Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Vi var en gang på skyting i Finland, og bodde i militærleiren i Sodankylä. Frokosten besto av havregrøt og svart finsk brød med valget mellom hvitost eller salami som pålegg. En kompis som var med var på den tiden kompanisjef i Heggelia. Han sa han skulle ønske at soldatene hans kunne få to uker i den finske leiren. Da ville de aldri klage på maten igjen!

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av KåreDump »

Kjellrf skrev: 17 feb 2021, 08:26
Domino skrev: 17 feb 2021, 08:20 I gamle dager sto det visstnok følgende i retningslinjene for Fengselsvesenet: "Maten skal være næringsrik, dog ikke velsmakende". Det har tydeligvis vært en utvikling siden den gang.
Da jeg var i marinen, fikk ikke kokkene lov til å servere ferskt brød, da ville soldatene spise for mye...
På rekruttskolen blei brødet blei oppbevart i sorte søplesekker 2-4 dager før det blei servert...

I marinen fikk vi 16 forskjellige slag pålegg, det var visstnok mer enn de i hæren fikk.
Problemet var at det var det samme hver dag, etterhvert så man mange rare påleggsblandinger på brødskivene til enkelte.
Selv forsvaret har innsett at mat er et velferdstiltak!
I 2000 tjenestegjorde jeg i Kosovo (KFOR II), og riktig nok hadde leiren vår en enestående sjefskokk, men så god mat som vi fikk der har jeg ikke fått serververt på hotell engang!!
Kokken tok det som et personlig nederlag dersom man ikke gikk opp minst fem kilo i halvåret! :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Kjellrf »

Jeg seilte på fregatt, der hadde vi 2 matroskokker, den ene hadde jobbet på gourmetrestaurant, den andre hadde tatt kokkeutdannelsen i marinen. Det var STOR forskjell på maten, ja, etter hvem som var på vakt. Sistnevnte brukte Piffis allkrydda på omtrent alt....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Grendel »

Jeg tilbragte et år på flyradaren i Honnigsvåg da jeg var i militæret.
Siden stasjonen var liten var det samme mat i offisersmessen som til de vernepliktige. God mat. Spesielt fisken husker jeg best. Kjøkkensjefen fortalte meg at de "dreit litt i regelverket siden det var en liten stasjon". I følge reglene, som skulle sikre god mat, så skulle råvarene sendes til Oslo for kontroll.
Dette regelverket hadde han fulgt noen ganger da han var ny i jobben. Han hadde kjøpt fersk god fisk på bryggen og sendt den til Oslo for kvalitetskontroll. Fisken kom da tilbake med OK-stempel, men var selvfølgelig langt fra OK som følge av transporttiden.

Da jeg var der kom fisken rett fra bryggen og opp i gryten. Av en uforstålig grunn var det lite folk i kantinen når det var fisk. Men, maten var fantastisk!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

De små tjenestestedene har nesten alltid hatt den beste maten. Unntaket som bekrefter regelen er Panserbataljonen, som hadde veldig bra mat selv om det var et stort kjøkken. Iallfall i "gamle dager", da Karlsen var kjøkkensjef.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Kjellrf »

Grendel skrev: 19 feb 2021, 07:40 Jeg tilbragte et år på flyradaren i Honnigsvåg da jeg var i militæret.
Siden stasjonen var liten var det samme mat i offisersmessen som til de vernepliktige. God mat. Spesielt fisken husker jeg best. Kjøkkensjefen fortalte meg at de "dreit litt i regelverket siden det var en liten stasjon". I følge reglene, som skulle sikre god mat, så skulle råvarene sendes til Oslo for kontroll.
Dette regelverket hadde han fulgt noen ganger da han var ny i jobben. Han hadde kjøpt fersk god fisk på bryggen og sendt den til Oslo for kvalitetskontroll. Fisken kom da tilbake med OK-stempel, men var selvfølgelig langt fra OK som følge av transporttiden.

Da jeg var der kom fisken rett fra bryggen og opp i gryten. Av en uforstålig grunn var det lite folk i kantinen når det var fisk. Men, maten var fantastisk!

8-)
En vennegjeng med kjentfolk var for endel år siden på 2 ukers Norgesferie på motorsykkel, hvorav de tilbrakte en uke i Lofoten for å fiske. En av de var ikke så glad i fisk, så etter 5 svært våte dager i telt med bare selvfisket middag, fylte han opp ei trillebår med dagens fangst av fersk torsk og gikk til et hotell i nærheten for å spørre om han kunne bytte fisken i en bedre biffmiddag. Det fikk han glatt, for fisken de fikk på hotellet, hadde vært innom flere ledd før den kom til hotellet, bla via Tromsø, og var ikke så fersk. Enda matfatet var rett utenfor vinduet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Forsvarets Forum hadde ei kåring av landets verste mannskapsmesser på 80tallet da jeg var inne til førstegangstjeneste på Porsangmoen.
De rangerte messene med knuste talletkner, 6 var dårligst og messa i vår leir fikk 5.
Og maten der var ikke noe særlig, de kokte f eks risgrøten som alltid ble servert lørdag ferdig på .fredagen.
Dagen etter ble hele den digre kaserollen varmet opp uten att grøten ble spedd ut noe særlig, så det var en diger hard klump med grøt som var svidd i bunnen og ellers kald.

Ellers husker jeg militærtjenesten som stort sett ganske positiv, bortsett fra endel mobbing som forsvaret visstnok hadde nulltoleranse for.
Uten at jeg kan huske at det noen gang ble reagert.
Vi hadde en i troppen som vi sa var så tom i hodet at han kunne vaske begge ørene med pussestokken til.AGen, samtidig.
Vi hadde nok altfor mye gøy på hans bekostning, uten at vi egentlig mente å være jævlige.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 640
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Nomade »

Stort sett gode minner fra førstegangstjenesten og senere i internasjonale operasjoner. Jeg var også på GP i 1990, ikke alltid middagen var god så det var bra vi hadde en annen mulighet rett utenfor leiren :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Jeg ser de fleste skriver om vår og flere har hatt sin første kjøretur .
Her sner det tett i kveld, men det har i alle fall vært noen få varmegrader enkelte dager, så om en måned kanskje.....
Skal nå først få feiret påska på en ordentlig måte, det ser ikke ut til å bli noe hytteforbud i år,
og om det skulle komme kan det hende at vi ganske enkelt bare lever etter egne regler.

De siste kveldene har jeg pusla litt i garasjen, med denne :
20210314_182434_resized[683].jpg
Polaris ProX 120 som jeg og fruen kjøpte i ett veldig svakt øyeblikk til barnebarna.
Mora til ungene var ikke veldig tent på ideen, men sa ja på betingelse av at den kun skal brukes rundt hytta.
Scootern ble kjøpt en fredag og tatt med opp til hytta uten at ungene visste noe, og overraskelsen var like stor som gleden.
Lørdag formiddag kom neste overraskelse, etter femti meter var det stopp.
Kjeden mellom motor/kobling og drivakslingen på beltet hadde hoppet av.
Fikk satt på kjeden og strammet den litt opp og ny stopp etter tre meter. Etter litt mer grundig undersøkelse viste det seg at skruen
som skal holde koblinga fast på veivsakslingen manglet. Koblinga er en sentrifugalclutch lik den man finner på motorsager, bare litt større.
Altså ingen variator. Jeg fant ettehvert en skrue som så ut til å passe, skrudde den inn til den røk tvers av og mere kjøring be det ikke den helga.

Vel hjemme igjen var det ut med motoren og bort med den knekte bolten.
20210309_195654_resized.jpg

Motoren er 120cc firtakt av det kjente merket Robin, mao en "gressklippermotor".
Ganske enkel forgasser og mekanisk turtallsregulator.
20210309_201802_resized[682].jpg
Fikk skrudd på plass motor, clutch mm ganske raskt.
Men da jeg skulle justere tomgangen litt lavere klarte jeg å rote det til, på en forgasser med to justeringsskruer.
En for tomgangsblandinga og den andre til å justere spjeldet.
Etterhvert fikk jeg det til og sist søndag ble det prøvekjøring på jordet hjemme.
Etter en time var endelig tanken tom, og både bestefar og barnebarn fornøyd.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Selv om mor og far har strengt regime for hva som er lov med faste dager og tider ... Hos bestefar er det helt andre regler :twothumbs: Morro!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Grendel »

Herlig @Jompa!
Her har du jaggu skaffet deg en hobby til!

8-D
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

Grendel skrev: 16 mar 2021, 23:55 Herlig @Jompa!
Her har du jaggu skaffet deg en hobby til!

8-D
tenke du på snescooter eller barnebarn , snescooter har jeg en mistanke om er en gammel hobby og barnebarn er det forhåpentligvis andre som har sørga for. Men flott er det at noen har nok å gjøre.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jompa skrev: 16 mar 2021, 22:35
Polaris ProX 120 som jeg og fruen kjøpte i ett veldig svakt øyeblikk til barnebarna.
Mora til ungene var ikke veldig tent på ideen, men sa ja på betingelse av at den kun skal brukes rundt hytta.
Heldige barnebarn da! Var vel liten tvil om hvem som fikk heltestatus den helgen :thumleft
Hadde jeg fått servert noe sånt som guttunge, hadde jeg nok blitt helt fra meg av glede :twothumbs:

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Grendel »

Jeg tenkte på rollen som "Snescooter-fikseren".
Det er alltid herlig å fikse slikt. Som sagt: "De har nok fått heltestatus!"

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Tjza, heltestatus eller ikke.
Miniscootern er pr definisjon et motorkjøretøy som ikke tilfredsstiller kravene til registrering og er dermed ulovlig å bruke i Norge.
Jeg har mao gitt ungene et leketøy som de kan skade seg med, og som i tilfelle kan sette foreldrene i en vanskelig situasjon, også økonomisk.
Så « medaljens bakside » er ikke særlig pen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar