Voodoodoo's 2hjulsverdag

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Voodoodoo's 2hjulsverdag

Legg inn av Voodoodoo »

Siden jeg er fersk tenkte jeg å lage en liten presentasjon av hva jeg har gjort på 2 hjul de siste åra først

Startet mitt mcliv del2 med å kjøpe meg en godt brukt 98 Honda CBR1100xx i 2003.
"Ho Honda" Tjente meg godt i 5 år og blei flittig brukt på kryss og tvers av Norge og Alpene.
Bilder på "det andre forumet" her: http://www.bike.no/user/18734/garage/126589" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blei fast rutine med vårtur til Nurburgring i Mai og Helgetur på vestlandet i Juni samt et par 16dagers turer i Alpene. i løpet av de 5 åra.
Spesiellt Alpene i 2006 og Nurburgring/Assen i 2007 var fine turer.
Våren 2008 kom det en vaktmester fra vestlandet og pakket henne bak i en varebil og jeg var uten sykkel, vemodig.

Men jeg hadde en plan. Under alpeturen i 2006 parkerte jeg nemlig ved siden av en splitter ny Kawasaki ZZR1400 ved Comosjøen. Bestemte meg der og da at en sånn måtte jeg bare ha..... når den kom i svart.

Så derfor ble det intens jakt på ny sykkel i påska 08.
Etter mye vurdering hit og dit pakka jeg bil og henger og satte kursen mot Tyskland rett over påske og henta meg en nesten ny (3'km) hos forhandler rett syd for Hamburg.
Husker det hadde vært uvær og snøstorm nedover så jeg fikk ikke prøvkjørt men sykkelen var strøken og garanti det hadde jeg. Så fort vegen var bar hjemme så var det prøvetur og FOR en maskin.
Første turen var en opplevelse med en spennende avslutning da en skrue plassert i forhjulet bestemte seg å forlate hjulet sammen med all lufta i en hastighet på ca. hundreoghelvete. Alle som har prøvd dette veit at en mc med flatt forhjul blir understyrt, VELDIG understyrt.
Men for å si det som Theodor(gammel barnetvhelt) det gikk jo bra jo...

Her er forresten sykkel'n : http://www.bike.no/user/18734/garage/126823" onclick="window.open(this.href);return false;

Sesongen 2008 blei det Nurburgring Alpene og SBK på Monza samt endel flotte turer i Norge.
Blandt annet Sognefjellet i slutten i Sept.
Bilde

I 2009 kjørte jeg masse i Tyskland, Nederland og Belgia. Hadde nær familie bosatt like ved Brussel og pendlet derfor nedover ca. ei uke i måneden. Det ble 4 turer på Nurburgring samt på kryss og tvers i området Ardennene/Mosel.
Avsluttet sesongen med å "totalvrake" ZZR'n på autobahn på veg nedover en tidlig morgen i September. Ett stk. vogntogsjåfør vinglet over i mitt felt og presset meg ut i ei rekke vegarbeidskjegler. Dro med meg en 6-7 stk av typen med blinklampe på toppen og kom til allt hell ut bak trailern på hjula. Men ZZR'n hadde skader for ca. 100'

Bilde

Plastikk er dyrt!

Fikk sykkelen reparert på samme forhandler som jeg kjøpte den året før(var tilfeldigvis nærmeste sjappe) og henta den blank og fin på henger i påska 2010.

Den vanlige Nurburgringturen 2010 samt litt pendling til Belgia før jeg solgte sykkelen i slutten av Juni(fikk omtrent like mye igjen for den som jeg gav v. handel i 08).
Angra selvfølgelig som ei bikkje på salget men klarte nå komme meg gjennom sommer og høst.

Dette kunne selvfølgelig ikke vare og da kjørekompisen lurte på hva slags sykkel jeg skulle ha på Nurburgringturen i 2011 var veien kort til Finn.no
Tenkte jeg bare skulle ha meg noe rimelig og artig som også fungerte med passasjer og handla meg en godt brukt Kawasaki ZX9r.
Denne: http://www.bike.no/user/18734/garage/128897" onclick="window.open(this.href);return false;
Men standard så var dempinga så som så og det var litt annet som måtte fikses så da blei det wilbers demper bak og fjærer og overhaling på framdemperen. Allt tilpasset mitt lubne legeme.
Overraskende god tursykkel egentlig og den fungerte veldig bra over humpene i telemark og i kompresjonen i fuchsröhre.
Fikk filmet et par runder på Nordsløyfa, var artig iom at vi fikk kjøre vln løypa. 24km pr. runde:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Eo6mJJcqstw&feature=plcp[/video]

Prøvde å vente på noen kjørekompiser på denne runden men blei litt lei...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=1oqNXVTK7ac&feature=plcp[/video]

Forsøkte å komme meg på norgestreffet men feiga ut når vegen opp til hytta manglet(har hytte på Høvringen) og klokka nærma seg midnatt. Krasja på gjesterommet hos min onkel og tok valdresflya hjem dagen etter.
Var greit dårlig vær over fjellet:
Bilde

Brukte også sykkelen på 15 dagers mcferie med passasjer til Kroatia via dolomittene, stelvio mm. Bortsett fra litt snaut med bagasje og lett forhjul funka det fint.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/V ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

Allt i alt funka Zx9'n flott som TouRingsykkel, tok sikte på å beholde den i flere sesonger.

I vår blei det litt småkjøring her hjemme før den årlige Nurburgringturen i Mai. Kort fortalt så endte ZX9'n sine dager i autovernet på Höhe Acht pga kjølevæske fra en bil. Vi var 3 stk som gikk ned i samma sving.
Bilder:
Bilde

Bilde

Bilde

Slapp fra det med et brannsår på venstre pekefinger :thumleft

Blei et naturlig opphold i kjøringa pga. dette.

Bestemte meg ganske tidlig etter smellen for å kjøpe meg en ny turbuss og da for å prøve noe nytt. Leita derfor etter en pent brukt Hayabusa gen1. Letter sagt enn gjort å finne slikt til vettug pris her hjemme og etter å ha sett på noen utslitte oppripa eksemplarer samt en og anna "fake" fulleffekter kasta jeg meg over mobile.de
Plukka meg ut en 3-4 pene eksemplarer og pakka bil og henger og satte kursen sydover.
Slo til på en tannlegekjørt 2003 modell med 23' på telleren, fikk den meget rimelig da den hadde stått de siste 5år og det måtte skiftes dekk, drivpakke olje og litt småtteri. Men serviceheftet var plettfritt og en velbygd japaner har ikke vondt av litt garasjestøv.
Regnestykket på sykkel, frakt, avgifter(skrekk o gru) og nye hjul sa meg at sykkelen hadde kosta meg omtrent 92 tusenlapper når den omsider var klar for norsk landevei. Synes ikke det var gæærnt.

Foreløpig har jeg ikke gjort så mye med den bortsett fra å ta en service og bytte kjede/drev men litt har det blitt.
Har montert:
Pro oiler automatisk kjedesmører
Sw-Motech tankveske med 12v kobling
Sw-motech rack til sidevesker og toppboks
Givi E41 sidevesker samt V46 Toppboks
Symtec varmehåndtak

Bilde av mopeden:
Bilde

Eksos og tuning kommer i høst/vinter. Planen er å lufte den skikkelig i alpene til sommeren.

Årets eneste skikkelige tur på sykkelen er tur retur prekestolshytta via suleskar. Har endel video fra turen som kommer etterhvert. må bare få redigert litt først.

Sånn det var en kjapp intro, snakkes her og på vegen :prop:
Sist redigert av Voodoodoo den 05 jun 2014, 18:23, redigert 38 ganger totalt.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av TBI81 »

Ser ut til at det har vært mange godturer gjennom årene ja! Bra bilder og videoer! Også så bra sistevalg på sykkel a gitt! Både i type og år :thumleft
Må hive ut bilde av busaen også ;-) Litt spent på å se koffertløsningen. Driver å jakter på smarte koffertløsninger til min. Tror jeg har en liten utfordring ifht bakstussen min ..

ZZR-Erling

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av ZZR-Erling »

Ei pen oppsumering Vegar :-) håper du blir helt nøyd med Busaen, men jeg tviler nu litt, feil merke ;-)

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av Svolp »

Velkommen inn! :vs
Kjekt med nye folk her inne med skikkelig powerbikes....

Litt enig i Erling men slik e det nå bare, sesongne er vell snart slutt men blir nå og følge med utover vinteren :prf

Bra bilder men hvordan er det forsikringsmessing når du smeller på ringen, er det så at det dekkes av norsk forsikring siden det er en del av veinettet eller no sånt der nede?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av Voodoodoo »

Svolp skrev:Velkommen inn! :vs
Kjekt med nye folk her inne med skikkelig powerbikes....

Litt enig i Erling men slik e det nå bare, sesongne er vell snart slutt men blir nå og følge med utover vinteren :prf

Bra bilder men hvordan er det forsikringsmessing når du smeller på ringen, er det så at det dekkes av norsk forsikring siden det er en del av veinettet eller no sånt der nede?
Skal se om jeg blir "venner" med sykkelen etterhvert Erling men foreløpig har vi det ganske fint.

Forsikringsmessig så varierer det fra selskap til selskap. Ser at If har gått hardt ut i media med at de ikke dekker kjøring på Nordsløyfa. Om du er usikker så ring og få bekreftelse pr. mail før du drar. Reint juridisk så er det litt grenseland iom at norsløyfa regnes som vei og tysk vegtrafikklov gjelder. Ser en på statistikken for regionen(Eifel) som nordsløyfa ligger i så skjer det faktisk flest ulykker på veiene rundt selve banen.

Selv opplevde jeg ingen problemer mht. oppgjøret, bilen som slapp kjøleveske fikk de imidlertid ikke sporet så det gikk utover bonusen. ](*,)
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av Voodoodoo »

I dag har jeg benytta det fine været til å skru. Skulle gjerne ha brukt dagen på å kjøre :prop: men siden et virus har bestemt seg for å føkke opp balansenerva mi er det en god ide å holde seg mest mulig i vater.

Monterte 12v uttak(Biltema marine) samt skifta holker og kobla til varmehåndtaka.
Holkene limte jeg med Tec 7. har funka fint på tidligere sykler.

Allt er kobla via sikring og rele under salen, biltemas enkeltrele gjør nytta
Styreloddet på gasshåndtaket satt seff bom så det blei ingen annen mulighet enn å bore av skruehodet og løsne faenskapen med tang. ](*,)
Ebay har nye fine lodd og jeg er ikke spes plaget med vibrasjoner så de helsikkas tunge orginalsøkkene kan få ligge igjen i garasjen.

Blei seende slik ut:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/p ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

https://picasaweb.google.com/lh/photo/Y ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

https://picasaweb.google.com/lh/photo/w ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

https://picasaweb.google.com/lh/photo/F ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

Holkene er Driven gel grips, litt tykkere enn std men varmen kjentes godt igjennom.

Da gjenstår det bare å gjenvinne balansen så en kan få testa greiene :-k

Har og omsider fått somla meg til å redigere video fra en indre telemark tur jeg tok med noen kompiser for noen uker siden. skal linke den inn når den er klar på youtube.
Sist redigert av Voodoodoo den 04 sep 2012, 21:56, redigert 1 gang totalt.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av AJ »

Hm... :scratch
Er det bare meg eller er det slik at bildene i posten din ikke dukker opp... ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av Voodoodoo »

AJ skrev:Hm... :scratch
Er det bare meg eller er det slik at bildene i posten din ikke dukker opp... ?
fiksa det nå, fikk det ikke til med picasa.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av Voodoodoo »

Sånn da var rundturen klippet ihop. Tjuvpakket dro med laptop-en med redigeringsprogram sånn v påsketider så jeg måtte sitte med windows moviemaker. Ikke akkurat det samma som Imovie men...
Ruta som blei kjørt er sånn ca. kongsberg-Jondalen-Bolkesjø-Gransherad-Sauland-Tuddal-Rjukan-Rauland-Åmot-Dalen-Vrådal(og der gikk kameraet tomt for strøm) -Fjågesund-Lunde-Bø-Nordagutu
her er video'n :

http://www.youtube.com/watch?v=CHG2XLtlcv4" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av Voodoodoo »

I dag har jeg grubla over hvordan jeg skal få montert Iphonen i en bra posisjon.

Bruker Iphone til navigasjon, telefon og "stereoanlegg" lyden kjører jeg opp i hjelmen via scala rider G4.
Til navi bruker jeg Navigon sin app da dette er den eneste jeg har funnet så langt som lar meg plotte ruta punkt for punkt direkte på kartet, noe som er en forutsetning om en kjører MC.
Pleier å plotte ruta via ipad-en da denne har en passelig stor skjerm og maile den til telefonen når den er ferdig. deretter lagrer jeg den på iphone. Null problem å plotte 2 uker gjennom europa på denne måten, lett å gjøre endringer undervegs også.

Men over til montasjen.

Etter å ha leita langt og lenge og lengre enn lengst som det heter i eventyra kom jeg over et vanntett hus til iphone fra Lifeproof:
http://www.lifeproof.com/iphone/?path=TopNav" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne bygger ikke så mye at det blir klumpete og telefonen blir 100% vanntett.
I tillegg har lifeproof et feste som er kompatibelt med fester fra Gopro. Da jeg allerede har et par slike kamera og en haug fester var valget enkelt,
så jeg kjøpte et slikt også:
http://www.lifeproof.com/shop/accessori ... pro-mounts" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er en bakdel med dette festet og det er at en ikke kan åpne klipset på det vanntette huset slik at en får ladet, noe som er et must når en bruker telefonen som GPS.
Dette løste jeg ved å bruke dremelen og skjære ut litt i festet. Det er uansett relativt robust så det bør ikke bli noe problem.

Har et MRA DB kåpeglass på Hayabusaen og det gjør at det er litt plass mellom kåpeglass og dashbord. med litt fikling fikk jeg montert festet slik at telefonen er perfekt plassert midt over speedo konsollen.

Gopro feste
Bilde

Gopro feste:
Bilde

Lifeproof holder:
Bilde

Lifeproof Holder:
Bilde

Iphone i festet:
Bilde

Iphone i festet:
Bilde


At den er skjermet for sollys og vannsprut er jo en bonus det og :thumleft
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av fikse »

Ser ut som en veldig bra plassering det der. Trangt og godt :P :p
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

ZZR-Erling

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av ZZR-Erling »

Synes du godt i din "2hjulsdagtråd" kan legge ut din video fra XX i Nordagutu :knegg :-)å

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev:Synes du godt i din "2hjulsdagtråd" kan legge ut din video fra XX i Nordagutu :knegg :-)å
Om det er den sterkt forelda videoen fra 2004 du tenker på så veit jeg ikke hvor jeg har den. Hva er foreldelsestiden sånn reint juridisk for slikt idioti tru :yeyeye
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

ZZR-Erling

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av ZZR-Erling »

Voodoodoo skrev:
ZZR-Erling skrev:Synes du godt i din "2hjulsdagtråd" kan legge ut din video fra XX i Nordagutu :knegg :-)å
Om det er den sterkt forelda videoen fra 2004 du tenker på så veit jeg ikke hvor jeg har den. Hva er foreldelsestiden sånn reint juridisk for slikt idioti tru :yeyeye
:knegg

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Voodoodoo's 2hjulshverdag

Legg inn av TBI81 »

Måtte sjekke opp dette for dette har jeg lurt på selv. Fra straffeloven:

"§ 67. Fristen for foreldelse er:
2 år når den høyeste lovbestemte straff er bøter eller fengsel inntil 1 år,
5 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 4 år,
10 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 10 år,
15 år når tidsbestemt straff inntil 15 år kan idømmes,
25 år når fengsel inntil 21 år kan idømmes.

Hefte anses like med fengsel ved beregning av fristen.
At bøter eller rettighetstap kan idømmes ved siden av annen straff, har ikke betydning ved beregning av fristen.
Har noen i samme handling begått flere lovovertredelser, som etter første ledd skulle foreldes til ulike tid, gjelder den lengste foreldelsesfrist for alle overtredelser.

Fristen for foreldelse av straffansvaret for foretak beregnes ut fra strafferammen for enkeltpersoner i det straffebudet som er overtrådt.

Endret ved lover 14 apr 1972 nr. 15, 12 juni 1981 nr. 62, 16 juni 1989 nr. 64".


Ser med andre ord ut til at foreldelsen går relativit fort for trafikkforetedelser. Man klarer liksom ikke kjøre på seg så alt for mange år (om man ikke tar livet av noen).

Svar