Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Filtere og plugger kom i posten for noen dager siden.
Av med luftfilterboksen og bytte plugger.
Boksen var grei nok, bort med tre skruer, noen ledninger og slanger og etpar rykk så slapp innsugsgummiene taket i spjeldhusene.
Pluggene er der jeg ventet å finne dem, men at de satt så dypt ned i toppen kom litt overraskende.
Måtte låne pluggnøkkelen fra snescootern for å rekke ned i hullene.

Neste greie blir å sjekke evt justere ventilene.
Toppdekslet er skrudd fast med noen få skruer, greit å komme til når bare noen kabler og slanger blir rydda unna vei.
Kabelkontakter må være laget for å irritere mest mulig.
Ok at de har forskjellige størrelser og fasonger, men hvorfor må de ha like mange forskjellige låser som det er kontakter?
20221208_225310.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Apropos kabelkontakter, det blir heller ikke bedre med alder … Blir spennende å se hvor mye jobb det blir å kontrollere ventilklaring, trangt er det sikkert …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Det har ikke blitt tid , eller for å si det som det egentlig er. Jeg har ikke prioritert sykkelen så langt i jula.
Bortsett fra de vanlige juleaktivitetene har jeg brukt noen kveldstimer på å montere eksta lys på fruens bil
Volvo xc 70, 2012 modell.
Etter å ha lest meg både opp og ned på nett ble det til slutt kobling med rele og signal fra den ene langlyspæra.
Iflg flere " eksperter " skulle ikke ei sånn kobling fungere pga canbusen.
Hva som ikke kunne fungere er det visst mange meninger og teorier om.
Alt i fra oppbrent elektronikk, til feilmeldinger og lys som ikke fungerer.
Vel, hvor galt kan det egentlig gå ?
På lysene registrerer vel canbusen om pærene bruker strøm eller ikke .
Om man da tar ut litt mere strøm på ei pære for å styre et rele kan det vel gå bra, tenkte jeg og fikk rett.

To 60w led-lamper montert bak grillen.
20221227_220045.jpg
Ok, grillen stjeler litt av lyset.
Allikevel mye mere lys enn originale halogenlykter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 29 des 2022, 00:21 Det har ikke blitt tid , eller for å si det som det egentlig er. Jeg har ikke prioritert sykkelen så langt i jula.
Bortsett fra de vanlige juleaktivitetene har jeg brukt noen kveldstimer på å montere eksta lys på fruens bil
Volvo xc 70, 2012 modell.
Etter å ha lest meg både opp og ned på nett ble det til slutt kobling med rele og signal fra den ene langlyspæra.
Iflg flere " eksperter " skulle ikke ei sånn kobling fungere pga canbusen.
Hva som ikke kunne fungere er det visst mange meninger og teorier om.
Alt i fra oppbrent elektronikk, til feilmeldinger og lys som ikke fungerer.
Vel, hvor galt kan det egentlig gå ?
På lysene registrerer vel canbusen om pærene bruker strøm eller ikke .
Om man da tar ut litt mere strøm på ei pære for å styre et rele kan det vel gå bra, tenkte jeg og fikk rett.

To 60w led-lamper montert bak grillen.

20221227_220045.jpg

Ok, grillen stjeler litt av lyset.
Allikevel mye mere lys enn originale halogenlykter.
har du et koblingsskjema? Hadde vært morsomt å sett eksakt hvordan du koblet dette :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av FredrikE24 »

Er så enkelt som at en «feit» kabel fra batteri + via egen sikring går til ekstralampene via relé. Reléet har sin styrestrøm koblet på fjernlyset på ene lykta(reléspole i parallell med lampa). Simple as that.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Koble-Rele.jpg
Her er ett koblingsskjema.
Jeg kjøpte ett sett med kabler, sikring og rele.
Kuttet ut av/på bryteren siden jeg ikke hadde lyst til å bore hull i dashbordet.
Kappet vekk etpar meter overflødig kabel og byttet 30 amp sikring til 15 amp
Med tilsammen 120w er 15 amp mer enn nok.
Fikk skjult og stripsa ledningene greit og releet og sikringsholderen fikk plass inne i batteriboksen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 des 2022, 00:36 Er så enkelt som at en «feit» kabel fra batteri + via egen sikring går til ekstralampene via relé. Reléet har sin styrestrøm koblet på fjernlyset på ene lykta(reléspole i parallell med lampa). Simple as that.
Joda, jeg spurte ikke et koblingsskjema fordi jeg ikke skjlnte hva han mente. Jeg spurte etter skjema fordi det evt. hadde vært lettere og evt. finne feil ved koblingen.

Som du sier, dette er ganske simple greier å få til. :thumleft

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Kjellrf »

Jula har komplett ledningsnett, med H4 og H7 koblinger for å ta signalet fra frontlys pæra

https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... 239/#tab04
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av kjellv »

Hva slags hovedlykter er det på bilen? Er det halogenlamper er det plug&play som beskrevet over.
Jeg monterte en fjernlysbjelke på fruens 2012 Tiguan for et par år siden. Der er det bare LED og Xenon i hovedlyktene. Da måtte jeg bruke canbus til styrestrøm. Jeg bestilte https://www.ekstralys.no/cannect-canm8- ... g-fjernlys og en induktiv canbus reader. Ikke akkurat denne, men lignende https://www.valostore.no/no/produkt/ind ... mIQAvD_BwE
Det var med en god beskrivelse til eksakt denne bilen med settet som gjorde det enkelt å finne den riktige canbuskabelen. Med en slik canbusreader slipper du å gjøre noe mer med canbus enn å finne riktig kabel, legge den inn i readeren og lukke lokket.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Xennon nærlys og halogen fjernlys.
Det finnes canbus reader til Volvo også, men den er ganske dyr så jeg tok sjansen på å montere uten.

Og det fungerte. :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Veldig ryddig plassering :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av mekkern »

På Fiestaen min er det automatiske fjærnlys og "soft inn/utkobling" -koblet som alltid relee rett på "pæra" og LEDbaren funker gull.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

Når man monterer ekstralys på nye biler i dag så kan jeg ikke helt se problemet med canbus. Man kobler pluss rett fra batteriet til ekstralysene og styrestrømmen kan jo tas fra hva som helst. Man får på en måte en mer eller mindre "selvstendig" krets som lever sitt eget liv og den eneste grunnen til at canbus reagerer er vel hvis den merker for generelt for stort strømtrekk fra batteriet eller noe?

Men å bytte ut en halogenpære med LED pære kan fort by på problemer. Å de led pærene jeg har sett med "canbus sikker" krets innebygget har jeg lest blir vannvittig varme og holder ikke lenge.

Her er en video:
https://youtu.be/tkPGqM0Sl64

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av mekkern »

I tillegg så må man ha kjøling på frontlys dioden-vifte med heatsink eller noe annet ellers brenner dioden opp, for LED sin værste fiende er varme.
De små til blinklys slipper unna pga kort tid bruk/oppvarming.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

Det får meg til å lure litt...

Hva er egentlig fordelen med LEDlys på en bil? Mindre strømforbruk er det jo ikke siden man uansett må laste kretsen for å blidgjøre canbus. Varmeutviklingen blir også et problem da man må ta høyde for dette?

Så lenge ikke canbus og bilen ellers er konfigurert for bruk av LED lys så kan jeg ikke se noen grunn til å konvertere til LED i en bil som bruker halogenpærer?

Mulig jeg snakker rundt meg sjøl litt her nå, men regner med jeg kjapt blir rettet på hvis jeg åpenbart misser noe :)

Svar