Pan American Highway 2015 - 2016

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pan American Highway 2015

Legg inn av LordShaft »

Når jeg blir voksen....Da skal jeg gjøre noe av det samme!! Deler du turen din noen plass? advrider eller lignende? Hadde virkelig vært noe jeg kunne tenkt meg å lest om, denne turen høres bare utrolig spennende ut :prf

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Pan American Highway 2015

Legg inn av ojda »

LordShaft skrev:Når jeg blir voksen....Da skal jeg gjøre noe av det samme!! Deler du turen din noen plass? advrider eller lignende? Hadde virkelig vært noe jeg kunne tenkt meg å lest om, denne turen høres bare utrolig spennende ut :prf

Av og til blir jeg litt engstelig når jeg tenker over hva slags mennesker
som tar seg av samfunnssikkerheten her i landet :lol

LordShaft: Plukk ut et hvilket som helst innlegg fra jarle,
Å ta en nøye titt nederst i posten hans :-)å :lol :lol :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pan American Highway 2015

Legg inn av LordShaft »

Jeg var inne å kikket der, men var så vanskelig å finne en sammenheng på denne turen hans. Fant mye gammelt, men ikke det nye. Men prøver igjen. Å tørk av deg det forbanna gliset Bamsefar :roll :roll

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Pan American Highway 2015

Legg inn av jhn »

ojda skrev:
LordShaft skrev:Når jeg blir voksen....Da skal jeg gjøre noe av det samme!! Deler du turen din noen plass? advrider eller lignende? Hadde virkelig vært noe jeg kunne tenkt meg å lest om, denne turen høres bare utrolig spennende ut :prf

Av og til blir jeg litt engstelig når jeg tenker over hva slags mennesker
som tar seg av samfunnssikkerheten her i landet :lol

LordShaft: Plukk ut et hvilket som helst innlegg fra jarle,
Å ta en nøye titt nederst i posten hans :-)å :lol :lol :lol
:-k En voksen motorsyklist? ... er ikke det en stor selvmotsigelse?

Jeg er jo litt enig med deg ojda ... du er vel selv en del av samfunnssikkerheten, er du ikke? :-)å

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Pan American Highway 2015

Legg inn av Jarle »

jhn skrev:
ojda skrev:
LordShaft skrev:Når jeg blir voksen....Da skal jeg gjøre noe av det samme!! Deler du turen din noen plass? advrider eller lignende? Hadde virkelig vært noe jeg kunne tenkt meg å lest om, denne turen høres bare utrolig spennende ut :prf

Av og til blir jeg litt engstelig når jeg tenker over hva slags mennesker
som tar seg av samfunnssikkerheten her i landet :lol

LordShaft: Plukk ut et hvilket som helst innlegg fra jarle,
Å ta en nøye titt nederst i posten hans :-)å :lol :lol :lol
:-k En voksen motorsyklist? ... er ikke det en stor selvmotsigelse?

Jeg er jo litt enig med deg ojda ... du er vel selv en del av samfunnssikkerheten, er du ikke? :-)å
Beklager hvis bloggen er litt rotete, men følger du denne tråden bør det være enkelt: http://mymotorcycleadventure.com/catego ... reisebrev/
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pan American Highway 2015

Legg inn av LordShaft »

Takker Jarle! :prf

Note4

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Pan American Highway 2015

Legg inn av Jarle »

En liten hilsen fra Semuc Champey, Guatemala

[video]https://www.youtube.com/watch?v=inF4ynThP_8[/video]
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pan American Highway 2015

Legg inn av AJ »

Jarle skrev:En liten hilsen fra Semuc Champey, Guatemala

[video]https://www.youtube.com/watch?v=inF4ynThP_8[/video]
Takker for livstegn :thumleft

Ser ut til at du trives godt og har det bra.
Guatemala er vel heller ikke det verste stedet å tilbringe tiden... ;-)

Fortsett gjerne å holde oss oppdatert.
Er jo helt klart en utrolig interessant tur du er på :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Pan American Highway 2015

Legg inn av Jarle »

AJ skrev:
Jarle skrev:En liten hilsen fra Semuc Champey, Guatemala

[video]https://www.youtube.com/watch?v=inF4ynThP_8[/video]
Takker for livstegn :thumleft

Ser ut til at du trives godt og har det bra.
Guatemala er vel heller ikke det verste stedet å tilbringe tiden... ;-)

Fortsett gjerne å holde oss oppdatert.
Er jo helt klart en utrolig interessant tur du er på :prf .
Takk for det AJ.

Ja jeg koser meg, men på lik linje med hverdagen hjemme kommer også "hverdagen" når man er på tur. Pakkerutinen om kvelden før man legger seg slik at det går litt kjappere neste morgen når man skal videre. Pakke bagasjen på sykkelen, være observant for huller i veien, kumlokk som mangler, huller i veien, kuer, griser, hunder, folk, diesel søl, oljesøl, planlegging av de neste dager, om-planlegge de neste dagers rute pga at ett eller annet har dukket opp, finne overnatting, sikre sykkel, bære bagasjen til rommet, få seg mat, oppdatere bloggen etc etc etc. Så det gjelder å finne roen innimellom, ta noen fridager, korte kjøreetapper, holde kontakten med de der hjemme.

Men det er inspirerende å se at så "mange" følger med på bloggen som i utgangspunktet bare er en dagbok for meg selv og ett sted familien kan følge med. Blir dessverre ikke så mye tid til å oppdatere diverse forumer, men jeg titter like vell innom når jeg har tid og mulighet.

For tiden er jeg i El Salvador (som jeg egentlig ikke skulle til), å reiser videre til Honduras i løpet av noen dager. Honduras og Nicaragua blir nok ett kort besøk for jeg må være i Costa Rice innen den 4. november for å møte min kone. Ho skal forsøke å være med de siste mnd'ene. Opprinnelig plan var å komme hjem til jul, men jeg har brukt for lang tid i Nord Amerika til at jeg klarer det. Så det blir nok ikke noe hjemreise før......... tja, februar?

Her er en liten video fra dagen før videoen i forje innlegg. Den viser litt om hvordan trafikken er i landsbyene man kjører gjennom, litt om hvordan en vanlig "gul" vei er (relativt bra), og litt hvordan veiene på landsbygda er (hvit vei).

[video]https://www.youtube.com/watch?v=aQq1v7RKAdY[/video]
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Pan American Highway 2015

Legg inn av Jarle »

LordShaft skrev:Jeg var inne å kikket der, men var så vanskelig å finne en sammenheng på denne turen hans. Fant mye gammelt, men ikke det nye. Men prøver igjen. Å tørk av deg det forbanna gliset Bamsefar :roll :roll

Tanken var at folk skulle bruke kategoriene å så navigere etter det, men jeg ser at måten jeg har gjort det på muligens ikke er verdens beste :-)

Hvis jeg skal rydde opp i det vil det ta litt tid så det gidder jeg ikke nå, men jeg gjorde en liten endring i går som muuuulllligens kan gjøre at det ser litt bedre ut. Siden noen av dere følger turen å derfor er innom siden en gang i mellom hadde det vært grådig kjekt om jeg kunne fått en liten tilbakemelding.

Godt og varmt her i Nicaragua :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Pan American Highway 2015 - 2016

Legg inn av Jarle »

Jeg synes det er litt trist å lese all kjeftingen som foregår på mc-siden nå om dagene. Jeg har hatt mange rolige dager i det siste og pc'en har flittig blitt brukt for å oppdatere bloggen, ha litt kontakt med de der hjemme, og besøke MC Siden og andre sider.

Så selv om mc turer i utlandet muligens ikke har fokus på MC siden i disse dager, legger jeg like vell inn ett lite innlegg på «min» tråd her på mc siden. Ingen trenger lese den, ingen trenger kommentere den, og hvis noen vil missbruke eller slette det er det også ok.

En ting er i alle fall sikkert å det er at det er mange rundt om i verden som har mye mer vikte ting å bruke kreftene sine på enn å krangle over at noe blir slettet, sperret eller hva det nå måtte være man krangler om.

Så til de kjedelige mc relaterte tingene.

Jeg kjørte fra Norge til UK for å sende sykkelen videre til Alaska med fly i slutten av April.
Var i Alaska i 13 dager
Var i Canada i 12 dager
Var i USA i 64 dager
Var i Mexico i 44 dager
Var i Belize i 10 dager
Var i Guatemala i 17 dager
Var i El Salvador i 9 dager
Var i Honduras i 2 dager
Var i Nicaragua i 8 dager
Har vært i Costa Rica nå i 2 dager


Har ikke helt kontroll på antall km men tror det er ca 35.000km. Så jeg regner med at 2/3 av turen er nå unnagjort.

Å for de som lurer på hvordan det er å ferdes i disse områdene kan jeg fortelle at det er fantastisk. Gjestfrie mennesker, flotte mc veier, masse flott kultur, å en himla masse folk som snakker Spansk :-)

Sykkelen har oppført seg stort sett eksemplarisk. Hadde noen tilfeller når temperaturen lå på over 40 grader at bensinpumpen ble overopphetet (min teori). Men når den fikk kjølt seg ned igjen oppførte deg seg bra (en stund). Heldigvis har temperaturen lagt på under 40 meste parten av tiden så dermed har ikke problemet vært så stort. Jeg skiftet styrelager i Mexico men utover dette har det ikke vært noen problemer (kjører em BMW F800GS Trophy fra 2012).

Om ett par dager kommer min kone til Costa Rica å planen er at ho skal være med på resten av turen hvis ho holder ut å sitte bakpå de siste mnd'ene.

Planen er å ta en båt fra Panama til Colombia den 12. November. Etter denne datoen har vi ingen spesielle daterte planer. Hvis vi rekker det kan det være at vi forsøker å fly opp fra Buenos Aires (siste stopp) til Rio de Janeiro for å få med oss karnevalet før vi reiser hjem.

Ha en fortsatt fredfull høst.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pan American Highway 2015 - 2016

Legg inn av AJ »

Jarle skrev: Om ett par dager kommer min kone til Costa Rica å planen er at ho skal være med på resten av turen hvis ho holder ut å sitte bakpå de siste mnd'ene.

Planen er å ta en båt fra Panama til Colombia den 12. November. Etter denne datoen har vi ingen spesielle daterte planer. Hvis vi rekker det kan det være at vi forsøker å fly opp fra Buenos Aires (siste stopp) til Rio de Janeiro for å få med oss karnevalet før vi reiser hjem.

Ha en fortsatt fredfull høst.
Dette blir interessant å følge med på!
Det er fortsatt alt for lite om erfaringer til bakpåsitterne her inne.
Kanskje din kone kan bidra?
Har en egen tråd om dette her inne nemlig... ;-) :

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=112531#p112531" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Pan American Highway 2015 - 2016

Legg inn av Jarle »

AJ skrev:
Jarle skrev: Om ett par dager kommer min kone til Costa Rica å planen er at ho skal være med på resten av turen hvis ho holder ut å sitte bakpå de siste mnd'ene.

Planen er å ta en båt fra Panama til Colombia den 12. November. Etter denne datoen har vi ingen spesielle daterte planer. Hvis vi rekker det kan det være at vi forsøker å fly opp fra Buenos Aires (siste stopp) til Rio de Janeiro for å få med oss karnevalet før vi reiser hjem.

Ha en fortsatt fredfull høst.
Dette blir interessant å følge med på!
Det er fortsatt alt for lite om erfaringer til bakpåsitterne her inne.
Kanskje din kone kan bidra?
Har en egen tråd om dette her inne nemlig... ;-) :

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=112531#p112531" onclick="window.open(this.href);return false;
Skal se hva jeg får til.
Ho fikk i alle fall en brukbar ilddåp allerede første dagen gjennom Costa Rica.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=LN7orB-HAMU[/video]

I dag kjørte vi inn i Panama og regner med å være i Panama City den 10.
Den 11. laster vi sykkelen ombord på båten og den 12. legger vi fra kai.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Pan American Highway 2015 - 2016

Legg inn av Jompa »

Æ så akkurat filme, forbausende lite trafikk. Men det varierer vel?
Hadde sett for meg lange lastebilkaravaner og haugevis av mopeder med en hel familie og hønsebur bakpå.
Æ har vel fått for mye "lærdom" fra Discovery
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Pan American Highway 2015 - 2016

Legg inn av Jarle »

Jompa skrev:Æ så akkurat filme, forbausende lite trafikk. Men det varierer vel?
Hadde sett for meg lange lastebilkaravaner og haugevis av mopeder med en hel familie og hønsebur bakpå.
Æ har vel fått for mye "lærdom" fra Discovery

Vidoen er fra en dag i Costa Rica. På grensen til Panama stemmer det at det er km vis med køer av lastebiler :-) Det er det ved alle grenseovergangene, men biler og mc slipper å stå i den køen. I landene Nord for Costa Rica opplever man 3-4-5 på en moped samtidig som man frakter en acetylen flaske på tvers :-) Men i Costa Rica har de regler som følges. De bruker t.o.m. hjelm.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Svar