En MCer blir født...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: En MCer blir født...

Legg inn av Jompa »

evike skrev:

Min Virago hadde effektanlegg da jeg kjøpte den. Det var morsomt/kult/tøft å ha det en lang stund. HELT til jeg var på min første langtur og kjørte distansen Trondheim - Østerdalen/Røros/Drevsjø - Larvik på en dag.
Da mistet jeg mer eller mindre balanseevnen da jeg kom ca. 1 time nord for Oslo. Balansenerven sitter i øret og da er det ikke så rart at den blir påvirket av støy. Kort slutthistorie: Effektanlegget ble byttet så fort jeg fikk tak et godt gammelt originalanlegg igjen.
Tusen takk, o forstandige kvinde !
Nå har jeg endelig fått et fornuftig svar på hvorfor jeg mister balansen nå jeg er på fest.
Det er selvfølgelig den alt for høye musikken, og ikke at jeg drikker for mye, som kjerringa alltid påstår.
Takk ! Takk!
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En MCer blir født...

Legg inn av mekkern »

Aldri merket noe på balansen men synet påvirkes når det blir krafige nok lyd/trykkbølger.. :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: En MCer blir født...

Legg inn av Ter »

I går fikk vi besøk at 3 unge karer fra Polen. De hadde kjørt til Nordkapp fra Krakow. Så ned til Lofoten og de skal videre til Bergen før de kjører hjem. Det som imponerte meg var at de hadde proteser på det ene benet. Dermed hadde de bygd om syklene slik at de kunne gire/bremse med hånden. Jeg har faktisk ikke sett så mange som kjører med handikap i Norge. De jeg har sett har ofte en 3 eller 4 hjuling. Lurer på om regelverket til NAV vanskeliggjør eventuelle ombygginger av en MC? Å få støtte til å tilpasse bil er enkler (og det er ofte vanskelig det også).

I alle fall ble det en hyggelig prat om ulike ting og en fin kveldstur for å se på sola.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: En MCer blir født...

Legg inn av evike »

mekkern skrev:Aldri merket noe på balansen men synet påvirkes når det blir krafige nok lyd/trykkbølger.. :scratch

Likevektsorganet og balanse
I det indre øret har vi et likevektsorgan som hjelper oss til å holde balansen, registrere endringer i fart eller retning og å orientere oss i forhold til tyngdekraften. Likevektsorganet i øret kaller vi labyrinten.


Dessuten fant jeg enda en sak som gjør at Mekkern også har rett:
Det er først og fremst synet vi kompenserer med når balansen blir dårlig – det skjer automatisk og uten at vi tenker på det. Men dermed får synet hos hørselshemmede to store arbeidsoppgaver: Å kompensere for dårlig balanse og nedsatt hørsel. Med så mange oppgaver vil synet og tilhørende nettverk i hjernen bli overbelastet, slik at hørselshemmede risikerer å bli sittende igjen med en utslitt kropp og en overarbeidet hjerne.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En MCer blir født...

Legg inn av mekkern »

140-160db under 50Hz påvirker synet rimlig seriøst...synet bølger...
hele hodeskallen inklusive øyeeplet blir satt i bevegelse..ørepropper + gruppe 3 hørselværn tetter øra...
men skal ikke mange sekundene til før en blir litt løs i magan.. :-#
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: En MCer blir født...

Legg inn av Ter »

Elsklingen har skrudd av effektanlegget og sykkelen ble mye bedre å kjøre. Som en drøm...en del av vibrasjonen ble borte og det er som om det ble letter å komme opp i fart (kremt..) I alle fall ikke mye lyd som tar bort konsentrasjonen. Må teste ut en stund for å se om jeg liker det :thumleft

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: En MCer blir født...

Legg inn av TheHaughom »

Gratulerer så meget med lappen! :thumleft :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: En MCer blir født...

Legg inn av Ter »

Takker så mye. Er kjempekos. :D
I dag har jeg kjørt 12 mil på nydelige Lofotveier. Gikk bare bra :-)
Kjenner jeg liker sykkelen selv om den har litt nykker og sånt...i dag ladet den ut strømmen mens jeg kjørte så da jeg stoppen var den død. Sto en halvtime og så startet den igjen. etter å ha kjørt 6 mil fylte jeg drivstoff og da startet den ikke igjen, fritt for strøm. Fikk skyvd den igang og da startet den fint. Satt på batterilader da jeg kom hjem, den viste lav lading.
Batteriet er nytt så jeg aner ikke hva som kan være feil...noen ideer?

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: En MCer blir født...

Legg inn av pelsen »

at den lader seg ut mens du kjører er ikke noe godt tegn, da er det nok noe som må byttes ut.
Har hatt det samme problemet på Ducati, da var det regulatoren som var synderen, bare å bytte den så var allt bra igjen. :D
Det er kanskje lurest å spørre hos merkeverkstedet, hvis det er en kjent svakhet vet de jo straks hva som er feil.

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: En MCer blir født...

Legg inn av Ter »

OK, takk. Skal be elsklingen sjekke med Ziggo i Harstad (det er nærmest, og så skal han jo på jobb dit de nærmeste ukene).

I mellomtiden får jeg stifte nærmrmere bekjentsskap med batteriladeren.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: En MCer blir født...

Legg inn av evike »

pelsen skrev: ................... da var det regulatoren som var synderen, bare å bytte den så var allt bra igjen. :D
Signeres og attesteres: Jeg hadde også Virago og det samme skjedde med den. Regulatoren var synderen. Min ladet bare ved et visst turtall, men ikke ved annen kjøring.

Bytte regulatoren var løsningen!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: En MCer blir født...

Legg inn av Ter »

Ser ut til at det er batteriet som er synderen, sjekker ut mer i dag:
lhttp://nyttogbedreliv.blogspot.no/2012/ ... trbbel.htm

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: En MCer blir født...

Legg inn av Jompa »

Kanskje dumt å spørre,men er batterikablene skrudd skikkelig fast, og er det fritt for irr på batteripolene og kabelskoene ?
Det skal lite til før det blir dårlig kontakt, så skru løs begge kablene og skrap skikkelig rent både på kabelsko og batteripol før du begynner med noe annet. Bruk smergelpapir evt kniv e.l.

Og har du sjekket væskenivået på batteriet ?
Hvis sykkelen lader med litt høy spenning, fordamper syra ganske fort. Etterfyll til streken for ø.nivå
Med destillert vann.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: En MCer blir født...

Legg inn av Ter »

Polene ser flotte ut og de er godt skrudd til. :D Nivået på veske så ok ut.
Har målt syrenivået i dag og det er flere av cellen som har lav Ph. Dermed er det bestilt nytt batteri. Ingen hadde inne akurat den typen batteri som jeg trengte. Dermed er det to dagers vent på nytt batteri. OG det er strålende vær akkurat NÅ...typisk..Klør i kjørehånda.

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: En MCer blir født... NordSalten treffet

Legg inn av Ter »

Det nye batteriet virker ypperlig :D Har hatt noen fine turer og tilliten er gjenopprettet mellom Doningen og meg.

I helgen var det NordSaltentreff på Hamarøya. Her er blogginnlegget fra det..http://nyttogbedreliv.blogspot.no/
For meg ble det mange 1. gangsopplevevelser og det var kjempemorsomt.
Kjenner at jeg gleder meg til neste vår..
Er det noen som har flere bilder fra dette treffet?

Svar