Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av TGR »

Det gratuleres ja :) :thumleft

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Ketil »

Gratulere🎉👍

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

FredrikE24 skrev: 02 aug 2018, 23:40 M6? BMW M6? Min erfaring er at det røsker noe skikkelig fra ca. 4000rpm og oppover, da tenker jeg mest på den gode gamle M88-motoren
Jeg fikk prøvekjøre en M1 hos en arbeidskompis for noen dager siden.
Fy fader for en bil.Jeg satte meg inn i bilen, og alt stemte med en gang, ratt, sete , pedaler , gearstang , brytere. Utrolig ! :-)
Med 280 hezters diesel med dobbelturbo sparket den godt ifra, allikevel utrolig komfortabel på tross av senket og stivt understell og minimalt med gummi rundt felgene.
s-l300.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av FredrikE24 »

BMW kan helt klart bygge biler. 1M er en skikkelig kul bil, som etter dagens standard er lett i vekt og riktig akselavstand. En real kjøremaskin. Bilen heter 1M av den enkle grunn at de ikke ville kludre med M1-navnet som tilhører BMWs første og siste midt-motoriserte bil - M1.
Bilde
Denne har forøvrig samme M88-motor som tidligere nevnte M635CSi, bare med innsugstrakter og kugelfischer innsprøytning.
Bilde

Min første bil var en BMW E24, altså 6-serien, en knall rød sportscoupe fra 1976 med svart skinninteriør. Et realt blikkfang, men av praktiske årsaker, så liker jeg 5-serien best. E39 M5 er bilen jeg virkelig kunne tenkt meg å ha, men prisene har aldri vært på et spiselig nivå, og nå er det absolutt på vei opp..

E28 M5 er den første offesielle M-bilen, og virkelig en kul bil.. Sett med tanke på at det er en firedørs familiebil.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 13 aug 2018, 22:52
FredrikE24 skrev: 02 aug 2018, 23:40 M6? BMW M6? Min erfaring er at det røsker noe skikkelig fra ca. 4000rpm og oppover, da tenker jeg mest på den gode gamle M88-motoren
Jeg fikk prøvekjøre en M1 hos en arbeidskompis for noen dager siden.
Fy fader for en bil.Jeg satte meg inn i bilen, og alt stemte med en gang, ratt, sete , pedaler , gearstang , brytere. Utrolig ! :-)
Med 280 hezters diesel med dobbelturbo sparket den godt ifra, allikevel utrolig komfortabel på tross av senket og stivt understell og minimalt med gummi rundt felgene.

s-l300.jpg
Ja det var noe annet enn Electra Gliden det tenker jeg :knegg :-# :x

Har hatt en chippet Touran 2.0TDI med 220 HK'er og 420NM. og den var sterk som en okse. Det var jo fremhjulsdrift så ikke noe poeng i å gi full gass fra start for det bare spant. 0-100 gjorde den på rundt 6-7 sekunder. En ganske potent varebil hehe. Men så klart ikke å sammenligne med din M1. Mye lettere, større motor og regelrett en langt mer egnet kjøremaskin. jeg kan forestille meg at dette er artig ja :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av FredrikE24 »

Volkswagen har jo ikke akkurat fokus på å lage gode understell som gjør bilen morsom å kjøre. Jeg liker konseptet med at du kan kjøpe en 316i og det er i bunn og grunn samme bil som M3 bortsett fra at den har noen grovere deler her og der. 316i kjører som bare det, god underholdning på landeveien, uten at lappen henger fryktelig løst til enhver tid.

Min snart 20 år gamle BMW har et nokså sofistikert understell, i kun aluminium. Det er ganske spesielt..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 14 aug 2018, 00:31 Volkswagen har jo ikke akkurat fokus på å lage gode understell som gjør bilen morsom å kjøre. Jeg liker konseptet med at du kan kjøpe en 316i og det er i bunn og grunn samme bil som M3 bortsett fra at den har noen grovere deler her og der. 316i kjører som bare det, god underholdning på landeveien, uten at lappen henger fryktelig løst til enhver tid.

Min snart 20 år gamle BMW har et nokså sofistikert understell, i kun aluminium. Det er ganske spesielt..
Touranen jeg hadde var jo en varebil med grønen skilter, så den var nok uansett ikke bygget for vegegenskaper og kan så klart ikke sidestilles med en liten M1 fra BMW.

Men til å være en varebil, så vargikk den jaggu meg unna. Faktisk den morsomste bilen jeg har eid for å være ærlig, og den mest praktiske. Har hatt en Mercedes A-250 AMG Sport med 211 HK'er og jeg tror jaggu meg Touranen hadde tatt den på flatstrekket. jeg har også hatt en Auti 2.0T med 200 HK'er og multitronic kasse. Den desdert mest behagelige bilen jeg hatt å kjøre med, men motoren virket litt veik i forhold til størrelsen. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Bjerknez »

Men jeg håper du har trekk på fire hjul jompa. Hvis ikke blir dte bare "slitsomt". Mye moment som skal temmes...

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av TGR »

Jeg har akkurat "oppdaget" BMW som bil......

For noen måneder siden så fikk jeg tilbud om å kjøpe en 525d, E60, ganske billig. Jeg slo til, rett og slett fordi at jeg har kjørt alt for mange km med min XC60, så verdien på den er liksom i fritt fall. Nå viser det seg at det er jo tilfelle uansett km, for dieselbiler er jo ikke akkurat "in" for tida.... :[-(

Men altså, da kjøpte jeg denne BMWen da. Forrige eier har tukla litt med den, kan man si. DPF og katalysator er fjernet, og så har den flashet software, til Stage II, viser det seg. Rundt 280 - 300 hk. Jeg syns den går vanvittig bra, men jeg hadde den på en skikkelig sjekk for et par uker siden, og fikk da beskjed om at den "går litt dårlig", fordi det nesten ikke er trykk i dyse nr. 2. Så da skal jeg bytte den, og da skal den visstnok gå mye bedre. :crazy:

Det er nå så sin sak. Men fytti for en bil å kjøre. Jeg blir glad hver gang jeg kjører den bilen, den er jo bare helt konge på veien. Jeg kjører myyye heller den, enn Volvoen som er verdt 4 x BMWen.

Hvorfor har ingen fortalt meg dette før, det lurer jeg fælt på...... :scratch
IMG-1329.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Bjerknez »

BMW er helt klart kjøremaskiner. Dog kjørte jeg en Volvo V90 for noen uker siden. Utrolig flott bil. Men så kostet den jeg kjørte tett oppunder millionen også...

Men en såpass dyr bil, med så mye elektronikk og "sære" løsninger ville ikke jeg kjøpt brukt. Hadde en kompis som hadde en BMW med slik X-drive eller "i-drive" eller noe. En slik joystick til girspak. Kjøpte bilen for 300.000. Var en fem år gammel bil. Fikk utgifter på 30.000 spenn da det var noe som gikk dundas med dette systemet.

Dyrt å kjøpe, kan bli dyrt og eie, men du store for noen kjøremaskiner :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 14 aug 2018, 08:34 BMW er helt klart kjøremaskiner. Dog kjørte jeg en Volvo V90 for noen uker siden. Utrolig flott bil. Men så kostet den jeg kjørte tett oppunder millionen også...

Men en såpass dyr bil, med så mye elektronikk og "sære" løsninger ville ikke jeg kjøpt brukt. Hadde en kompis som hadde en BMW med slik X-drive eller "i-drive" eller noe. En slik joystick til girspak. Kjøpte bilen for 300.000. Var en fem år gammel bil. Fikk utgifter på 30.000 spenn da det var noe som gikk dundas med dette systemet.

Dyrt å kjøpe, kan bli dyrt og eie, men du store for noen kjøremaskiner :)
Joda. Men det finnes en del varianter mellom Volvo Amazon og Tesla. Denne "gamle" 525'en Er vel ikke så fryktelig komplisert. Kjøpte den for 65k, har kosta på den 35, og tenker å bruke ca 20 til. Da er den dønn i orden teknisk sett. Har 225k på telleren, og er bil i mange år enda. :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av FredrikE24 »

Volvo V90 og S90 var for meg en stor skuffelse. Hadde større forventninger til den med sitt utseende, men det indre sto ikke i stil. Motoren var tam og kjedelig. Hjulstøy.. selv på S90.
Veiegenskapene? Middelmådig. Helt ok liksom, men ikke noe mer.

Men jeg er en BMW-fanboy, jeg er imidlertid ikke fremmed for Mercedes-Benz. Er det jeg sammenlagt har eid lengst og kjørt flest kilometer i.
Den klarte og gjorde alt egentlig til tross for over en halv million kjørte kilometer
A4AFC3EA-BC66-41EA-AB4A-EB062E179C88.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Etter en knallfin sommer fortsetter finværet.
I ettermiddag ble det fjelltur, etter veien . turen gikk over Sennaland mot Skaidi. Nå kjørte jeg ikke så langt som dit, ga meg etter 8 mil og snudde hjemover. Både for at det ble kaldere og at jeg hadde lovt fruen en sen middag, som for øvrig bestod av Grandiosa.

Vel, jeg skal ikke bruke så mange ord, heller la bildene tale, som det heter.
DSCF4378.JPG
DSCF4381.JPG
DSCF4383.JPG
DSCF4389.JPG
Det begynte å bli ganske mørkt før jeg var hjemme.

Blå time, blå sykkel.
DSCF4394.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Bjerknez »

Flotte bilder Jompa :)

Med en slik middag hadde du forøvrig lurt meg vertfall :lol

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Ketil »

Vi har det bra flott i Finnmark Jompa! Ser ut til at du har hatt en flott tur i vest, fine bilder :thumleft Ser vi la ut hver våre turreferat nesten helt synkront i kveld :D

Svar