Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Ketil »

Godt nytt år og gratulerer med førerkort igjen :thumleft UP var ivrige i sommer, har i mine 35 år som sjåfør fått to fartsbøter i Norge, og disse to kom i sommer :lol De originale pottene ser jo veldig fine ut og i mine ører er det mer enn nok lyd fra en HD, dette blir nok bedre både for naboer og for deg selv på langtur.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Det var godt å få lappen tilbake.
De fire månedene uten gikk greit, null problem å komme meg til og fra jobb.
Først sykla jeg på fruens el-sykkel til slutten av september. Sykkelen kjøpte hun for ett og ett halvt år siden, syklet en liten tur på den og har ikke brukt den siden.
Så jeg ymtet frempå noen ganger om at ho kanskje skulle selge den.
Da jeg sa at jeg ville begynne å sykle til jobb kom det ganske syrlig fra henne : Æ visste at det va et godt kjøp.

Det er fruen som har kjørt meg de fleste dagene, men noen dager har jeg enten haiket eller så har arbeidskamerater eller sjefen min hentet meg. Og det er gaaanske behagelig og sette seg i passasjersetet i en varm bil.
Spesielt de dagene jeg kunne sette meg i en Porsche Panamera med ei jente i begynnelsen av 20-årene som sjåfør.

Nå går jeg og venter på pakke søranfra med to blanke eksospotter.
Regner med å åpne eskai slutten av uka :-)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

29.januar 2011, noen få dager etter at jeg hadde registrert meg som medlem skrev jeg mitt første innlegg i bloggen.
Dette er mao et jubileumsinnlegg. Jubileumsskrift synes jeg blir litt vel pompøst.
De første innleggene handlet for det aller meste om gamle dager, altså 80-tallet, mc og opplevelser fra min ungdom.
Hmm, det er lenge siden, 2011 begynner å bli "gamle dager " allerede.

Det har blitt ti sesonger med motorsykkel etter comebacket i 2010.
De første årene på min ikke helt ukjente GPz 1100 A1 som jeg kjøpte i "god bruksstand" på høsten i 2010 og etterhvert fikk ganske god skikk på, de siste tre sesongene har jeg realisert en gammel drøm og kjørt Electra Glide.

Ti begivenhetsrike år.
Mine to døtre har giftet seg, Eldstejenta er fremdeles gift og har fått to barn , fruen og jeg ble dermed besteforeldre.
Byttet jobb for fire år siden. Etter nesten tjue år som servicetekniker i landbruket fant jeg ut at det kunne være greit med fast arbeidstid og arbeidsted.
Tida som forummedlem har for det aller meste vært trivelig og interessant, selv om det innimellom har vært litt stormfullt.
Jeg meldte meg til og med ut i noen dager en gang for noen år siden.
Nå er vel ikke jeg blant de ivrigste medlemmene, ikke særlig flink til å svare på andres innlegg heller selv om jeg vet utmerket godt at respons på innlegg betyr mye. Men jeg leser i alle fall veldig mye av det dere andre skriver........ særlig innlegg med bilder.

I løpet av årene har jeg hatt gleden av å treffe flere av medlemmene på forumet, sist på forumtreffet i sommer.
Skal ikke repetere noe tur- referat. Turen endte med sesongavslutning og noen måneders avhengighet av andres velvilje.
Som allerede nevnt tidligere, det er utrolig godt å ha folk rundt seg som stiller opp når det trengs.

Om jeg enda kjører mc om ti år aner jeg ikke.
Jeg har vel alltid vært en type som tar dagene som de kommer og sjelden planlagt langt fremover i tida.
Uansett er jeg klar for ti nye år som motorsyklist og forummedlem.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 20 jan 2021, 22:19 Uansett er jeg klar for ti nye år som motorsyklist og forummedlem.
Kort og grei oppsummering, vil jeg si ;) .
Og hyggelig å registrere at du satser på (minst?) ti nye år som medlem her på MCsiden.no :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

AJ skrev: 20 jan 2021, 22:25
Jompa skrev: 20 jan 2021, 22:19 Uansett er jeg klar for ti nye år som motorsyklist og forummedlem.
Kort og grei oppsummering, vil jeg si ;) .
Og hyggelig å registrere at du satser på (minst?) ti nye år som medlem her på MCsiden.no :thumleft .
Som sagt, jeg er ikke en som planlegger langt fremover. Om 10 år er jeg ikke langt unna 70 , hvis jeg lever enda.....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 20 jan 2021, 22:29
Som sagt, jeg er ikke en som planlegger langt fremover. Om 10 år er jeg ikke langt unna 70 , hvis jeg lever enda.....
Og jeg blir enda eldre, godt over 70...
Alt over 60 er bonusår man bør vite å sette stor pris på.
Dermed er det bare å nyte MC-livet så lenge man kan :D !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Eksospottene kom sist fredag.
De viste seg å være minst like fine som på bildene i annonsen og som selgeren hadde sagt at de skulle være. :thumleft
Det må bli litt mildere ute og litt varmere i garasjen før det blir bytte og prøvestarting.
De "nye" pottene ser ut til å være delt i tre kammer med utblåsing som er omtrent en tomme i diameter :-k
Vance and Hines anlegget som står på sykkelen og som den er godkjent med har 2 1/4 " perforerte rør som går gjennom hele lengden på pottene.
Det bør bli en vesentlig forskjell på lydnivået.

Jeg er litt i tvil om jeg skal fjerne Fuel pak tuneren når jeg bytter potter.
Har sendt en forespørsel til V&H i dag så får jeg se hva de svarer.
Lurer også på om jeg skal få skrevet ut nytt vognkort, nå står det " Eksospotter av merket Vance and Hines, 83 dB under merknader.
Det er vel ikke nødvendig med nytt vognkort når man får lavere støy (80 dB) enn det sykkelen er godkjent med, eller ? :scratch
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Grendel »

Høres lovende ut, @Jompa.
I følge vognkort må det vel bli større utfordringer om du får en lavere verdi, og så går tilbake til gammel. Spennende arbeid.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Idag fikk jeg svar fra V&H med ny mapping til Fuelpaken.
I forhold til original mapping er det endring på omtrent halvparten av paramterne, og endring fra det jeg har idag.
Jeg legger inn nye parametere og beholder Fuel Pak,en inntil jeg har fått prøvekjørt sykkeln ordentlig.
Så kan jeg evt fjerne den utpå sesongen og se om det blir forskjell.
Regner med å bytte pottene engang i neste uke. Det blir spennende å se, og høre.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Grendel »

Mapping, skriver du. Da er det snakk om å programmere motoren?
Tankene mine går da til VW og Dieselgate-problematikken. Da ble jo de aller fleste bilene bare programmert om til å "ofre" krefter mot utslipp.

Er det slikt du får tilgang til å gjøre nå?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Grendel skrev: 27 jan 2021, 11:19 Mapping, skriver du. Da er det snakk om å programmere motoren?
Tankene mine går da til VW og Dieselgate-problematikken. Da ble jo de aller fleste bilene bare programmert om til å "ofre" krefter mot utslipp.

Er det slikt du får tilgang til å gjøre nå?

8-)
Fuel Pak er en plug-in enhet som manipulerer injectionsystemet på samme måte som Power Commander og flere andre .
Det endrer ikke innstillingene i origal ECU ( motorstyring).
Det er Vance and Hines eksos som selger Fuel Pak og det er programmerbart med alle amerikanske eksossystemer og motorsykkelmodeller, pluss noen japanske v-twinmotorer.
Ulempen med Fuel Pak er at V&H holder hemmelig hva de forskjellige innstillingene gjør, man må fylle ut et skjema evt sende inn skjemaet for å få innstillingene.
Jeg har sendt inn to ganger, og fått svar etter omtrent et døgn.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av FredrikE24 »

Grendel skrev: 27 jan 2021, 11:19 Mapping, skriver du. Da er det snakk om å programmere motoren?
Tankene mine går da til VW og Dieselgate-problematikken. Da ble jo de aller fleste bilene bare programmert om til å "ofre" krefter mot utslipp.

Er det slikt du får tilgang til å gjøre nå?

8-)
Ikke sammenlignbart. VAG programmerte inn gjenkjenning av utslippstest og motorstyringen gjorde da parameterendringer slik at motoren ville bestå testen. Et særtilfelle som ikke var i kraft ved normal bruk. Dette for å klare de svært strenge Euro6 kravene rundt dieselmotorer. Juks var det selvfølgelig.

På en bensinmotor stiller det seg ganske annerledes.

Og i Jompa sitt tilfelle manipulerer vel egentlig bare boksen datainput som går til den originale motorstyringen slik at den skal gjøre som man ønsker. Er nok ikke noe flashing av original motorstyring involvert.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Det er sikkert både uansvarlig, politisk ukorrekt, illojalt og egoistisk å komme med noe som dette,
men jeg begynner å bli gørrlei av og høre at «Vi står midt oppi en pandemi» minst ti ganger om dagen.

Hverken jeg eller noen jeg kjenner eller jobber sammen med eller på noen som helst måte er i kontakt med står midt oppi noe som har pandemiske dimensjoner, i verste fall er jeg kanskje i utkanten av Koronapandemien.

Når min hjemkommune og nabokommunene da velger å følge rådene fra FHI og regjeringen blindt og ukritisk blir man bare oppgitt...
Nå er det sjelden vi har fullt hus og stormende jubel hjemme, men at det skal være nødvendig å begrense omgangskretsen i hele landet for at det er større utbrudd etpar tusen kilometer borte er ganske uforståelig.
Like ufårståelig som at det skal fraktes vaksine til hver minste bygd og hvert skjær hvor det bor folk selv om hverken stedet eller nabobygda har hatt koronasmitte.
Man skulle tro at det var viktigere og mye mer effektivt å bruke vaksinedosene der det er mye smitte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

I fare for å være
både uansvarlig, politisk ukorrekt, illojalt og egoistisk
må jeg si meg ubetinget enig i dette :thumleft .

Og må legge til at jeg gleder meg mer og mer til vår og sommer hvor jeg kan sette på meg hjelmen og kjøreutstyr for å kunne være i min helt egne MC-verden... gjerne MC-boble, om du vil :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Duke944 »

Ta en titt på denne. Det har kommet så kraftige beskyldninger om sitatfusk og konspirasjonsteori, at det MÅ bare være en del sannhet her.

https://youtu.be/9IvPKWIqqf0

Svar