Banditmannens bekjennelser

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av norse900 »

Hei, Bandittmannen!

Er den tinnitus'en noe som du har pådratt deg forholdvis nylig, eller?

Jeg har hatt denne "plageånden" siden jeg var 19 (dvs. ca. 30 års erfaring). Selv bruker jeg elacin øreplugger (-formstøpte silicon-plugger som jeg også bruker når jeg spiller, sitter på¨møte med andre skravlebøtter, og selvsagt i hjelmen!). Senker all lyd med 15dB), men jeg får med meg "alt", faktisk klarere enn uten!
Ellers er det vel bare ett godt tips i forhold til "dritten": -Tenk på 1000 andre ting, lytt til musikk, vindsus, bølgeskvulp osv...
Kanskje lett å si, men det GÅR an... :-)å
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av Intruder »

Årevis med depresjoner gjør hverdagen tung ofte,av og til vil jeg helst legge meg igjen nesten før jeg har stått opp...Prøver stadig å finne på et eller annet,men sinnsstemningen gjør ofte at det blir å sitte her på sida,spelle kabaler her samt se på filmer...og du verden så mye ræl det er fra USA,sirener hvert femtende sekund,helikopter som svirrer rundt og motherfuckere og assholes på hvert gatehjørne...
Men,vi skal jaggu stå han av Banditmann... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av poulet_cavalier »

Banditmannen skrev:ADVARSEL! Dette innlegget kan inneholde sutring, klaging, syting, og andre ting som kan oppfattes negativt!

Min aktivitet her på forumet har i lengre tid vært ganske minimal, men jeg vil understreke den lave aktiviteten IKKE har noe som helst å gjøre med turbulensen som har vært her på forumet! :[-(

Konfliktsky som jeg er, hadde jeg helst sett at alle kunne være venner, slik er det åpenbart ikke! :sk?
Jeg kommer virkelig til å savne noen av de som ikke er her lenger, andre langt mindre, for å si det sånn... :-#

Så hvorfor har min aktivitet vært nesten fraværende? Tja si det... Manglende overskudd - til det aller meste - er nok den viktigste årsaken...

Sesongen, som jo forlengst er avsluttet, har vel strengt tatt vært et skikkelig lavmål! Knappe 200 mil tror jeg det ble... :sorry Og selv det lille som ble kjørt var ikke så gøy som det burde være! :eh

Øresus(tinitus) og vondt i hodet er turene var stort sett standard. :sk?
Diverse vindskjermer, med diverse justeringsmuligheter, og diverse øreplugger er prøvd ut, men har begynt å gi litt opp!
Mye p.g.a. det før nevnte mangel på overskudd.

Småpussing og fikling har heller ikke vær noe gøy, p.g.a. en kranglete rygg... (har advart dere om sutring :P :p )

Men jeg har ikke gitt opp! Har skaffa meg noen a-JAYS Three(hodetelefoner type små) og noen dertil egnede Comply skumpropper som sitter som skudd! :thumleft Og lyden er vesentlig bedre en alt annet jeg har prøvd så langt!(sier ikke så mye, siden det stort sett har vært billig skit... :P :p )
Fikk ikke testa så mange turene med godlyd på øret, igjen dette manglende overskuddet, men nok til at jeg har tro på at dette er veien å gå for meg(inntil jeg har råd til en turbulensfri BMW RT eller noe lignende :knegg )

Sykkelen står vinterlagret på et lokalt verksted, hvor den også skal få en 24000 km service.

Har trua på at alt blir bedre neste år! :thumleft
Håper du har avlagt et besøk til Dr. Dyregod og ikke bare "holder ut". Jeg ville ha insistert på en henvisning til en øre nese hals spesialist.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av Banditmannen »

AJ skrev:
Banditmannen skrev:
Har trua på at alt blir bedre neste år! :thumleft
Sånn skal det låte :thumleft .

Selv om det også er lov til å sutre, klage sin nød, påpeke svakheter ved både en selv og maskineriet man benytter ;-) .
Sånn er det bare. Det er sunt å få ut frustrasjonen!

Veldig hyggelig å ha deg tilbake, Banditmannen :prf
Skal prøve å bli flinkere til å få ut frustrasjonen i mindre doser, og heller litt oftere... :-)
Carpa skrev:Uffda, dette var ikke bra. Håper du får bukt med øresusen og finner igjen litt overskudd og kjøreglede når sesong 2014 kommer :-)
Satser på det! :-)
SuperMorten skrev:Du vet jo hvor jeg bor, sånn hvis du har lyst til å prøve noe "turbulensfritt".. Jeg drar gjerne på en søndagstur med en V-Strom igjen :knegg
Hjertelig mange takk for tilbudet! Men vet ikke om jeg tørr! :P :p Er redd det å få bekreftet at det fins noe som er fullstendig turbulensfritt(og ikke bare noe jeg har lest eller hørt), kan føre til uopprettelige skader på sjela, og ikke minst min egen økonomi... :-)å
DrGreve skrev:Jeg skal ikke gi meg ut på å finne en diagnose for det du plages med, men dette minner endel av det jeg har erfart. Min diagnose var at kroppen ikke tok til seg B12 og B9-vitaminer fra mat. Derfor ble løsningen inntak av folinsyre i tabelettform og regelmessig injeksjon av B-12.
Uansett, håper det går seg til for deg.
Diagnosen er vel noe sammensatt, bl.a ganske dårlig søvnkvalitet(søvnapné), men skal be legen sjekke dette! :thumleft
Jompa skrev:Når ting er på sitt verste kan det bare bli enda verre.
Sånn tenker jeg......
Selvsagt er det ikke sånn, etter en nedtur kommer oppturen :thumleft :thumleft
Har sjøl starta ut på tur med sykkelen noen ganger, og syntes at det var gørr etter noen få km.
Da er det like greit å snu, og gjøre noe annet.
F.eks hjelper det for meg å ta hundene med å gå i skogen. Eller klippe plenen.......

Det siste er jo ikke så aktuelt nå da.
Vel, det jeg mener er at man gjør noe så man finner roen i seg sjøl.

Øresus har æ ikke noe råd for....... men en times gåtur kan være godt for ryggen :-k
Helt klart at jeg burde bevege meg mer for ryggen sin del... Burde... :redface
Carpa skrev:Øresus ja. Jeg leste noe om at ørelys kan hjelpe på øresus, google det og se om du finner noen gode tips :thumleft
Hmm, hva er ørelys? Og hvor kan man prøve det? :-k
norse900 skrev:Hei, Bandittmannen!

Er den tinnitus'en noe som du har pådratt deg forholdvis nylig, eller?

Jeg har hatt denne "plageånden" siden jeg var 19 (dvs. ca. 30 års erfaring). Selv bruker jeg elacin øreplugger (-formstøpte silicon-plugger som jeg også bruker når jeg spiller, sitter på¨møte med andre skravlebøtter, og selvsagt i hjelmen!). Senker all lyd med 15dB), men jeg får med meg "alt", faktisk klarere enn uten!
Ellers er det vel bare ett godt tips i forhold til "dritten": -Tenk på 1000 andre ting, lytt til musikk, vindsus, bølgeskvulp osv...
Kanskje lett å si, men det GÅR an... :-)å
Har blitt oppmerksom på øresusen de site årene, d.v.s. det er egentlig ikke susing, men snarere en høyfrekvent piping.
Plager meg ikke til vanlig, da det stort sett er noe som overdøver pipinga, og fokuset mitt er på andre ting, som du sier. Men når jeg putter propper i ørene, både tette skumpropper og formstøpte med og uten filter, blir pipinga mye tydligere, og vesentlig værre å ignorere! :sk?
Intruder skrev:Årevis med depresjoner gjør hverdagen tung ofte,av og til vil jeg helst legge meg igjen nesten før jeg har stått opp...Prøver stadig å finne på et eller annet,men sinnsstemningen gjør ofte at det blir å sitte her på sida,spelle kabaler her samt se på filmer...og du verden så mye ræl det er fra USA,sirener hvert femtende sekund,helikopter som svirrer rundt og motherfuckere og assholes på hvert gatehjørne...
Men,vi skal jaggu stå han av Banditmann... :prop:
Jo takk, er nok utstyrt med det som i beste fall kan kalles en "variabel psyke"!
Vinterkulde, mørke, usikker jobb, ryggplager, dårlig søvn, fandens oldemor(og oldfar og resten av slekta), og alt mulig annen drit hjelper jo ikke akkurat! :mk
Men jeg tror du har rett Intruder, vi står han nok av denne gangen også! :-)
poulet_cavalier skrev:Håper du har avlagt et besøk til Dr. Dyregod og ikke bare "holder ut". Jeg ville ha insistert på en henvisning til en øre nese hals spesialist.
Nope, her er det nok bare selvdiagnostikk enda. :redface
Men kan ikke helt se hva det ellers skulle være....?

Til sist vil jeg bare si mange takk for medfølelsen! :m

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av Carpa »

Du finner mye på google om du søkter på ørelysbehandling, men her er en kort og grei forklaring.

http://min-tiki.no/orelysbehandling.html
Ingen dyr behandling heller og den er helt ufarlig.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av poulet_cavalier »

Banditmannen skrev:Nope, her er det nok bare selvdiagnostikk enda. :redface
Men kan ikke helt se hva det ellers skulle være....?
Det kan være mye rart, krystallsyke, bihulebetennelser, og hva vet. En rask tur til fastlegen koster ikke stort.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av ojda »

Detta hørtes ikke noe hyggelig ut Bandittmannen, men du gir da ikke opp uten å la legestanden
få NOEN sjanser til å finne ut av det :[-X
Det er jo for dumt, det kan vise seg å være unødvendig å ha det sånn ;-)
God bedring fra meg :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av ojda »

Prøvde en sånn en i sommer. Garrantertturbulensfri :thumleft



Bilde
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av norse900 »

Det er ikke susing, men pipelyder her i gården også (-tinnitus er jo så mangt). Du har rett i at man "hører" pipinga bedre med plugger i, men som sagt, så hjelper det med erfaring. En av teoriene er jo at det er en liten "feilkobling" i toppetasjen som genererer lyden, gjerne på grunn av svekket hørsel i et frekvensområde...
I mitt tilfelle er det slik at hvis det blir FOR mye bråk, så kobler harddisken ut ørene. Da hører jeg ikke en eneste "normal" lyd, bare pipingen og ellers total stillhet. Fikk et kjempesjokk første gang, men etter at jeg har brukt øreproppene har det ikke skjedd (men så går jeg ingen steder UTEN "ørene" mine heller...)

Vil også sterkt anbefale deg å få henvisning fra fastlegen så du får tatt en undersøkelse hos hørsel-sentral/øre-nese-hals spesialist.

Godt å høre at du klarer å "koble det ut" innimellom. Krever sin mann/dame det også!!!!!! :D :D :D :D
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av Kawagutten »

Har hatt en del av det jeg også. Er nok viktig å finne grunnen til at det blir sånn så en ikke fortsetter i samme stil og en skikkelig undersøkelse av spesialister er vel noe en må igjennom.Ville også sett på arbeidsmiljøet.Jeg har merket det godt spesielt etter 10-15 timer i en støyende arbeidsbil og hver gang bilhulene slår seg vrange.Ble også mindre hjelmstøy etter å ha byttet til schubert og bruker hette som også hjelper litt på støyen.Ørelys kan være med på å hjelpe litt og det kan du få med en prøve av meg neste gang du er på disse kanter.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av Banditmannen »

Carpa skrev:Du finner mye på google om du søkter på ørelysbehandling, men her er en kort og grei forklaring.

http://min-tiki.no/orelysbehandling.html
Ingen dyr behandling heller og den er helt ufarlig.
:thumleft
poulet_cavalier skrev:
Banditmannen skrev:Nope, her er det nok bare selvdiagnostikk enda. :redface
Men kan ikke helt se hva det ellers skulle være....?
Det kan være mye rart, krystallsyke, bihulebetennelser, og hva vet. En rask tur til fastlegen koster ikke stort.
:thumleft
ojda skrev:Detta hørtes ikke noe hyggelig ut Bandittmannen, men du gir da ikke opp uten å la legestanden
få NOEN sjanser til å finne ut av det :[-X
Det er jo for dumt, det kan vise seg å være unødvendig å ha det sånn ;-)
God bedring fra meg :thumleft
Nei, jeg gir ikke opp! Nå har jeg faktisk akkurat bestilt meg en time hos fastlegen p.g.a. deg og andre her inne! :thumleft
norse900 skrev:Det er ikke susing, men pipelyder her i gården også (-tinnitus er jo så mangt). Du har rett i at man "hører" pipinga bedre med plugger i, men som sagt, så hjelper det med erfaring. En av teoriene er jo at det er en liten "feilkobling" i toppetasjen som genererer lyden, gjerne på grunn av svekket hørsel i et frekvensområde...
I mitt tilfelle er det slik at hvis det blir FOR mye bråk, så kobler harddisken ut ørene. Da hører jeg ikke en eneste "normal" lyd, bare pipingen og ellers total stillhet. Fikk et kjempesjokk første gang, men etter at jeg har brukt øreproppene har det ikke skjedd (men så går jeg ingen steder UTEN "ørene" mine heller...)

Vil også sterkt anbefale deg å få henvisning fra fastlegen så du får tatt en undersøkelse hos hørsel-sentral/øre-nese-hals spesialist.

Godt å høre at du klarer å "koble det ut" innimellom. Krever sin mann/dame det også!!!!!! :D :D :D :D
:thumleft
Kawagutten skrev:Har hatt en del av det jeg også. Er nok viktig å finne grunnen til at det blir sånn så en ikke fortsetter i samme stil og en skikkelig undersøkelse av spesialister er vel noe en må igjennom.Ville også sett på arbeidsmiljøet.Jeg har merket det godt spesielt etter 10-15 timer i en støyende arbeidsbil og hver gang bilhulene slår seg vrange.Ble også mindre hjelmstøy etter å ha byttet til schubert og bruker hette som også hjelper litt på støyen.Ørelys kan være med på å hjelpe litt og det kan du få med en prøve av meg neste gang du er på disse kanter.
Har Schuberth C3, som vel skal være blant de bedre, men har lyst til å prøve en Shoei Neotec neste gang... :scratch

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av poulet_cavalier »

Banditmannen skrev: Har Schuberth C3, som vel skal være blant de bedre, men har lyst til å prøve en Shoei Neotec neste gang... :scratch
Jeg og (har S2).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av RuneMC »

Vær obs på at åpningshjelmer som regel er mer støyfulle enn tilsvarende helhjelmer.

Har Shoei XR1100 selv og det kreves definitivt ørepropper i motorveishastighet pga at vindskjermen på V-Strom'en er som den er.

Etter litt lesing på Stromtrooper forumet bl.a. fant jeg vel ut at det er vakuum som dannes på baksiden av vindskjemen som mest trolig skaper turbulensen/blaffene som også er verst for hørselen. Et triks er visst å legge noen pakninger ekstra på nedre skruefester slik at åpningen nederst på vindskjermen så den vinkles til å skuffer inn litt mer luft nederst som motvirker at det skapes vakuum på baksiden av vindskjermen. Men det finnes også 3.dje parts vindskjermer som skal være bedre. Virkelig bra tror jeg derimot ikke at det blir før en kommer over på noe a la GS eller sånn som SuperMorten har der hele utformingen av frontpartiet styrer luften forbi på en bedre måte.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av DrGreve »

En kortere skjerm kan også gjøre susen, er min erfaring. Det er den turbulensen som dannes rundt hodet/hjelmen som er sjenerende. Kommer denne inn mot brystet er det bare å tette bedre rundt hals/nakke slik at ikke fartsvinden kommer inn i hjelmen. Alternativet er jo å styre luftstrømmen høyere, over hodet.. med en ekstra "flaps-skjerm" som man monterer på eksisterende. Hensikten med denne er jo å skape 2 strømmer hvor den ene presser den andre opp og over hodet.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Banditmannens bekjennelser

Legg inn av Banditmannen »

RuneMC skrev:Vær obs på at åpningshjelmer som regel er mer støyfulle enn tilsvarende helhjelmer.

Har Shoei XR1100 selv og det kreves definitivt ørepropper i motorveishastighet pga at vindskjermen på V-Strom'en er som den er.

Etter litt lesing på Stromtrooper forumet bl.a. fant jeg vel ut at det er vakuum som dannes på baksiden av vindskjemen som mest trolig skaper turbulensen/blaffene som også er verst for hørselen. Et triks er visst å legge noen pakninger ekstra på nedre skruefester slik at åpningen nederst på vindskjermen så den vinkles til å skuffer inn litt mer luft nederst som motvirker at det skapes vakuum på baksiden av vindskjermen. Men det finnes også 3.dje parts vindskjermer som skal være bedre. Virkelig bra tror jeg derimot ikke at det blir før en kommer over på noe a la GS eller sånn som SuperMorten har der hele utformingen av frontpartiet styrer luften forbi på en bedre måte.
Åpningshjelm er nesten et must med briller... Men det med hjelm blir jo uansett litt gambling, siden man skjelden får muligheten til å teste skikkelig før kjøp.

Etter mye testing med flere typer skjermer, har jeg vel kommet til at MRA Vario(samme som den orginale du har), på Madstad-braketter gir minst turbulens. Og med litt mer testing med musikk i ørene, tror jeg ikke det det blir så værst. :[-o<

Mulig jeg må prøve å finne en annen sykkel, enten med mye mer kåpe(BMW RT, hvis jeg vinner i lotto)
Eller noe helt uten kåpe, som da forhåpentlig har mindre turbulens, og heller mer "rein" vindstøy(sånn som når jeg reiser meg opp over kåpa på min) :-k
DrGreve skrev:En kortere skjerm kan også gjøre susen, er min erfaring. Det er den turbulensen som dannes rundt hodet/hjelmen som er sjenerende. Kommer denne inn mot brystet er det bare å tette bedre rundt hals/nakke slik at ikke fartsvinden kommer inn i hjelmen. Alternativet er jo å styre luftstrømmen høyere, over hodet.. med en ekstra "flaps-skjerm" som man monterer på eksisterende. Hensikten med denne er jo å skape 2 strømmer hvor den ene presser den andre opp og over hodet.
Har testa med en slik:
[album]4127[/album]
Det funka ikke for min del... :sk?

Svar