.

Lappen er jeg snart ferdig med, har oppkjøring på torsdag. Håper det går bra, og at vi alle går en lang høst i vente, så jeg får kjørt mest mulig.
Merker godt at jeg har stor respekt for motorsykkel, det går jo noe helt villt, enda jeg har hatt spreke biler som Audi S4 - men dette er jo ikke sammenlignbart. Håper at jeg klarer å ta vare på denne respekten selv etter å ha blitt vant med draget som er i en slik sykkel. (Selv om mange av dere nok vil si at det ikke er så voldsomt i en 600F :))

Sykkelen ble kjøpt på tirsdag, og har stått i garasjen og surmulet siden det.
Den er stort sett i orginal stand, noe jeg kommer til å fortsette med. Er montert Akra slip-on og diodeblinklys. De foran er slike flushmounts, de syns noe dårlig mener nå jeg. Kan godt hende jeg bytter ut de med slike som stikker ut på lik linje med de bak :)

Var idag en tur på HOF MC og kjøpte fullt utstyr, av en meget hyggelig kar - så de anbefales på det sterkeste. Fikk ganske god pris tror jeg (har ikke så mye å sammenlikne med, men) og når jeg kom hjem sjekket jeg litt erfaringer på nettet ang. tingene jeg har kjøpt - og det ser ut til at jeg har vært ganske så heldig. Ryggskinnen har blandt annet kommet på topp i test i Bike, og hjelmen (Schubert S1 Pro) får gode kritikker.
Utenom det ble det Scott Gore-tex jakke og bukse, Spidi sommerhansker og Puma Gore-tex sko.

Legger ved noen bilder av sykkelen, og krysser alle fingre for at det går bra på torsdag. Hvis ikke er jeg redd jeg må vente til neste sesong for å rekke neste oppkjøring :o

-Nicolai
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av Snikkeren »

Grattis med en knall sykkel. Fin som førstesykkel den der. Det at du kommer til å bli vant til draget i den må du bare innstille deg på. Så får du heller vurdere da om du "trenger" ny sykkel igjen. Selv om mange hiver seg på kubikkbølgen, og mener at alt under 1000 ccm er moped, så mener jeg at man klarer seg i mange år med en sånn sykkel.

Og husk, det er når lappen er i boks den virkelige læringen begynner. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av Banditmannen »

Gratulerer med kjempeflott sykkel!

Har selv bare kjørt en noe eldre 97 CBR 600F noen mil.
Og med mitt erfaringsgrunnlag, som bare er marginalt bedre enn ditt, syns jeg den gikk styggbra!

Etter hva jeg har lest er det vel noe av det mest driftsikre som fins! :thumleft

Krysser fingrene for at oppkjøringa går bra! :jada:

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av Tysnes »

Flott sykkel , en 600 er mer en sprek nok. I min ungdom(70 tallet) var jo en 350 cc svære greier.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av Globe »

:vs Hei Nicolai og velkommen til oss på mcsiden.no :=D> :=D>

Knalltøff sykkel :thumleft, flotte bilder :bananas

Blir en meeeget spennende dag på torsdag ja skjønner jeg....hold oss oppdatert :[-o< ;e

Nicolai
Innlegg: 15
Registrert: 11 aug 2010, 21:25
Motorsykkelen din: Aprilia RSV Mille 2001

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av Nicolai »

Takk for det allesammen :)

Oppkjøringa gikk veien det, så nå står det A i tillegg på lappen :>

Har vært ute et par timer nå, men det bøtter ned, så er klissvåt.. Skal visst gi seg om en time, så da blir det matpause nå :>

Godtvoksen

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av Godtvoksen »

Gratulerer med ny MC, og lappen i dag..:-) Velkommen til norges beste MC-forum... :thumleft

Brukeravatar
KentR
Innlegg: 84
Registrert: 30 mar 2010, 03:46
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1400k2
Sted: Kongsberg

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av KentR »

Gratulerer så mye med lappen :thumleft og sykkel kjøp. Så håper vi på en fin og lang høstsesong så man får kjørt endel mer :knegg
Stupid is what stupid does.
Life is not like a box of chocolate, its a bowl of jalapenos, what you do today may burn your ass tomorrow

Fritt etter forrest gump :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av AJ »

Nicolai skrev:
Oppkjøringa gikk veien det, så nå står det A i tillegg på lappen :>
Gratulerer \:D/
Det er moroa begynner :D
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av Globe »

Nicolai skrev:Takk for det allesammen :)

Oppkjøringa gikk veien det, så nå står det A i tillegg på lappen :>

Har vært ute et par timer nå, men det bøtter ned, så er klissvåt.. Skal visst gi seg om en time, så da blir det matpause nå :>

HÆRLIG....HÆRLIG!!! :hallo

Gratulerer så mye....litt regn gjør ingenting...så lenge sola skinner inne i hjelmen :thumleft :=D> :=D>

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av Onsløv »

AJ skrev:
Nicolai skrev:
Oppkjøringa gikk veien det, så nå står det A i tillegg på lappen :>
Gratulerer \:D/
Det er moroa begynner :D
Og gjerne læringa.. :D
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av d.strand »

Grattis med knall sykkel, UTROLIG pen!! Kjører selv en CBR 600F, men en litt eldre modell enn din. Men fremdeles kjempe fornøyd! Og de går meget bra om jeg får si det selv :D Er ihvertfall raskere enn alle kompisene mine :thumleft

Men ser at du kjører med andre dekk enn meg. Jeg kjører med Metzeler Z6 og er stor fornøyd, sitter bra både på tørt og vått underlag, men føler at de trenger litt oppvarming før de virkelig sitter. Sitter også bra med fullt ned legg. Men har tenkt på å prøve Metzeler M5 neste år, pga litt mer banekjøring neste år. Men tilbake til spm mitt, hvordan har erfaring har du med dekkene dine og hvilket merke er det? :-)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av SheDevil »

Nicolai skrev:Takk for det allesammen :)

Oppkjøringa gikk veien det, så nå står det A i tillegg på lappen :>

Har vært ute et par timer nå, men det bøtter ned, så er klissvåt.. Skal visst gi seg om en time, så da blir det matpause nå :>
Grattis Nicolai med A'n :prf

Honda CBR e bra det sjø :redface
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Nicolai
Innlegg: 15
Registrert: 11 aug 2010, 21:25
Motorsykkelen din: Aprilia RSV Mille 2001

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av Nicolai »

Takk igjen :)

Idag har det blitt rundt 20 mil, tok meg en tur til Drammen og kjørte litt med en kompis. Flott vær!
d.strand skrev:Grattis med knall sykkel, UTROLIG pen!!
Takk for det :>
d.strand skrev: Men ser at du kjører med andre dekk enn meg. Jeg kjører med Metzeler Z6 og er stor fornøyd, sitter bra både på tørt og vått underlag, men føler at de trenger litt oppvarming før de virkelig sitter. Sitter også bra med fullt ned legg. Men har tenkt på å prøve Metzeler M5 neste år, pga litt mer banekjøring neste år. Men tilbake til spm mitt, hvordan har erfaring har du med dekkene dine og hvilket merke er det? :-)
Det står et annet dekk enn på bildet, da jeg fikk med nytt bakdekk. Bridgestone BT021 står bak. Jeg kan desverre ikke gi deg noe tilbakemelding på dette, da jeg ikke har noe å sammenlikne med, samtidig som jeg tar ting veldig med ro nå med fersk lapp :) Men jeg kan komme tilbake til dette når jeg har fått kjørt litt :)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Nybegynner på første sykkel

Legg inn av Duville »

Nicolai skrev:Takk igjen :)

Idag har det blitt rundt 20 mil, tok meg en tur til Drammen og kjørte litt med en kompis. Flott vær!
d.strand skrev:Grattis med knall sykkel, UTROLIG pen!!
Takk for det :>
d.strand skrev: Men ser at du kjører med andre dekk enn meg. Jeg kjører med Metzeler Z6 og er stor fornøyd, sitter bra både på tørt og vått underlag, men føler at de trenger litt oppvarming før de virkelig sitter. Sitter også bra med fullt ned legg. Men har tenkt på å prøve Metzeler M5 neste år, pga litt mer banekjøring neste år. Men tilbake til spm mitt, hvordan har erfaring har du med dekkene dine og hvilket merke er det? :-)
Det står et annet dekk enn på bildet, da jeg fikk med nytt bakdekk. Bridgestone BT021 står bak. Jeg kan desverre ikke gi deg noe tilbakemelding på dette, da jeg ikke har noe å sammenlikne med, samtidig som jeg tar ting veldig med ro nå med fersk lapp :) Men jeg kan komme tilbake til dette når jeg har fått kjørt litt :)
Grattis med lappen ja.

Tror ikke du skal begynne med festevurderinger og nedlegg med fotvilerskrape riktig enda. Litt i overkant å forvente vurdering av dekk-kvaliteter og dekkfeste etter en uke med A-lappen vel. =;

Bruk tid til å venne deg til sykkel og kjøring, ta lange svinger og ikke kjør for fort inn i svingen før du vet hva du jobber med. GOD TUR (den er vel nesten sammenhengende enda - avbrutt av tankfylling og litt søvn)

Svar