Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Både artig og spenstig med slike MC-folk :) .
Må være spesielt hyggelig også å hjelpe slike "våghalser" :crazy: .
Jeg hadde nok aldri turt å dra på slik langtur med slike veteransykler... :redface
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Relax »

AJ skrev: 07 jul 2021, 12:18 Både artig og spenstig med slike MC-folk :) .
Må være spesielt hyggelig også å hjelpe slike "våghalser" :crazy: .
Jeg hadde nok aldri turt å dra på slik langtur med slike veteransykler... :redface
Det er en av fordelene ved å kjøre en "analog sykkel" ;)
Man er ikke helt fortapt om uhellet er ute.
:D
"Do the right thing"

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Kjellrf »

Så lenge man kjenner sitt kjøretøy, går det jo oftest bra. Har selv kjørt ned til Franskegrensa og hjem igjen med bobla mi fra 1955 og 30hk.
Den er jo på hjemmebane på autobahn og med full gass 🙂
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

Relax skrev: 07 jul 2021, 14:08 Det er en av fordelene ved å kjøre en "analog sykkel" ;)
Man er ikke helt fortapt om uhellet er ute.
:D
Nei disse nymotens tingan e ikke bare å kunne hjelpe med , takke meg til gammelt som man forstår seg litt på.

Fin jobb å hjelpe til, og ganske tøfft å legge i vei med sånt utstyr.. begge deler sier en del om det å kjøre sykkel.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Relax skrev: 07 jul 2021, 14:08 Det er en av fordelene ved å kjøre en "analog sykkel" ;)
Man er ikke helt fortapt om uhellet er ute.
:D
Slett ikke uenig i det.
Når det gjelder KTM'en mine så skal jeg fint greie å bytte kjede og drev om behovet for dette skulle skje uten verkstedhjelp i umiddelbar nærhet.
Verre om det skulle oppstå problemer med en kardang...
Og ikke minst hvis vital elektronikk skulle finne på å lage problemer. Akkurat det er achilleshælen på disse moderne elektroteknofiserte syklene... :confused
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, på treff med Rainy Riders

Legg inn av Jompa »

Oi, det har gått to måneder siden sist jeg kludret ned noe her.
Vel, tida går tydeligvis fortere jo eldre man blir :-k

Årets eneste skikkelige tur gikk til Saltstraumen og forumtreffet.
Starta direkte etter jobb torsdag før trerffet og hadde bestilt hytte på Lapphaugen rett på nordsida av Gratangsfjellet.
Litt vel ambisiøst å kjøre 43 mil etter klokka 4 oppdaget jeg etterhvert, særlig med de første 30 i konstant regnvær.
Men jeg kom da omsider frem til hytta i ellevetida på kvelden, og tok en lang og varm dusj før jeg krøp under dyna og sovna tvert.

IMG_04092021_232938_10_x_15_Landscape_(152.4_x_101.6_mm).jpg
Våkna fredagsmorran til tett tåke og var mer enn middels pessimistisk da jeg starta videre sørover.
Første stopp var i Bjerkvik, bensin og frokost på Esso.
Der kom jeg i snakk med en som også var på mc-tur sørover, og været var et naturlig tema. Elendig værmelding men
fyren som var fra Harstad kunne fortelle at meteorologene alltid tar feil når de melder nordavind og regn nord i Nordland.
Og det stemte, nesten ikke regn før Fauske utpå ettermiddagen.
Så humøret steg betraktelig etter hvert som jeg kom sørover, temperaturen holdt seg lav.

Neste stopp ble i Ballangen hos Harley Davidson Nordnorge.
Jeg har hørt mye om butikken og servicen der og kan vel oppsummere besøket med tre kopper kaffe, tilbud om to prøvekjøringer og ellers svært trivelige folk.
Den ene sykkelen jeg fikk tilbud om å prøve var den nye Pan America, den ser forresten mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder.
Kjørte videre etter en time og kunne cruise rett ombord i ferga over Tysfjorden.
En merkelig opplevelse for en som er vant til å se fergene to hundre meter fra land når siste sving mot fergekaia passeres.

ImageFacebookSquareimage1630869864736.jpg

Jeg kom fram til campingen på ettermiddagen og rakk akkurat å pakke ut før resten kom rausende inn.
Mange gamle kjente som det er artig og treffe igjen, og etpar nye kjentfolk.
Om kvelden ble det øl og mer eller mindre sanne historier på trappa hos AJ.
ImageFacebookSquareimage1630869286834.jpg
Lørdagen var uten noe spikret program, og det syns jeg er veldig greit.
Vi var flere som kjørte til Bodø og var innom Mc garagen, jeg hadde en forestilling om at det det skulle være mere « butikk» men vareutvalget er ganske begrenset.
Lokalene er i alle fall stilige og jeg vet at de gjør en god jobb både med vanlig vedlhold/service og projektene sine.
Etterpå ble det ei lang økt på Norsk Luftfartsmuseum.
Kommer tilbake med mer i morgen eller en annen dag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

MC garasjen, sin butikk er ganske ny og de føler seg litt frem, første året med klær, ble jeg fortalt.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Flymuseet i Bodø.
En militær og en sivil avdeling. Det ble ingen bilder av den militære delen der de har alle norske jagerfly fra Spitfire til og med Starfighter, U2, noen tyske fly fra krigen, helikopter, Nike- raketter og mye mer.

Widerøes Twin Otter har jeg reist med noen ganger, og sendt varer med mange ganger da jeg jobbet på Felleskjøpet for omtrent 25 år siden.
Hvis bagasjerommet var fullt satte man pappeskene med deler på gulvet i midtgangen, enkelt og greit.
Ingen sikkerhetskontroll og den som sendte varer måtte selv bære dem ut til flyet hvis man var sent ute.
ImageFacebookSquareimage1630869392758.jpg
Norving med base i Kirkenes var en gang landets fjerde største flyselskap.
De drev både ordinær ruteflyvning, taxiflyvning og hadde anbudet på ambulanseflyvning i Troms og Finnmark.
Her er et av ambulanseflyene, LN-MAF som var stasjonert i Finnmark.
Flyet, et Britten Norman BN2A ble bygd i 1975 og var i bruk til 1983 da det crashlandet i Båtsfjord.
ImageFacebookSquareimage1630869788570.jpg
Del av cabinen på en DC9.
Det luktet enda tobakksrøyk av setene.
ImageFacebookSquareimage1630791860077.jpg
Det ble noen timer på museet før turen gikk tilbake til Saltstraumen.
Litt mere øl og flere samtaler utover ettermiddagen før de fleste av oss gikk ned på hotellet og spiste en meget god fiskesuppe til middag.

Søndag morgen var det tid for hjemtur.
Med 78 mil å kjøre startet jeg ganske tidlig sånn omtrent kvart over åtte.
Innom Fauske for bensinfylling og E6 nordover.
ImageFacebookSquareimage1630869546112.jpg
En sen lunch i midttroms.
ImageFacebookSquareimage1630869973618.jpg
Lyngen sent på ettermiddagen.



Kvart på ni om kvelden stoppet jeg foran garasjeporten hjemme, fornøyd med å ha klart turen på 12,5 timer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: 08 sep 2021, 22:43
Del av cabinen på en DC9.
Det luktet enda tobakksrøyk av setene.
Hvis noen lurer på hva vi ler slik av, det var fotografens forsøk på å ta oss gjennom sikkerhetsinstruksen :lol

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Gammelsmurfen »

Var på flymuseet søndag 15 august, var fint det men så godt som folketomt.
Syns det var en merkelig avgjørelse å flytte det dit fra Gardermoen om man tenker besøkstall.
Det er vel ingen tvil om at det ville ha vært mye høyere besøkstall på Gardermoen, da det både er mere transit og folk som må slå ihjel tid.
Og ikke minst fastboende i store omegn... dette var nok ren politikk (distriktspolitikk) og null fornuft.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 08 sep 2021, 23:29
Jompa skrev: 08 sep 2021, 22:43
Del av cabinen på en DC9.
Det luktet enda tobakksrøyk av setene.
Hvis noen lurer på hva vi ler slik av, det var fotografens forsøk på å ta oss gjennom sikkerhetsinstruksen :lol
https://youtu.be/zmhpVtYAY_4

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Gammelsmurfen skrev: 08 sep 2021, 23:33 Var på flymuseet søndag 15 august, var fint det men så godt som folketomt.
Syns det var en merkelig avgjørelse å flytte det dit fra Gardermoen om man tenker besøkstall.
Det er vel ingen tvil om at det ville ha vært mye høyere besøkstall på Gardermoen, da det både er mere transit og folk som må slå ihjel tid.
Og ikke minst fastboende i store omegn... dette var nok ren politikk (distriktspolitikk) og null fornuft.
Tja, nå er vel ingenting flyttet fra Gardermoen.
Forsvarets flymuseum ligger fremdeles der som det alltid har gjort, med en stor samling av fly.
Bodø passerte en mllion besøkende i 2015, omtrent 50 000 pr år siden åpninga i 1994.
Forsvarets museer har tilsammen i overkant av 500 000 besøkende pr år.
Fant ingen tall for Gardermoen, men de hadde sikkert hatt vesentlig flere besøkende med bedre lokaler og vært plassert rett over gata for flyplassen som i Bodø.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev:
Gammelsmurfen skrev: 08 sep 2021, 23:33 Var på flymuseet søndag 15 august, var fint det men så godt som folketomt.
Syns det var en merkelig avgjørelse å flytte det dit fra Gardermoen om man tenker besøkstall.
Det er vel ingen tvil om at det ville ha vært mye høyere besøkstall på Gardermoen, da det både er mere transit og folk som må slå ihjel tid.
Og ikke minst fastboende i store omegn... dette var nok ren politikk (distriktspolitikk) og null fornuft.
Tja, nå er vel ingenting flyttet fra Gardermoen.
Forsvarets flymuseum ligger fremdeles der som det alltid har gjort, med en stor samling av fly.
Bodø passerte en mllion besøkende i 2015, omtrent 50 000 pr år siden åpninga i 1994.
Forsvarets museer har tilsammen i overkant av 500 000 besøkende pr år.
Fant ingen tall for Gardermoen, men de hadde sikkert hatt vesentlig flere besøkende med bedre lokaler og vært plassert rett over gata for flyplassen som i Bodø.
Har vært utfor museet på Gardermoen, flere gsnger( bodd på nærmeste hotell), og det er såpass bortgjemt, at det er rart at det var besøkende der...

Ligger like ved inngangen til leiren vi hadde treninga før Libanon.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 640
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Nomade »

rolf-arne skrev: 09 sep 2021, 04:27
Ligger like ved inngangen til leiren vi hadde treninga før Libanon.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Vi har et chapter i nord om du er interessert rolf-arne :thumleft https://www.milvetmcn.no/omoss/omoss/

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Gammelsmurfen »

rolf-arne skrev: 09 sep 2021, 04:27
Jompa skrev:
Gammelsmurfen skrev: 08 sep 2021, 23:33 Var på flymuseet søndag 15 august, var fint det men så godt som folketomt.
Syns det var en merkelig avgjørelse å flytte det dit fra Gardermoen om man tenker besøkstall.
Det er vel ingen tvil om at det ville ha vært mye høyere besøkstall på Gardermoen, da det både er mere transit og folk som må slå ihjel tid.
Og ikke minst fastboende i store omegn... dette var nok ren politikk (distriktspolitikk) og null fornuft.
Tja, nå er vel ingenting flyttet fra Gardermoen.
Forsvarets flymuseum ligger fremdeles der som det alltid har gjort, med en stor samling av fly.
Bodø passerte en mllion besøkende i 2015, omtrent 50 000 pr år siden åpninga i 1994.
Forsvarets museer har tilsammen i overkant av 500 000 besøkende pr år.
Fant ingen tall for Gardermoen, men de hadde sikkert hatt vesentlig flere besøkende med bedre lokaler og vært plassert rett over gata for flyplassen som i Bodø.
Har vært utfor museet på Gardermoen, flere gsnger( bodd på nærmeste hotell), og det er såpass bortgjemt, at det er rart at det var besøkende der...

Ligger like ved inngangen til leiren vi hadde treninga før Libanon.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Flysamlingen på Gardermoen driftes i praksis av frivillige entusiaster og var stengt en periode også. Før dette var det en samling som var åpent for publikum fra 1984. Noen fly ble flyttet til Bodø, men mange/mye ble igjen da en del var i privat eie.
Det er oppe kun i helgene (med unntak på onsdager noen få uker midtsommers) de sliter med å få midler og arbeidsfolk nok etter at forsvarets museer overtok ansvaret i 2015.
Enig at det er litt bortgjemt, så man må aktivt sjekke dette ut for å finne det om man ikke tilfeldigvis kjører forbi der det er skiltet.
I Bodø ligger museumet ved trafikkert vei og godt synlig, men over 2 km unna og ca. 25 minutter gange fra terminalbygget. Optimalt burde begge disse ha ligget tilknyttet eller nært terminalbygget.
Da hadde man nok fått bedre besøkstall da mange antagelig ville ha benyttet muligheten til å få tiden til å gå fortere ved transitt.

Svar