Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
steven
Innlegg: 113
Registrert: 22 apr 2012, 07:59
Motorsykkelen din: BSA A10 650 1960 og Honda NX650 Domi
Sted: Aksdal

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av steven »

Min erfaring med lesebriller er at når du først har fått dem så blir det umulig å lese uten. Sliter maks i butikken etter ein lang dag foran pcskjermen. Har ein gutt med cøliaki hjemme og må derfor ofte sjekke innhold. Sko tru det er konkurranse mellom leverandører i å få trykket minst mulig skrift.
Tidligere Mc:

250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR

Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg fikk det de kaller "pc briller". Skjønte jo selv at de var nødvendige etterhvert som det ble lengre cowboy strekk for hver uke som gikk etter arbeid og sliten i hodet. Skulle ikke gå an sier ho sjøl... kan ikke bli sliten i noe som er så til de grader fraværende store deler av døgnet :scratch . Men briller ble det og da gikk jeg for de enkle. Heldigvis "brille avtale" på arbeid, så de kostet meg 400,- i egenandel, resten dekkes da jeg trenger de for å gjøre jobben min. Men dette er noe som de aller fleste trenger og det kommer snikende etter 40 års krisa har satt inn. Ekspertene sier visst at det er synsnerven som ikke er like fleksibel i zoom funksjonen lengre og da må man vel bare støtte seg på det, skjer omtrent samtidig som man får dårligere nattsyn. Synet ellers er upåklagelig.
Men jeg må innrømme at det noen dager fremdeles er godt å skylde på litt hodepine etter arbeid for å slappa av i en halvtime uten at det stilles spørsmål.
Damene har jo i alle år skyldt på hodepine for å slippe unna, så hvorfor kan ikke vi?
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Audi Mannen skrev: 31 mar 2020, 11:53 Jeg fikk det de kaller "pc briller". Skjønte jo selv at de var nødvendige etterhvert som det ble lengre cowboy strekk for hver uke som gikk etter arbeid og sliten i hodet. Skulle ikke gå an sier ho sjøl... kan ikke bli sliten i noe som er så til de grader fraværende store deler av døgnet :scratch . Men briller ble det og da gikk jeg for de enkle. Heldigvis "brille avtale" på arbeid, så de kostet meg 400,- i egenandel, resten dekkes da jeg trenger de for å gjøre jobben min. Men dette er noe som de aller fleste trenger og det kommer snikende etter 40 års krisa har satt inn. Ekspertene sier visst at det er synsnerven som ikke er like fleksibel i zoom funksjonen lengre og da må man vel bare støtte seg på det, skjer omtrent samtidig som man får dårligere nattsyn. Synet ellers er upåklagelig.
Men jeg må innrømme at det noen dager fremdeles er godt å skylde på litt hodepine etter arbeid for å slappa av i en halvtime uten at det stilles spørsmål.
Damene har jo i alle år skyldt på hodepine for å slippe unna, så hvorfor kan ikke vi?
Artig det du skriver om "nattsyn". Jeg kjøpte tilfeldigvis i høst et par "visir" (slike vippebare glass til å feste på brillene) som hadde gult glass. Disse skulle gi bedre syn om natten og gjøre at du ble mindre sliten av nattkjøring. Siden det var et messetilbud til 150 kroner så tok jeg sjansen.

Disse har jeg prøvd i vinter på vei til og fra hytten. Mye kjøring på mørke vinterveier og med varierende veibelysning. Konklusjon: Jo, dette er slett ikke så galt! Dette gule glasset gjør at du legger mer merke til det som skjer på siden og at det blir mer behagelig å kjøre om natten.

Hvordan effekten hadde vært om jeg var 30 år yngre er vanskelig å si noe om..

Men; Se-ortoser kan hjelpe.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Jeg fikk en telefon fra Synsam en av dagene i forrige uke, de skulle bare gi besljed om at brillene ikke kommer før påske.
Bra at de sier fra, fin service.
Temaet for neste uke kan kanskje bli høreapparat ? Kjerringa påstår at jeg trenger det.

Påska i år har vært spesiell.
Med hytte i nabokommunen ble det bare en kort hyttetur for høyst nødvendig vedlikehold, fant ikke noe mer nødvendig enn å måke frem stien til utedasset.
Etter å ha konstatert at resten av hyttefeltet så ut til å være omtrent tomt for folk, etter antallet biler på parkeringsplassen, tok fruen og jeg en totimers skitur så hundene fikk luftet seg skikkelig. Vi så ganske mye rypespor med ikke fuggel.

I fjor startet jeg sesongen den 22.april.
Det blir nok ikke aktuelt i år med over en meter sne på flatmark og ca 10 cm is foran garasjen.
Sykkelen er klar for sesongstart, bare et lite oppkok av batteriet og sette fast setet så er det tut og kjør.
Jeg håper enda på sesongstart før slutten av måneden.

Hva det blir til med ferien er ganske usikkert.
Vi hadde tenkt å ta en campingtur til Luleå i lag med eldste dattera og familien hennes.
Campingplass ble bestilt allerede i februar, men det ser ut til at vi nok blir nødt til å droppe hele turen.
Nå prater fruen også om at hun kanskje må utsette ferien sin ei eller to uker, da gjør nok jeg også det samme.
OG DA åpner det seg en mulighet for å ta ei ferieuke i slutten av august. Vel, æ sir ikke mer...…...
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

En liten påskehistorie.
Andre påskedag satt jeg ute foran huset og tok en kopp kaffe og en røyk mens fruen laget middag.
Fint vær og massevis med småfugler som sang i buskene.
Mens jeg satt der i egne tanker hørte jeg en fugle lyd jeg aldri hadde hørt før.
Pjo,pjo og etter noen sekunder pjo,pjo igjen.
Ganske skarp og høy lyd. Etterhvert ble det pjopjopjo med kortere intervall, og lyden ble sterkere.
Jeg hadde akkurat reist meg opp for å se om det var mulig å få øye på fuglen, da kjøkkenvinduet ble åpnet og fruen stakk hauet ut og ropte:
" Husker du pinkoden til brannalarmen ?"

Det var ikke verre enn at det ble litt mye os da ho laga brunsaus.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 15 apr 2020, 22:34 En liten påskehistorie.
Andre påskedag satt jeg ute foran huset og tok en kopp kaffe og en røyk mens fruen laget middag.
Fint vær og massevis med småfugler som sang i buskene.
Mens jeg satt der i egne tanker hørte jeg en fugle lyd jeg aldri hadde hørt før.
Pjo,pjo og etter noen sekunder pjo,pjo igjen.
Ganske skarp og høy lyd. Etterhvert ble det pjopjopjo med kortere intervall, og lyden ble sterkere.
Jeg hadde akkurat reist meg opp for å se om det var mulig å få øye på fuglen, da kjøkkenvinduet ble åpnet og fruen stakk hauet ut og ropte:
" Husker du pinkoden til brannalarmen ?"

Det var ikke verre enn at det ble litt mye os da ho laga brunsaus.
:lol
Ikke helt ukjent med fenomenet her hjemme heller.
Skjedde det samme for få uker siden mens jeg holdt på å steike et par flatbiffer... :redface
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Jompa skrev: 15 apr 2020, 22:34 En liten påskehistorie.
Andre påskedag satt jeg ute foran huset og tok en kopp kaffe og en røyk mens fruen laget middag.
Fint vær og massevis med småfugler som sang i buskene.
Mens jeg satt der i egne tanker hørte jeg en fugle lyd jeg aldri hadde hørt før.
Pjo,pjo og etter noen sekunder pjo,pjo igjen.
Ganske skarp og høy lyd. Etterhvert ble det pjopjopjo med kortere intervall, og lyden ble sterkere.
Jeg hadde akkurat reist meg opp for å se om det var mulig å få øye på fuglen, da kjøkkenvinduet ble åpnet og fruen stakk hauet ut og ropte:
" Husker du pinkoden til brannalarmen ?"

Det var ikke verre enn at det ble litt mye os da ho laga brunsaus.
Herlig!
Du var jo egentlig heldig. Til nær sammenlikning så kommer jo varsler fra brannalarmen om dårlig batteri kommer alltid om natten, rett etter at du har sovnet...

8-D
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Da erklærer jeg min mc-sesong 2020 for offisielt åpnet :twothumbs: :twothumbs:
DSCF4484.JPG
20200421_190151_resized.jpg
2times kjøretur med obligatorisk stopp ved benken.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

Rekordtidlig sesongstart i år :thumleft
I år ble du bare et par dager etter meg, jeg startet sesongen på lørdag.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

kjellv skrev: 21 apr 2020, 20:46 Rekordtidlig sesongstart i år :thumleft
I år ble du bare et par dager etter meg, jeg startet sesongen på lørdag.

Jeg starta faktisk samme dato i fjor også.
Sist lørdag, da du tok første turen, regna jeg med at det enda blei etpar uker med vinterdvale for min del. ;)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

steven
Innlegg: 113
Registrert: 22 apr 2012, 07:59
Motorsykkelen din: BSA A10 650 1960 og Honda NX650 Domi
Sted: Aksdal

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av steven »

Så bra. Harleyen ser flott ut😀
Tidligere Mc:

250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR

Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Da er det bare å se frem til en ny, lang og hyggelig sesong!
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Takk for kommentarene, steven og Grendel.

Nå kom det en liten smak av vinter igjen i helga, 26 stengte veier på morran i går pga sne og snefokk.
Det er helt som normalt.
Endelig var det slutt på hytteforbudet, så fredag etter jobb bar det rett til fjells.
På en og en halv måned har det ikke tint noe særlig rundt hytta, ikke engang overvann på elva og vannene rundt omkring.
Det siste er "mot normalt".

I går, lørdag ble det en scootertur med tilhørende lufting og trim av hundene.
Først tok jeg en rekognoseringstur alene.
Med gult farevarsel pga vind og snefokk var jeg litt spent på været oppe på snaufjellet,
Og sånn så det ut; ufarlig.
20200425_115102_resized.jpg
På hytta har vi hver våre oppgaver.
I grove trekk betyr det at jeg gjør det som må gjøres ute og kjerringa tar seg av innesyslene.
Dvs at vi har et tradisjonelt kjønnsrollemønster :P

En av mine oppgaver er å hente vann.
Med isbor, øks og ei 12 volts pumpe med strøm fra scooteren er det en ren fornøyelse.
20200425_135205_resized.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Sesongen så langt har vært preget av varierende vær, fra kaldt til iskaldt flere dager med nysne på morran.
Sist mandag møtte jeg tre brøytebiler da jeg kjørte på jobb, turen tar ca 10 min.

Men onsdags ettermiddag var det igjen blitt kjørevær.
Starta hjemmefra i strålende solskinn og syv varmegrader. Ganske mye kaldere oppe på fjellet. Termometeret var nærmere 20 enn 30F, og 32F tilsvarer null celsius.
Det ble ganske kjølig på fingrene etterhvert, så da jeg fant en parkeringsplass som ikke enten var full av biler eller sne ble det en rask stopp for å varme fingrene og knipse bilder. Forresten, haka blir også iskald med halvhjelm, så etterhvert har det gått opp for meg at bikerskjegg også har en praktisk hensikt......... får vel bare begynne å spare.
20200513_183840_resized[265].jpg
20200513_183856_resized[266].jpg
Nyhjelmen svarer til forventningene, lite støy og behagelig på hodet.
Problemet med helhjelmen er at i lav fart slamrer visiret når det er åpent, naturlig nok ikke noe problem med halvhjemen.
20200513_183820_resized[263].jpg
Etter turen til fjells ble det kaffe og prat rundt benken.
Det bynner etterhvert å bli mange motorsykler ute på kveldene når været er sånn tålelig bra.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Slik jeg forstår det så hjelper det ikke mye å se på F-grader i stedet for C-grader.....
Det positive må vel være at motoren får god kjøling!
Uansett; Det tikker fremover.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar