Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

Jeg har muligens uttalt meg litt negativt om både softchoppere og GoldWinger.
Hvis jeg skal være ærlig, så har jeg kjørt endel softchopper selv.
Og faktisk prøvekjørt en GW en gang.
Fruen kjørte opp til sykkel og kjøpte en Suzuki GR 650 en gang på slutten av 80-tallet. En brukt skolesykkel, fra Hammerfest til og med.
Sykkelen var i grei stand, litt småbulker og småskraper som seg hør og bør på en skolesykkel.
Den var grei å kjøre, eneste store minus var styret, som ikke var skrudd skikkelig fast. Det var festet i gummioppheng og jeg ble aldri helt fortrolig med styret som alltid gav etter, særlig hvis man bremset litt hårdt.
Sykkelen hadde en veldig fin egenskap. Når man slakket på gassen, kunne den skyte som en Harley. Tøfft........

Vi beholdt 650-en i noen år etter at jeg hadde solgt min, men tilslutt ble den også solgt.
Nå har hun begynt å kikke etter samme sykkel på Finn.no.
Vi får se hva som skjer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av MaxTron »

Måtte jo googles den der selvfølgelig, er jo litt overdrivelse å kalle den for en softchopper, men la gå...
BildeBilde
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Kjellrf »

Hvis du hadde prøvekjørt en GR, ville du visst hvorfor den kalles soft.... :lol

Den du har funnet her, er nyere og modifisert i forhold til de som gikk her hjemme,
bl.a. høyere styre var standard.

Fin tråd! Kjenner meg igjen på masse! Var 16 i 81 og leste alt jeg kom over av mc-blader. Har nok tusenvis i kjelleren, til konas store fortvilelse. Og jeg kjører også sykler fra 70-tallet. :prop:
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

På den tiden jeg kjørte opp til sykkel, altså det glade 80-tallet, var "sikkerhet" gjennomgangstema under hele opplæringa.
Plassering og synlighet var mantraet kjørelæreren brukte både på teorikurset og i kjøretimene. Jeg går ut ifra at sikkerheten er minst like viktig idag, selv om dattera mi fortalte meg at det er feil å legge seg inn mot midten i høyresvinger, da jeg drev å øvelseskjørte med henne på 125-kubikkeren for etpar år siden. Størst mulig avstand til møtende trafikk kontra
best mulig oversikt over svingen. Vel, jeg vet ikke hva som er riktigst, min kjørelærer prioriterte ihvertfall oversikten og synligheten.
Dette var før intecomen ble vanlig, så kjørelæreren måtte bruke utestemme fra baksetet på sykkelen. Akkurat det siste har jeg også opplevd i bil, med muttern i baksetet.
Nok om bakseter.
Å kjøre med lyset på om dagen, var en selvfølgelig sak. Men hadde noen kjørt konsekvent med langlys, hadde han blitt sett på som smårar. I beste fall.

Klærne var viktig da som nå. En typisk 80-talls mc-kjører hadde skinndress i sterke farger. Selv hadde jeg en knallrød dress med litt polstring her og der, og ryggskinne.
Det var nesten ingen som hadde svart hjelm, og ihvertfall ikke halvhjelm.

Svenskene gikk selvsagt mye lengere enn oss, for å vises i trafikken. Man kunne se at det kom en svenske på en kilometers avstand. Ikke nok med at de hadde oransje "overlevelsesdrakter", de klistret oransje tape på hjelmen,speilene, sidekoffertene, foran på kåpa og ellers der det var en ledig flekk på sykkelen.
I tillegg hadde nesten alle "seriøse touringåkare" veltebøyler med enorme 1000-metere.

Vel, det har vært mange ideer om sikkerhet. Det største fremskrittet på 30 år er vel ABS-bremsene.
Det kan helt sikkert bli enda bedre opplæring, men det er uansett opp til hver enkelt å kjøre med innsida av hodet. Menneskeheten har vel ikke forandret seg mye siden dampmaskinen ble funnet opp.
Noen burde aldri hatt lappen, og vi andre gjør feil rett som det er. Det er tragisk at en feil på feil tidspunkt og feil sted kan skillle mellom liv og død. Jeg har vært heldig, aldri vært ute for ulykker. Men kjenner og har kjent flere som både har vært innblandet i ulykker, og til og med blitt drept.
Av og til lurer jeg på om det er riktig overfor familien at jeg kjører sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av jhn »

Artig lesning Jompa, men æ sett her å lur om du har en ekstremt brei pc skjerm. Æ får ikke plass til hele innlegget ditt på skjermen min.
Æ må "skrolle" sideveis også, det blir veldig knotete. E det noen som vet ka æ snakke om, og har ei løsning på problemet? :scratch

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

jhn skrev:Artig lesning Jompa, men æ sett her å lur om du har en ekstremt brei pc skjerm. Æ får ikke plass til hele innlegget ditt på skjermen min.
Æ må "skrolle" sideveis også, det blir veldig knotete. E det noen som vet ka æ snakke om, og har ei løsning på problemet? :scratch
Nei Æ har ikke breiere skjerm enn deg. Bildet va helt normalt før Æ begynte å skrive i formmidag.
Plutselig ble skjermbildet i "widescreen", Æ ane ikke hvorfor.

Ser du forresten noen "vårtegn" ute i Honninsvåg ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av jhn »

Det e vel ikke alt man skal forstå da, antar æ, vi får bare akseptere det.
Vårtegn,tja hvis æ går utpå verandaen i 2etg, graver en 2 meter loddrett tunell, oppover,
så kan æ skimte sola bak frostrøyk og snekov. Æ vet ikke helt om det kan kalles et vårtegn.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Det er gått 2 uker siden jeg var på mørkeloftet og hentet ned eska med gamle blar. Over 700 visninger på tråden, det hadde jeg ikke trudd.
Lørdags formiddag igjen. Kjerringa er på shopping og jeg har lovt å støvsuge, men har litt vanskelig for å finne motivasjonen.
Istedet ble det et lite dykk i pappeska.
Det er som å være tilbake på gutterommet, da jeg pløyde gjennom all tilgjengelig mc-litteratur og syklene som er klassikere idag var nyheter.
Sitter å blar i et Cycle fra april 82. Suzuki GS1100EZ (GSX1100EZ i Europa) var the king of superbikes. Honda V45 Magna var også ny i 82.
Cycle hadde tatt for seg V4-motorn og "obdusert" den med mange fine bilder. Man kunne nesten brukt reportasjen som handbok, hvis man
skrur på en sånn motor, så detaljert var den.
Yamaha Virago så enda ut som en motorsykkel, hadde ikke fått all pynten og "narregullet" som de siste utgavene har. Det fantes haugevis av
originalt ekstrautstyr til Viragoen også, både kåpe, etpar forskjellige seter, kofferter, softbags m.m.
Egentlig lite i forhold til Honda, som hadde tilbehør til nesten alle modellene. "make your personal Honda".
Goldwingen var begynt å bli stor, men enda hadde den bare 4 cylindere. Til gjengjeld fikk man både radio med fm og am, kassettspiller og kassettholder,
cb-radio, luftfjæring med kompressor , cruisecontroll og masse annet snadder.
Det var så mange brytere bak kåpa på sykkelen at den lignet på cocpiten i ett passasjerfly. Og enda hadde ingen hørt om GPS.

Når jeg sitter å leser i de gamle bladene slår det meg at egentlig har det ikke kommet så mange revolusjonerende nyheter de siste 30 årene.
Turboen kom og forsvant. Injection er blitt vanlig, men forgasseren lever videre i beste velgående. Vi får enda kjøpt sykler med to støtdempere bak, og
det kom aldri noe godt alternativ til forgaffelen. De småe forhjulene ble også borte. Men rammene er nok blitt bedre. Og lyset.

Den store forskjellen er at man har satt gatedekk på terrengsykler og kalt dem motard.
Det var det forresten folk som gjorde på 80-tallet også. Særlig tyskerne. på slutten av 80-årene begynte de å rigge sine egne sykler for "ekspedisjoner" til Nordkapp.
Offroadere med digre aluminiumskasser bak, bagasjebærer som et kjøkkenbord, gjerne med etpar reservedekk og bensinkanner i tilfelle det ikke fantes bensin å få i
"ødemarka". På toppen av haugen surret de det obligatoriske reinhornet fast.

Men, tilbake til Cycle.
Suzuki Katana kom til USA. Designed i Europe, built in Japan. Det var (og er) en sykkel alle mener noe om. Selv synes jeg den er stilig. Da den kom var designen
revolusjonerende, idag kan man vel si at alle streetmodellene er etterkommere av katanaen.

Noen vil sikkert protestere villt på at det ikke har skjedd så mye med motorsykkelen siden begynnelsen av 80-årene.
Kom igjen, så får vi en ordentlig debatt !!!!
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Rottenikken »

Tror den største forskjellen fra 25 -30 år tilbake og til nå muligens er ramma, som du er inne på,og/eller styregeometrien.
Tror det var litt mere tifeldig hvordan de ble tidligere.Det føltes nesten som å styre en diger murstein, var liksom behov for å ta hardt i for å svige i litt stor fart. Dekk har nok blitt adskillig bedre nå.
Ellers så dreier det seg stort sett om stæsj slikt som dekktrykkkontroll, gps, tractionkontroll, bremser, abs etc.
Kanskje en ting jeg setter pris på der og det er oljenivålampe i stedet for oljetrykklampe.
Sist redigert av Rottenikken den 12 feb 2011, 19:41, redigert 1 gang totalt.
Veien er viktigere enn målet.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Banditmannen »

Jompa skrev:På den tiden jeg kjørte opp til sykkel, altså det glade 80-tallet, var "sikkerhet" gjennomgangstema under hele opplæringa.
Joda, husker da jeg tok lettlappen sommeren '83, på teorikurset snakka kjørelæreren mye om sikkerhet.
Plassering, synlighet, og sikkerhet, ikke minst når det hjalt påkledning!
Dette MC-teorikurset varte EN hel kveld! :eh Ellers gikk vi sammen med de andre som skulle ta lappen på bil... :roll

Men så var det denne kjørelæreren da, han som hadde snakke i det vide og breie om sikker påkledning.
Da jeg møtte til første kjøretime, dagen etter MC-kurset, møtte han opp i Adidas shorts, singlet, og slippers! :prf

Han hadde hjelm da, men det var jo påbudt, og når sant skal sies, var vel det det eneste sikre jeg og hadde...
Eller hadde jeg vel olajakke og olabukse. :8-[

Jaja, gikk jo bra, lever enda! :P :p

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

Men så var det denne kjørelæreren da, han som hadde snakke i det vide og breie om sikker påkledning.
Da jeg møtte til første kjøretime, dagen etter MC-kurset, møtte han opp i Adidas shorts, singlet, og slippers! :prf

Han hadde hjelm da, men det var jo påbudt, og når sant skal sies, var vel det det eneste sikre jeg og hadde...
Eller hadde jeg vel olajakke og olabukse. :8-[

Jaja, gikk jo bra, lever enda! :P :p[/quote]

Da var min kjørelærer mere seriøs, han stilte opp i full mundur, såvidt jeg husker kjørte han sykkel privat også.
Jeg møtte også til kjøretimene i olabukse og en gammel vinterjakke, men det ble forlangt at vi skulle ha skikelige hansker og sko i tillegg
til hjelm. Joggesko og andre "småsko" med reimer var forbudt, regner med at skoreimene kunne henge seg fast i sykkelen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Geir »

Jompa skrev:[klippe...] Joggesko og andre "småsko" med reimer var forbudt, regner med at skoreimene kunne henge seg fast i sykkelen.
Yepp, been there done that... Ramlet overende som en planke på en bensinstasjon rett etter jeg fikk lappen. Skolissen på joggeskoen hadde på mystisk vis viklet seg inn i gearpedalen... Pinlig OG smertefullt... :redface
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Kjellrf »

Rottenikken skrev:Tror den største forskjellen fra 25 -30 år tilbake og til nå muligens er ramma, som du er inne på,og/eller styregeometrien.
Motorrad testet for endel år siden forskjell i stivhet på ramme, baksving og forgaffel
på en ny R1 (første generasjon) og en Z1A-900 (74 modell for uinnvidde).
Ramma på 900 mener jeg var 11% mindre vridstabil på 900'en, bakramma var 8% sterkere(!), mens forgaffelen var 160% svakere.

Altså ser det ut som gaffelen er det svake punktet, ikke ramma. Et annet problem er nok også at 900'en veier 60-70 kilo mer, og har ett høyere tyngdepunkt. Fordelen til oldingen, er bedre styregeometri i forhold til fartsgrensene i Norge. Det er derfor det går stygge historier om den i høy fart. Sykler som er stødige i 250, har en tendens til å være lite morsomme å kjøre i vanlig fart. Faktisk har gamle Z900/1000 en styregeometri som er mer lik mer moderne 600'er. Men for mye vekt og høyt tyngdepunkt. Det går ihvertfall ann å kjøre shitfort, og skremme folk med mye nyere sykler, når man lærer seg å kjøre den. De veit ikke at gammeln var noe av det råeste som fantes! :yeahright
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av jhn »

Sukk!! Æ skulle veldig gjerne hatt mæ en 70 talls klassiker. Men så va det penga :(

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Kjellrf »

Gamle Z1000 er ihvertfall en god allround-sykkel, jeg kan kjøre på ferie med kona, underholdende til daglig, har hatt 220 på meteret med oppakning i Tyskland, 140 på grusvei med oppakning... , slipt ned fothviler og bremsepedal på Rudskogen og skremt folk med nyere sykler. Dessuten en vakker sykkel.

Men den er ikke best i noe, lengre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar