Geir's notater - 2014

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av Geir »

Ikke at jeg har noe med det, men hva var motivasjonen for å bytt'an ut? Alder? Feil? Lei av den?

Den turbulensplagen må jeg bare få gjort noe med. Var det originalskjermen du kappet ned? Fine sykler CBF 1000, men det er som du er inne på - kjede er ikke noe jeg lar meg friste av...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg h

Legg inn av omaas »

Geir skrev:
På minus siden - altså der det er rom for oppgraderinger. To do list:
  • - Salen er helt ubrukelig. Den har mistet de opprinnelige egenskapene i stoppingen, er glatt og oppklort av kattene. Ny Corbin sal må nok til her med mindre jeg kommer over noe tilsvarende. En pris på 5k og 8 uker levering tyder veldig på tilsvarende...
    - Progressive fjærer i gaffel og ny demper bak må nok til, men aner ikke hva som er bra der...
    - Nytt eksosanlegg. Det gamle er... tja; gammelt. At rusten begynner å få grep hjelper jo ikke.
    - Grønne dioder for å gjøre blinkindikatorene mer tydelig i instrumentpanelet. Hr. Yamaha har funnet det for godt å montere noen høyglanspolerte lampedeksel som gir så mye gjenskinn i dagslys at det er vanskelig å se om blinklyset er på. Har kjørt noen km med meningsløs blinking... Alternativt må jeg se hva de har funnet på på den gamle Kawasakien. Der er det selvkanselerende blinklys... :mk
    - Ny vindkjerm. Har original vindskjerm som lager støy/turbulens i slikt omfang at ikke engang Schübert hjelmen min klarer å hanskes med det.
    - Bytte hjul- styre- og svingrammelager.
    - Justere ventiler.
    - Overhale bremser. Skikkelig.
Så får vi se når jeg kommer i gang...
[-o<
Var i samme situasjon med min Xj900 F og oppgraderte denne og var veldig fornøyd med sykkelen etter dette, brukte i 3 år til før jeg skiftet sykkel totalt 5 år :-) Nå er det min sønn som har denne.

Oppgraderinger som jeg gjorde og som jeg kan anbefale:
Oppgraderte jeg framfjærene til Wilbers gaffelfjærer og dempere bak sykkelen ble som ny :D
Jeg kjøpte dem hos Maarten Mager Import Maarten Mager Import
Nytt Bagster comfort sete http://www.bagster.com, Føres av MCoslo as.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av 650spleisn »

Ikke at jeg har noe med det, men hva var motivasjonen for å bytt'an ut? Alder? Feil? Lei av den?

Den turbulensplagen må jeg bare få gjort noe med. Var det originalskjermen du kappet ned? Fine sykler CBF 1000, men det er som du er inne på - kjede er ikke noe jeg lar meg friste av...
Mener å huske at jeg var litt irritert på noen gnisse-og skranglelyder som kom fra plastikken i kåpen. Klarte aldrig å løse det problemet helt.
Ellers så var jo sykkelen så bunnsolid at det grenset til det kjedelige.
Jeg kjørte kun solo så jeg opplevde ikke orginalfæringen som noe problem men vet at det er et forbedringspotensiale på det området.
Vindskjermen var orginal. Benyttet en elektrisk stikksag med sagblad for metall (fintannet). Pyntet på kuttflaten med fil og avsluttet med varmepistol for å gjøre kuttet blankt og fint. Det ble ganske ok.
Hadde før dette en XJ600 som jeg satte en høyere vindskjerm på for å få bort vindstøy og turbulens. Det eneste jeg oppnådde var å forsterke problemet så mye at hue holdt på å løsne. Den ble fjernet etter noen få mil.
Største grunnen til at jeg byttet ut min Div.900 var at jeg hadde fått jekelsk lyst på 2-sylindret mc igjen.
Valget falt på en TDM900 men det skulle vise seg å bli et dårlig valg for min del.
Vi ble aldrig venner så våre veier skiltes etter 200 mil (hadde kronisk vondt i halebenet hele sommeren).
I 2006 ble det ny CBF1000 som jeg fortsatt har. Den har en motorkarakterestikk som jeg ikke trodde var mulig å få til på en 4-sylinder, dvs helt fantastisk.
Den drar klokkerent fra under tomgang til rødstreken med moment i massevis.
Sittestillingen er også i min smak. Har jo noen justeringsmuligeter der.
Ettersom jeg ikke har noen umiddelbare planer om å bytte den ut enda så betyr vel det at jeg er godt fornøyd med sykkelen.
Ved neste sykkelbytte så er alle mulige sylinderantall mellom 1 og 4 aktuelle. 6 sylindere på mc har aldri fristet =; =;
Alle motorer har sin sjarm så lenge de har eksosrør :D :D

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - nye dekk til bilen, men hva?

Legg inn av Geir »

Ahh... Det var ikke det de utaskjers kaller et "air induction system" (som har til formål å redusere utslipp av skadelig eksosgasser etc.) som lurte deg da? Det er plassert i kåpen og består av noen slanger og reed-ventiler og litt annet snacks som vist nok ligger og klaprer og støyer når det skranter med helsen. Har ikke lagt merke til slike lyder på min, men skulle det dukke opp er det rimelig kjapt gjort å røske vekk hele stasen. Har ikke innflytelse på ytelsen til sykkelen sier de som har fjernet det.

Flott at du fant deg en sykkel som du trives med - flotte sykler CBF1000! :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg h

Legg inn av Geir »

@ OMAAS: Takk for tipsene! Kontaktet Maarten Mager og fikk bestilt både fjærer og demper i dag så da er det bare å vente til godsakene dukker opp på døren. :yeyeye

Ble en Wilbers 640 med hydraulisk betjening av fjærstramming. Tror det er noe lignende denne:
Bilde

Ellers hadde jeg for en gangs skyld en eventyrlig flaks og fant spilders nye originale skiver & klosser fremme til en god pris på finn.no:
Bilde

Kan fort bli litt skruing ila. sesongen, men det får bare stå sin prøve. Får ta det på regnværsdagene... :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg h

Legg inn av omaas »

Geir skrev:@ OMAAS: Takk for tipsene! Kontaktet Maarten Mager og fikk bestilt både fjærer og demper i dag så da er det bare å vente til godsakene dukker opp på døren. :yeyeye

Ble en Wilbers 640 med hydraulisk betjening av fjærstramming. Tror det er noe lignende denne:

Ellers hadde jeg for en gangs skyld en eventyrlig flaks og fant spilders nye originale skiver & klosser fremme til en god pris på finn.no

Kan fort bli litt skruing ila. sesongen, men det får bare stå sin prøve. Får ta det på regnværsdagene... :mk
Hyggelig å være til hjelp :-)
Det kommer vell rapport om hvordan sykkelen blir med nytt understell?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg h

Legg inn av Geir »

OMAAS skrev: Hyggelig å være til hjelp :-)
Det kommer vell rapport om hvordan sykkelen blir med nytt understell?
Ja andres erfaringer og løsninger er alltid godt å ta med. Å finne opp kruttet på nytt hver gang tar skikkelig mye tid, så gode tips er gull verdt!

Skal selvsagt komme med en liten update på kjøreegenskaper osv. når sykkelen har fått noen nye dempemidler - regner med at det blir skikkelig gode greier. Var ute en liten tur her i forgårs og det virket ikke som det var mye futt i fjærene i gaflene lenger. Bakdemperen kan jeg ikke tenke meg har vært skiftet eller overhalt siden sykkelen var ny så der er det nok også mye å hente. Må si jeg gleder meg til nytt materiell og noen skrutimer nå! :\m/:
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg

Legg inn av Geir »

:-k Er visst på høy tid å gjøre noe ja... Dagens tur til Stord avdekket:

- Kvining og heng på bakbrems
- Vibrasjonene ved nedbremsing med frambremsene øker på...
- Gaflene er veldig nær ved å bunne i den minste hump. Praktisk på vestlandet...
- Ny sprekk i "skinnet" på salen. Begynner å bli vel stivt og tørt det saltrekket gitt.

Ellers var det særs fin tur! :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg

Legg inn av Jompa »

Har du kjørt tur med min sykkel ??
Æ har ikke gaffel som botner og ikke sprukket setetrekk, men ellers kjenne æ igjen alle småfeilene.
Og så kunne æ sevfølgelig ramse opp noen flere som æ har vært borti, nei med gammel sykkel må man regne med 2 t i garsasjen for hver time på veien.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg

Legg inn av Lasse Liten »

God tråd du har! Er helt fersk her inne, men ser at XJ900 har mye til felles med min 1983 XJ750. Kommer nok til å få mye nytte av dette! Vi sees nok på veien !
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg

Legg inn av Geir »

@Jompa: Skulle gjerne kjørt en tur med din sykkel jeg, men den er jo så bort i skoddeheimen langt vekke! Jada, litt garasjetid pr. km må påregnes, men det er jo stort sett bare moro. :D

@Lasse Liten: Takk for det. Flotte sykler XJ'ene fra 80 tallet! Det er nok mye som går igjen på begge modellene ja. XJ900 Diversion ble bygget akkurat før elektronikkalderen slo inn og er velsignet enkel å skru på de få gangene det er nødvendig. Det er vel din også. :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg

Legg inn av Geir »

I tillegg til denne shiningen av jernhesten som bla. innbefatter litt snadder fra Wilbers som ligger hjemme og venter på meg må det ny gummi til.

Ettersom tåken satt en effektiv stopper for helikoptertrafikken i dag fikk jeg anledning til å sjekke opp pris på nye dekk, og jeg må si at resultatet faktisk overrasker meg. Jeg sendte forespørsel til tre forhandlere i Bergen på følgende:

Metzeler Roadtec Z8 Interact
Pirelli Angel GT
Michelin PILOT ROAD 3
Bridgestone BT023
Continental Road Attack 2
Dunlop Sportmax Roadsmart II

Dimensjon framdekk: 120/70 ZR 17
Dimensjon bakdekk: 150/70 ZR 17

Har så langt fått svar fra en av dem (pluss i boken for lynkjapt svar!) som kan tilby disse dekkene:

Michelin Pilot road 3 fremme kr 1 393,00 fra forhandler og kr 992,30 på motorsykkeldekk.com. Differanse: kr 400,70
Michelin Pilot road 3 trial bak kr 1 683,00 fra forhandler og kr 1 097,70 på motorsykkeldekk.com. Differanse:kr 585,30
Total besparelse på kjøp på nett: kr 986,00

Metzeler Z8 Interact fremme kr 1 680,00 fra forhandler og kr 964,00 på motorsykkeldekk.com. Differanse: kr 716,00
Metzeler Z8 Interact bak kr 2 290,00 fra forhandler og kr 1 206,30 på motorsykkeldekk.com. Differanse: kr 1 083,70
Total besparelse på kjøp på nett: kr 1 799,70

Hvordan i hule kan dette ha seg da?! Hva er det med dette landet som gjør alt så eventyrlig mye dyrere enn utaskjærs? Motorsykkeldekk.com skal jo tjene penger de også så fortjeneste unner jeg både dem og forhandlerne. Det må jo være avgifter osv. det dreier seg om her eller er forhandlerne så drøye på påslagene? Jeg kjøper mer enn gjerne dekk, deler osv. hos forhandler, men med slike prisforskjeller vet jeg sannelig ikke..... :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg

Legg inn av E-strom »

Geir skrev:Hvordan i hule kan dette ha seg da?! Hva er det med dette landet som gjør alt så eventyrlig mye dyrere enn utaskjærs? Motorsykkeldekk.com skal jo tjene penger de også så fortjeneste unner jeg både dem og forhandlerne. Det må jo være avgifter osv. det dreier seg om her eller er forhandlerne så drøye på påslagene? Jeg kjøper mer enn gjerne dekk, deler osv. hos forhandler, men med slike prisforskjeller vet jeg sannelig ikke..... :-k
Har opplevd litt av det sammen, men med annet utfall:

Komplett sett til V-strom:
- Motorsykkeldekk.com ca 2.000,- pluss omlegging her hjemme
- Lade Dekkservice, 2.200,- med omlegging
- Tempe dekk, 2.500,- med omlegging
Flere lokale forhandlere kunne levere til under 3.000,- med omlegging, og siden klubben ikke hadde dekkomleggingsmaskin i fjor var valget enkelt - jeg gikk for den billigste lokale dekkhandleren. Møtte opp med ett hjul i hver hånd og fikk nye dekk montert og balansert i løpet av en halvtime :prf

Bransjen er full av påslag og rabatter - har skjønt såpass at jeg må mase litt for å få ut de rabattene... :-k
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg

Legg inn av Geir »

Se der ja - det var jo ikke voldsomme forskjeller... Et halvt tusen mer hos forhandler på to dekk kan jeg leve med, for det er jo tross alt greit å ha noe annet enn nettbutikker å forholde seg til. Får vente litt til og se hva de andre kommer opp med - det var kanskje den dyreste som svarte først? :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg

Legg inn av E-strom »

Geir skrev: - det var kanskje den dyreste som svarte først? :-k
Husker ikke, men jeg sendte e-post til en fem-sju forhandlere hvor jeg ba om Anakee II eller tilsvarende. Fikk svar i løpet av noen dager. Må gi dem litt tid...

Hvis jeg har en uke eller to før du trenger varene så går det greiere prismessig. Skal jeg ha ting NÅ så blir det dyrt - sånn har det alltid vært, og slik vil det vel fortsette å være...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar