Monsterdama håper på tur.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Monsterdamas grublerier

Legg inn av Dexter »

Crinos skrev:Er på flere ferjer bemanningen insisterer å gjøre dette selv, de argumenterer med at de kan dette bedre enn "deg". I alle fall på de store ferjene jeg har vert borti.
Det kan vel på en måte være greit, for går det da galt så må jo dem være ansvarlige også?
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Monsterdamas grublerier

Legg inn av jhn »

Dexter skrev:
Crinos skrev:Er på flere ferjer bemanningen insisterer å gjøre dette selv, de argumenterer med at de kan dette bedre enn "deg". I alle fall på de store ferjene jeg har vert borti.
Det kan vel på en måte være greit, for går det da galt så må jo dem være ansvarlige også?
Ja, man skulle tro at fergeselskap var ansvarlige for lasten, men det virker som om det e litt forskjellig praksis ute å går. Æ har ikke klart å få et entydig svar når æ har spurt litt rundt omkring.
E det noen her inne som vet no om det?

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Monsterdamas grublerier

Legg inn av Duville »

jhn skrev:
Dexter skrev:
Crinos skrev:Er på flere ferjer bemanningen insisterer å gjøre dette selv, de argumenterer med at de kan dette bedre enn "deg". I alle fall på de store ferjene jeg har vert borti.
Det kan vel på en måte være greit, for går det da galt så må jo dem være ansvarlige også?
Ja, man skulle tro at fergeselskap var ansvarlige for lasten, men det virker som om det e litt forskjellig praksis ute å går. Æ har ikke klart å få et entydig svar når æ har spurt litt rundt omkring.
E det noen her inne som vet no om det?
Snakker vi ikke her om åpne ferjer på en liten vestlandsfjord i godt vær - ikke StenaLine kryssing av Østersjøen i storm....Kjører da ikke Monster i kuling og regn med storm i kastene på vestlandskysten....

Tror sjelden det er nødvendig med stropping på disse ferjene hvis du parkerer med litt omtanke og passer på lår ferja legger til land - men handbrems inne i kritiske øyeblikk men det er vel vanlig.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Monsterdamas grublerier

Legg inn av jhn »

Joda, du har sikkert rett i det. Æ tenkte litt mere generelt

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Monsterdamas grublerier

Legg inn av Snikkeren »

Jeg fikk et tips en gang: Plasser sykkelen litt på skrå. Det verste er når fergen legger til kai, og man får støt sideveis. Dersom sykkelen står litt på skrå da, så tas mye av kraften opp i sykkelen, istedenfor at den får all kraft på tvers.

Jeg pleier å plassere den på skrå og sette den i 1. gir. Jeg sitter på sykkelen når vi legger fra og til land, og ved litt sjø. Aldri hatt problemer med denne metoden. Pleier ikke å kjøre fordekket inntil lemmen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
monsterdama
Innlegg: 24
Registrert: 14 mai 2011, 15:15
Motorsykkelen din: Kawazaki Z1000

Re: Monsterdamas grublerier

Legg inn av monsterdama »

MaxTron skrev:Velkommen hit, og gratulerer med råtøff sykkel og blogg :thumleft

Arti at noen gidder å lage orntlige blogger her inne, sjøl er æ litt for dårlig til å skrive, "villblogger" litt rundt omkring på andre tråder når æ syns det kan passe inn :-J

Når det gjelder treg retur på gassen kan det hjelpe å smøre viren, da bruker du en sånn
Bilde
Fra biltema http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ve ... iersmorer/" onclick="window.open(this.href);return false; eller lignende butikker, og en sprayboks med olje som har ett tynt plastrør.

Denne ble behørig brukt når vi smørte opp wire'en, men takker for tipset! Problemet kom når alt skulle monteres i sammen igjen. Fikk til slutt sammen plastdelene, men når vi skulle skru fast skruene, "kilte" wire'en seg, og sto bom fast. Så når mannen fikk besøk av en bilmekaniker, kom de til slutt fram til at den plastikkdelen inni var slitt. Den ble filt litt, slik at wire'en gled greit igjen, så er gassen god som ny. Men siden de har filt litt i denne delen, er det kanskje smart å kjøpe ny om ikke så lenge. :redface

Brukeravatar
monsterdama
Innlegg: 24
Registrert: 14 mai 2011, 15:15
Motorsykkelen din: Kawazaki Z1000

Re: Monsterdamas grublerier

Legg inn av monsterdama »

Då har jeg kommet meg hjem etter en fantastisk tur i helgen! Var greit å ha bil som skulle samme sted, for da slapp jeg å ha så mye bagasje på sykkelen 8)

Ferjeturen jeg var litt skeptisk til gikk helt bra. Var blikkstille på fjorden, kun noen små dønninger innimellom. Plassen fremme ved bommen var opptatt, men satte den fra med på sidestøtten i 1. gir, og gikk helt super. Tidligere på denne ferjen har jeg mer enn 1 gang blitt sjøsyk på den korte overfarten. I den tiden jeg var eksosrype, fikk mannen min noe tau til å binde sykkelen med på denne strekningen en gang det var litt mer vind. Så er skeptisk til at ferjemannskapet vil gjøre det. Får få litt hurtigopplæring i stropping til en annen gang. :redface Når det gjelder diskusjonen om hvem som har ansvar om det skulle skje et uhell, er jeg nokså sikker på at ferjeselskapene fraskriver seg alt ansvar for skader påført under overfart, men er ikke sikker her.

I dag gikk kjøreturen fra Hovden og over Brokke-Suleskard. Fantastisk å kjøre! Merker godt oppgraderingen fra Monster 600 til 900. Eneste jeg savner på sykkelen (foreløpig) er turteller.

Har foreløpig ikke funnet ut hvordan jeg legger ut ruten her på forumet. Men satser på å lære etter hvert.

Alt i alt har jeg hatt en super helg! :bananas :prop:

Brukeravatar
monsterdama
Innlegg: 24
Registrert: 14 mai 2011, 15:15
Motorsykkelen din: Kawazaki Z1000

Re: Monsterdamas grublerier

Legg inn av monsterdama »

Sitter her og planlegger en tur med min kjære. Det er en del som skal klaffe for at vi skal få det til, men som nevnt i andre tråder her i forumet, er det planleggingen som er halve morroa. :dontknow

Vi planlegger å få kjørt ca 170 mil i løpet av en langhelg, og få to dager med fest innimellom kjøringen. Så om vi får det til, er jeg superglad!!
Prøvde å få til å legge ut link til ruten. Men får skylle på at jeg har innovertiss, og egentlig ganske liten kunnskap til det som kan kalles Personal Computer (PC). Sliter med å legge ut lenke til ruten, hvordan får en denne lenken (som kommer nedenfor) til å bli vist som et bilde?

På turen nordover har vi tenkt å ta en transportetappe til Gudvangen, og så være litt mer turister på dag 2. Hjemturen sørover er det bare å komme seg fortest mulig hjem til hverdagen og levering i barnehage og jobb.

http://maps.google.com/maps?saddr=Kolhe ... ,3,4,5&z=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Er det noe mer vi bør få med oss, eller er det noe vi bare ikke trenger å ta omveien om?

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Monsterdamas grublerier

Legg inn av Geir »

monsterdama skrev:[klippe...]
Er det noe mer vi bør få med oss, eller er det noe vi bare ikke trenger å ta omveien om?
Dere bør ta en liten omvei rundt Sauda og over fjellet mot Røldal - en utrolig strekning på to hjul!
Omvei-via-Sauda+++ (Medium).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Monsterdamas grublerier

Legg inn av pelsen »

Geir skrev:Dere bør ta en liten omvei rundt Sauda og over fjellet mot Røldal - en utrolig strekning på to hjul!]
jepp, den turen bør man ta, det er en helt spesiell strekning

Brukeravatar
monsterdama
Innlegg: 24
Registrert: 14 mai 2011, 15:15
Motorsykkelen din: Kawazaki Z1000

Re: Monsterdamas grublerier

Legg inn av monsterdama »

pelsen skrev:
Geir skrev:Dere bør ta en liten omvei rundt Sauda og over fjellet mot Røldal - en utrolig strekning på to hjul!]
jepp, den turen bør man ta, det er en helt spesiell strekning
Takker for tips både Geir og Pelsen. Denne strekningen er såpass nærme "hjem" at den klarer vi på en dagstur. Det er nesten flaut at vi ikke har kjørt der enda, siden foreldrene mine har hytte 5 mil fra Sauda som vi kan disponere som vi vil. Problemet er bare barnevakten..... :[-o<

Når det gjelder turtips er jeg mest på jakt etter noen gullkorn fra Gudvangen og nordover.

Vi planlegger å kjøre over Aurlandsfjellet i stedet for Aurland/Lærdalstunnelen, og så vil vi over Sognefjell. Når vi skal til sognefjell kjører vi via Øvre Årdal slik at vi slipper en ferje, men vi får nok litt grusvei, og en liten bomvei med en bygdeoriginal i bua. I slike buer betaler jeg gladelig bompenger, selv som motorsyklist!!

Brukeravatar
FJR1300
Innlegg: 83
Registrert: 15 sep 2010, 15:47
Motorsykkelen din: Yamaha FJR 1300 2013
Sted: Svelvik

Re: Monsterdama håper på tur.

Legg inn av FJR1300 »

Har tatt noen ferjer opp igjennom, og har følgende erfaringer.
Ferjer på vestlandet, der sitter jeg på sykkeln når den legger til kai. Uansett vær.
Ferjer til og fra Norge, der tar jeg selv ansvar, og fester sykkelen.
Autozug, der er det bare og parkere sykkelen etter anvisingen, og så fester de sykkelen. (de er veldig proffe)
Ferje fra Danmark til England, må du selv ta ansvar.
Ferjer mellom England - Irland, der fester de ansatte på ferjene sykkelen. (Tok bildet av sykkelen når de var ferdig, men det gikk bra)

Har selv med spannsett på turer med ferje, men har aldri hatt brukt for dette, da alle ferjene jeg har tatt, har hatt godt med utstyr.
Men sjekk opp før du reiser, hvor du kan feste stropper osv. uten og ødelegge noe på sykkelen. Det er kjedelig og få riper i kåpe osv.

God tur :thumleft
Ride to live. Live to ride :twothumbs:
Yamaha FJR1300 2013
Yamaha FJR1300 2004
Yamaha FJ1200 1994
Yamaha Vmax 1200 1986
Yamaha XJ750 SECA 1984
Yamaha XJ750 SECA 1983
Yamaha XZ550 1981
Yamaha RS100 1980

Svar