Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:
kjellv skrev:Det ante meg.. :crazy:
Jeg fikk et spørsmål om hvordan jeg syntes kåpen på FJRen fungerete under Kystriksveituren min i sommer, og da slo det meg at Jompa har lyst på noe med god kåpe.
DET er jeg ganske sikker på at BMW har.. :prf
Men...
det er jo feil motor og helt klart altfor få sylindre på den han har har siklet på... :eh
;)
Ja, det er sant!
Da er det kanskje større sannsynlighet for at han ender opp med en ZZR1400 eller kanskje en FJR1300 :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: Ja, det er sant!
Da er det kanskje større sannsynlighet for at han ender opp med en ZZR1400 eller kanskje en FJR1300 :twothumbs:
Bimmer'n kunne vært mer aktuell for sånne som meg med vegring for multisylindersykler med fra tre til seks sylindre :crazy: .
Men neppe enda siden jeg er fortsatt er storfornøyd med 1300 kubikksøsterrikeren :twothumbs: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Hei, ser dere har gjort en dyptgående analyse av mine preferanser når det gjelder mc.
Vel, at jeg plutselig får et innfall er ikke nytt, som jeg skrev i mitt forrige innlegg.
Uansett er det sikkert (tror jeg) at om jeg noen gang kjøper ny sykkel, blir det en tursykkel med ganske stor kåpe.
Selv om jeg alltid har vært fascinert av store rekkefirere og seksere er det noe med både store V-twinner og BMWs boksere
som tiltrekker meg.
Denne gangen falt jeg pladask for R1200RT, tidligere har det vært K1600GT, HD Electra Glide, Honda CBX og flere sykler.

Nå har RTen mye av K1600, samme "fjeset" , samme utsyr uten at den er voldsomt svær av den grunn.
Ca 50 kg lettere og 19,5 cm kortere akselavstand burde gjøre den lettkjørt, også i forhold til min over 30 år gamle dinosaur.

Enn så lenge får jeg vel bare fortsette å være trofast mot min gamle japse med luftkjølt rekkefirer.
Som jeg har sagt til kjerringa etpar ganger etter at jeg har gitt andre damer litt for mye oppmerksomhet:
Herregud, det skjedde jo ingenting.
Men så har jeg jo ikke prøvesittet noen damer heller.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

Lov å se på menyen, selv om man spiser hjemme ;)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Kjellrf skrev:Lov å se på menyen, selv om man spiser hjemme ;)
Bestille takeaway ? Nok om det- :-# :x

Det begynner å bli kjedelig å gå hjemme og trø og telle ned. To uker igjen i dag-
I går ringte sjefen å ville sette mitt jobbtelefonnummer over til en annen.
Det kom litt brått på meg, jeg hadde trodd at jeg skulle beholde nummeret ut måneden, men jeg svarte ok.
Fikk bytta SIM og sendt melding til alle som jeg syntes skulle få ny-nummeret.

Røykeslutten går ikke helt som planlagt.
I går var det sprekk allerede fra morran, til i dag hadde jeg lagt en slags plan som holdt ei lita stund.
En kopp kaffe, frokost og sette i gang med å gjøre noe.
God plan, bortsett fra at jeg ikke hadde tenkt ut noe bestemt gjøremål.
Så etter frokosten ble det en røyk, men den smakte pyton. tar det som et godt tegn og har ikke tenkt å gi meg.
Får lage en bedre plan til i morra.

jeg leser ganske mye. det går i nordisk krim.
Jeg har vel lest omtrent alle Wallander-bøkene, haugevis av norske og svenske forfattere. Noen danske og islandske også.

Vet egentlig ikke hva som fascinerer meg med nordiske krimbøker.
Et oversiktelig persongalleri, som oftest en skilt, halvgammel etterforsker som hovedperson, noen kolleger av etterforskeren
som gjerne har etpar spesielle trekk. Haugevis av daglidagse hendelser som sidefyll, ganske forutsigbart egentlig.
Bortsett fra hvem den skyldige er............ og årsaken til at han ble som han ble.

Jeg har begynt å lure litt på hva slags tanker en krimforfatter går rundt med i hodet.
Skal man skrive om hva som rører seg i sinnet til en pervers morder, må man vel ha noen slags tanker som går i sånne baner selv også ?
Hva om en "vanlig mann" som meg tenkte som en forfatter, og enda verre, delte mine tanker med noen ?
Kunne jeg da risikere å bli tatt vare på av det psykiatriske helsevernet ?
Blitt tvangsinnlagt ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

Du er egentlig i en unikt god situasjon nå med tanke på røykeslutt! Ettersom du er sykemeldt er stressfaktoren for øyeblikket antakelig veldig lav. For mitt vedkommende er nok stressfaktoren det som trigger de aller fleste "sprekk" jeg har om dagen. Det er kun på jobb jeg fortsatt går ut i bilen og finner en røyk. For jeg har bevisst ikke med meg sigaretter i lomma lenger, må ut i bilen en tur, og da skjer det ikke så ofte som det ellers ville gjort. Når jeg har fri og er hjemme klarer jeg meg godt uten.
Ellers prøver jeg bevisst å unngå røyk i de situasjoner jeg ellers ville ha tatt en røyk. Ikke før frokost, ikke rett etter mat, ikke sammen med en kaffekopp, ikke når jeg går ut om morran og skraper is av bilen, ikke rett før jeg går å legger meg..
Jeg har troa på å klare det, men er nok ganske sikker på at dette får jeg ikke til før jeg ikke til før jeg ikke lenger kjøper noe som jeg har på lur liggende i bilen. Men akkurat dette å vite at jeg ikke har noen sigaretter på lur trigger i hvert fall stress!
Men vi bør nok klare dette begge to! Jeg har trua på det :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Kjellv@
Kanskje vi skal ta å vekke Røyk og snus-tråden til live igjen ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Kjellv@
Kanskje vi skal ta å vekke Røyk og snus-tråden til live igjen ?
Du har vært her lengre enn meg, jeg visste ikke at den fantes jeg.. :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av AJ »

Motivasjon for røykeslutt ;) ?
cbx79.JPG
Mer info og haugevis med bilder her:

https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=86227077
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av WikingTnT »

Eller en til halve prisen i Tyskland : http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=8

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Jeg har allerede motivasjon nok til å slutte med røykinga, mangler bare evne til å gjennomføre........ :redface
Ny eller ny gammel sykkel er uaktuelt på ei god stund, ny jobb og halvert inntekt sørger for at det er innført investeringsstopp
inntil videre her i huset.

Ellers går det litt opp og ned-
Den ene dagen er jeg full av optimisme, neste dag er det svart pessimisme som gjelder.
Jeg var en tur på sykehuset i Tromsø mandag, og fikk fjerna gipsen.
Hadde en grei samtale med ergoterapeut etterpå og fikk beskjed om hvordan jeg skulle begynne å trene opp tommelen.
Mandag kveld gikk det veldig fint, det var rikelig med tid å gjøre bøyeøvelser på flyplassen.
I går syntes jeg tommelen var blitt mindre bevegelig og i dag er den helt stiv.
Så nå begynner jeg å lure på om jeg noen gang kan holde rundt et mc-styre med venstrehanda igjen,
langt mindre slå på blinklyset. Nå, det går nok bra etter hvert.
Æ fikk beskjed på sykehuset om at det kom til å gå minst 6 uker til før æ kan regne med å være arbeidsfør.

Sist fredag fikk jeg tømt garasjen for alt som hørte til gammeljobben, levert fra meg bil og nøkler.
PCen ble levert i går etter at jeg hadde tømt den for alt privat og i neste uke blir det kurs i varme arbeider med nyjobben. :twothumbs:

Servicebilen på gårdsplassen for siste gang, i hvert fall med meg som sjåfør.
Det var en lettelse å bli kvitt den
uten navn (2).png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Sprint »

Det ordner seg altid for snille gutter Jompa,ha litt tolmodighet :twothumbs: :twothumbs: .Slutta sjøl med røyk og snus,her må du være på 100% på og j##la sta ](*,) .
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

Tommelen blir stiv ja, kjenner igjen den. Du kommer nok til å oppleve en del av det framover..
Den tommelen har jo hatt rene latmannslivet noen uker, og er slett ikke vant til fysisk arbeid lenger. Leddene gror igjen med kalk og hindrer bevegelse, musklene er ikke vant til å arbeide, sener skal bevege seg i seneskjeder og der har det heller ikke vært bevegelse på noen uker.
Ikke overdriv mengden bevegelse og trening i starten, men gjør det heller litt ofte. Sammenlign med tommelen på motsatt hånd hvor langt du kan tøye, og vær klar over at hva du ikke klarer å oppnå av bevegelighet de neste 6 uker vil du antakelig aldri mer klare. Slik er det med oss som er godt voksne. Vondt er denne treningen, men slurver du her vil resultatet ikke bli så bra som ønskelig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

En gang i forrige årtusen, det må ha vært i 9ende klasse, hadde jeg en lærer som het Tore.
Han var egentlig ikke lærer, og hadde vel en pedagogikk som gikk ut på å klipe i ørene, men jeg lærte uansett veldig mye av han.
Det hadde seg sånn at vi var tre gutter som hadde valgt motorlære som valgfag og skolen hadde ikke noen kvalifiserte lærere i faget,
Derfor leide de inn Tore, som var bilmekaniker og solgte Renault.
Bortsett fra at han var en smule hissig, var han en kjempegrei fyr.

Tore hadde med seg en komplett Volvo B16 motor, og sløydsalen ble "verkstedet" vårt.
Vi hadde ingen lærebøker så vidt jeg husker, men Tore brukte tavla når det var noe han måtte vise oss med tegninger.
Motoren ble plukket i småbiter gjennom vinteren, og alle delene studert og forklart for oss.
Når motoren var helt demontert, var det ventilsliping, måling av lagere, cylindere, stempel og ringer, innstilling av tenning osv
etter hvert som vi skrudde den sammen igjen.
Og bruk av riktig verktøy, både handverktøy, måleverrktøy, momentnøkkel og tenningsverktøy.

Av og til tok Tore oss med nedover til verkstedet sitt.
En gang justerte vi ventilene på en bil, en annen gang tenninga.
Og hele tida fikk vi høre om Renaultens fortreffeligheter, særlig Renault 16 som Tore hadde..

Noen år senere hadde jeg en Renault 16, men den var høyst upålitelig.
Jeg måtte f eks ofte ut for å slå på lysene, en knyttneve i panseret gjorde ofte nytta.
Verre var det når forgasseren flomma over på tur til å rekke båten til jobben.
Merkelig, det skjedde nesten aldri på hjemtur :scratch

Skoleåret med Tore som lærer vekket for alvor interessen min for motorer og annet mekanisk mikkmakk.
Og den kunnskapen vi fikk av han sitter enda.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Første dag med ny arbeidsgiver, lønna kommer fremdeles fra NAV og sånn skal det være ut året.
Slutten på oppsigelsestida ble feira med en enkel pils og sjakk på TV i går kveld.
Jeg hadde aldri trodd at sjakk kunne være god underholdning.

I dag blir det litt "arbeidstrening" i garasjen.
Skal skru av eksosanlegget på sykkelen og sende det til Fiske eftf for ny coating.
Julegaven til meg sjøl blir mao som i fjor.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar