Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Du får gi beskjed om hva som skjer, fall problemet oppstår hos meg også, har ikke kjørt alt for mye med setet enda. Men setet ligger ikke innpå på midten, der har jeg mellomrom, men på sidene der som bildet viser så ligger den innpå. Men ikke så det knisser ser det ut som

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Jeg lurær på en ting igjen jeg, hvordan justerer man clutsh hendelen riktig? Altså vandringen på den?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev: 05 jul 2017, 22:12 Jeg lurær på en ting igjen jeg, hvordan justerer man clutsh hendelen riktig? Altså vandringen på den?
Det er vel samme måten å gjøre det på i Yamahas tilfelle som andre sykler, regner jeg med: dytt clutchendelsen framover og vri deretter på rattet med tallverdiene 1 til 5 (tror jeg det er...) og finn den innstillingen som passer deg best.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Men står den på 6 isteden for 1 oppå hendelen der så går jo vaieren lenger enn på 1. Synes lissom clutchen har vært så rar i hele dag når jeg har kjørt, og jeg har prøvd både 1,2,3,4,5 og 6 :/

Føler når den står på 1 og 2, da synes jeg lissom ikke den tar ordentlig eller hvordan jeg skal forklare det. Om jeg trykker inn clutch mens jeg kjører med instillingen på 3 f.eks, så dunker det lissom i motor/clutch på en måte. Vanskelig å forklare. Men ikke merket dette før, men har vært sånn i hele dag

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av AJ »

Hvordan "rar"...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Skogstrollet »

Mulig du må justere clutsh-vaieren også når du stiller inn hendelen?
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

AJ: Om jeg trykker inn clutch mens jeg kjører med instillingen på 3 f.eks, så dunker det lissom i motor/clutch på en måte. Vanskelig å forklare. Men ikke merket dette før, men har vært sånn i hele dag. Vet ikke helt hva annet jeg skal si, enn at det høres et lite dunk lissom, hvis jeg kjører og så trykker inn clucth.

Skogstrollet: Ja mulig, men hvordan stramt/løst skal en sånn cluch wire være? Skjønner at mc er ikke det jeg kan mest om, så får takke gud, eller dere her inne for et flott forum med hjelpsomme mennesker

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Skogstrollet »

Vel, er ikke noen ekspert akkurat, men når jeg byttet hendler på sykkelen min ble jeg fortalt at jeg måtte passe på å ha noen få mm slakk på clutch-vaieren. Kan være det står i manualen til sykkelen, da det sikkert kan være noe modellspesifikt.

Utenom det så synes jeg det uansett det virker rart med en slik lyd fra motoren i det man trykker inn clutchen, kan ikke huske å noensinne hørt en slik lyd :scratch

Hvordan virker funksjonen generelt? Giring uten problemer? Får du startet sykkelen i gir når du trykker inn clutchen?
Det siste spørsmålet mitt kommer av egen erfaring, da litt feil innstilt clutch på sykkelen min førte til at den ikke registrerte at clutchen var holdt inn, og dermed nektet å starte i gir :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Bjerknez »

For å si det veldig enkelt. Hvis du hører et "dunk" eller annen ulyd når du klemmer inn clutchen så ta en tur til et verksted å la dem se på det. Er jo uansett garantisak evt.

Ikke noe å fundere så mye over dette. Har aldri hørt noe dunk når jeg clutcher, hverken på moped, bil eller MC så noe rart må det være.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Den er helt normal når man girer. Og kan starte sykkelen i gir med clutch inne.

Har aldri opplevd denne dunke lyden før jeg. Kommer bare når jeg kjører å trykker inn clutch.
F.eks når jeg kjører rolig i 3gir og tar inn clutch og slipper gassen samtidig, kommer det et dunk ifra clutch eller motor. Kommer ikke ifra kjedet eller noe trur jeg. Kjørte for et par dager siden uten å legge merke til dette, men så fort jeg begynte å kjøre idag så opplevde jeg dette. Opptil flere ganger. Innimellom går det greit, men ofte en lite dunk

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 05 jul 2017, 23:03 For å si det veldig enkelt. Hvis du hører et "dunk" eller annen ulyd når du klemmer inn clutchen så ta en tur til et verksted å la dem se på det. Er jo uansett garantisak evt.

Ikke noe å fundere så mye over dette. Har aldri hørt noe dunk når jeg clutcher, hverken på moped, bil eller MC så noe rart må det være.
Enig med Bjerknez'en; ta en tur på verkstedet og få en vurdering der.
På KTM'en har jeg aldri hørt noe tilsvarende. Men på 1290'en så er girkassa så smørmyk at clutching nesten er unødvendig... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Ja noe rart er det. Kommer som regel ikke ved giring. Men når man tar inn clutchen i f.eks lyskryss. Om jeg kommer kjørende inn i et lyskryss i 2-3gir, og det blir rødt, da trykker jeg inn clutch og bremser. Akkurat når clutch har/blir blitt trykket dunker det. Merkelige saker. Sender verkstedet en mail nå jeg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av FredrikE24 »

Mest sannsynlig løser ikke clutchen skikkelig ut når du drar inn hendelen. Med andre ord er wire litt slakk. Da får man gjerne litt lyd og kanskje litt kjede-hopp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Bjerknez »

Har du quickshifter?

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Hmm, dette kan kanskje være. Har sendt en mail til verkstedet, så kanskje dem ber meg komme innom, så får dem sett på det. For dette er over min IQ :P

Nei har ikke quick shifter :)

Svar