JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Liten update

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av detvarvondtdet »

JK95 skrev:
Bjerknez skrev:Dette skal være en rimelig med OK maskin til rubbing. Husk å evt. kjøpe pads også. Husk at det er forskjellig "cutting" på padsene og at det tar tid og finne et poleringsmiddel som passer til en spesiell pad til akkurat din lakk. Det kommer litt ann på hvor myk/hard lakken er osv. Mye å tenke på seru. :)

Jeg bruker kun orange Uber pads og de passer fint sammens med Scholl S17. Dette er en veldig god allround combo som kan brukes til det meste.

EDIT:
Glemte link til maskinen:
http://www.meguiars.co.uk/product/396/D ... Version-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har strengt tatt ikke 2000kr å bruke på maskin, derfor jeg tenkte håndrubbing... :-k
Vil du si at noen av disse er brukbare?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask- ... 150-17075/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask- ... mm-170882/" onclick="window.open(this.href);return false;

ååhååå. Nå er du i ferd med å åpne en "Biltemadiskusjon". Jeg henter popcorn :knegg Har god erfaring med polermaskin fra Biltema selv.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av JK95 »

detvarvondtdet skrev:
ååhååå. Nå er du i ferd med å åpne en "Biltemadiskusjon". Jeg henter popcorn :knegg Har god erfaring med polermaskin fra Biltema selv.
Damn it! Hadde glemt hvor "store" meninger folk har om Biltema... Jaja, kan jo bli morsomt dette :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Bjerknez »

Biltema har en del som duger dem og den poleringsmaskinen der er sikkert god nok til ditt bruk. Poenget er at du også må ha skikkelige pads med riktig cutting (hardhet) som igjen skal passe overens med det riktige poleringsmiddelet. Noen poleringsmidler tørker fort, mens andre er ganske oljete etc.

Problemet er at du ikke kommer til spesielt mange steder med den til biltema da den er veldig stor. Den er også roterende og det er langt mer krevende å bruke når du skal rubbe. Er fort gjort å brenne lakken slik at den begynner å boble og missfarges med en roterende maskin. En oscilerende er langt tryggere å bruke.

Akkurat når det kommer til rubbing, så ville jeg nok gått opp litt i pris, for her mener jeg det faktisk har noe for seg da man faktisk "sliper" lakken og ikke bare legger noe over. Jeg sier ikke at du ikke får det til med den Biltema maskinen, og jeg sier heller ikke at den ikke er bra, for det vet jeg ikke noe om, men jeg hadde uansett ikke kjøpt den selv.

Jeg polerte en gammel Volvo 240 for ett par år siden for å lære meg litt, og jeg klarte kunststykket og smelte plastdekselet på baklykten. Ja, det blir faktisk så varmt fordi rubbingen inneholder små "korn" som lager friksjon. Når man rubber må man ha en viss temperatur, men blir denne for høy så er det fare på ferde.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:Biltema har en del som duger dem og den poleringsmaskinen der er sikkert god nok til ditt bruk. Poenget er at du også må ha skikkelige pads med riktig cutting (hardhet) som igjen skal passe overens med det riktige poleringsmiddelet. Noen poleringsmidler tørker fort, mens andre er ganske oljete etc.

Problemet er at du ikke kommer til spesielt mange steder med den til biltema da den er veldig stor. Den er også roterende og det er langt mer krevende å bruke når du skal rubbe. Er fort gjort å brenne lakken slik at den begynner å boble og missfarges med en roterende maskin. En oscilerende er langt tryggere å bruke.

Akkurat når det kommer til rubbing, så ville jeg nok gått opp litt i pris, for her mener jeg det faktisk har noe for seg da man faktisk "sliper" lakken og ikke bare legger noe over. Jeg sier ikke at du ikke får det til med den Biltema maskinen, og jeg sier heller ikke at den ikke er bra, for det vet jeg ikke noe om, men jeg hadde uansett ikke kjøpt den selv.

Jeg polerte en gammel Volvo 240 for ett par år siden for å lære meg litt, og jeg klarte kunststykket og smelte plastdekselet på baklykten. Ja, det blir faktisk så varmt fordi rubbingen inneholder små "korn" som lager friksjon. Når man rubber må man ha en viss temperatur, men blir denne for høy så er det fare på ferde.
Takker for tipset :prf Vi får se hvordan økonomien ligger ann etter de viktigste innkjøpa ;-)

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av freddy123 »

Visst du går på loggen til simen på dcn så ser du resultatet som en biltema maskin kan gi deg samt rubbing for 300/400kr.

Skal se om jeg finner den jeg og linke den ut her, biltema funker greit til hobbypolish og shine av sykkel, jeg har polert sikkert 10 biler og har valgt å kjøpe en skikkelig maskin ,så jeg har nå 2 maskiner en krauss DA og en flex roterende begge dyre og gode maskiner, disse kommer jeg ikke til å selge igjen muligens den ene, men se på det sånn visst du vet du alltid skal ha kjøretøy og er glad i dulle litt med dem så kan en poleringsmaskin en skikkelig en vare hele livet. Mens visst man kjøper en billigere så vil nokk ikke denne vare like lenge og ikke være like god heller, så på lengre sikt så vil jeg si at man burde ta seg råd til en litt dyrere maskin dersom man liker å drive med slik dulling :)

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av freddy123 »

Visst du går på loggen til simen på dcn så ser du resultatet som en biltema maskin kan gi deg samt rubbing for 300/400kr.

Skal se om jeg finner den jeg og linke den ut her, biltema funker greit til hobbypolish og shine av sykkel, jeg har polert sikkert 10 biler og har valgt å kjøpe en skikkelig maskin ,så jeg har nå 2 maskiner en krauss DA og en flex roterende begge dyre og gode maskiner, disse kommer jeg ikke til å selge igjen muligens den ene, men se på det sånn visst du vet du alltid skal ha kjøretøy og er glad i dulle litt med dem så kan en poleringsmaskin en skikkelig en vare hele livet. Mens visst man kjøper en billigere så vil nokk ikke denne vare like lenge og ikke være like god heller, så på lengre sikt så vil jeg si at man burde ta seg råd til en litt dyrere maskin dersom man liker å drive med slik dulling :)

http://www.detailersclub.no/forum/topic ... %20+detail" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er link til shine av bmw med biltema maskin , se ig lær :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Bjerknez »

En oscilerende maskin er langt tryggere å bruke og den klarer du nærmest ikke å brenne lakken med da den ikke roterer, men går frem og tilbake samt fra side til side etc. veldig fort. Skal du ha en oscilerende maskin som er bra koster dem en del desverre. Så det beste til ditt bruk er npk en oscilerende maskin med et lite bakstykke som gjør at du kan bruke mindre pads og dermed komme til på mindre steder. Kjøper du en pad med medium cutting så klarer du deg nok med det, og den Scholl S17 du hadde listet opp er veldig bra og det er den jeg sverger til selv. En god allrounder.

Skal jeg anbefale en god voks som beskytter veldig bra så ta en tit på denne:
http://scandicshine.no/index.php?route= ... uct_id=251" onclick="window.open(this.href);return false;

:lol :lol :lol :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600

Legg inn av Bjerknez »

freddy123 skrev:Visst du går på loggen til simen på dcn så ser du resultatet som en biltema maskin kan gi deg samt rubbing for 300/400kr.

Skal se om jeg finner den jeg og linke den ut her, biltema funker greit til hobbypolish og shine av sykkel, jeg har polert sikkert 10 biler og har valgt å kjøpe en skikkelig maskin ,så jeg har nå 2 maskiner en krauss DA og en flex roterende begge dyre og gode maskiner, disse kommer jeg ikke til å selge igjen muligens den ene, men se på det sånn visst du vet du alltid skal ha kjøretøy og er glad i dulle litt med dem så kan en poleringsmaskin en skikkelig en vare hele livet. Mens visst man kjøper en billigere så vil nokk ikke denne vare like lenge og ikke være like god heller, så på lengre sikt så vil jeg si at man burde ta seg råd til en litt dyrere maskin dersom man liker å drive med slik dulling :)

http://www.detailersclub.no/forum/topic ... %20+detail" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er link til shine av bmw med biltema maskin , se ig lær :)
Husk at vi snakker om proffe detailere her. De vet hvordan en slik maskin skal brukes. For en uerfaren så mener jeg den roterende til Biltema kan være litt skummel. Men lærer man seg å bruke roterende så løp og kjøp :)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600

Legg inn av JK95 »

freddy123 skrev:Visst du går på loggen til simen på dcn så ser du resultatet som en biltema maskin kan gi deg samt rubbing for 300/400kr.

Skal se om jeg finner den jeg og linke den ut her, biltema funker greit til hobbypolish og shine av sykkel, jeg har polert sikkert 10 biler og har valgt å kjøpe en skikkelig maskin ,så jeg har nå 2 maskiner en krauss DA og en flex roterende begge dyre og gode maskiner, disse kommer jeg ikke til å selge igjen muligens den ene, men se på det sånn visst du vet du alltid skal ha kjøretøy og er glad i dulle litt med dem så kan en poleringsmaskin en skikkelig en vare hele livet. Mens visst man kjøper en billigere så vil nokk ikke denne vare like lenge og ikke være like god heller, så på lengre sikt så vil jeg si at man burde ta seg råd til en litt dyrere maskin dersom man liker å drive med slik dulling :)
Setter pris på om du finner linken, skal bli morsomt å se :thumleft Hadde jeg hatt en ordentlig inntekt hadde jeg nok prøvd å kjøpe en ordentlig maskin, men som lærling på 50% blir det litt kostbart akkurat nå... Hvis basillen iter meg kraftig blir det nok oppgradering neste vår ;-)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:
Her er link til shine av bmw med biltema maskin , se ig lær :)
Husk at vi snakker om proffe detailere her. De vet hvordan en slik maskin skal brukes. For en uerfaren så mener jeg den roterende til Biltema kan være litt skummel. Men lærer man seg å bruke roterende så løp og kjøp :)[/quote]

Kan sikkert skaffe meg et panel fra en gammel bil for øving? :knegg

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:
Skal jeg anbefale en god voks som beskytter veldig bra så ta en tit på denne:
http://scandicshine.no/index.php?route= ... uct_id=251" onclick="window.open(this.href);return false;

:lol :lol :lol :lol
Damn! Lettsykkelen min var billigere jo!!!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600

Legg inn av Bjerknez »

JK95 skrev:
Bjerknez skrev:
Her er link til shine av bmw med biltema maskin , se ig lær :)
Husk at vi snakker om proffe detailere her. De vet hvordan en slik maskin skal brukes. For en uerfaren så mener jeg den roterende til Biltema kan være litt skummel. Men lærer man seg å bruke roterende så løp og kjøp :)
Kan sikkert skaffe meg et panel fra en gammel bil for øving? :knegg[/quote]
Jada, hvis målet er å lære seg dette så kjør på :thumleft
Hvis målet er å kjøpe noe som er relativt idiotsikkert uten at du vil bruke mye tid på og lære, så kjøp noe som er trygt. Desverre er det trygge og idiotsikre ganske dyrt.

Men en viss kunnskap må man ha uansett så klart. Men man kan ikke gjøre så mye galt med en oscilerende maskin.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av freddy123 »

Linken til simen sin shine har jeg lagt ved nå på posten min 1 side tilbake der bruker han biltema sin oscilerende maskin og roterende bjerknez så ingen fare for å kødde det til der, les tråden hans, det du trenger er en maskin oscilerende og meguiars ultimate compund eller scholl s3 gold eller lignende for å fjerne riper, eventuelt scholl s17, men les igjennom shinen hans 1 side tilbake står mye nyttig der og ikke minst viser hva du kan oppnå med biltema sine produkter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600

Legg inn av Bjerknez »

freddy123 skrev:Linken til simen sin shine har jeg lagt ved nå på posten min 1 side tilbake der bruker han biltema sin oscilerende maskin og roterende bjerknez så ingen fare for å kødde det til der, les tråden hans, det du trenger er en maskin oscilerende og meguiars ultimate compund eller scholl s3 gold eller lignende for å fjerne riper, eventuelt scholl s17, men les igjennom shinen hans 1 side tilbake står mye nyttig der og ikke minst viser hva du kan oppnå med biltema sine produkter.
Jeg har ikke sagt at det ikke er mulig å få til dette med biltema maskin. Jeg sa bare at JEG ikke ville kjøpt den.

TS finner nok ut av dette selv vil jeg tro :thumleft

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:
freddy123 skrev:Linken til simen sin shine har jeg lagt ved nå på posten min 1 side tilbake der bruker han biltema sin oscilerende maskin og roterende bjerknez så ingen fare for å kødde det til der, les tråden hans, det du trenger er en maskin oscilerende og meguiars ultimate compund eller scholl s3 gold eller lignende for å fjerne riper, eventuelt scholl s17, men les igjennom shinen hans 1 side tilbake står mye nyttig der og ikke minst viser hva du kan oppnå med biltema sine produkter.
Jeg har ikke sagt at det ikke er mulig å få til dette med biltema maskin. Jeg sa bare at JEG ikke ville kjøpt den.

TS finner nok ut av dette selv vil jeg tro :thumleft
Blir uansett klær først ;-)

Svar