Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av Jompa »

Hytter er bestilt og bekreftet for fire overnattinger, to hver vei.
Dagsetappene bestemt og kjørerute i boks, det blir å krysse grensa ved Drevsjø, så Røros og sørover forbi Atna og over fjellet til Ringebu.
Derfra strake veien ned til Tretten.

Med kjøreruta ferdig planlagt er jeg kommet til 8.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av AJ »

Litt tidlig å si, men la oss håpe at gråværet forsvinner og at sola skinner og tempen øker i begynnelsen av juni der oppe i Alta.
Også satser vi på strålende vær her på indre Østlandsområdet :sunny:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av kjellv »

Langtidsvarselet er ennå ikke langt nok til at vi ser pinsehelga, men fram til onsdag i neste uke ser det i alle fall bra ut for Sør-Gudbrandsdalen http://pent.no/forecast/Tretten;61.31440;10.30060
Men det skal godt gjøres å få stabilt finvær hele veien fra Alta.. 170 mil. Men du verden, det ville jeg unne deg på turen. Begge veier!

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av biker7 »

Jompa skrev: 22 mai 2017, 23:55 Dagsetappene bestemt og kjørerute i boks, det blir å krysse grensa ved Drevsjø, så Røros og sørover forbi Atna og over fjellet til Ringebu.
Skal du krysse grensa ved Drevsjø, og så OPP til Røros..? :-k I så tilfelle en omvei.. Da er det vel bedre å kjøre østover fra Drevsjø til Åkrestrømmen, så Atna. Hvis du da ikke mener grenseovergangen rett øst for Røros da.. For dette er nok korteste veien (Røros-Tynset-Atna-Friisvegen-Ringebu) :roll :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av Jompa »

Nei, Drevsjø bare slengte seg med fra et tidligere utkast til kjørerute.
Jeg kommer nedover gjennom Østersund og overnatter på Hede mellom Østersund og grensa.
Derifra videre til Røros og sørover.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av Jompa »

Den siste uka har vært litt opp og ned, fra forsiktig optimisme til svart pessimisme.
Årsak ? Været.
Fikk meg en oppvarmingstur før turen sørover i går kveld, det blir forresten galt å si oppvarming, for det var kaldt, svinkaldt.
Kjørte hjemmefra og 7 mil innover Rv93 mot Kautokeino og hjem igjen. Inne på vidda var det 2 plussgrader, men æ passerte kommunegrensa to ganger uten å fryse i hjel.
Så om det ikke er sne på veien onsdag morra bærer det sørover.
Æ fikk prøvd de nye dekkene på turen, Brigdestone Battlax BT45, og de fungerer godt.
Ingen pendling eller sporing i verken hjulspor eller på høvelstriper.

Måtte innom Biltema en tur på lørdag å handle litt ekstrautstyr til sykkelen, selv om æ av prinsipp ikke skrur noe som helst fra nevnte butikk på min sykkel.
DSCF4006.JPG
Nå er ikke termometeret skrudd fast heller, bare klemt fast på syret med et gummimellomlegg.
Må få tak i vann og vindtett overtrekk til hanskene også, regner med at det ordner seg i morra.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av Geiroe »

Hvis du ikke har regndress, ville jeg kjøpt en. Det er utrolig hvor godt den varmer når det er kaldt ute. Vindtett og isolerende.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Livet er ikke bare skuffelser, det gir noen skikkelige nedturer også.
I dag bestemte jeg meg for å avlyse turen til Tretten.

Først kom sjefen min å spurte pent om jeg kanskje kunne utsette ferieuka som allerede var innvilget pga at vi har stort arbeidspress for tida.
Jeg svarte at han skulle få svar i morra, men humøret var ødelagt for resten av arbeidsdagen.
Trodde jeg var ferdig med endring av ferie i siste øyeblikk, bytting av vakter og ekstravakter og all mulig skit og rot da jeg bytta jobb.
Hvor helvetes dum går det egentlig an å bli ?

Kom hjem fra jobb og kasta meg over nettbrettet. YR, AccuWeather, Storm melder like kaldt eller kaldere med snebyger og nattefrost til langt utpå formiddagen, så å legge ut på tur over vidda blir for risikabelt.
Kjerringa kom hjem et kvarter etter meg og lurte på hva jeg var sur for.
" Æ avlyse turen til Tretten" svarte jeg.
"Kor lenge skal du være sur, da ?" spurte ho.
"Til fredag ettermiddag"
Fiskekakene ble spist i total taushet.............

Tretten-treffet hadde jeg virkelig gleda meg til, turen var så godt som i boks, campinghytter bestilt osv,
Kan man bli annet enn gørr sur ??

Her er et bilde fra kjøkkenvinduet i ettermiddag.
20170529_170443_resized.jpg

Men livet går videre, så etter en halvtime med snørr og tårer og pisslunka ettermiddagskaffe satte jeg meg ned å bladde opp i NMCUs treffkalender.
Sikter meg inn på NN -treffet i Harstad 15.-18.juni.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av AJ »

Triste greier, Jompa :blue .
Men fullt forståelig med omstendigheter som bl.a. elendig vær. Slikt er det lite å få gjort noe med.

Så får vi heller håpe og satse på at det byr seg gode anledninger senere.
Med en så traurig start på sesongen ønsker jeg deg en riktig god og lang MC-sesong når den endelig starter for fullt der oppe :vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av kjellv »

Dette er ikke annet enn en voksen avgjørelse, og fullt forståelig! Samtidig vet du jo ikke hvordan været er siste dagen på hjemtur heller, det er nok et usikkerhetsmoment. Jeg hadde ikke kjørt til Alta jeg heller på denne tiden av året etter å ha sett bilder av været hos deg.
Vi er flere som har sett fram til å møte deg. Men det får bli en annen gang. Men vi var forberedt på at været kunne sette punktum for turen for deg. Jeg kjenner litt til hvor lunefullt været i våre nordligste fylker kan være, og synes nesten det var modig gjort å legge seriøse planer for treffet med 170 mil hver vei så tidlig i sesongen.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

I dag kom sommern, seint men godt.
21grader midt på dagen, og været skal holde seg varmt til over helga, minst.
Fikk meg en kveldstur på etpar timer, inkl en laaang pause på benken.
Om ikke været blir helt katastrofalt, bærer det til Harstad neste helg, på Nordnorgestreff.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av TGR »

Trist, når man har planlagt, og gledet seg. Det kan kanskje være et poeng for "treffkomiteen" å vurdere å beramme fremtidig treff litt lenger utpå sommeren, slik at ingen blir forhindret av vinterføre.

Men du får kose deg på Nordnorgestreff :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av kjellv »

TGR skrev: 08 jun 2017, 01:00 Trist, når man har planlagt, og gledet seg. Det kan kanskje være et poeng for "treffkomiteen" å vurdere å beramme fremtidig treff litt lenger utpå sommeren, slik at ingen blir forhindret av vinterføre.

Men du får kose deg på Nordnorgestreff :thumleft
"Treffkommiteen" synes også det er veldig trist at det skar seg værmessig for Jompa, men det var ikke uventet. Landet er så enormt langt at det nesten aldri skjer at hele landet har godt kjørevær samtidig. Vi var jo klar over at for Jompa ville treffdeltakelse henge i en veldig tynn tråd, og for oss var det VELDIG uventet at han i det hele tatt melte seg på, men også VELDIG hyggelig!
Treffet var svært trivelig og inspirerende for oss få som var der. Vi var bare 7 stk, men avstemmingspollen i trefftråden tilsa at vi i beste fall kunne vente oss kanskje 30 deltakere. Hvorfor så få møtte opp vet vi ingenting om. Mange av de vi/jeg var relativt overbevist om at kom, ble helt stille i trefftråden når Pinsa nærmet seg, og uteble helt fra treffet.
Værutsiktene var ikke de beste rett foran Pinesehelga, men været ble ikke så verst og la overhode ingen demper på stemningen.

Vi vil prøve å dra igang et lignende forumtreff neste år også. Planleggingen kommer til å foregå i åpent forum der alle innspill og synspunkter blir vurdert både når det gjelder tidspunkt og treffsted.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Det er synd at det ikke ble noe av turen nedover til Tretten, men jeg har ikke ligget på sofaen og deppa av den grunn.
Fått noen fine kveldsturer innimellom, senest for tre dager siden.
Østsida av fjorden med sola rett i fjeset på turen bort, og motsatt på hjemturen.
Ikke spesielt varmt om kvelden.
DSCF4010.JPG
Turen langs fjorden går på svingete bygdeveier med lite trafikk.
Fjell og sjø.....
DSCF4020.JPG
Mer fjell og sjø
DSCF4017.JPG
Det er ikke helt bart overalt enda, 250 moh.
DSCF4028.JPG
Enda etpar uker til turistsesongen er i gang for alvor.
DSCF4029.JPG

I dag bærer det ivei til Harstad og Nordnorgetreffet. Bagasjen er så godt som ferdigpakka, må bare få i meg litt mat så er det tut og kjør.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Sist helg kom jeg meg på treff, det årlige Nordnorgetreffet i Harstad.
Pakka ferdig torsdag kveld og starta litt etter ni fredag morra. Dagen starta med fint kjørevær, overskyet og rundt omkring 12 grader.
Jeg tok det lugnt, skulle treffe en tidligere arbeidskompis på Bardufoss og kjøre i lag med han og en annen til Harstad.
Avtalen var at vi skulle treffes klokka 16.30 og komme oss i vei, men den var vel over seks da vi endelig beveget oss vestover.
Nå har aldri den gamle arbeidskameraten min vært kjentfor å være noen slave av klokka heller.

Før jeg kom så langt som til Bardufoss, ble det stopp på Vollan gjestehus i Nordkjosbotn.
Kjøttkakene der kan absolutt anbefales.
20170616_145614_resized.jpg
Fikk ei fin oppvisning i spesiell kjøreteknikk også, da jeg nådde igjen to tyskere opp Reisafjellet med mange s-svinger.
han som kjørte bakerst praktiserte noe jeg vil kalle ekstrem lean-in.
Med nesten loddrett sykkel gjennom svingene, høy oppakning og ikke fullt så høy mann så det ganske komisk ut når hode og overkropp spratt frem på den ene eller andre sida av lasset.
Mulig han hadde hadd et ekkelt hjulslipp eller noe på turen, og blitt litt ekstra forsiktig av den grunn, ikke vet jeg.
Småhumra i hvert fall litt for meg selv mens jeg kjørte bak han.

Fremme på treffet i ni-tida på kvelden.
Parkere, sette opp telt og sprette en pils, eller to.
Det gikk greit å få teltet på plass, for min del. Jeg har bare en bue.
Da var det verre for kompisen min, som hadde tre buer på teltet, og muligens en eller to øl mer enn meg innabords.
Han fikk teltet opp til slutt, med litt praktisk hjelp og mye konsulenthjelp :knegg
Så bar det bort til hoveddteltet der festen var godt i gang.
Æ våkna litt sent lørdagsmorran..........
20170617_135331_resized.jpg
Lørdagen ble brukt til å kikke på folk og sykler, kanskje spesielt V-max siden kompisen min kjører en.

V-max
DSCF4034.JPG
V-max med kompressor, 290 hk på bakjulet iflg eieren
DSCF4039.JPG
DSCF4040.JPG
Flere sykler


DSCF4032.JPG
DSCF4033.JPG
DSCF4035.JPG
DSCF4036.JPG
Tre forhandlere hadde stand på treffet, Zigo mc fra Harstad, Harley Davidson nordnorge fra Ballange og Bikershop fra Trondheim.
Jeg fikk kjøpt nytt visir til hjelmen min.

Her er HD-standen, med prøvekjøring.
DSCF4037.JPG
DSCF4038.JPG

Jeg tok det ytterst lugnt lørdagskvelden, 58 mils kjøring hjem på søndag.
Det var meldt spredte regnbyger, og det var feil for på hele hjemturen var det bare noen få kilometer med spredt opphold.
Må bare enda en gang berømme Halvarssonsdressen som hold meg tørr og varm hele veien.
Da var det verre med hanskene fra samme produsent, søkkvåte og iskalde.

Hjemturen gikk ganske radig, straks jeg hadde passert fotobokslandet Midt-Troms gikk farta betraktelig opp.
Det er mye lettere å holde visiret rent da.........
Det ble uansett flere stopp på turen, mest for å varme fingrene, men etpar bilder ble det da også.

På Evenes er de for det meste optimister
DSCF4044.JPG

Her ser vi de vakre Lyngsalpene i tåke.
DSCF4046.JPG
Rasteplassen var i det miste fin, med oppvarma toalett og dusj.

Kom hjem tidlig på søndagskvelden og kunne konstatere at det blir litt etterarbeid denne gangen også.
DSCF4047.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar