Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av niko »

rolf-arne skrev: 21 apr 2021, 14:37
AJ skrev: 06 apr 2021, 16:36
niko skrev: 06 apr 2021, 15:38 Jamt høy nivå i Yatzy. Et spill som både krever erfaring og kløkt.
Absolutt!
Yatzy blir enda bedre når man spiller MAXI Yatzy :crazy: .
Det er hva det går mest i her i tillegg til en og annen runde Kinasjakk :knegg .
Trengs noe mer erfaring og kløkt i Kinasjakk enn Yatzy hvor terningene ikke alltid er like samarbeidsvillige uansett hvordan man triller dem... :-k :scratch .
Siden detta står høyt i kurs så blir terningan med til Saltstraumen
Jeg legger meg i trening.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av FredrikE24 »

Tar med egne terninger. De har som regel hatt en tur i steikovnen først. Da vinner jeg alltid!

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 758
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Audi Mannen »

Vi kjører ofte Yatzy her også i mangel på sosial mingling, men som AJ sier... det er maxi yatzy og knotter for ekstra kast og fritt spill. Etter en relativ begredelig start i jula har de de siste 2 ukene blitt rent bord i min favør :twothumbs: . Jr. kommer på perm fra militæret også til helga og i mangel på fest og fyll slå han gjerne sin far i Yatzy over en øl. Spilltid er kvalitetstid. Liker også Ticket to ride selv om det kan bli høylytt når sporene blir "stjælt" :redface
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Jaha, det skal bli litt av et mc-treff.
Før dro man opp ei halvflaske cognac fra innerlomma på mc-jakken, nå blir det yatzyblokka.
Har en følelse av at bikerimaget slår sprekker.
Enten er dette slutten på mc-kulturen eller så er det en ny trend som vil tiltrekke seg nye tusener av motorsyklister, både ungdommer og litt eldre ungdom.
Hva med å starte en ny organisasjon ?
Vi kan kalle den YMCA, Yatzyplayers and motorcyclists asociation. :twothumbs:
Navnet kan muligens forveksles med en annen kjent organisasjon.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jompa skrev: 22 apr 2021, 21:07 Jaha, det skal bli litt av et mc-treff.
Før dro man opp ei halvflaske cognac fra innerlomma på mc-jakken, nå blir det yatzyblokka.
Har en følelse av at bikerimaget slår sprekker.
Enten er dette slutten på mc-kulturen eller så er det en ny trend som vil tiltrekke seg nye tusener av motorsyklister, både ungdommer og litt eldre ungdom.
Hva med å starte en ny organisasjon ?
Vi kan kalle den YMCA, Yatzyplayers and motorcyclists asociation. :twothumbs:
Navnet kan muligens forveksles med en annen kjent organisasjon.
:lol Hahaha jeg tror jeg dauer... :lol Den var kjapp Jompa!
Eller "village People" sin låt.
ymca.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

Ja no er vel tråden din gått av hengslan allerede så , litt lengre ut på vidda gjør vel ikke så mye se på detta 3:25 uti ...https://www.youtube.com/watch?v=ftvuDWEOav4
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Det begynner å bli ei stund siden sist jeg skrev noe her, ganske enkelt for at kveldsturer med røyking rundt benken ikke akkurat fører til den helt store litterære opplevelsen for leseren. Såpass selvinnsikt må man ha.....
De siste dagene har jeg vært i dårlig humør, på grensen til å være helt ufordragelig.
Det ser ut til at det ikke blir tur til Saltstraumen, formannen på verkstedet hadde allerede søkt og fått innvilget ferie de dagene jeg hadde tenkt å bruke på turen.
Han skal fiske laks og noen hobbyer er tydeligvis mere verdt enn andre.
Laksefiskere og elgjegere skulle egentlig hatt yrkesforbud, fridagene deres skal alltid gå foran andres fridager .
Enkelte steder stopper omtrent hele samfunnet opp i fiskesesongen og jakttida.
De folkene må koste arbeidsplassene og landet minst like mye som koronaen.

Vel, jeg får se.
Det kan nok enda la seg gjøre å få fri fredag 20.august og kjøre ned på en dag. Og hjem i igjen søndag.
Men akkurat nå synes jeg det blir for mye stress.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Domino »

Jeg tenker (dersom jeg får sykkelen i drift) å ta fri fredag. Men satser på å kjøre torsdag direkte fra jobb, så blir det en merkbart kortere etappe fredagen. Så det er kanskje noe å tenke på?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 01 jul 2021, 20:12 De siste dagene har jeg vært i dårlig humør, på grensen til å være helt ufordragelig.
Det ser ut til at det ikke blir tur til Saltstraumen, formannen på verkstedet hadde allerede søkt og fått innvilget ferie de dagene jeg hadde tenkt å bruke på turen.
Han skal fiske laks og noen hobbyer er tydeligvis mere verdt enn andre.
<...>
Vel, jeg får se.
Det kan nok enda la seg gjøre å få fri fredag 20.august og kjøre ned på en dag. Og hjem i igjen søndag.
Men akkurat nå synes jeg det blir for mye stress.
En av flere fordeler med å være pensjonist; man slipper å forholde seg til slike ting...

Uansett så håper jeg du finner en løsning og at vi møtes igjen på Saltstraumen.
Du skal på ingen måte føle det som et press av noe slag, men en av grunnene til at forum-treffet nok en gang ble lagt til nord i landet var for å gi deg og andre der oppe en enda bedre mulighet til å treffe oss andre søringa på forumet ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Jeg har allerede tenkt litt på Dominos ide om å kjøre torsdag kveld, f eks til Midttroms.
Skal i alle fall hive meg på sykkelen og ta en kveldstur nå. 19 grader og knallvær I kveld.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 01 jul 2021, 20:34 Skal i alle fall hive meg på sykkelen og ta en kveldstur nå. 19 grader og knallvær I kveld.
Lurt! :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev:
Jompa skrev: 01 jul 2021, 20:34 Skal i alle fall hive meg på sykkelen og ta en kveldstur nå. 19 grader og knallvær I kveld.
Lurt! :thumleft
Kaffe på benken ca 18 i kveld ??

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

rolf-arne skrev: 02 jul 2021, 16:24
AJ skrev:
Jompa skrev: 01 jul 2021, 20:34 Skal i alle fall hive meg på sykkelen og ta en kveldstur nå. 19 grader og knallvær I kveld.
Lurt! :thumleft
Kaffe på benken ca 18 i kveld ??

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Beklager. Er opptatt hele kvelden 😣
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Tre timers tur i kveld, ernda over 18 grader her jeg sitter på verandaen og skriver.
Ingen bilder fra turen, men noen som er etpar uker gamle.
En lørdag ettermiddag fikk jeg telefon fra en som var på tur i lag med en annen som hadde problemer med en Indian Chief fra 1947.
Problemet var at mutteren som holder kickpedalen fast på akslingen hadde løsna og 5 lagerkuler i mekanismen var forsvunnet på vidda.
Og så hadde han som ringte fått et tips fra en felles kompis i midttroms om at jeg muligens kunne hjelpe.
Chiefen trengte fem 3/8" kulelagerkuler, ca 9,5 mm diameter.

Jeg hadde to forskjellige lagere liggende og kjørte ned på jobben for å kutte dem.
Ingen av de to hadde kuler med omtrent rett diameter, men jeg var heldig og fant et gammelt thrustlager som var byttet ut på ei heisekran.
Og diameter på kulene ? 9,5 mm.
lager.jpg
Ringte og ga beskjed om at jeg hadde funnet kuler og kjørte i vei til Solvang camping.
Jeg hadde sett for meg en ganske nyrestaurert Indian, men denne var i beste fall i «»bruksstand».
Han som kjørte den var fra Drammen og hadde startet med sin egen sykkel med Nordkapp som mål.
Ved Trondheim fikk han havari på gearkassa og fikk låne den som han hadde vært på Nordkapp med.
Sykkelen var brukt som isracer de siste årene og hadde ett visst preg av alderdom.

indian1.jpg
Kulene kom rast på plass , grease var det rikelig av i enden på eksospotta.......
Egentlig var det vel ei grusom blandinf av tjukk motorolje og sot, men godt nok til å smøre en enkel mekanisme.

Han som hadde ringt meg kjørte denne sykkelen, en pen og original XS650.

indian chief 2.jpg
I tillegg til meg var det kommet etpar andre lokale helter, så det ble en time eller mere med mc-prat før jeg ønsket god tur videre og kjørte hjem.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Relax »

:prf
En trivelig del av MC livet, og den havarerte var heldig å finne en som vet hva han driver med! ;)
"Do the right thing"

Svar