Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Kjellrf »

Duke944 skrev: 01 feb 2021, 07:42 Ta en titt på denne. Det har kommet så kraftige beskyldninger om sitatfusk og konspirasjonsteori, at det MÅ bare være en del sannhet her.

https://youtu.be/9IvPKWIqqf0
Den snutten har kommet fryktelig dårlig ut i faktasjekk og kildehenvisning....
Litt faktasjekk: https://www.abcnyheter.no/stemmer/2021/ ... kke-farlig

Fetteren til kona døde av coronavirus, det var skrekkelig å følge hans kamp, med 7 uker i koma og over 70 dager i respirator på sykehus, tilslutt hadde han så sterke smerter at han ikke orket mer, og dro ut respiratorslangen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 31 jan 2021, 22:55 I fare for å være
både uansvarlig, politisk ukorrekt, illojalt og egoistisk
må jeg si meg ubetinget enig i dette :thumleft .

Og må legge til at jeg gleder meg mer og mer til vår og sommer hvor jeg kan sette på meg hjelmen og kjøreutstyr for å kunne være i min helt egne MC-verden... gjerne MC-boble, om du vil :knegg .
Ja vi kan nok glede oss - men fikk ei oppdatering fra tyskland - her fikk de nylig forbud mot rekreasjonskjøring på MC frem til 1 august.... om det slipper opp etter det så passer det jo med mine planer - men æ synes synd på tyskerne.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Grendel »

Fryktelige tåpelge regler i Tyskland, da.
Det utgjør ingen fare å kjøre MC. Du holder god avstand.
Tro om det er lov å ta MC til butikken. Da tenker jeg i alle fall at jeg "gjerne kjører over bekken etter vann".

(Stakkars Tyskerne...)

8- (
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av oivindg »

Grendel skrev: 01 feb 2021, 13:37 Det utgjør ingen fare å kjøre MC. Du holder god avstand.
Så lenge du ikke stopper noe sted. Hvis du går inn på en bensinstasjon eller en butikk underveis så er det vel en liten risiko for smittespredning?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

Grendel skrev: 01 feb 2021, 13:37 Fryktelige tåpelge regler i Tyskland, da.
Det utgjør ingen fare å kjøre MC. Du holder god avstand.
Tro om det er lov å ta MC til butikken. Da tenker jeg i alle fall at jeg "gjerne kjører over bekken etter vann".

(Stakkars Tyskerne...)

8- (
Det er vel ikke spesielt for MC folket, men jeg tror ikke selv den siste ukes restriksjoner kan gi oss innblikk i hvordan man har det i Tyskland,Storbritannia
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Kjellrf skrev: 01 feb 2021, 08:02
Duke944 skrev: 01 feb 2021, 07:42 Ta en titt på denne. Det har kommet så kraftige beskyldninger om sitatfusk og konspirasjonsteori, at det MÅ bare være en del sannhet her.

https://youtu.be/9IvPKWIqqf0
Den snutten har kommet fryktelig dårlig ut i faktasjekk og kildehenvisning....
Litt faktasjekk: https://www.abcnyheter.no/stemmer/2021/ ... kke-farlig

Fetteren til kona døde av coronavirus, det var skrekkelig å følge hans kamp, med 7 uker i koma og over 70 dager i respirator på sykehus, tilslutt hadde han så sterke smerter at han ikke orket mer, og dro ut respiratorslangen.
Jeg leste faktasjekken på ABCnyheter i går og så filmen på Youtube i kveld.
Jeg vet ikke hva som er riktig, det kan godt hende at Coronadødsfall overrapporteres.
Det er fra før godt kjent at det er sterke forbindelser mellom legemiddelindustrien og ledende leger og spesialister og helt sikkert endel korrupsjon, som det også er i de fleste andre bransjer. Det kan vel friste en og annen sykehusdirektør eller helseminister for den del til å
kreve av sine ansatte at alle dødsfall der pasienten har hatt covid19 virus skal rapporteres som koronadødsfall ?
Ingen tvil om at det er store penger i vaksine i alle fall.
Vi leser om, og ser på TV at folk som har hatt Korona ofte får langvarige ettervirkninger og skader på lungene også plages med smerter.
Det får man vel ikke av vanlig influensa eller lungebetennelse ?
Og hva med svenskene, har de noen interresse av å overrapportere ?
Jeg tror ikke det siden Sverige har hatt (eller har) sin helt egen strategi i Europa, å dyrke frem flokkimmunitet med minst mulig restriksjoner.

En lang dødskamp er forferdelig, uansett årsak. Jeg har selv sett flere, om ikke på helt nært hold, som har dødd sakte av kreft.
Ekstra tragisk blir det når noen som er rammet av tilfeldig smitte blir syk og dør hvis det kunne vært unngått med enkle midler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

I går kveld ble bytte av eksospotter.
Jeg hadde forberedt meg godt med nyinstallert dB-app på mobilen. Her skulle det gjøres vitenskapelig med måling før og etter.
Kobla minuskabelen på batteriet, plasserte mobilen en halvmeter bak og førtifem grader til sida for høyre sksosrør og starta opp.
Appen viste 83 dB peak etter at motorn var rusa til 4000 rpm etpar ganger.
Bort med både Vance og Hines og på med «nye» potter stemplet med 80dB.
Måleren viste 84 :O

Lyden er langt svakere med originalpottene enn med V&H anlegget uansett hva mobilappen viste.
Pottene ser ganske triste og kjedelige ut i forhold til de som var på sykkeln fra før,
men de bråker mye mindre og er fri for rust.

Den venstre V&H potta hadde fått mye blærer i chrommen på undersida.
Det vistes ikke, men jeg visste om rusten og det alene er god nok grunn til å bytte.
Jeg avsluttet med å legge in nye verdier i Fuel Pak,en og koblet på laderen for ett døgns oppkok.


V&H pottene, absolutt tøffere enn originale.... muligens salgbare ?
DSCF4348[1].jpg
"Nye" originale. Helt uten rust.
20210202_194423.jpg
20210202_194452.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Grendel »

Chrome bare ER lekkert. Og det at DU vet det er i god stand under "panseret" er verd det!

Nydelig resultat!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Må si jeg likte bedre nye eksosen (enderøret / avslutningen) vs den tidligere V&H :thumleft Mye lesestoff i blogg'n din Jompa med nærmere 2710 innlegg og morsomme historier i starten :) Sånn var det bare!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Grendel »

dypen skrev: 06 feb 2021, 14:07 Må si jeg likte bedre nye eksosen (enderøret / avslutningen) vs den tidligere V&H :thumleft Mye lesestoff i blogg'n din Jompa med nærmere 2710 innlegg og morsomme historier i starten :) Sånn var det bare!
Mye hyggelig stoff og bilder her.
Det var veldig mye å lese første gangen....

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Grendel skrev: 04 feb 2021, 23:39 Chrome bare ER lekkert. Og det at DU vet det er i god stand under "panseret" er verd det!

Nydelig resultat!

8-)
Enig. Bare det ikke blir for mye av det, delene på en mc skal helst ha en funksjon syns jeg. Ikke bare pynt og fjas.
Og ingenting er vel lettere å vedl i keholde enn krommede overflater.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

dypen skrev: 06 feb 2021, 14:07 Må si jeg likte bedre nye eksosen (enderøret / avslutningen) vs den tidligere V&H :thumleft Mye lesestoff i blogg'n din Jompa med nærmere 2710 innlegg og morsomme historier i starten :) Sånn var det bare!
Etter å ha sett på eksosanlegget noen ganger må jeg bare si meg enig med deg.
De originale pottene ser riktigere ut på Electraen enn V&H pottene med endestykker som ligner på jetdysene på et jagerfly.
En HD gir i alle fall ikke meg noen assosiasjoner til jagerfly, i alle fall ikke noen produsert etter krigen. :P
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

En hjemmealenekveld innimellom er ikke å forakte.
Fruen er i Vadsø fengsel to eller tre dager annenhver uke, ikke inne til soning men på jobb.
Hun jobber i et entreprenørselskap og de pusser opp kontorbygget i fengslet
Middagen får de servert fra fengslets kjøkken, utmerket mat iflg henne.
En gang spøkte ho med at når ho blir gammel og det evt blir aktuelt med gamlehjemsplass skal hun gjøre noe kriminelt sånn at de siste årene kan tilbringes innenfor murene.
Den eneste ulempen hun så for seg var at det kunne bli lite besøk fra meg, både pga avstand og begrenset adgang til besøk i fengsel
Jeg sa bare at det trenger hun ikke å tenke på, hvis jeg noen gang sørger for å få henne anbrakt på et gamlehjem er det
for å slippe mest mulig unna maset.

Samtidig bygger de om "Statens hus", det skal vel tilpasses til det nye, sammenslåtte fylket. Færre ansatte som må ha mere plass ?
Om Troms og Finnmark igjen skulle bli to fylker skal det sikkert bygges om eller bygges ut på nytt.
Jaja, byggenæringa skal jo ha noe å leve av .

Ellers funderer jeg seriøst på å slutte og røyke, igjen........
En pakke sigaretter om dagen utgjør ei god månedslønn i året.
Fruen nevnte det etpar dager før nyttårsaften, men da var motivasjonen for røykeslutt på et heller lavt nivå.
Jeg fleipa det vekk med at nå har jeg snart brukt 40 år på å drepe meg selv med røyk, hvorfor i allverden skal jeg gi opp
når jeg nesten er i mål ?
Eller, hvorfor ikke ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

I gamle dager sto det visstnok følgende i retningslinjene for Fengselsvesenet: "Maten skal være næringsrik, dog ikke velsmakende". Det har tydeligvis vært en utvikling siden den gang.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Kjellrf »

Domino skrev: 17 feb 2021, 08:20 I gamle dager sto det visstnok følgende i retningslinjene for Fengselsvesenet: "Maten skal være næringsrik, dog ikke velsmakende". Det har tydeligvis vært en utvikling siden den gang.
Da jeg var i marinen, fikk ikke kokkene lov til å servere ferskt brød, da ville soldatene spise for mye...
På rekruttskolen blei brødet blei oppbevart i sorte søplesekker 2-4 dager før det blei servert...

I marinen fikk vi 16 forskjellige slag pålegg, det var visstnok mer enn de i hæren fikk.
Problemet var at det var det samme hver dag, etterhvert så man mange rare påleggsblandinger på brødskivene til enkelte.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar