JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Liten update

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av Bjerknez »

Har vert aktiv innen detailing selv og det er sikkert artig og lære seg dette samt bruke eksklusive produkter, men resultatet vi bli akkurat det samme for en lavere sum enn dette. Vi snakker om rengjøring av en motorsykkel her som stort sett opplever varme sommerdager uten salt på veien og som blir vasket gjevnlig. Så clay og claylube hadde jeg vertfall strøket fra listen.

Hvis det er noe av ønskelisten du må kutte ut for å få råd til andre ting, så dropp disse pleieproduktene. Sikkerhet vedrørende kjøp av hjelm og kjøreklær etc. er langt viktigere :thumleft

EDIT:
Kan fortelle at jeg har prøvd alt fra dyre såkalte carnubavokser til rimeligere syntetiske vokser og resultatet blir AKKURAT det samme. Har kjørt flere blindtester og selv med lommelykt, forstørrelsesglass og faens oldemor så ser man ikke forskjell i det hele tatt. Skal du ha et tips med tanke på en god voks som beskytter bra så kjøp en sealer. Jetseal 109 som du har i listen din skal være bra. Men ikke tro på reklamen. Denne beskytter deg ikke mer enn maks 3-4 måneder.

Mikrofiber er et must, men ikke kjøp for store kluter. Vi snakker om motorsykkel her med veldig små flater og mange kriker og kroker.

Den Scholl rubbingen du har listet opp er veldig bra. Den bruker jeg selv, men husk at du også må ha "pads" med riktig "cutting" og en skikkelig maskin. Trenger du en Flex DA maskin så kan du få kjøpe min. Kjøpte denne på Scandicshine for ca. 6.000,- og den er nesten ikke brukt.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:Har vert aktiv innen detailing selv og det er sikkert artig og lære seg dette samt bruke eksklusive produkter, men resultatet vi bli akkurat det samme for en lavere sum enn dette. Vi snakker om rengjøring av en motorsykkel her som stort sett opplever varme sommerdager uten salt på veien og som blir vasket gjevnlig. Så clay og claylube hadde jeg vertfall strøket fra listen.

Hvis det er noe av ønskelisten du må kutte ut for å få råd til andre ting, så dropp disse pleieproduktene. Sikkerhet vedrørende kjøp av hjelm og kjøreklær etc. er langt viktigere :thumleft

EDIT:
Kan fortelle at jeg har prøvd alt fra dyre såkalte carnubavokser til rimeligere syntetiske vokser og resultatet blir AKKURAT det samme. Har kjørt flere blindtester og selv med lommelykt, forstørrelsesglass og faens oldemor så ser man ikke forskjell i det hele tatt. Skal du ha et tips med tanke på en god voks som beskytter bra så kjøp en sealer. Jetseal 109 som du har i listen din skal være bra. Men ikke tro på reklamen. Denne beskytter deg ikke mer enn maks 3-4 måneder.

Mikrofiber er et must, men ikke kjøp for store kluter. Vi snakker om motorsykkel her med veldig små flater og mange kriker og kroker.

Den Scholl rubbingen du har listet opp er veldig bra. Den bruker jeg selv, men husk at du også må ha "pads" med riktig "cutting" og en skikkelig maskin. Trenger du en Flex DA maskin så kan du få kjøpe min. Kjøpte denne på Scandicshine for ca. 6.000,- og den er nesten ikke brukt.
Prioriterer selvsagt sikkerhet først ;-) Kjøreutstyr og dekk er 1. pri, men siden dekkene holder til midt i sesongen kan de vente litt :prf

Stusset litt på voksen ja, tenker stille for meg selv at en til 250,- er sikkert akkurat like bra :mk Hva maskin, pads og cutting innebærer har jeg ikke sett så mye på enda, men tenker faktisk å kun bruke pads for håndrubbing, masik ser jeg meg ikke råd til, ikke vet jeg hvor stor forskjell det gjør heller :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Bjerknez »

Den Scholl S17 er ikke beregnet for håndrubbing, men for maskinbruk.

Litt dårlig tid nå, men kan skrive mer utfyllende senere i dag :)

Toven

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Toven »

Skal du fjerne riper, ettersom du tenker på en rubbing (S17) ?

Sitter igjen med masse swirls etter idioten-meg dro over pusseskinn i sommer for å tørke sykkelen - samt at verkstedet vasket den når jeg hadde den på service. Dagen etter jeg hadde polert og vokset ](*,)

Uansett, jeg tenkte å kjøpe en liten flaske Gtechniq p1 for å få fjernet dette. Inneholder ikke fillere som bare dekker over men tar litt av klarlakken så satser på at det blir bra. Vurderer coating men redd for å drite meg ut, får holde å legge litt Scholl Neo sealer over :-)

http://bilnerden.no/index.php?main_page ... 273e3573a5
Så får man også kjøpt sånn pad man skal bruke på samme nettside

[video]https://www.youtube.com/watch?v=_u-QTCbOUW4[/video]

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av JK95 »

Skal fjerne riper fra tank ja, noen små drittunger som har herja med gullet mitt da det sto parkert... :sk?

Hvilken rubbing er å anbefale for håndrubb da? :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Bjerknez »

Har dårlig erfaring med håndrubbing. Med maskin så er ripene borte på null komma niks. Så lenge ikke ripene går gjennom klarlakken. Bor du i nærheten av meg så skal jeg vise deg hvis du kommer på besøk :)

Toven

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Toven »

Går vel mye fortere / bedre resultat med maskin ja :-) Jeg tester ut Gtechniq ihvertfall, sånn kostnadsmessig :P :p

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av LordShaft »

Er jeg den eneste som reagerer på at du skal kjøpe deg hvit dress? Det vil jeg på det sterkeste råde deg imot. Selv har jeg hatt en dress med veldig mye hvitt, å det er et helvete å holde rent, samt den blir veldig fort grå.

Fc-moto.de har jeg veldig god erfaring med å handle fra. De har utrolig god service avdeling, veldig mye utstyr inne og tidvis veldig gode tilbud. Her er ekstremt mye penger å spare med tanke på stramt budsjett.

Skal du ha deg nye hansker vil anbefale held sine hansker. Det er definitivt det beste jeg har hatt på hånden. Sko liker jeg best tsx sine. Føler disse passer formen på foten min best

Note 4

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av JK95 »

Hva maskin angår så har jeg tilgang på noe tilsvarende til denne: http://biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-R ... 240-17281/" onclick="window.open(this.href);return false;
Duger den? Er som sagt snakk om kun tanken.
LordShaft skrev:Er jeg den eneste som reagerer på at du skal kjøpe deg hvit dress? Det vil jeg på det sterkeste råde deg imot. Selv har jeg hatt en dress med veldig mye hvitt, å det er et helvete å holde rent, samt den blir veldig fort grå.

Fc-moto.de har jeg veldig god erfaring med å handle fra. De har utrolig god service avdeling, veldig mye utstyr inne og tidvis veldig gode tilbud. Her er ekstremt mye penger å spare med tanke på stramt budsjett.

Skal du ha deg nye hansker vil anbefale held sine hansker. Det er definitivt det beste jeg har hatt på hånden. Sko liker jeg best tsx sine. Føler disse passer formen på foten min best
Har hatt hvit dress før, spansk billigdritt som røy i stykker, så vet at det er %*&@# å holde rent ;-) Er nok forfengeligheten samt synligheten( :yeahright ) som gjør at jeg vil ha hvitt :redface :yeyeye

Har sett på siden til FC-moto, har funnet mye fint der ja :thumleft Vurderer også motoin.de, vi får se ;-) Får jeg et knalltilbud på messa skal du nok se jeg kjøper der istedet, vil helst kjøpe i Gnore...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Bjerknez »

Den biltemamaskinen er nok ikke god nok til rubbing. Dette er en maskin man smører på eller tar av polish og ikke rubber med. Dessuten er putene den bruker alt for store til å polere en liten mc tank.

Det blir fort dyrt hvis man skal begynne å rubbe selv. Meguiars skal ha en som duger som ikke er alt for dyr. Evt. Kan du kjøpe min. Det er en proffmaskin. Skal få den for 3-lapper inkludert noen puter etc.

Men jeg skal svare mer utfyllende senere i dag :)

mordor
Innlegg: 37
Registrert: 15 apr 2014, 15:13
Motorsykkelen din: Ducati 1199 Panigale S

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av mordor »

I forhold til 3x mikrofiber kluter, er min egen erfaring at man bruker en del selv på en MC, så jeg ville neste si at gå for 6x, jeg har også 2-3 stykker som jeg reserverer til felger/svingarm etc hvor det er mere bremsestøv/sand/olie som du ikke vil har i nærheten av lakkerte deler :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Bjerknez »

Microfiber får man rett og slett ikke nok av. Men ikke tro at dem mykeste og tykkeste er dem beste. Jeg har prøvd mange og jeg liker best de gule klutene til Meguiars.

De på Biltema er mer enn bra nok også til en brøkdel av prisen. Ikke gå og tro at de dyre klutene er så himla mye bedre enn de billige. De billige kan du nesten kaste mellom hver gang. Bedre det enn å vaske dem ihjel. Husk også at man IKKE skal bruke tøymykner når man vasker mikrofiberkluter. Da mister dem sugeevnen. Been there done that :)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av JK95 »

Takker for innspill :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Bjerknez »

Dette skal være en rimelig med OK maskin til rubbing. Husk å evt. kjøpe pads også. Husk at det er forskjellig "cutting" på padsene og at det tar tid og finne et poleringsmiddel som passer til en spesiell pad til akkurat din lakk. Det kommer litt ann på hvor myk/hard lakken er osv. Mye å tenke på seru. :)

Jeg bruker kun orange Uber pads og de passer fint sammens med Scholl S17. Dette er en veldig god allround combo som kan brukes til det meste.

EDIT:
Glemte link til maskinen:
http://www.meguiars.co.uk/product/396/D ... Version-2/" onclick="window.open(this.href);return false;

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:Dette skal være en rimelig med OK maskin til rubbing. Husk å evt. kjøpe pads også. Husk at det er forskjellig "cutting" på padsene og at det tar tid og finne et poleringsmiddel som passer til en spesiell pad til akkurat din lakk. Det kommer litt ann på hvor myk/hard lakken er osv. Mye å tenke på seru. :)

Jeg bruker kun orange Uber pads og de passer fint sammens med Scholl S17. Dette er en veldig god allround combo som kan brukes til det meste.

EDIT:
Glemte link til maskinen:
http://www.meguiars.co.uk/product/396/D ... Version-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har strengt tatt ikke 2000kr å bruke på maskin, derfor jeg tenkte håndrubbing... :-k
Vil du si at noen av disse er brukbare?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask- ... 150-17075/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask- ... mm-170882/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar