Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av AJ »

På min forrige SA la jeg merke til en klaprelyd under kjøring, som jeg trodde kom fra plastplaten foran oljekjøleren. Dvs. at denne klapret mot oljekjølermetallet og lsagde denne lyden.
Jeg fant en passende stor varmebestandig gummiknott som jeg limte fast til platen og som dermed lå an mot oljekjøleren.
Jeg innbilte meg at dette hjalp, men så dukket det opp en annen lignende lyd som viste seg å være såkalt chain slapping.
Dvs. at nedre kjedegang slå oppunder kjedeglideren i plast som er feste rundt fremre halvdel av svingarmen/bakgffelen på kjedesiden (selvfølgelig ;) ).

Prøvde å fikse dette også med en gummigreie, men ga opp og slo meg fort til ro med at slik lyd unngår man ikke på disse KTM syklene.

Ingen klaprelyder på min nye SA-S, men chain slapping dukker opp fra tid til annen, spesielt når man kjører på for høyt gir med for lavt turtall.
En helt grei ting å forholde seg uproblematisk til så lenge man vet at dette rett og slett er et karaktertrekk ved disse syklene.

På deb forrige SA'en hadde jeg også tidvis en ikke veldig delikat lyd fra kamkjedestrammeren(e). Lot meg heller ikke affisere av denne lyden etter hvert.
Ellers er det ikke ukjent at KTM syklene har en del motormekaniske (u)lyder uten at dette betyr at noe er i ulage eller feil.

Da jeg byttet inn SA'en gjorde forhandleren en grundig takst av sykkelen og jeg fikk vite at tilstanden på en var meget god.
Ingen merknader på ulyder...

Så godeste lasse_hansen, jeg tror ikke jeg har noe bedre råd til deg enn å la være å lytte etter uvante lyder. Steng de heller ute med gode ørepropper eller musikk på øret under kjøring.
Litt "uryddig" motorlyd må man regne med på disse syklene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av kjellv »

Å finne fri (N) skal faktisk være litt vanskelig. Det har en mening. Du skal helst unngå å komme i situasjoner der du plutselig står i fri når meningen er å stå i 2. for eksempel. Står sykkelen helt rolig, enten motoren er i gang eller har stoppet så er det vanskelig å gire. Dette er fordi alle drevene står rolige, og de må nesten bevege seg for å smette i gir.
Men altså å finne N er heldigvis litt vanskelig, det setter nok de fleste av oss pris på.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

På en måte skjønner jeg den lille frustrasjonen over lyder som høres ut som "ulyd" på en klin ny sykkel til en kvart million. Man har bladd opp store summer for sykkelen og vil at alt skal være i orden. Noen av oss er kanskje også litt mer nøye og vil at alt skal være 100%. Spesielt på en HELT ny sykkel.

Selv om ikke lydene utgjør noen fare av noe slag, så mener jeg at man bør sjekke opp dette hos et autorisert verksted for å få ro i sjelen, eller evt. høre med andre med samme sykkel. AJ skriver selv at dette trolig er lyder som kjennetegner denne motoren. Men kan som sagtr være greit å sjekke ut uansett.

Jeg husker cruiseren jeg hadde. En 1300 twin. Her var det mange rare lyder og lytter man nøye etter så finner man hele tiden lyder som "skiller seg ut" fra den ordinære motorlyden. Men jeg var fersk MC eier å tenkte at disse lydene skulle være der. Sykkelen var jo helt ny. Hadde ingen problemer med denne sykkelen og lydene ble til slutt glemt. Det var heller ingen andre som kommenterte noen ulyder.

jeg tror man fort kan bli veldig opphengt i dette og reagere på hver minste lyd som kommer fra sykkelen. Da vil nok alle og enhver høre en lyd som skiller seg ut og betrakte dette som en "ulyd".

Men nå er jo ikke KTM 1290 noen finstemt mekanikk i mitt hode. Det er et moment beist med to sylindre og det fører nok med seg også noen bakdeler. Det er en rampete sykkel og der synes jeg slike lyder hører hjemme, til en viss grad.

Men jeg er ganske nøye på slikt selv, så ta gjerne en tur hit til meg så kan jeg gi deg min helt ærlige mening om hva JEG mener om ulyden du hører. Kanskje vi også finner ut av det :) Eller evt. ta kontakt med forhandler. Det er kanskje det beste, for å få ro i sjelen :)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Hei folkens og takk for mange innspill. Ja det kan godt være som AJ sier, at dette er rett og slett er en KTM lyd. Mulig den også alltid har vært der, men at jeg brått la merke til den for et par dager siden.
At det kan være kjedeglideren som AJ sier kan egentlig være. For lyden kommer som sagt når jeg slipper gassen, eller når jeg kjører ved høyt gir og lavt turtall, da høres også denne "knitre" lyden som jeg vil betegne den som.

Jeg har snakket med forhandler via sms i dag, og han skulle ta seg en tur selv med sykkelen sin i morgen og høre om han kan høre noe tilsvarende lyd i sin.

Bjerknez, takker for tilbudet. Skal ikke se bortifra at jeg kanskje svinger innom en dag, eller så er det muligens jeg farter opp en tur til forhandler til Tirsdagen om jeg ikke får slått meg til ro med lyden føre den tid :roll

Er egentlig klar over at KTM ikke lager noe "orgelmusikk" akkurat i seg selv :yeyeye Og det blandet med min bekymring for lyder er kanskje ikke toppers kombo :lol

Men som Bjerknez sier, har lagt mye penger i ny sykkel, og ønsker da at alt skal være i orden ihvertfall, og at det ikke er noen feil eller ulyder som ikke skal være der. Men lyder som er der, og skal være der, dem må jo få lov til å være der da. hehe :P

Men det er nok bare sånn motoren er tenker jeg, og det er nok noe man bare blir vant med :thumleft :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

Om ikke annet så må vi jo få til en liten «vaskedag» hvor vi tar en skikkelig detailing runde av syklene etterfulgt av god drikke :)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Det høres veldig innafor ut egentlig Bjerknez :twothumbs: Det må la seg få til skulle man tru :prf

Over på noe annet, En annen ting jeg tenkte på. Jeg kan jo slå av og på MSR, altså motor slip regulator eller noe sånt. Under innkjøring, bør den være av/på? Eller har det ingenting å si? :scratch

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Idag har jeg fått kjørt enda litt, kilometertelleren vister nå 350km ca.
Idag når jeg kjørte så lukka jeg øra og kun nøt sykkelen, kan ikke si at jeg la merke til noen ulyder da :twothumbs:
Prøvde å si til meg selv at lydene som er det, ja dem skal være der :prf Og merkelig nok funka det :thumleft

Men trur ærlig talt ikke den sykkelen er laget for norske fartsgrenser. For under innkjøring skal man ikke over 6500omd, har de andre dagene ligget på max 3-4000omd, prøvde idag tidvis å dra den opp mot 6500omd. Og da var man i grenseland for hva som er lov på norske veier, tross alt at dette ble gjort i 2-3gir. For jeg sliter faktisk med å få brukt 4-5 og 6 gir til tider :lol

Men det blir vel en vanesak, tenkte å kanskje få fjernet overflødige gir for å slippe å tenke på at dem er der :P

Så idag har jeg variert endel alt ifra 2000omd til 6000omd. :D Om må si sykkelen aldri slutter å overraske, gud for et drag. Og for en herlig lyd :O Trur det kommer til å bli mange fine turer med denne sykkelen i sommer ja.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

Bra du koser deg med sykkelen og lukker ørene for ulydene. Jeg tror dette er veien å gå :)

Kom nettopp hjem selv etter en liten formiddagstur til Vamma Kraftstasjon. En liten tur på 10-15 mil på meg i dag :)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Jeg lurer på om det er veien å gå sjæl jeg altså, har i hvert fall ikke hørt en eneste lyd i dag :thumleft

Utrolig deilig vær å kjøre i om dagene så :twothumbs:

Hiver ut et bilde som jeg tok her omdagen, fikk ikke lastet det opp via mobilen, men nå som jeg sitter på pcèn så bør jeg vel nesten få lastet det opp :D

Edit: Skjønner ikke helt hvorfor bildet blir lastet opp "vridd" ser det riktig vei både på mobil og pc. Men når jeg laster opp bildene på nettsiden her så blir dem ofte snudd.. Noen som vet hvorfor? Eller hvordan jeg kan rette dette? :sk?
KTM SuperDuke 1290 R.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av AJ den 22 mai 2018, 08:16, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Bildet nedskalert fra 3024 piksler bredde til 1200 slik at det vises rett vei i innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

Skal du ut å kjøre i dag?

Kunne jo tatt en snartur innom Høk rett etter jobb og sparket litt dekk eller noe? Jeg må være hjemme i 18:00 tiden så ikke tid til den store utflukten, men da får jeg vertfall sett sykkelen din live :)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Bjerknez, så denne først nå jeg :lol Har vært ute å kjørt en liten tur idag. Ble det Høk på deg? Kan gjerne møtes en dag å sparke litt dekk og høre etter ulyder vi :lol :twothumbs:

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Kjapt spørsmål, under innkjøring, altså frem til 1000km. Brukerhåndboka sier ikke over 6500omd, jeg har prøvd å kjørt med veldig variert turtall ifra 2-6000omd. Men motorbrems, er det greit å bruke det mye under innkjøring også? Altså dra på litt, for så å slippe gassen helt. Har lest så mye forskjellig, noen steder står det at det bør unngås på 2 sylindret motorer. Hva mener folket her?

Jeg personlig har alltid trudd at motorbrems er veldig bra å bruke under innkjøring uansett motor.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev: 22 mai 2018, 22:38
Jeg personlig har alltid trudd at motorbrems er veldig bra å bruke under innkjøring uansett motor.
Du tror riktig, etter min mening :thumleft .
Jeg har kjørt inn mine nye sykler på den "harde" måten ved nettopp å kjøre motoren forholdsvis kjapt opp i høyt turtall på girene for så å slippe gassen og la motoren bremse - kjapp variasjon av turtallet.
Det er greia for best mulig innkjøring, etter min mening - og erfaring.
Ingen av mine tidligere sykler hadde noe merkbart oljeforbruk., selv etter kjørelengder tett oppunder 60K. De gikk også bedre enn da de var nye :twothumbs: !

Sykler som innkjøres som om de er en skjør porselensgjenstand får som regel et oljeforbruksproblem ganske tidlig i motorens levetid.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Så godt å høre din mening også AJ. For stort sett det samme du nevner der er den oppfatningen jeg har også. Nå skal det sies at ca dem 150 første kilometerne jeg kjørte kjørte jeg veldig pent. Men etter det så har jeg brukt mye motorbrems, veldig variert turtall. Gasspådrag, for så å slippe gassen, osv :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er ikke helt på AJ sitt nivå her, men samtidig er jeg ganske avslappet til denne innkjøringen. Jeg kjører helt som vanlig, uten de store utskeielsene og tenker ikke så mye over det. En S1000R er også en sykkel som man svært sjelden befinner seg rundt rødmerket på... :redface

Jeg rusler nok en tur innom Høk i dag rett etter jobb Lasse. Jeg regner med at jeg er på Høk rundt 16:30. Dukker du opp da, så kan vi jo leke oss litt med "ulydene", og ta oss en kaffe :)

Svar