Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jompa skrev: 19 nov 2021, 23:40 Svanemerkede bremseklosser ?
Sjøl fikk æ en klimanøytral boksershorts i farsdagsgave, laget av bambusviskose.
Har ikke prøvd den enda, men kommer tilbake med førsteinntrykk, erfaringer mm om ei uke (?)
Har noen boksere fra Tufte i bambus, må vel nesten si de er de mest behagelige jeg har.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Nyttårsaften og omsider slutt på vintersesongen i garasjen.
Oljeskift mm er gjort for lenge siden. De siste ukene har det blitt noen kveldstimer med polering av lakk og krom.
Batteriet har fått en siste natt med laderen og lakenet ble trekt over sykkelen i dag.
20211231_124013.jpg
20211231_130753.jpg
Jeg har hatt et ganske avslappet forhold til Covid 19 hele høsten.
Omgås ikke med så mange privat og reker ikke mye på butikker og kjøpesentre.
Mandag før jul fikk vi koronasjokk på jobben.
To av de jeg jobber med på verkstedet ringte og sa at de var smittet.
Med 5 fast ansatte og 3 lærlinger i avdelinga blir 2 smittede en høy andel.
Utover viste det seg at det var tilsammen 7 positive i hele bedriften.
Og 4 nye tirsdag.
Onsdag morgen var det obligatorisk hurtigtest på alle som kom på jobb, men ingen flere positive.

Jula har vært rolig som I fjor og i flere år allerede.
Det er ikke lengere tusen ting man "må gjøre" den ene uka i året. Bare etpar middager og lunsjer med barn, barnebarn og noen få venner.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

20220116_192627.jpg
Dette setet bestilte jeg for ei uke siden fra
Motorparts-online.com.
Pakken gikk fra Tyskland mandag og ble levert meg fredag.
Ikke verst
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Snart et halvt år siden jeg skrev noe her.
Vel, det har ikke vært mye å skrive om.
Mc-interressen er i fritt fall og Harlyen er lagt ut for salg foreløpig bare på Facebook.
Responsen så langt er laber, så det blir nok annonse på Finn.no snart.
Tanken på å avslutte mc-kjøringa er ikke et av mine plutselige innfall der er mer gjennomtenkt enn tidligere spontane salgsfremstøt. ( med annonser jeg har slettet etter kort tid)
Jeg begynner å komme i en alder der både syn hørsel og ikke minst reaksjonsevne begynner å bli merkbart redusert.
Rolfarnes ulykke var ikke det som fikk meg til å bestemme meg men jeg fikk et ekstra push.
Ingen tvil om det.
Nå har jeg kjørt litt sykkel i sommer for å sjekke at jeg er sikker på avgjørelsen.
Og helt ærlig, turene langs veien og kaffen på benken gir meg svært lite.
Vel, alt har sin tid
Mc- tida var fin så lenge det varte nå er den perioden over for meg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 06 jun 2022, 23:22 Vel, alt har sin tid
Mc- tida var fin så lenge det varte nå er den perioden over for meg.
Ok...
Tror jeg lar det bli med denne ene korte kommentaren til i morgen... :-k

Kommer altså tilbake med mer i løpet av morgendagen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

Det var synd at æ skulle være med på å påvirke et sånt valg. Men æ trur nå at både du og jeg gjør bevisste valg, på selvstendig grunnlag.

Må jo innrømme at jeg også vandrer fra det ene til det andre, når det gjelder hva man vil gjøre.

MC interessen min er i endring, og tenker nok mer i retning kos enn langturer.. men så lenge kroppen holder...så fortsetter jeg nok ei stund til...

Men kanskje lettere sykkel eller større....

Vi treffes vel om ikke sååå lenge...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 06 jun 2022, 23:22 Mc- tida var fin så lenge det varte nå er den perioden over for meg.
Får litt vondt, kjenner jeg, når jeg leser dette... :blue
Men sånn er nå livet vi lever, mer eller mindre altoppslukende interesser og ting man liker å fordrive tiden med, kommer og går.
Har hatt det slik selv også. Men interessen for musikk og MC er de som har vart lengst. Selv om det i år tok litt tid før MC-gleden var ordentlig på plass i år.
Men etter gårsdagens og dagens tur kjenner jeg at den er på god vei tilbake.

Til deg Jompa, hva med å utvide turrepertoaret noe? Som f.eks. å glemme hva mange motorsyklister ynder å poengtere, nemlig at de er ferdig med teltlivet? Ta en alenetur med telt og skru tempoet på alt hva man på "død og liv" skal rekke, sett opp teltet, finn en god bok og godt drikke og len deg tilbake i campingstolen og nyt indiviualistmotorsyklisttilværelsen til fulle.

Kanskje en annen sykkel kan gjøre susen? F.eks en tohjuls SUV som KTM 1290 SA eller BMW R 1250 GS/A?

Og kanskje du bør ta en prat med en som virkelig lever MC-livet ut fra hva jeg har lest her på MCsiden.no forumet, nemlig Ketil der opp i Finnmark, han som kjøpte Kawasaki'en din?

Vel...
bare noen tanker som har surret litt i hodet mitt etter at jeg leste innlegget ditt hvor jeg senser en litt deprimert undertone...
Jeg må svært gjerne ta feil i så måte, men det var noe av det første som slo meg etter å ha lest innlegget, må jeg innrømme...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 06 jun 2022, 23:22 Snart et halvt år siden jeg skrev noe her.
Vel, det har ikke vært mye å skrive om.
Mc-interressen er i fritt fall og Harlyen er lagt ut for salg foreløpig bare på Facebook.
Responsen så langt er laber, så det blir nok annonse på Finn.no snart.
Tanken på å avslutte mc-kjøringa er ikke et av mine plutselige innfall der er mer gjennomtenkt enn tidligere spontane salgsfremstøt. ( med annonser jeg har slettet etter kort tid)
Jeg begynner å komme i en alder der både syn hørsel og ikke minst reaksjonsevne begynner å bli merkbart redusert.
Rolfarnes ulykke var ikke det som fikk meg til å bestemme meg men jeg fikk et ekstra push.
Ingen tvil om det.
Nå har jeg kjørt litt sykkel i sommer for å sjekke at jeg er sikker på avgjørelsen.
Og helt ærlig, turene langs veien og kaffen på benken gir meg svært lite.
Vel, alt har sin tid
Mc- tida var fin så lenge det varte nå er den perioden over for meg.
Den så jeg ikke før nå :redface

Har selv vært der. Jeg solgte sykkelen og gikk en sesong uten. Vi har alle våre grunner og du har dine. Personlig skjønte jeg ganske kjapt at det var kjipt uten sykkel den ene sesongen. Så derfor slo jeg til igjen. Men jeg skal også inrømme at glansdagene er over også for min del. Jeg finner ingen kjempestor glede i dagsturene rundt her jeg bor. Derimot er sommerferien en tid jeg klarer og slappe av samt komme meg litt bort. Så det er for meg årets store høydepunkt og det er nettopp sommerferien som er drivkraften i at jeg i det hele tatt har en motorsykkel.

Derimot påvirker ikke andres ulykker meg nevneverdig på den måten at jeg vurderer egen MC tilværelse. Bakdelene er jeg fullstendig klar over og trenger ingen påminnelse for å gjøre mine valg annerledes. At andre legger vekt på det skal ikke jeg legge meg opp i, men vi har som nevnt alle våre grunner.

Jeg tror det er riktig å selge sykkelen, og leve litt uten. Da vil man fort finne ut om den blir et savn eller ikke :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

AJ
Teltlivet tenker jeg ikke på som noe jeg er ferdig med.
Noen av de fineste mc-turene jeg har hatt, til div treff innenfor "nærområdet " 50 - 70 mil hjemmefra, er med teltovernatting.
Og jeg har som oftest hatt et av de minste teltene på treffplassen.
Når jeg har brukt hytte på mc-sidens treff skyldes det lange dagsetapper og muligens en smule latskap.
Alenetur, tja. Det måtte i såfall bli med en lett terrengsykkel, sånn type 250 -350.

Du skriver at du senser en litt deprimert undertone.
Vel, jeg bruker å si at livet er ikke bare tunge motbakker, det er mange bratte nedoverbakker også.
Jeg er nok.den fødte pessimist og har alltid samlet på nederlag.
Nå, skal ikke svartmale min.egen.tilværelse alt for mye.
Jeg er snart 60 år og har ikke opplevd noen store tragedier i nær familie eller omgangskrets.
Er fremdeles lykkelig gift med min første kjæreste og har to døtre som klarer seg godt.

Sykkelen er ikke solgt enda, og prisen jeg har satt er ganske "trygg"
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Bjerknez.
Tenker omtrent I samme baner som.deg.når det gjelder dagstur kontra lengre turer.
Dagsturer har jeg sjelden anledning til pga tusen andre ting som foregår i helgene
Barnebarn som spiller fotball, hytteturer og andre ting man gjør ilag med familien.
Det har blitt etpar lengre turer de siste årene alle er loggført i bloggen..
Fine turer, men det blir et press på meg selv om at sykkelen MÅ brukes.

Jeg har vel for det.meste de samme tanken90e som deg ang andres ulykker. Not mye businnes
Men det hender at man får ting veldig mye nærmere enn ønskelig.
Når folk man kjenner blir rammet.

Det siste du skriver kjennes fornuftig ut.
For min.del.vil.det nok bety at hvis sykkelen blir solgt kommer jeg til å bli så fornuftig at jeg lar være å.kjøpe en.ny..
Uansett fint med gode innspill fra andre.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 07 jun 2022, 23:45 Bjerknez.
Tenker omtrent I samme baner som.deg.når det gjelder dagstur kontra lengre turer.
Dagsturer har jeg sjelden anledning til pga tusen andre ting som foregår i helgene
Barnebarn som spiller fotball, hytteturer og andre ting man gjør ilag med familien.
Det har blitt etpar lengre turer de siste årene alle er loggført i bloggen..
Fine turer, men det blir et press på meg selv om at sykkelen MÅ brukes.

Jeg har vel for det.meste de samme tanken90e som deg ang andres ulykker. Not mye businnes
Men det hender at man får ting veldig mye nærmere enn ønskelig.
Når folk man kjenner blir rammet.

Det siste du skriver kjennes fornuftig ut.
For min.del.vil.det nok bety at hvis sykkelen blir solgt kommer jeg til å bli så fornuftig at jeg lar være å.kjøpe en.ny..
Uansett fint med gode innspill fra andre.
Har selv mistet en kompis i MC ulykke. Slike ting er trist. Men når man ser hvorfor det egentlig gikk galt så skjønner man jo at det gikk som det gikk. Jeg hadde faktisk en kompis som kjlrte seg ihjel med en båt også. En hav RIB med 4x 225 på hekken. 70 knop rett på en holme. Han sovnet og var aliten etter endt arbeidsdag. (Han jobbet med båter og fraktet disse rundt).

Jeg klarer ikke å relatere dette til meg selv. Jeg tenker at man lever en gang. Mitt motto er gjør det du har lyst til, så langt det er mulig, så får ting gå som det går. Å angre på at jeg ikke fikk gjort noe i livet er en tanke jeg ikke ønsker når jeg trekker det siste åndedraget. Tror jeg.

En ting er sikkert. Jeg kjlrer ikke like mye som før, og det igjen gjør at de få turene jeg gar gir meg større oppturer. Altså de lengre turene. :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 07 jun 2022, 23:27
Alenetur, tja. Det måtte i såfall bli med en lett terrengsykkel, sånn type 250 -350.
Hva med å ta sats å gå i en helt annen MC-retning og gjøre som Tore Huseby, kjent motorsykkelskribent i bl.a. MC-Avisa, som skaffet seg en Royal Himalayan 411og kjørte den på skikkelig langtur her i landet for et par-tre år siden.
Dessverre døde han kort tid etter, kun noen og seksti år gammel...

Jeg vet ikke hvor gamle barnebarna dine er, men er de i en alder at de tør og du og foreldrene mener det er forsvarlig, så kan i hvert fall jeg se for meg uforglemmelige bestefarturer på en slik go' gammaldags motorsykkel, som jo Himalayan er.
Og tenk deg en slik på tur til butikken for å handle småting.
Kanskje nettopp en slik motorsykkel gir ny gnist til gleden med å ha en motorsykkel?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker at man bare må følge magefølelsen her, i steden for å tvinge seg til å gjøre noe i håp om å få tilbake gnisten. Kan godt være at tiden er moden for en pause nå jompa. Jeg tror også det kan være sundt. Hvis savnet blir stort, så vil du jo få svaret på om valget var rett eller ei uansett, og ny sykkel kan uansett handles inn hvis behovet dukker opp :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Audi Mannen »

Det er riktige og ikke minst viktige tanker du gjør deg Jompa. Man skal være litt mann for å kanskje innrømme sine styrker og svakheter. Det at man tar helsa i betraktning når man føler det er ting som ikke er på plass med syn etc. så skal man være ærlig med seg selv på det. Det er faktisk bedre å "tre av" en lang karriere med stil enn å gå av i en "poff"
Det at man får ulykker på nært hold setter spor og får tankene igang. Jeg personlig synes du fortjener cudos for å faktisk innrømme det, for ser man på statistikken over ulykker så er det kanskje flere som har passert 60 som strengt takk burde parkert hjemme og solgt før den ene turen de kanskje skulle på. For å forebygge slike begivenheter så skal jeg på NAF - sikker på mc kurs i kveld og gleder meg faktisk til det.
Det er en voksen avgjørelse som det står respekt av fra min side. Jeg gruer meg til min dag kommer og må ta et valg, både når det kommer til bil og mc men samtidig så er mc kjøring ikke bare stor sykkel og langturer og det kan hende du finner glede i en mindre sykkel på andre veier og som Aj er inne på, med barnebarn. Mulighetene er uendelig, det gjelder bare å få landa de beste som passer for sin egen del.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Etter noen ukers annonsering på fb og med en liten prisreduksjon blei det plutselig interesse for sykkelen.
Har to potensielle kjøpere som jeg er i dialog med i dag.
Den ene av dem kommer å henter sykkelen til helga hvis han bestemmer seg for å kjøpe min.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar