Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Legg inn av Jompa »

Idag våknet jeg tidlig, enda det er lørdag. Mens jeg måket sne foran trappa, kom jeg til å tenke på pappeska.
Den gamle pappeska med alle mc-bladene fra begynnelsen av 80-tallet, som ble igjen på mørkeloftet da jeg forlot gutterommet for aldri mer å vende tilbake. den var fin, hva ?

Vel, frem med hodeløkta, rask mars bort til barndomsheimen og sett igang skattejakten.
Den stod presis der jeg trodde jeg hadde satt den. Ved siden av skoleranselen med bøkene fra yrkesskolen.
Ei hel eske med MC-nytt, Cycle, Cycle World, MC-revy og kataloger fra Motorrad.

De eldste bladene er fra 1980, da jeg var 16 år, suste rundt på mopeden og drømte om "storsykkel"
Hver første tirsdag i måneden var det en obligatorisk tur til Narvesen for å se om det var kommet nye blar med noe interresant, helst japansk.

Jeg har såvidt begynt å kikke i noen av bladene, minnene bare " strøymer på meg så eg knapt kan anda ".
I 1980 kom Suzuki med den første GSX 1100. Ja, den med den stygge plastlykta og det digre "dashbordet".
GoldWing hadde begynt å vokse, og blitt en "fullsize 1100". CX 500 custom ble lansert i Europa og alle japsene hadde en haug med Custom- modeller som egentlig bare var standarmodeller med høy styre, "chopper-tank" og to-etasjes sete.
De het Custom,LTD,GL, US Custom.
De eoropeiske syklene så ut som europeiske sykler, med styret maks 10 cm over tanken.
Ekte touringfolk kjørte med Windjammerkåpe.
MCrevy testet Egli MRD1 Turbo som klarte 297 km/h, hadde 120/90 18 bakdekk og kawa 1000 motor.
De testet også Benelli 900 Sei. " Den er som en bodybuilder" skrev bladet, og de skrøt også av integralbremsene, forøvrig fra Brembo. Ikke nok med at Benellien hadde seks sylindere, den hadde også duplex-kjede. Det er det vel ikke mange andre som har hatt, hverken før eller etter ?
En ting som jeg legger merke til, er at når de fotograferte sykler i "gamle dager", så var det gjerne fra undersida. Sykkelen midt i en sving, med et heftig nedlegg og fotografen ned i veigrøfta.
Jeg har tenkt å lage en blogg etterhvert som jeg graver meg ned i blad-dungen. Bidra gjerne med bilder fra den tida !!! :thumleft :thumleft
Sist redigert av Jompa den 15 jan 2016, 18:47, redigert 100 ganger totalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg har en kasse med MC-Nytt og MC-Sport fra -72,3,4,5 et eller annet sted. Slitte, velleste blad. :mk

Dette blir en bra mimre-logg Jompa :thumleft

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av MaxTron »

Ja dette kan bli en bra logg, ser fram til fortsettelsen :D
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

Du verden for ei skattekiste den pappeska e !!
Helt nederst fant jeg "AlleMenn-boken MC 80"
Der kunne man lese at softchopperbølgen rullet inn over landet. CX 500 Custom er allerede nevnt. Honda CB900 custom
hadde høy og lavgear, slå den !
Ellers hadde bladet en reportasje fra Krystall-rally. jeg regner med at det er kjent for mange av forumets lesere. Det året ble rallyet arrangert på Elverum i 30 kuldegrader og strålende solskinn. 130 deltakere fra hele Europa.Leif Arnesen var primus motor og den ikke helt ukjente Arne Paulsen er på ett av bildene.
Det norske markedet var omtrent 100 % japansk, det ble solgt noen BMWer, og Triumph var tilbake i Norge med 4 modeller. Guzzi fantes og i landet, de lanserte V35 Imola, men ikke i Norge.
Jeg kan huske at det fantes noen få Harlyer, for 31 år siden var Harley forbeholdt de ekte bikerne, ingen hadde vel ant at den skulle bli Harrysykkel nr 1.
De som kjørte Harley tidlig på 80-tallet var "ekte bikere" tvers igjennom. De var selvsagt uniformert med svart skinn og vest. Alle prøvde å se skummel ut, og alle var hjulbeinte, som ekte Cowboyer. Ingen av dem nedverdiget seg til å hilse på en som kjørte "plastgris", de var ikke medlem av vanlige "svenson-mcklubber". Idag har bikerne fra den tiden hermoroider, ødelagt rygg og så er de dobbelt så skrukket i fjeset siden de har brukt over 30 år av livet på å se sint å farlig ut. Men harry er de ikke, det er sikkert. Lurer på hva de egentlig tenker når de ser at vanlige A4-mennesker med kontorjobb kjører rundt på the great american freedom mashine i dag ?
Det fantes også noen som kjørte engelsk. Vi trodde de var utdøende, så feil kan man ta. Husker spesielt en som hadde en grønn Norton 850 Commando. Han sa alltid at hvis det ikke var en svart flekk der han hadde parkert, var sykkelen tom for olje.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Dimzum »

:lol
Bra Jompa - skriv mer! :thumleft
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av MaxTron »

Meget bra!! :=D>
Du kan jo å skrive!!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

MaxTron skrev:Meget bra!! :=D>
Du kan jo å skrive!!
Tusen takk.
Du trudde kanskje ikke at Æ kunne norsk ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:
MaxTron skrev:Meget bra!! :=D>
Du kan jo å skrive!!
Tusen takk.
Du trudde kanskje ikke at Æ kunne norsk ?
PRÆÆÆ-HÆ-HÆÆ :lol
Æ tru æ flire mæ ihjel!! Den kommentaren ved siden av det blodige yberteite oppsynet til Stig Frode Henriksen (Jompa Tormann)

Jodda, æ trudd du kunne norsk, men syns du er flink til å ordlegge dæ, og skape humor og følelsa hos leseren (mæ)
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Tysnes »

Leste masse Mc-nytt på 70-tallet ,og skulle gjerne hatt dei bladene no . Slukte alt som sto der , den tiden var det 2-taktere som var det store. Suzuki GT ,Yamaha RD , Kawasaki S1,S2,H1 og ikke minst H2 .Men så kom Z1 , og da trodde man att større og kraftigere sykkel knapt kunne lages . Men verden går videre , alikevel for min del så er eg veldig svak for 70-80 tallets sykler . Ja det var Gyllene Tider .

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

MOPEDER, 100-KUBIKKERE, KASSETTER,VIDEO m.m.

Skal man mimre om tidlig 80-tall, kommer man vel ikke utenom mopeden og hundrekubikkern. Da jeg fyllte 16, åpnet en ny verden seg for meg. Jeg kunne kjøre moped lovlig, ta traktorsertifikat og pule. Det siste skal jeg ikke ta opp her, kanskje en annen gang i en annen blogg.
Men, man kunne som sagt kjøre moped. Man trengte 3 ting, en moped, en hjelm ( som alt for få brukte) og man måtte være 16. Etter å ha gjort ett særdeles mislykket forsøk på å restaurere en Tempo Comet som jeg fikk hos onkelen min, kjøpte jeg en splitter ny Suzuki TS 50 ER. Eller ER 50 som vi sa.
Må forresten fortelle litt om Cometen. Jeg og gubben tok med oss Cometen på blitihenger og for til Biltilsynet for å få skilt på den. Det ble konstatert en haug med feil og mangler, og da kontrolløren måtte skygge for sidene av lykta med hendene for å se om det var lys i pæra, skjønte jeg egentlig hvor det bar hen. Men det endelige svaret kom først da all oljen rant ut på parkeringsplassen rett foran trappa hos tilsynet.
Han ba oss om å ta med oss vraket og forsvinne. Da vi kjørte hjem spurte gubben om jeg visste prisen på en ny moped.

Vel, ER,n kosta 6300,- og ble bestilt samme dag. forhandlern var tilfeldigvis fri, og det tok kanskje ei uke før han fikk inn ny forsyning. Alle guttene hadde enten moped eller 100-kubikker. Scootermopeder var ikke noe man kjørte i den tiden, ihverfall ikke i Finnmark. Nei, det var terrengmoped som gjaldt, enten ER, Gilera eller Yamaha DT 50. Yamaen var ikke så tøff som de to andre. Gileraen var lett å trimme, det var bare å sette på "storforgasser" og vips gikk den i 80, minst.

100-kubikkerne var et særnorsk fenomen, i Sverige hadde de 125or, kunne vi lese i MC-nytt. De testet til og med 125-kubikkerne. Det fantes ikke norske mc-blader på den tida, rett på meg hvis jeg husker feil. Uansett, om det ikke ble skrevet om syklene, så visste vi godt hva som fantes. Som med mopedene, var det to typer 100-kubikkere, veisykler og terrengsykler.
Av terrengsykler fantes Kawasaki KH 100 og Suzuki TS 100 ER, heretter kalt ER 100.
Utvalget av veisykler var større, Suzuki hadde både GT 100 og GP 100, kawasaki KH 100 ES og Yamaha hadde 2 forskjellige RD 100 og den legendariske og for de fleste av oss, uoppnåelige LS 2. Ls 2 var 2-sylindret. Den brede motoren med 2 plugghetter og 2 eksosrør gjorde at den nesten så ut som en storsykkel.
Ulempen med LS 2en var at den var fæl til å brenne stempel. En kompis hadde en sånn, han skrudde på den hele tida, skiftet minst ett stempel i uka. Det fine med å ha to sylindre, var at han kom seg ihvertfall hjem med om det var brent hull i ett stempel. Røkk av plugghetta og kjør.
Lettsykkel-lappen var ganske enkel å ta, og kostet ikke all verden heller. I tillegg gjaldt den automatisk for tung mc den dagen man ble 18.

Jeg tok aldri lettsykkellappen, var egentlig ganske fornøyd med å kjøre moped. Selv om det hadde sine klare ulemper.
Her er et eksempel:
Hvis jeg var ute å kjørte med to kompiser på 100-kubikker, og vi traff på 2 jenter som skulle sitte på, hvem tror du de foretrakk ? Gutten med mopeden ? Næ.

Æ fikk forresten skikkelig revansje 16.mai -81 da Æ hadde tatt på meg festklærne, skinnjakke ( kjøpt brukt) fiolett fløyelsbukse og grønne Viking gummistøvla. Til "byen" bar det, det var gratis konsert i aulaen på ungdomsskolen for alle under 18. ( alkoholfritt arrangement) Unit Five pluss flere lokale band spilte.'
Da va det at Æ traff ho som senere blei "kjerringa" og som Æ enda e gift med. Det må ha vært den fiolette fløyelsbuksa ho la merke til først, eller kanskje det va barten ? ( altså "barten")

Når vi ikke kjørte moped, var det snescooter som var kjøretøyet yber alles. Jeg hadde ikke scooter, ikke for at jeg ikke ønsket meg en, men gamlingen var scooterhater.
På den tiden var det ingen som hadde mobiltelefon, nesten ingen som kjente noen som hadde, heller. Når vi ringte til hverandre, spurte vi aldri " Kor e du ?" for hvis man tok telefonen, var det jo ganske opplagt hvor man var.
PC hadde vi selvsagt heller ikke, men noen ganske få, sære typer, hadde Commodore 64 hjemmedatamaskin. Den kunne brukes til spill, og det fantes også programvare som gjorde at man kunne skrive brev med trykte bokstaver. Hvis man da hadde en skriver, som kostet like mye som de dyreste TVene.
Videofilmer og moviebokser var populært, særlig de filmene som var under disken, og som vi ikke fikk leie hvis det var voksne folk i videosjappa.
Musikk kjøpte man enten på kassett, eller LP. En gang var min eldste datter på mørkeloftet og snoket. der fant ho ei hel eske med mine gamle LPer. Ho lurte på om det var platene som fantes før Cd,en kom. Ja, svarte jeg.
Så spurte hun om hva vi gjorde når vi skulle ha med oss musikk på fest, om vi da hengte en bærepose med plater på mopedstyret og kjørte i vei ? Gjett 3 ganger, svarte jeg.
Da himlet hun med øynene sånn som tenåringer gjør når de får ett "senilt svar"
Sist redigert av Jompa den 29 jan 2011, 18:16, redigert 1 gang totalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av AJ »

Kjempeblogg, Jompa :thumleft
Mye morsom lesning - helt klart :prf
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av mekkern »

Å herregud her var det flashback så det holdt..hadde en enduro 50..eller dt 50 m...hadde en rød 76mod til jeg kjøpte en ny i 80 da jeg fylte 16..morro i 12 mil men da var det ikke spennende lengr men måtte trimmes så det ble litt spennende å se om vi ble stoppet og opptaget...kompisene mine monterte rs 100 motor-litt jekk og 2 flattjærn så gikk den rett inn.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Pollti »

Duplex kjede ? Er det dobbelt kjede det eller ?

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

Pollti skrev:Duplex kjede ? Er det dobbelt kjede det eller ?
Ja, kjeden har to ruller i bredden med felles plater i midten. Sideplater som en vanlig kjede.
Dobbelt opp med drev, 2 i bredden, ser ganske tøft ut.
Duplexkjeder brukes på industrimaskiner der hvor momentet er veldig høyt. Det finnes også Triplex.
Benelli hadde nok overvurdert styrken i moteren ? eller kanskje de brukte kjeden for at det var tøft ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:
Pollti skrev:Duplex kjede ? Er det dobbelt kjede det eller ?
Ja, kjeden har to ruller i bredden med felles plater i midten. Sideplater som en vanlig kjede.
Dobbelt opp med drev, 2 i bredden, ser ganske tøft ut.
Duplexkjeder brukes på industrimaskiner der hvor momentet er veldig høyt. Det finnes også Triplex.
Benelli hadde nok overvurdert styrken i moteren ? eller kanskje de brukte kjeden for at det var tøft ?
Som ett registerkjede på mange motorer m.a.o.?
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Pollti

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Pollti »

Hadde vært grisestilig å ha sånt ! Mekkis......?

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

MaxTron skrev:
Jompa skrev:
Pollti skrev:Duplex kjede ? Er det dobbelt kjede det eller ?
Ja, kjeden har to ruller i bredden med felles plater i midten. Sideplater som en vanlig kjede.
Dobbelt opp med drev, 2 i bredden, ser ganske tøft ut.
Duplexkjeder brukes på industrimaskiner der hvor momentet er veldig høyt. Det finnes også Triplex.
Benelli hadde nok overvurdert styrken i moteren ? eller kanskje de brukte kjeden for at det var tøft ?
Som ett registerkjede på mange motorer m.a.o.?
Ja, så enkelt kan det sies.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av mekkern »

Pollti skrev:Hadde vært grisestilig å ha sånt ! Mekkis......?
Skikkelig posørkjede det..fortelle om de ENORME kreftene i knallerten :knegg

hmmm.... :-k næ trukke jeg gidder å lage dobbeltdrev... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Pollti »

Det hadde mopeden din kledd syntes jeg.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av mekkern »

hmmm.har noe gamle kamdrev og duplexkjeder fra gammal1,9L opal rekord c..platinere de med gull? :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Dimzum »

80-tallet er uforglemmelig. Jeg kjørte Honda MB50, og bestekompisen min kjørte Zundapp. For å finne førstegiret på Zundappen måtte girpedalen "helt i asfalten" husker jeg. Hovedproblemet var nå likevel at Zundappen gikk så mye bedre enn MB`n min - noe jeg ble påmint flere ganger daglig. Særlig kjipt når vi hadde fått med exosryper. Faen så forsmedelig å bli frakjørt. Måtte bortforklare med at "noe var feil" etc etc :-) Husker også at kompisen min en solskinnsdag trakk opp salen sin med saueskinn. Mjukt og fint - og vi synes det ble stilig. Etter første sørvestkulingen og regn var det ikke like suverent :lol

Da jeg -som den eneste- kjørte opp til 100 kubikker var jeg konge på haugen. GP 100 satte alt av mopper totalt i skyggen! Den sommeren pakka vi på sykkelen og la ut på den aller første mc-turen. Vi bytta på å kjøre - selv om jeg var den eneste med sertifikat. Vi kjørte og kjørte, og tok inn på campinghytter i Sverige og ønska at vi aldri behøvde å dra heim. Selv om vi egentlig bare var 25 mil hjemmefra følte vi nok at vi var på andre siden av kloden. Vi ble derfor jækla overraska da foreldrene mine busa inn på hytta vår en tidlig morgen. De skulle plukke bær over grensa (det gjorde jo alle på den tida......var det ikke bær i Norge på 80-tallet??) Jaja, vi ble litt stressa husker jeg. Vi hadde jo handla inn endel kulørt som lå lite diskret over hele hyttegulvet..... :lol
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av mekkern »

Måtte ta lettlappen i 81 da jeg handla kawa kh 100 es..med hjemmesveist ekspansjonskammer og litt pussing toppet den 130 til fatterns fortvilelse...1300 eskorten hans holdt nesten ikke følge nedover til hytta ved svenskegrensa.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

Søndag formiddag.
Fruen har tatt seg en skitur, jeg sitter som vanlig med ræva plantet i stresslessen. Har vært i kassa og plukket frem noen eks av MC-revy fra 81. En ting kan slåes fast her og nå: Motorsykkelverdenen ble aldri mer den samme etter dette.

Plutselig var japanske sykler ikke bare 2, 4 og 6 sylindre i bredden. Ok, det fantes allerde sykler som Goldwing og CX 500.
Yamaha lanserte TR 1 og XV 750 SE. Med 1000 og 750 ccm. TR 1 hadde plateramme og monofjæring bak.
XV 750 var softchopperen over alle. Stor v-twin på langs i ramma, lavt sete og allt så bare riktig ut.
Den var rett og slett stamfar til alle ordentlige softchoppere uansett produsent.

Suzuki GSX 1100 Katana kom i 81. En sykkel man enten elsket eller hatet. Suzuki var forresten det største merket i Norge, med riundt 50 % av markedet. Kawasaki GPz 1100 kom med innsprøytingsmotor. De hadde allerde lansert innsprøyting året før, på en z1000- modell som ikke ble importert til Norge.

Uansett, 81 var Hondas år.
CX 500 Turbo var første serieproduserte turbosykkel. Journalister verden over gikk fullstendig av skaftet, og alle bladene hadde lange artikler om vidunderet. Men ingen fikk prøvekjørt sykkelen før på slutten av året, når de første kom på veien. Svenskene regnet med at turbomotoren skulle gjøre slut på "kubikkracet", amerikanerne så for seg standardsykler med toppeffekt over 200 hk.
Vi vet hvordan det gikk. Alle japsene laget etterhvert en turbosykkel hver, og det var det.
Men Honda laget mye annet bra, CB 750 i forskjellige utgaver, CB 900 F, CB 900 F2 og CB 1100 R.
CBX ble plutselig tursykkel, med pro-link fjæring, helkåpe og kofferter.
Jeg synes CB 1100 R er noe av det peneste Honda har laget, jeg hadde teipet et bilde av den på døra til gutterommet.
Vi sa forresten ikke at en sykkel var pen da jeg var 17, enten var den sinnsykt rå, eller så var den det ikke.

Skjedde det ellers noe i 81 ?
Sky-trec, verdens dyreste ( til da ) sience fiction-film kom på kino. Den måtte vi selvsagt se. Jeg syntes den var verdens aller kjedeligste film, 3/4 av filmen var bare et romskip som seilte sakte gjennom rommet mens mannskapet lå i dvale.
Vel, 17 år og full av drømmer. En av kompisene mine kjøpte snescooter på avbtetaling. Dette var før nettbanken, trur nesten det fantes minibanker, men han hadde ihvertfall kjøpt scooter. Ny Polaris 440 Cutlass. Avbetaling over 3 år, en bunke med 36 giroer i ett pent lite hefte. hvordan det egentlig gikk, husker jeg ikke, men scootern var vrak lenge før heftet var brukt opp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Bosted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av SveinT »

Hehe, artig tråd dette ja.

Nei det var vel ikke så mange minibanker den gang,
ikke lønn overført til bankkonto,
for da fikk jeg kontanter i lønningsposen ! :knegg

Jeg har flyttet en del siden 80 tallet, med bladene
fra den gang har jeg aldri kastet,
og antallet har økt litt med åra..
Fra slutten av syttitallet begynte jeg å samle,
mest svenske og amerikanske blader
men også de norske blekkene fra 80 tallet
Dette er jo skatter for mange i dag.
På jobb har jeg stående en pappeske også kom jeg på nå,
dette er blader jeg har dobbelt opp av etter at jeg
fikk tak i en samling på sørlandet sent i 2007 for
å supplere min egen.
Kan hende jeg legger de ekstra ut her
når jeg får rota meg til det en dag ....

Suzuki AC50, A100 og GT100 var det store da jeg var på vei
mot tung sykkel. Et par stykker hadde strøkne Yamaha LS2,
og de var prikken over i'en som få hadde råd til.
En del kjørte Honda 100 også, det var alltid en fight
når det gjaldt hvem som gikk fortest.
Hadde selv mange AC og en ny GT.
Den råeste lettvekteren her var en Honda "100"
Den gikk opp på 3 gir bare ved å gi gass,
men den var langt fra original da.. :knegg
En fyr herfra som senere er kjent for å bygge
om og trimme biler

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

På 80-tallet var alle mc-journalister opptatt av teknikk, og de hadde kunnskap som de gjerne delte med oss vanlige dødelige. Det var lange artikler i mc-bladene om det nyeste, med analyser og vurderinger, gjerne komplettert med skisser og bilder.
Mc-bladene var også full av tips om hvordan man mekket selv.
For hver gang en produsent fant opp noe nytt, ja, alt var forresten ikke helt nytt, f eks hadde Gilera en racer med 4 ventiler pr cyl, 4 cyl og kompressor allerede på 30-tallet, kom det også en ny forkortelse.
Japanerne ledet an, alle japsesyklene hadde dekaler med "koder" både på motor, forgaffel, sidedeksel.

Alle vi som "hadde peiling" kunne selvsagt alle forkortelsene utenat.

Her er et lite utvalg :

TSCC,dfi, L/C,OHC,DOHC,GT,GP,GL,Pro-Link, Uni-trac,mono-x,YICS,YVPS,R,AntiDive,VF,TRAC,RFVC,RS,RT,ComStar,CV.

Noen som vet hva alle betyr ?
Eller har noen flere ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar