Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av TGR »

Hett tips .... erfaringsbasert....
Ikke kjøp svindyre progressive briller, for synet endrer seg hele tida. 👍😊

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Jeg kjøpte også slike "aggressive " briller. Dyre, men jeg fikk "2 for 1". Ikke trengte jeg to par briller (bruker bare et par av gangen) og den aggressive effekten kan jeg klare meg uten.

I fjor kjøpte jeg åpningshjelm. Tenkte det ville bli enklere å ta av og på hjelmen uten å ta av brillene. Det gikk ikke. Brillene må av. Men det er greit å kunne åpne.


PS. Jeg har glass som skifter farve når de utsettes for sollys. Det anbefales!!
Og hos min lokale HD forhandler har de en innfatning som er tøffe kjørebriller som du kan få glass med styrke i.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av niko »

Ut fra beskrivelsen er jeg usikker på om det er lesebriller du trenger, men hvis det bare er det så dropp optiker. Altså hvis du inntil nå har hatt normalt syn og er i ferde med å få "alderslangsyn". Optiker tar kjapt et par tusen for å fortelle deg at du trenger lesebriller og selger deg mest sannsynlig noe mye dyrere enn du trenger.
Min erfaring er at du skal starte på pluss 1 og så i løpet av en ti-års periode ender du på pluss 2 -2,5. Der stopper det.
Et alternativ til nillebriller finner du hos f eks specsavers. De koster rundt en hundrings og tåler en god del mer bruk.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Relax »

"been there-done that"
Av andre årsaker havnet hos øyelege som også målte at jeg trengte +1, på begge øyer som lesebriller.
Han nærmest presiserte at "billig briller" er helt ok hvis de funker for deg. Men, om du går til optiker finner de helt sikkert en grunn eller flere for at du trenger briller fra dem ;)
Det gjør du ikke! Sa han....

Jeg kjøpte 2 stk 3 pakk av Claserns beste og la ut briller på alle strategiske plasser...ved godstolen, på badet, på kjøkkenet, i garasjen, i bilen, på sykkern osv.
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av TGR »

Utfordringen med nillebriller er at mange av oss trenger forskjellig korreksjon på øynene. Trenger man +1 på det ene, og +1,5 på andre, så blir det verre. Med mindre man kan finne noen som det er mulig å bytte glass på, og kjøpe et av hver....

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Takk for alle tips.
Ja, jeg skal ha arbeids og lesebriller. Arneidsbrillene må være billige, for jeg ødelegger dem uansett.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Besøket hos optikeren gikk veldig fint, skulle bare mangle, det er ikke det samme som å gå til tannlegen.
Bortsett fra prisen, jeg sparer den enkelt inn med å utsette neste tannlegebesøk inntil videre.
Fikk også konstatert at jeg bare har normal svekkelse av synet, ingen skader eller øyesykdommer som optikeren kunne se.
Og til slutt klarte den sjarmerende unge damen å overtale meg til å skrive under på en brilleavtale som forutsetter tre par briller, to av dem blir solbriller som jeg har mer enn nok av fra før..... :jada:

Ellers går nå dagene omtrent som normal, omtrent full bemanning på jobben og ganske bra produksjon.
Kun en i karantene så langt.
Det er innført restriksjoner som delt lunchpause, buffeten i kantina er stengt så det blir brød med brunost, et evig mas om å vaske hendene osv.
Galgenhumoren lever i alle fall.
Her om dagen fant vi opp Coronabailysen.
Enkel oppskrift:
Gå i skapet på kantina og ta en kopp med firmalogo.
Hent sjokolademelk i kaffeautomaten.
Gå ut i korridoren og fyll opp med antibac etter smak og behag.

Meg med nye briller etter en shot eller to ??
Benny.jpg

Ja forresten, det er ingen hos oss som har hjemmekontor enda, alle kontoristene stiller på jobb.
Dette kunne kanskje vært ett alternativ for dem.
89904626_749004752294758_2501652621232701440_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 23 mar 2020, 22:34
Og til slutt klarte den sjarmerende unge damen å overtale meg til å skrive under på en brilleavtale som forutsetter tre par briller, to av dem blir solbriller som jeg har mer enn nok av fra før..... :jada:
Unge sjarmerende damer er skumle saker.... :jada:

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

TGR skrev: 23 mar 2020, 22:39
Jompa skrev: 23 mar 2020, 22:34
Og til slutt klarte den sjarmerende unge damen å overtale meg til å skrive under på en brilleavtale som forutsetter tre par briller, to av dem blir solbriller som jeg har mer enn nok av fra før..... :jada:
Unge sjarmerende damer er skumle saker.... :jada:
Ja, og det virker som de bare blir skumlere med årene... vel, å nyte noen minutter med oppmerksomhet kan umulig være galt.
Bare dyrt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av niko »

Jompa skrev: 23 mar 2020, 22:46
TGR skrev: 23 mar 2020, 22:39
Jompa skrev: 23 mar 2020, 22:34
Og til slutt klarte den sjarmerende unge damen å overtale meg til å skrive under på en brilleavtale som forutsetter tre par briller, to av dem blir solbriller som jeg har mer enn nok av fra før..... :jada:
Unge sjarmerende damer er skumle saker.... :jada:
Ja, og det virker som de bare blir skumlere med årene... vel, å nyte noen minutter med oppmerksomhet kan umulig være galt.
Bare dyrt.
Hater å si det, men - hva var det vi sa?

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

niko skrev: 24 mar 2020, 07:43
Jompa skrev: 23 mar 2020, 22:46
TGR skrev: 23 mar 2020, 22:39
Jompa skrev: 23 mar 2020, 22:34
Og til slutt klarte den sjarmerende unge damen å overtale meg til å skrive under på en brilleavtale som forutsetter tre par briller, to av dem blir solbriller som jeg har mer enn nok av fra før..... :jada:
Unge sjarmerende damer er skumle saker.... :jada:
Ja, og det virker som de bare blir skumlere med årene... vel, å nyte noen minutter med oppmerksomhet kan umulig være galt.
Bare dyrt.
Hater å si det, men - hva var det vi sa?
Det slår aldri feil: "Etterpåklokskap er eneste form for virkelig klokskap".

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av rolf-arne »

TGR skrev: 23 mar 2020, 22:39
Jompa skrev: 23 mar 2020, 22:34
Og til slutt klarte den sjarmerende unge damen å overtale meg til å skrive under på en brilleavtale som forutsetter tre par briller, to av dem blir solbriller som jeg har mer enn nok av fra før..... :jada:
Unge sjarmerende damer er skumle saker.... :jada:
Kan ikke være annet en svært så enige i deres observasjoner - korte øyeblikk og lang faktura er mine erfaringer så langt -- men det begynner heldigvis å bli ei stund siden jeg lurte mæ sjøl. :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Det er et slikt å bruke briller. Jeg har brukt det daglig siden gymnas-dagene. Det har blitt en vane, men det er styrete å måtte ha med, pusse og nå etterhvert; ulike avstander. Jeg klarer meg med et par (selv om jeg ble pakket på "to for en -pakken". (To like par? Hva i @#¤%& skal jeg med det??). Jeg har den "aggressive" varianten med "lese-felt" (som det så fint heter) nederst og avstand øverst.

Bordplater buer seg i lese feltet. Når jeg kjører bil, så blir dashboardet, og spesielt info-skjermen uklar. Dette kommer utenfor lese-avstanden. Skal jeg lese bøker etc så tar jeg like godt av brillene, ca 90% av gangene. Det å lese liten skrift på pakker i butikken, er like greit uten briller, som å lese "over" brillene. Dersom jeg skal "bruke" lesefeltet nederst, så må jeg "zoome inn" med pakken og få den i riktig avstand.

Min erfaring med det så langt: Bruk de pengene heller på øl. Det gir mer verdi i ettertid; Panten.

8-P
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Jeg begynner å bli gørrlei av Corona på alle kanaler.
Er blant de heldige som enda kan komme meg til en coronafri sone hver dag dvs på jobb der hele driten etter hvert er blitt et nesten glemt tema.
Vi blir ikke applaudert, og har ikke noe behov for det heller.
Litt artig at folk som jobber i kassa på Rema iløpet av få uker gikk fra å være noe man truet ungene med hvis de ikke gjorde sitt beste på skolen til å bli "hverdagshelter".
Det samme med sjåførene på "dødsmaskinene" langs veiene. Lurer på om litauiske og polske trilersjåfører også har fått heltestatus her i landet nå.

Når det gjelder mc-sesongen ser jeg ganske mørkt på tilværelsen, i alle fall forsommeren.
Jeg regner med at både Nordnorgetreffet og Gællivarre blir avlyst, og når noen her på forumet tar til ordet for å la være å stoppe på bensinstasjoner utenom hjembyen/bygda får jeg nesten lyst til å stampe vekk sykkeln før det store rushet starter.

Hvis det da blir sommer i det hele tatt...….
I helga kom det over en meter med sne og det skal fortsette etpar dager til før det blir kaldere.
Sånn så det ut bak huset i går
20200329_145530_resized[216].jpg
Jeg slapp i det minste å holde meg hjemme hele helga, fikk noen timer på denne
20200329_203423_resized[215].jpg
Nei fy faen, enkelte dager må man ha lov til å bli deprimert.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av TGR »

Pandemien går over :thumleft
Det blir sommer :thumleft
Det blir mc-turer :twothumbs:

Svar